Gå til innhold

Hvorfor må man være 25 år for å sterilisere seg i Norge?


Aldersgrense på sterilisering  

93 stemmer

  1. 1. Er 25 år for sent?

    • Ja!
      27
    • Nei!
      67


Anbefalte innlegg

I Norge må man være 25 år for å kunne sterilisere seg. Jeg fikk nylig gjort dette i utlandet men skulle gjerne ha fått det gjort allerede da jeg var 18 år gammel.

 

Om det går gale så tvinges ikke bare menn til å ta på seg en rolle de ikke vil ha ved at de ikke kan finansielt abortere et uønsket barn, de tvinges nesten til å ikke kunne unnslippe det.

 

Er dette rett?

Endret av gronkinz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Det er vel fordi man skal være voksen og ha tenkt nøye i gjennom den beslutningen man tar.

 

Jeg bryr meg fint lite om andre er sterile eller hva, og verden har et populasjonsproblem, så grensen kunne godt vært senket etter min mening.

Lenke til kommentar

De som ikke ønsker å ha barn får dessverre fremtiden sin ødelagt av dette dersom de ikke avstår helt fra sex eller vinner alle gangene de gambler med å bruke kondom(1-2% risiko selv med perfekt bruk).

 

Hva om man angrer og ønsker barn senere i livet? Når du er 25 år er du ihvertfall litt mer voksen og lengre ut i livet til at du kan bestemme deg, enn når man er 18. Men på min side kan det vell egentlig være det samme da som han over sier at vi har faktisk et populasjonsproblem i verden så, selvom jeg fint lite kan forstå hvorfor noen ikke vil ha barn, men det er vell en annen sak.

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om man angrer og ønsker barn senere i livet? Når du er 25 år er du ihvertfall litt mer voksen og lengre ut i livet til at du kan bestemme deg, enn når man er 18. Men på min side kan det vell egentlig være det samme da som han over sier at vi har faktisk et populasjonsproblem i verden så, selvom jeg fint lite kan forstå hvorfor noen ikke vil ha barn, men det er vell en annen sak.

 

Du mener en er for ung til å ta et slikt valg når en er 18 år gammel, men at en fint kan gjøre den permanente feilen det vil være å få et uønsket barn når en vet en ikke vil ha et noensinne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva om man angrer og ønsker barn senere i livet? Når du er 25 år er du ihvertfall litt mer voksen og lengre ut i livet til at du kan bestemme deg, enn når man er 18. Men på min side kan det vell egentlig være det samme da som han over sier at vi har faktisk et populasjonsproblem i verden så, selvom jeg fint lite kan forstå hvorfor noen ikke vil ha barn, men det er vell en annen sak.

 

Du mener en er for ung til å ta et slikt valg når en er 18 år gammel, men at en fint kan gjøre den permanente feilen det vil være å få et uønsket barn når en vet en ikke vil ha et noensinne?

 

Bedre å angre over noe man har gjort, enn noe man aldri får gjøre. En passende grense kunne kanskje vært 20, men har man såpass store problemer med det lille risikoen det er får man vell heller bare slutte å ha sex.

Lenke til kommentar

Det kan du gjerne si. Nå sier jeg ikke at jeg har eller er noen av delene, men selv om en er høyst intelligent, har høyst god helse og ikke har noen genetisk betingede sykdommer liggende på lur. Ja selv da er man ikke genetisk godt anlagt for å etterlate seg avkom om man faktisk ikke vil gjøre det. En er vell nærmest per definisjon det stikk motsatte.

Endret av gronkinz
Lenke til kommentar

Ser ikke noen grunn til å ha noen lavere grense, får folk god tid til å tenke seg godt om. Tar man forhåndsregler skal det mye til for å "tvinges" til å få et barn, skjønner ikke at noen vil ødlegge seg selv og fremtiden ved å gjøre dette! :thumbdown:

Dette argumentet viser bare din forakt for mennesker som ikke vil ha barn, ved at du overfører dine verdier til dem.

 

Men argumentet ditt forklarer ikke hvorfor 25 er en riktig grense for å tenke seg godt om, men ikke 35. Eller 45.

 

Det er frustrerende at mennesker tenker som deg, men det bare forteller alle hvor fånyttes det er å misjonere med logikk, og hvordan mennesker heller bør manipuleres etter sine interesser og følelser.

 

18 år, uansett hva det gjelder.

Hår på tissen, uansett hva det gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke noen grunn til å ha noen lavere grense, får folk god tid til å tenke seg godt om. Tar man forhåndsregler skal det mye til for å "tvinges" til å få et barn, skjønner ikke at noen vil ødlegge seg selv og fremtiden ved å gjøre dette! :thumbdown:

Dette argumentet viser bare din forakt for mennesker som ikke vil ha barn, ved at du overfører dine verdier til dem.

 

Men argumentet ditt forklarer ikke hvorfor 25 er en riktig grense for å tenke seg godt om, men ikke 35. Eller 45.

 

Det er frustrerende at mennesker tenker som deg, men det bare forteller alle hvor fånyttes det er å misjonere med logikk, og hvordan mennesker heller bør manipuleres etter sine interesser og følelser.

 

18 år, uansett hva det gjelder.

Hår på tissen, uansett hva det gjelder.

 

Jeg har ingenting imot folk som ikke vil ha barn, men jeg skjønner bare ikke at folk er såå redd for å få det at de vil deaktivere og ødelegge en viktig funksjon på sin egen kropp. 25 er en riktig grense fordi man i de alle fleste tilfeller er mye mer voksen i den alderen i hodet, og kanskje bedre klar over hvilke konsekvenser dette får. Men nei på en måte har dere vell forsåvidt rett, kunne godt vært 18 års grense også, jeg bryr meg egentlig ikke, folk kan gjerne kappe av seg pikken også, kunne ikke brydd meg mindre, hvis folk virkelig vil ødelegge seg selv. Samme kan det egentlig være

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er helt forskrekket av at staten skal ha rett til å bestemme om du har rett til å forhindre et potensielt unønsket barn muligheten til å leve.

 

Skal man være gammel nok til å kjøre når man er 18? Skal man være gammel nok til å drikke seg sørpe full og ha sex i fylla, med et uønsket barn som resultat? Det er min kropp, og det er min rett til å gjøre hva jeg vil men den, så lenge det ikke trosser andre personer sin frihet.

 

Jeg er 17, har null lyst på barn nå - eller noen gang i fremtiden, for den saks skyld - og er forbanna sur på at jeg ikke får lov til å kutte av muligheten min til å få barn.

 

Bare man så mye som nevner arvehygiene nå om dags ser folk på deg som du er en ny-nazist. Forskrekkelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, vi har allerede ganske gode muligheter til å forhindre at vi selv får barn, uten at vi mister muligheten til å ombestemme oss senere.

 

Jeg har ikke en sterk mening om hva grensen burde være. Noen vet hva de vil tidlig, andre må beskyttes fra sin egen utvitenhet eller manglende evne til å tenke langsiktig. Men det er nok av folk her i verden, utfordringen er å gi innvadrere fra mindre velstående land en like god utdannelse som barn av norsktalende og allerede utdannede foreldre.

 

En annen ting å tenke over er om økt andel sterile også betyr økt spredning av kjønnssykdommer, pga. manglende forsiktighet.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...