Gå til innhold

Test: Antivirus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Jeg forsøkte Microsoft Security Essentials (MSE) etter å ha lest denne testen.

 

:no:

 

Men etter 1 uke, begynte maskinen å bruke 4x så lang tid på å starte, ble ustabil, stoppet til tider helt opp, låste seg ved installasjone av programer/spill, gjorde det til tider umulig å se filmer pga. av konstant hakking, gjorde det nesten umulig å surfe på nettet, kunne ikke engang bruke Skype.. rett sakt, maskinen ble til slutt nesten umulig å bruke. Jeg har nå avinstalert MSE, og alle problemene forsvant etter omstart.

 

MSE kanskje flink til å finne virus, men den gjorde maskinen min helt ubrukelig. Og ja, MSE ble lagt inn på en helt ny reinstallert maskin.

 

Så nå er jeg tilbake til AVG som jeg har brukt de siste årene uten problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg forsøkte Microsoft Security Essentials (MSE) etter å ha lest denne testen.

 

:no:

 

Men etter 1 uke, begynte maskinen å bruke 4x så lang tid på å starte, ble ustabil, stoppet til tider helt opp, låste seg ved installasjone av programer/spill, gjorde det til tider umulig å se filmer pga. av konstant hakking, gjorde det nesten umulig å surfe på nettet, kunne ikke engang bruke Skype.. rett sakt, maskinen ble til slutt nesten umulig å bruke. Jeg har nå avinstalert MSE, og alle problemene forsvant etter omstart.

 

MSE kanskje flink til å finne virus, men den gjorde maskinen min helt ubrukelig. Og ja, MSE ble lagt inn på en helt ny reinstallert maskin.

 

Så nå er jeg tilbake til AVG som jeg har brukt de siste årene uten problemer.

Still deg selv dette spørsmålet. Om det dette gjelder alle MSE instalasjoner, ville ikke MSE fått dårligere kritikker?

Kontra at du ikke har instalert godt nok med nyeste drivere til chipset og flere komponenter?

Hva er mest sannsynlig?

Lenke til kommentar

Jeg er på nippet til å fjerne AVG på den siste maskine som har dette nå. Det eneste som stopper meg er emailproxy/scanning funksjonen den har som MSE ikke har. Ellers har jeg MSE på alle andre maskiner hvor jeg ikke laster ned e-post.

 

MSE burde i det minste få protokoll scanning på POP3 og SMTP.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg er på nippet til å fjerne AVG på den siste maskine som har dette nå. Det eneste som stopper meg er emailproxy/scanning funksjonen den har som MSE ikke har. Ellers har jeg MSE på alle andre maskiner hvor jeg ikke laster ned e-post.

 

MSE burde i det minste få protokoll scanning på POP3 og SMTP.

Trenger man egentlig det da så lenge man har filscanning på MSE og spyware scanning på defender. Klare bare ikke å se for meg hva som skulle kunne komme gjennom på mail.

BTW. Har aldri fått virus på mail, men linker som jeg måtte klikke på og instalere en oppdatering av adobe flash før jeg fik se en video, det har jeg fått masse av, men det finnes ikke en antivirus som forhindrer en bruker fra å klikke på de lenkene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vel du bidrar ikke til at man skal forstå det heller. Vil påstå at du heller ikke forstår det, så får du komme med noen motargunemter....

Lenke til kommentar

Virker som om Theo mener at fordi et antivirusprogram ikke har en egen "e-mail modul" for skanning av e-post, så vil ikke programmet skanne skadelige vedlegg osv. Dette er ikke riktig. Alle moderne antivirusprogrammer klarer dette fint. At noen antivirusprogrammer fremdeles opererer med en egen "e-post skanner", er nok et utrykk for at de prøver å få det til å se ut som om de klarer å ta seg av noe mer enn antivirusprogrammer uten en sånn "spesialskanner". Og/eller det er noe som henger igjen fra gamle dager.

Her er en link som forklarer på en grei måte. Thundercloud.net - Why you don't need your anti-virus program to scan your e-mail

 

Se også denne lenken, fra MSE brukerforumet. answers.microsoft.com - Does MSE scan E-mail?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Neida, det henger ikke igjen fra gamle dager, det som er gamle dager er filscanning, fremtiden har lenge vært gateway orientert protokollscanning og den slags. Dvs. det var fremtiden men filscanning i den form du peker på er så gamle dager som det kan bli.

 

Det du påstår at jeg sier thomit er bare påfunn fra din side.

 

Det man bør ha hjemme på den rene antivirussiden er et program som tilbyr minst 2 forskjellige scanning engines samt protokollscanning på enkelte områder. Så setter man forskjellige engines og tilbehør til forskjellige oppgaver for å øke sikkerheten. Det er heller ikke bare snakk om vedlegg men også kjørbar kode i mailen. Dette bør være et minimum.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke på noe som helst, Theo - jeg prøver å forstå hva det er du skriver. Mulig det er meg som er idiot, men kanskje er det deg som ikke forklarer skikkelig hva det er du mener?

 

Anyway - Da jeg byttet fra ESET Nod32 til MSE, var det fordi jeg stillte meg selv et par retoriske spørsmål. Og, bare for å ha det sagt - jeg var lykkelig med Nod32, og hadde fortsatt å betale for det framfor et gratis MSE, hvis jeg hadde vært i tvil om at MSE var underlegen Nod32 på noen måte.

 

1. Hvem er egentlig best skikket, og sitter på den beste informasjonen om hvordan et antivirusprogram skal virke på en Windowsplattform, Microsoft ... eller noen andre?

 

2. Hvem er det egentlig som har mest å vinne på at antivirusprogrammet fungerer på best mulige måte i en Windowsbasert maskin - Microsoft selv .... eller noen andre?

 

Antivirusprogrammer står heller ikke stille, og de utvikles hele tiden, for å bli enda bedre. Hvem er det som sitter på den beste informasjonen om hvordan Windows angripes av uhumskheter, og hvem er det som sitter på det beste utgangspunktet for å kunne lage beskyttelsesanordninger for sitt eget OS i framtiden - er det Microsoft selv, eller noen andre?

 

Valget mitt falt på MSE.

 

PS. Og ja, jeg er klar over at Microsoft ikke alltid har funnet de beste løsningene for sitt eget OS. MS kan være skikkelig giddalause til tider. Jeg tror dog at det har gått opp for dem nå, at et skikkelig, velfungerende antivirus er i deres egen beste interesse, og at et velsmurt MSE i framtiden vil være et absolutt must. Jeg tror MS vil satse mye på å få MSE så bra som overhodet mulig - og derfor - sannsynligvis - bedre enn de fleste tredjeparts utviklere.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Neida, det henger ikke igjen fra gamle dager, det som er gamle dager er filscanning, fremtiden har lenge vært gateway orientert protokollscanning og den slags. Dvs. det var fremtiden men filscanning i den form du peker på er så gamle dager som det kan bli.

 

Det du påstår at jeg sier thomit er bare påfunn fra din side.

 

Det man bør ha hjemme på den rene antivirussiden er et program som tilbyr minst 2 forskjellige scanning engines samt protokollscanning på enkelte områder. Så setter man forskjellige engines og tilbehør til forskjellige oppgaver for å øke sikkerheten. Det er heller ikke bare snakk om vedlegg men også kjørbar kode i mailen. Dette bør være et minimum.

Real time scanning scanner alle nye filer som kommer inn på maskinene, samtlige anti-viruser i dag gjør dette. Å ha egne moduler som scanner innkommende filer via visse kanaler er smør på flesk, og gammeldags tankegang. (fra før pcer ble raske nok til å uforhindret scanne alle filer i real-time)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Spørsmålet mitt er da om antivirusene også skanner filer man SENDER på epost, for å hindre at man sprer virus?

Si at noen får et infisert program eller bilde pr mail, og så er definisjonsfilene ikke oppdatert så antiviruset fanger ikke opp noe problem.

Så lagrer man det, oppdaterer antiviruset som nå ville ha fanget opp trusselen.

Men man skanner ikke, så det blir aldri oppdaget.

Har man hundre venner så kan man vel sende dette fritt uten noe som skanner det hvis man ikke har noe som skanner epost ut?

Og det som skanner epost ut er vel en egen epostskanner?

 

Burde man ikke derfor hatt en egen epost skanner?

Æ bærre spørr?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har man hundre venner så kan man vel sende dette fritt uten noe som skanner det hvis man ikke har noe som skanner epost ut?

les svaret som er rett før ditt innlegg.

Altså; Realtime scanning vil finne viruset når du legger den ved eposten (fordi vedlegget blir åpnet for sending)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefaler å gratisteste Avira AntiVir Premium.

Jeg benytter Avira i heimen, funker helt greit. Kan kjøpes i pakke for 5 maskiner over 3 år til 800,-

Lenke til kommentar

Jeg brukte avira free før, og det var veldig bra unntatt disse popupene som kom etter hver update, MSE oppfører seg her tilnærmet identisk som Avira gjorde, bare uten popupene.

 

Så hvorfor betale for noe, når alternativet gjør samme jobben gratis? :)

 

Fordi det er menneskelig å innbille seg at det man betaler for være "bedre" enn det som er gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...