Gå til innhold

Test: Antivirus


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Så hvorfor betale for noe, når alternativet gjør samme jobben gratis? :)

Tja, si det. Jeg har brukt Avira ei stund så hadde den før MSE ble modent.

 

Uansett finnes det vel en del ekstra i de betal pakkene, som HTTP/Web filtre, rescue cd'er, pishing filtre, anti-rootkit.

Boot-cd'en til Avira er litt kjekk da den setter meg i stand til å fjerne dritt på maskiner til bekjente.

 

For de som trenger det (og kan engelsk) har man tilgang til support, jeg tror ikke MicroSoft har support/støtte for MSE annet enn på engelse windows versjoner (?). MSE er vel kun real-time scanning uansett (men de fleste trenger jo forsåvidt ikke noe mer).

 

PS;

Lite med popup's i betalversjonen av Avira.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste det der forteller meg, er at gratis versjonen av Avira må være forferdelig dårlig. I følge den sammenligningen så kan jo ikke gratisversonen utføre noe som helst :roll:.

 

Stå på folkens, skaff dere så "avansert" antivirus som mulig. Er dere noe bedre beskyttet mot virus av den grunn? Neppe. Godt nettvett sammen med en enkel, uproblematisk og ikke-forstyrrende antivirus-software er alt som trengs.

Lenke til kommentar

 

Stå på folkens, skaff dere så "avansert" antivirus som mulig. Er dere noe bedre beskyttet mot virus av den grunn? Neppe. Godt nettvett sammen med en enkel, uproblematisk og ikke-forstyrrende antivirus-software er alt som trengs.

 

Tror du har misforstått ganske mye hvis du tror bare virus er problemet. Og angrepene vil jo bare bli mer og mer avanserte.

 

MSE besto jo av et under 20 MB program (husker ikke eksakt)og joda, det tar virus*, men hva med resten ?

 

*dvs virus gikk igjennom hos meg med MSE og oppdateringsfrekvensen var tragisk.

Lenke til kommentar

Virus, malware, trojanere - samma hva det kalles vel? MSE har innebygget skanning for alt det der. Anti-phishing finnes i nettleserne nå for tiden. Den innebygde brannmuren i Windows 7 fungerer helt utmerket, og når de fleste likevel sitter bak en nettverksrouter med enda en innebygd brannmur...

Web-basert-virus-skanning-modul? Hva faen skal en med det, når den normale antivirus'en skanner allt som blir lastet ned/inn på maskinen? Og skanner all mail? Alle vedlegg? All kode?

 

De kaster bare blår i øynene på deg, min venn, for å få deg til å tro at deres produkt er bedre enn de andres, og bedre enn (grøss) gratis software. Det kalles markedsføring.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Virus, malware, trojanere - samma hva det kalles vel? MSE har innebygget skanning for alt det der. Anti-phishing finnes i nettleserne nå for tiden. Den innebygde brannmuren i Windows 7 fungerer helt utmerket, og når de fleste likevel sitter bak en nettverksrouter med enda en innebygd brannmur...

Web-basert-virus-skanning-modul? Hva faen skal en med det, når den normale antivirus'en skanner allt som blir lastet ned/inn på maskinen? Og skanner all mail? Alle vedlegg? All kode?

 

De kaster bare blår i øynene på deg, min venn, for å få deg til å tro at deres produkt er bedre enn de andres, og bedre en (grøss) gratis software. Det kalles markedsføring.

WØRRD...

Lenke til kommentar

Popups kan du ikke slå av nei.

 

Det er bare å hake av for "ikke vis denne meldingen igjen".

På avira free, nei, nei det er det ikke. Skal vi fortsette denne udugelige diskusjonen lenge?

Hver gang avira free oppdaterer seg så kommer det en reklamepopup for betalversjonen, denne går ikke å skru av.

Lenke til kommentar

[quote name='Flimzes' timestamp='1306323149' post='17799521'

På avira free, nei, nei det er det ikke. Skal vi fortsette denne udugelige diskusjonen lenge?

Hver gang avira free oppdaterer seg så kommer det en reklamepopup for betalversjonen, denne går ikke å skru av.

 

Nå snakker jeg en betalt Preminum-versjon. Fortsette "denne udugelige diskusjonen" ?

 

Nei, trenger ikke det. Tiltman betaler altså litt over 50 kr pr maskin pr år, jeg har registret at Avira oppdaterer seg mye oftere enn MSE og programmet kjører veldig lett.

Så - hver sitt valg og så får jeg bare gremmes over at det koster meg forferdelige to halvlitere i året ;-P

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har prøvd ulike antivirus og brannmurer.

Opplever at en elelr annen oppdatering i enten antiviruset, brannmuren, eller windows skaper problemer, og opplevde bl.a det med AVG og windows live mail.

Progressbaren sluttet å virke som den skulle, og etterhvert gikk det ekstremt tregt å sende mail.

Ser også at de tilsynelatende finner ulike ting.

MSE reagerte bl.a på innstallasjonsfilen til izarc, gjaldt det valgfrie registeroptimaliseringen som følger med. Selve izarc ble ikke registrert som noe muffins.

Lurer også på hvor godt de ulike programmene rydder opp.

Får man et virus som overskriver systemfiler og klusser til oppsett, så hjelper det ikke å bare fjerne det.

Det er jo å rydde opp i etterkant som tar tid, og ofte er det ikke mulig.

Hovedgrunnen til at vi betaler er vel for å få support, men erfaringsmessig består supporten enten av en som sier at de ikke støtter det fordi det er en versjon som er levert bundlet med pcer eller levert av nettleverandøren, og støtter de det så er det for å forklare hvordan man formaterer pcen.

Ble også skremt da jeg har prøvd betalingsversjoner før og sett at all beskyttelse slås helt av når lisensen går ut, man mister altså ikke bare muligheten til å oppdatere.

en annen sak er at man ofte sliter med å se hva som er gjort med funn.

Popper det opp en boks som sier at et virus er funnet, er det greit å vite hva som skjedde med det.

Ble det slettet, satt i karantene, klarte programet å fjerne det, har det gjort noen skade, er det rester igjen i register, må man slette gjenopprettingspunkter for å unngå å få tilbake det det fant, hvilket program tilhører filen som ble slettet osv osv.

Føler ofte at programmenes varslingsmåte er som å ringe brannvesenet og si det brenner men ikke opplyse om hvor.

Dette er grunnenr som gjør at jeg byttet til mse.

Grei oversikt, tar overraskende mye, og ingen kompabilitetsproblemer med windows elelr andre programmer.

Man er også med i et nettverk hvor funn på en maskin lastes opp til ms for sjekk som igjen kan oppdatere definisjonsfilene direkte.

Ser at det tar noen sekunder etter oppstarten før mse er aktivt, mulig en infisert maskin ville være sårbar i denne perioden.

Daglige oppdateringer, men ingen info om def.filene utover at programmet er oppdatert den og den datoen.

Vet derfor ikke om det faktisk lastes ned nye oppdateringer eller den kun sjekker.

Ser andre har beskyttelse mot skadelige filer som utveksles i sosiale media osv og det virker som om det er stor forskjell på drive by beskyttelsen.

Er jeg inne på en nettside vil jeg gjerne beskyttes før jeg går inn på siden, ikke stole på at programmet blokkerer det som lastes ned.

Det hade derfor vært fint å få et varsel om utrygge nettsider før man klikket på linker og lignende.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest medlem-82119

Kjenner ikke detaljene i hvordan de tester og setter opp programmene. Går man gjennom innstillingene kan man ofte velge hva som skal gjøres med det som finnes. Man kan også velge om det f.eks skal søkes inni komprimerte filer, om ALLE filer skal søkes i elelr kun .exe og lignende, om filer over en gitt størrelse skal søkes i (f.eks for å hoppe over filmer) osv osv.

 

Brukte AVG men mistet muligheten til å sende epost over 8-10 Mb fordi server timet out selv på max innstilling. Samtlige pcer har krasjet ved automatisk oppdatering fra 2011 til 2012 og linkskanneren har krasjet nettleseren hver gang den er lagt inn.

AVG har jo også vært utskjelt så det holder, nå er det nærmest en testvinner.

 

Synes også de burde testet comodo. Er vel det beste som finnes...?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vekker opp en eldre tråd da jeg ser det er kommet en ny test av antivirus programmer hvor MSE kommer på siste plass når det gjelder beskyttelse!

 

http://www.dinside.no/888046/stor-test-av-23-antivirusprogrammer

 

Selve testen: http://www.av-test.org/en/tests/test-reports/novdec-2011/

Nå må det også nevnes at MSE er over et år gammelt og vil naturligvis falle tilbake over tid.

Men om man føler at man trenger beskyttelse mot virus som kun eksisterer i laboratorier, go ahead...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...