Gå til innhold

Er Canon EF 50mm f/1.4 USM verdt pengene når du har Canon 1000D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller ha satset på et normalobjektiv om du skal bruke det til alt mulig.

50mm blir litt trangt på 1000D, og jeg brukte mitt 1.8 veldig sjeldent.

Et objektiv et sted mellom 28 og 35mm er finfint som "allround" til 1000D. Fungerer også til portretter.

 

Canon 35mm f2 har i flere år vært mitt favorittobjektiv, også etter at jeg fikk 50mm 1.4 og 24-70 f2.8L. Det anbefales!

 

Og kjøpt gjerne brukt, da kan du prøve ut litt av hvert uten at det koster deg så mye.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg 50mm på fullformat eller tilsvarende bildevinkel på mindre bildebrikker er småkjedelig i forhold til 35mm og 85 mm bildevinkel. :p Men som det er sagt tidligere i tråden kan det være en fordel å sette objektivet på en tilsvarende brennvidde en stund å prøve ut bildevinklene.

 

Jeg er delvis enig. Bruker fortsatt 35mm f2 mest etter at jeg byttet fra 40D til 5D, men det er nok mest på grunn av størrelsen og fleksibiliteten til 35mm. Jeg kan beskjære og få samme utsnitt som en 50mm, vanskeligere andre veien.

Normalobjektiv er ikke kjedelig om man lærer seg å beherske det, men det setter nok større krav til fotograf og motiv enn en tele eller vidvinkel.

 

Et normalobjektiv bør finnes i enhver fotobag er nå min mening.

Lenke til kommentar

Min 50mm ble faktisk liggende så mye i baggen at jeg solgte den.

 

(Deler nok Shocktraumas syn om at normalbrennvidde er litt kjedelig. :p)

Normal kontra lett vidvinkel kontra lett tele er og blir en interessant sak. Alle har sine gode og dårlige sider.

 

35mm på 1.6x (Canon) crop er litt for lite vid til at den er lettanvendelig (56mm i Canon FF speak). På FF synes jeg den er veldig anvendelig. 35mm på Nikon syntes jeg fungerer bedre enn på Canon - 1.5x kontra 1.6x crop burde ikke bety noe. Men det kan hende at Nikon 35mm f/1.8 DX er en av de objektivene man bare må like.

 

500mm på 1.6x crop ble jeg ikke helt fortrolig med; dvs. etter at jeg hadde brukt 45mm på Panasonic GF1 en måneds tid, så ble det faktisk litt morsomt å bruke Sigma 50mm f/1.4 på EOS 30D-en min. Men ikke inne ... Jeg synes 50mm på FF er helt greit - men det var det jeg vokste opp med ;)

 

70-85mm er jo lett tele på FF - 50mm på 1.6x crop er i samme leie. Jeg er litt usikker på hva jeg mener der - men EF 85mm f/1.8 var rimelig snadder til hyggelig pris.

Lenke til kommentar

For all del, vi er forskjellige. Er jo ikke sånn at jeg hata 50mm, men etter jeg solgte 35/2 ble savnet så stort at jeg solgte 50/1.4 (som uansett nesten ikke ble brukt siden den ble for trang i mange tilfeller) - og heller kjøpte 35/1.4. Beste fotokjøpet ever for min del. Liker den overraskende nok ganske godt på 1D (1.3 crop) også. Men så er den jo der igjen litt videre enn 50mm/FF. Men 1D (og muligens 24-70L) skal nok sleges - 5D/35mm er det jeg stortsett plukker med meg når jeg skal ta bilder av ting som ikke er sport/nyheter.

Lenke til kommentar

For all del, vi er forskjellige. Er jo ikke sånn at jeg hata 50mm, men etter jeg solgte 35/2 ble savnet så stort at jeg solgte 50/1.4 (som uansett nesten ikke ble brukt siden den ble for trang i mange tilfeller) - og heller kjøpte 35/1.4. Beste fotokjøpet ever for min del. Liker den overraskende nok ganske godt på 1D (1.3 crop) også. Men så er den jo der igjen litt videre enn 50mm/FF. Men 1D (og muligens 24-70L) skal nok sleges - 5D/35mm er det jeg stortsett plukker med meg når jeg skal ta bilder av ting som ikke er sport/nyheter.

Jeg henger meg på, og syns at lett vidvinkel er meget anvendelig. Trives særdeles godt med 24mm f/1.4L på 1,6 crop. Jeg gikk for dette etter å ha prøvd 35mm på 5D. Omtrent samme utsnitt.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg henger meg på, og syns at lett vidvinkel er meget anvendelig. Trives særdeles godt med 24mm f/1.4L på 1,6 crop. Jeg gikk for dette etter å ha prøvd 35mm på 5D. Omtrent samme utsnitt.

Jeg er ikke uenig - et av mine favoritt objektiver er Panasonic 20mm f/1.7 på µ-4/3 - 24mm på 1.6x crop er temmelig likt (40mm kontra 38mm i FF termonologi).

 

f/1.4 kontra f/1.7 kontra f/1.-8 kontra f/2 tror jeg faktisk ikke er så nøye - det er viktigere hvor pent objektivet tegner pip åpent (også kalt boke).

Lenke til kommentar

Jeg bruker også EF 35mm F/2, er veldig fornøyd med dette objektivet.

Fokus kan jage litt enkelte ganger ved dårlig lys. Men så skal vi ikke sammenlikne dette objektivet med nyere USM objektiv. Det kom tross alt på markedet i 1990, men leverer likevel super kvalitet på nye kamerahus. Relativt billig er det også.

 

Ellers har du andre alternativer som EF 28mm F/2,8 eller EF 24mm F/2,8. Disse er veldig like sammenliknet med 35mm F/2 bortsett fra at sistnevnte er noe mer lyssterkt.

 

http://www.the-digital-picture.com/reviews/canon-ef-35mm-f-2.0-lens-review.aspx

Lenke til kommentar

Når dere først er inne på andre merker som Nikon og Leica så vil jeg også avspore i samme grad og trekke fram et par perler:

Samsung 30mm f/2,0 (bra kvalitet, størrelsen er virkelig imponerende.)

Pentax FA 31mm f/1,8 (legendarisk kvalitet og pris deretter)

Pentax 35mm f/2,4(god kvalitet til lav pris, på bekostning av blenderåpning)

Pentax 35mm f/2,8 Macro (svært god kvalitet)

 

.. også skader det ikke å ha et kamerahus ekstra, og det må ikke nødvendigvis være av samme merke som det andre man har. Med ulike merker har man mulighet til å bruke ulike, legendariske objektiver fra ulike systemer. Knallgode objektiver som utfyller hverandres bruksområder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Når dere først er inne på andre merker som Nikon og Leica så vil jeg også avspore i samme grad og trekke fram et par perler:

Samsung 30mm f/2,0 (bra kvalitet, størrelsen er virkelig imponerende.)

Pentax FA 31mm f/1,8 (legendarisk kvalitet og pris deretter)

Pentax 35mm f/2,4(god kvalitet til lav pris, på bekostning av blenderåpning)

Pentax 35mm f/2,8 Macro (svært god kvalitet)

 

 

Første-post.

 

Hei, jeg har et Canon EOS 1000D kamera med IS kitlinse, og har lyst på et bedre og mer lyssterkt objektiv.

 

 

De fleste kamera har i dag mikrofokusjustering som eliminerer eventuell konsekvent fokusfeil.

 

Tror ikke det hjelper TS noe særlig.

 

Tror fortsatt ikke dette hjelper trådstarter :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...