Gå til innhold

Samsung usikre på prisen


Anbefalte innlegg

Prising er veldig vanskelig. Det å prise seg for lavt gir ofte et direkte signal om at man har et mindreverdig produkt. Jeg gadd ikke å google fram noen voldsomme økonomiske teorier rundt dette, men følgende link sier det ganske godt:

 

"Whatever you’re selling, the most visible message you send to your market is your pricing. It normally takes a lot of resources to pull off the low-price, high-volume strategy. Differentiate. And price high enough."

 

Hovedproblemet til Samsung ligger i nøkkelpunktet "differentiate". Hvorfor skal man velge et nettbrett fra Samsung? Hva tilbyr Samsung med sitt nettbrett som konkurrentene ikke kan matche? Min påstand er: Absolutt ingenting (bare specs, som kun nerder bryr seg om). Og da kommer prisen inn som en faktor, en lav nok pris kan skaffe dem en del kunder i "Huawei-segmentet" på tross av at de ikke kan tilby en unik opplevelse på noen måter.

 

...

 

Produsentene over kan, i den grad de klarer å matche iPad 2 på de fleste andre områder av betydning, tillate seg å legge seg på en høy pris. Her vil de fleste forbrukere se at det blir tilbydt noe ekstra utover det Apple kan tilby, og når da prisen i tillegg er høyere, noe som gir produktene en aura av kvalitet og eksklusivitet, så vil dette være salgsdrivende.

Her tror jeg du tar ganske feil. Pris kan selvfølgelig signalisere kvalitet, tradisjonelt for luksusprodukter. Et nettbrett er ikke et luksusprodukt, og når det er allerede en etablert markedsleder som Apple, så virker det veldig merkelig å prise seg høyere enn disse når man har et dårligere produkt. Selvfølgelig kan man differensiere og ta en høyere pris, men da har man jo og rettet seg inn mot et mye mindre marked.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesifikasjoner har ingenting å si for brukeropplevelsen.

 

Rikitg, du får prøve å lage en fin tablet med CRT-skjerm 8 Mhz CPU og 512 kb Ram da.

 

AtW

 

Reknar med det han meinte var at 2-3% ekstra i ytelse, eller eit par flashy men (stort sett) nyttelause moglegheiter ikkje har noko å sei i den store samanhengen.

 

Om det er det han mener, så får han skrive det. Jeg forsøker å forholde meg til det folk skriver, da det er vanskelig for meg å gjette om de mener noe annet enn de skriver eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spesifikasjoner har ingenting å si for brukeropplevelsen. Spesifikasjoner er altså en liste over tekniske egenskaper ved en maskin. Dette bryr folk seg ikke om. Wii viser jo også at brukeropplevelsen kan bli utrolig mye bedre enn maskiner med atskillig kraftigere maskinvare.

Å si at spesifikasjoner ikke har noe å si for brukeropplevelsen er selvsagt bare tull. Spesifikasjoner er overhodet ikke alt, men det er god indikator på brukeropplevelsen. Når jeg kjøper teknologi har jeg endel minstekrav som må oppfylles for at brukeropplevelsen skal bli god. Disse kravene får jeg sjekket via specs.

Håper jeg kan selge bil & leilighet til disse menneskene som ikke bryr seg om spesifikasjoner. Hadde vært en drøm å selge til folk som ikke bryr seg om kvadratmeter eller km.

Nå er det snakk om teknologi, så dette er bare en avsporing.

Forskjellig område, samme prinsipp.

Nei, spesifikasjoner gir ikke en god indikator på brukeropplevelsen. Se bare Wii vs. de andre igjen. At du personlig har minstekrav kommer av at du er en avansert bruker.

 

Nei, det er ikke samme prinsipp.

Lenke til kommentar

Nei, spesifikasjoner gir ikke en god indikator på brukeropplevelsen. Se bare Wii vs. de andre igjen. At du personlig har minstekrav kommer av at du er en avansert bruker.

 

Nei, det er ikke samme prinsipp.

Selv en bruker som ikke er avansert vil dra nytte av å bruke specs i sin sammenligning. Men selvsagt, når brukeren ikke gidder/klarer å sette seg inn i hva specs'ene betyr, så er de verdiløse. Om jeg ikke vet hva kvadratmeter eller kilometer står for når jeg kjøper hus eller bil, så er det meningsløst for meg å bruke dem. Det er også vanskelig eller umulig å måle en brukeropplevelse da den er veldig subjektiv og det eneste vi da har som indikatorer er specs. Mange er sikkert fornøyd med vanlig DVDer og bryr seg ikke om BluRay, men specsene til bluray indikerer at brukeropplevelsen blir større pga. skarpere bilder.

Hva prinsippet gjelder så bør du nesten komme med en forklaring på hvorfor du mener dette ikke er samme prinsipp.

Lenke til kommentar

Håper jeg kan selge bil & leilighet til disse menneskene som ikke bryr seg om spesifikasjoner. Hadde vært en drøm å selge til folk som ikke bryr seg om kvadratmeter eller km.

Ja, for en leilighet på 85 kvm er jo alltid bedre enn en leilighet på 80 kvm, sant? Spesielt om den på 85 kvm har balkong og er 60 % dyrere. Vanskelig å tenke seg at det skal være noen subjektive vurderinger man kan gjøre her som skulle tilsi at man nøyde seg med den på 80 kvm, man kunne vel gjerne bare kjøpe usett og finne ut i ettertid at den på 85 kvm hadde veggene spist opp av rotter mens den på 80 kvm lå i byens fineste strøk og hadde utsikt over havet.

 

Det er mange subjektive variabler som spiller inn når folk skal velge. Dersom et nettbrett oppleves som omtrentlig like raskt som et annet, men har f.eks. flere nyttige apps, så er det ikke sikkert at så veldig mange vil bry seg om at det med færrest apps har en 1,4 GHz dualcore-prosessor i stedet for en 1,2 GHz dualcore-prosessor. For eksempel.

Lenke til kommentar

Håper jeg kan selge bil & leilighet til disse menneskene som ikke bryr seg om spesifikasjoner. Hadde vært en drøm å selge til folk som ikke bryr seg om kvadratmeter eller km.

Ja, for en leilighet på 85 kvm er jo alltid bedre enn en leilighet på 80 kvm, sant? Spesielt om den på 85 kvm har balkong og er 60 % dyrere. Vanskelig å tenke seg at det skal være noen subjektive vurderinger man kan gjøre her som skulle tilsi at man nøyde seg med den på 80 kvm, man kunne vel gjerne bare kjøpe usett og finne ut i ettertid at den på 85 kvm hadde veggene spist opp av rotter mens den på 80 kvm lå i byens fineste strøk og hadde utsikt over havet.

 

Det er mange subjektive variabler som spiller inn når folk skal velge. Dersom et nettbrett oppleves som omtrentlig like raskt som et annet, men har f.eks. flere nyttige apps, så er det ikke sikkert at så veldig mange vil bry seg om at det med færrest apps har en 1,4 GHz dualcore-prosessor i stedet for en 1,2 GHz dualcore-prosessor. For eksempel.

 

Er virkelig "spesifikasjoner betyr ikke noe"-argumentet så ¨dårlig at man stadig må ty til dette stråmannsargumentet hele tiden? Hint: "spesifikasjoenr betyr noe" er ikke det samme som "Spesifikasjon X er det eneste som betyr noe".

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Nevn gjerne en spesifikasjon ved Samsung-nettbrettet som diskuteres her som er tilstrekkelig bra nok i forhold til f.eks. iPad 2 til å kunne være en differensieringsfaktor i positiv retning. Jeg mener at det er bare Android i seg selv, og da Honeycomb, som er annerledes nok til å kunne være en slik faktor. Og da tror jeg dessverre at de "uvaskede hordene" vil se på det som en negativ faktor. Slik Honeycomb ser ut i dag får de til og med støtte fra ganske mange i tech-miljøet, velrennomerte sider som Engadget, TechCrunch og nå sist Ars Technica har vært negative til Motorola Xoom, mye på grunn av det uferdige og buggy operativsystemet. Jeg tviler på om Samsung på magisk vis sitter på en mindre buggy versjon av Honeycomb.

Lenke til kommentar

Ikke vanskelig dette. Alle "iPad-killers" som de kalles kan ikke koste mer enn iPad.

 

Vanlig mennesker vet at en iPad gir dem det de trenger, hvorfor betale mer? Argumenter som 4-kjerner, usb og bedre grafikk er meningsløst på vanlige folk. Prisstrategiene til konkurrentene fikk nok litt å tenke på når iPad 2 har samme pris og iPad 1 ble satt ned ca 25 prosent

 

Apple har markedet by tha balls og styrer dette.....enn så lenge. De må slutte å alge iPad-kopier. Overgå Apple! Det er fullt mulig. Alternativet kan ihvertfall ikke være dyrere.

Lenke til kommentar

Ikke vanskelig dette. Alle "iPad-killers" som de kalles kan ikke koste mer enn iPad.

 

Vanlig mennesker vet at en iPad gir dem det de trenger, hvorfor betale mer? Argumenter som 4-kjerner, usb og bedre grafikk er meningsløst på vanlige folk. Prisstrategiene til konkurrentene fikk nok litt å tenke på når iPad 2 har samme pris og iPad 1 ble satt ned ca 25 prosent

 

Apple har markedet by tha balls og styrer dette.....enn så lenge. De må slutte å alge iPad-kopier. Overgå Apple! Det er fullt mulig. Alternativet kan ihvertfall ikke være dyrere.

Hva med bedre multitasking/browsing/flash støtte? Honeycomb er helt klart et seriøst forsøk forsøk på å overgå apple, og de lykkes langt på vei. Derav prises enhetene også som iPad.

Lenke til kommentar

Vet nesten ikke om jeg er helt enig. HP TouchPad er i hvertfall i mine øyne det nettbrettet som for øyeblikket ser best ut med tanke på OS og slikt. Er bare ikke helt overbevist over Honeycomb, men men, får ta en skikkelig vurdering når begge deler faktisk er ute i åpenhet og jeg kan prøve begge deler litt.

Ok, mulig jeg tenker for mye ios vs android her. Har også hørt svært mye positivt om webOS, men det er jo et langt mindre brukt OS, og blir Touchpad tilgjengelig i Norge?

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor Galaxy skulle være så veldig mye billigere. iPad2 med wifi/3g og 32gb, som jo blir korrekt å sammenligne med, har en startpris på $729, som jo skulle bli rundt 7.000,- + her til lands.

 

Men hey, legger de seg lavere i pris enn Apple, og samtidig har bedre hardware, så er det jo positivt for oss kjøpere!

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor Galaxy skulle være så veldig mye billigere.

Poenget er at Galaxy ikke er veldig mye billigere, men veldig mye dyrere.

 

iPad2 med wifi/3g og 32gb, som jo blir korrekt å sammenligne med, har en startpris på $729, som jo skulle bli rundt 7.000,- + her til lands.

iPad med 3G og 32GB koster 4990 kr. Tilsvarende iPad 2 vil koste i underkant av 6 tusen.

Lenke til kommentar

ATWindsor: Selv om TAB #1 har 2ghz CPU, og TAB #2 har 1ghz CPU, har det ofte fint lite å si om TAB #2 allikevel ikke har optimalisert brukergrensesnitt ved å nyttegjøre seg av GPU. Programmeringen og oppbyggingen har BETYDELIG mer å si enn hardware-spesifikasjoner for brukeropplevelsen. Derfor blir det lite givende å diskutere CPU, Minnestørrelse o.s.v.

Lenke til kommentar

ATWindsor skrev:

"Som nevnt, spesifikasjoner har masse å si for brukeropplevelsen, og jeg tror ikke nødvendigvis det er bra at folk ikke har noen kunnskap om hvordan teknologien deres fungerer."

 

Synes mer problemet er at folk støtter seg til bare spesifikasjoner når de kjøper ting. Spesifikasjonene sa noe om brukeropplevelsen en gang, men ikke nå lengre. Har testet telefoner med kraftigere specs enn iPhone 3GS, (HTC Desire bl.a.), og 3GS føles mye mer snappy enn dem fordet. Dårlig koding kan medføre dårlig brukeropplevelse selv om spec-lista er top nodge.

Lenke til kommentar

ATWindsor: Selv om TAB #1 har 2ghz CPU, og TAB #2 har 1ghz CPU, har det ofte fint lite å si om TAB #2 allikevel ikke har optimalisert brukergrensesnitt ved å nyttegjøre seg av GPU. Programmeringen og oppbyggingen har BETYDELIG mer å si enn hardware-spesifikasjoner for brukeropplevelsen. Derfor blir det lite givende å diskutere CPU, Minnestørrelse o.s.v.

Nå snakker vi jo om Android her og ikke ikke om et eller annet produsent-proprietært og dårlig optimalisert system.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

ATWindsor skrev:

"Som nevnt, spesifikasjoner har masse å si for brukeropplevelsen, og jeg tror ikke nødvendigvis det er bra at folk ikke har noen kunnskap om hvordan teknologien deres fungerer."

 

Synes mer problemet er at folk støtter seg til bare spesifikasjoner når de kjøper ting. Spesifikasjonene sa noe om brukeropplevelsen en gang, men ikke nå lengre. Har testet telefoner med kraftigere specs enn iPhone 3GS, (HTC Desire bl.a.), og 3GS føles mye mer snappy enn dem fordet. Dårlig koding kan medføre dårlig brukeropplevelse selv om spec-lista er top nodge.

 

Spesifikasjonene sier ikke noe om brukeropplevelsen? Feks at IOS 4.3 ikke støtter iphone 3g er bare vond vilje fra apple det da? Har ingenting med specs å gjøre? Ja, dårlig koding kan føre til en dårlig opplevelse om spec-lista er top nodge, og ja dårlig specs kan føre til en dårlig opplevelse selv om kodingen er god.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det som betyr noe er ikke hvilke spesifikasjoner produktet har, men hvordan produsenten har klart å utnytte disse spesifikasjonene på best mulig måte. (For å gi best mulig brukeropplevelse)

 

Det er rett og slett feil, begge deler betyr noe. Tror folk at de enorme ressursene som brukes på å få bedre ytelse hvert eneste år bare brukes for gøy? Eller at bransjen bare har misforstått? Det trengs egentlig ikke, allievel er det titusner av folk som jobber med å få opp ytelsen?

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...