Gå til innhold

NM i Overklokking !


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klasseinndeling etter pris er en god ide, men vanskelig å gjennomføre. Noen har vært inne på det allerde; hvordan skal en beregne hva en hjemmelaget vannkjøling koster (utenom materialkostnadene da) kontra et ferdigkjøpt system? Og vannkjøling vil jo oftes gi en fordel kontra luftkjøling, så da ville jo en med hjemmelaget vannkjøling kunne bruke mer penger på feks raskere CPU e.l.

Ideen er god, men skulle en klasseinndele etter pris måtte en nødvendigvis utelukke hjemmelagede komponenter, og da blir vel litt av morroa borte?

 

Et annet problem vil være at prisene på komponentene varierer noe ettersom hvor en kjøper de, samt når de er kjøpt. Samme oppsett kan da variere med flere hundrelapper i pris, ikke sant?

 

Kanskje klasseinndeling etter type CPU-socket(eller slot for eldre CPUer) er bedre? Men 100% rettferdig vil vel heller ikke en slik inndeling være: En P4 3.0GHz bør jo fint slå en P4 2.0GHz

Lenke til kommentar

Deling etter pris på system (med kjøling selvsagt)

* 3DMark 2001

* 3DMark 03

* Quake 3

* Totalt # MHz

 

Deling av type kjøling (luft/vann/peltier/fase) Og evt. i type CPU også...

* Overklokking av CPU i %

 

Man kan jo ha en åpen klasse for det som velger å bygge selv....

 

MEN et annet spm: hvordan finne verdi på varer man ikke får kjøpt nytt lengre?

Lenke til kommentar

Jeg synes klasseinndeling etter pris høres best ut da det også er viktig å vise hva som gir "mest for pengene".

 

Pris på komponenter bør bestemmes ut fra dagens laveste pris i følge prisguiden. På den måten vil samme oppsett "koste det samme" uansett når og hvor det ble kjøpt.

 

Når det gjelder hjemmelagde komponenter bør man også forholde seg til prisguiden og velge det produktet som "ligner mest". F.eks hjemmelaget vannblokk sjekkes opp mot de vannblokkene som ligner mest i prisguiden og på nettbutikkene. På denne måten får vi en fornuftig pris på hjemmelagde komponenter. HW.no-gjengen og forumet kan gjerne diskutere hva de hjemmelagde kompoentene skal sammenlignes med og hvordan de skal pris-settes. En viktig faktor bør i hvertfall være hva andre må betale for noe tilsvarende.

 

F.eks et produkt man ikke før kjøpt lengre bør prises etter billigste tilsvarende om man skulle kjøpt det i dag. F.eks et HK med KT133A chipsett bør prises etter det aller billigste Socket A HK'et man finner. (F.eks et med Nforce1 eller KM266 chipsett.)

 

I utgangspunktet er jeg i mot å dele inn i klasser etter luft/vann/gass/peltier-kjøling. Det bør være viktigere å fokusere på hva som gir mest for pengene. (kanskje en dyr luftkjøler kan overgå et billig vannkjøle-system). Folk velger som regel det som gir mest for pengene. Altså et gasskjølesystem til 8000kr med en gammel celeron+ GF2 gir f.eks langt mindre ytelse for pengene enn f.eks en Athlon 3000+ +Radeon9700-oppsett med luftkjøling til samme prisen. Derfor mener jeg klassedelingen bør foregå kun på pris og ikke på type kjøling eller sokkel.

Lenke til kommentar
Hva med hjemelaget kabinett da. går dette som nesten gratis eller sammenlignes dette også med et annet kabinett.

Det er ikke nødvendig med et kabinett engang for at pcen skal funke.

Men må nesten sammenligne med prisen andre har for å skaffe noe tilsvarende. Siden kabinettet egentlig ikke spiller så stor rolle (kun litt forskjellig lufting osv) så kanskje vi bør sette en "standardpris" på kabinetter, f.eks 400kr uten PSU. (Det er jo frivillig og lite nyttig for benchmarkene om folk velger å ha et dyrt kabinett med neonlys og mye annet pynt, eller om man velger det billigste av det billige, eller kanskje kjører uten kabinett)

Lenke til kommentar
Har dere forslag til hvordan vi skal gjennomføre dette?

 

Selv ser jeg for meg klasser, inndelt etter økonomi og / eller type utstyr. Videre bør resultatene kunne bevises, og juksemakere må kunne avsløres (og drites ut i full offentlighet :D ).

 

Dette er en idé jeg liker, og jeg skal absolutt jobbe med saken - men det går så mye fortere om dere kommer med innspill.

 

En annen sak - hva i svarte skal premien være? Blir nesten for dumt å gi bort et hovedkort i en evt. klasse "millionær". ;)

 

man trenger ikke nødvendigvis hardware premier, hva med trofeer, som en "gull"-belagt 486 på en statutt med "1st. plass i nm overklokking 200x, det er jo litt mer minnerikt enn et hovedkort og billiger, jeg ville hvertfall foretrukket et slikt trofee i stede for et hovedkort eller annet hardware, pluss at man kan jo holde lenger på med denne konkuransen med at utgiftene ikke er for store.

Lenke til kommentar
Har dere forslag til hvordan vi skal gjennomføre dette?

 

Selv ser jeg for meg klasser, inndelt etter økonomi og / eller type utstyr. Videre bør resultatene kunne bevises, og juksemakere må kunne avsløres (og drites ut i full offentlighet :D ).

 

Dette er en idé jeg liker, og jeg skal absolutt jobbe med saken - men det går så mye fortere om dere kommer med innspill.

 

En annen sak - hva i svarte skal premien være? Blir nesten for dumt å gi bort et hovedkort i en evt. klasse "millionær". ;)

 

man trenger ikke nødvendigvis hardware premier, hva med trofeer, som en "gull"-belagt 486 på en statutt med "1st. plass i nm overklokking 200x, det er jo litt mer minnerikt enn et hovedkort og billiger, jeg ville hvertfall foretrukket et slikt trofee i stede for et hovedkort eller annet hardware, pluss at man kan jo holde lenger på med denne konkuransen med at utgiftene ikke er for store.

 

Ikke dumt. Kan også se om vi får laget et custom vannkjølingsanlegg med belyst plexitopp der "Overklokking.no #1 i overklokkings-NM" er inngravert slik at det lyser opp. :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder hjemmelagde komponenter bør man også forholde seg til prisguiden og velge det produktet som "ligner mest". F.eks hjemmelaget vannblokk sjekkes opp mot de vannblokkene som ligner mest i prisguiden og på nettbutikkene. På denne måten får vi en fornuftig pris på hjemmelagde komponenter. HW.no-gjengen og forumet kan gjerne diskutere hva de hjemmelagde kompoentene skal sammenlignes med og hvordan de skal pris-settes. En viktig faktor bør i hvertfall være hva andre må betale for noe tilsvarende.

 

Helt enig hva andre *må* betale, ikke hva de faktisk betalte og faktum er at alle kan få vannkjøling gratis/billig. Det handler bare om å være litt kreativ! Og kreativitet og innsats bør lønnes i en overklokkingskonkuranse.

 

Det du og Zorro foreslår er å straffe folk som har lagt ned tid for å få det billig! Det blir jo riv ruskende galt.

 

Husk nå på at vannkjøling ikke er noe bedre enn f.eks Thermaltake SLK900 + en saftig Delta vifte! Dermed ender du opp med at det er *negativt* å ha hjemmelagd vannkjøling ettersom du med din metode vil verdsette vannkjølingssytemer til noen tusenlapper - selv om personen ikke betalte ei krone!

 

Det å ha kunnskap og mot nok til å sette opp et vannkjølingssytem blir det samme som f.eks å kunne voltmodde. Dette er kunnskap personen har brukt tid på å skaffe seg for å kunne få mest mulig ytelse med det budsjettet han råder over.

 

Hjemmelagd vannkjøling bør mao ikke telle inn på denne prisfaktoren.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med anders her, man skal ikke straffes for å ha kompetanse til å lage vannkjøling selv. Dette vil jo selvfølgelig ekskludere mesteparten av deltagerene og gi en litt unfair konkurranse. En måte å løse dette dette på hadde vært å lage en egen kategori for hjemmesnekra vannkjøling eller å sette en fast pris på vannkjøling. (2-2.5k?)

Lenke til kommentar

Skal man sette en fast pris (noe som kan være et ok kompromiss) bør man se litt på kjøleevnen. F.eks får du en Delta FFB0812EHE og Thermaltake SLK900 til 715kroner (priser fra lista til Microplex). Da sier det seg selv at å verdsette vannkjøling (hvor kun CPU er kjølt) til over 700 kroner blir litt feil. Man må hvertfall unngå at Skrue får et "straffegebyr" på flere tusen kroner!

 

Men det er uansett vanskelig å sette opp et sett regler som gir helt fair konkuranse. F.eks hva med de som bor i Troms. Når vinteren kommer så kan jo de sette PCen ut og vips så har de ambient på -20 grader ;) Et alternativ er jo faktisk at man bruker en jury som rett og slett helt subjektivt velger ut vinner etter hva de finner mest imponnerende.

 

Siste spørsmål, hvordan skal man kontrollere at folk ikke jukser?

Lenke til kommentar

Kjempe ide dette.

Reglene blir litt vriene men..

Det kom et forslag her som var bra synes jeg. Ha konkuransen der hw.no lantouren er. Da vil man eliminere muligheten for å jukse, og man slipper at noen sleipe nordlendinger hiver radiatoren på utsiden i 790 sekund/meter og flere-og-tredve kalde.

Lenke til kommentar

Jeg er eing i at man ikke bør "straffe" de med hjemmelaget billig vannkjøling. Men det kan jo også falle litt skjevt ut dersom det er en som jobber på et verksted med mye utstyr får spesiallaget super-utstyr helt gratis.

 

Når det gjelder å sette PC'n på yttersiden av vinduet så er det ikke bare nordnorge som har den fordelen. Hele indre østlandet har jo også veldig lave vinter temperaturer. (F.eks Røros har jo årlig -40ºC en dag eller to, Mjøsa-området har gjerne -30ºC et par ganger per vinter) Jeg synes heller ikke at de som bor på slike plasser skal straffes for det. Har man bosatt seg på kalde svalbard bør man jammen få litt gjen for den manglende sommeren.

 

Konkurransen må jo heller ikke bli vanskeligere enn selvangivelsen. Vi kan ikke ha ørten fradrag og tillegg for å likestille alle. Jeg står fortsatt for klasse-inndeling kun etter pris og intet annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...