Gå til innhold

Nok er nok - Mark Zuckerberg


thomaslov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil alltid være motstandere av "nye ting". Man sa det samme om mobiltelefon, internett og PC i sin tid også. Facebook (i en eller annen form) har kommet for å bli, verden blir mer og mer "et sosialt medium" og det å ikke ta del i det vil "fryse deg ut" rent sosialt.

 

Med mindre det er enkelte aldersgrupper enkelte plasser du snakker om, så er det tullprat!

Behøver jeg virkelig spesifisere at det ikke gjelder pensjonister osv? Det gjelder jo selvsagt målgruppen facebook sikter etter...

 

Kanskje man ikke blir fryst ut bevisst, men jeg har opplevd at jeg ikke blir invitert til fest fordi jeg ikke er på facebook og verten antok at han hadde invitert alle fordi han hadde lagt det ut på FB.

 

Eller at jeg ikke får vite at en av mine næreste venner har blitt pappa før en uke etter at det skjedde, igjen fordi de trodde de hadde spredt nyheten til alle via FB.

 

Så jo, det er en viss kjangs for å bli "frøset ut", om enn ikke helt bevisst.

Lenke til kommentar

Selv er jeg inne fra tid til annen, men jeg bruker det for å holde styr på bursdagene til folk. Har importert bursdager til google kalender, og har det dermed altid med meg på telefonen.

Hvordan gjør man det? Hadde vært kjekt å ha.

 

 

Du går til facebook bursdagene og velger eksporter events elns, da får du en link. Så går du til google kalender, andre kalendere og limer inn linken du fikk av FB.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er selv motstander av både Google og Facebook. Strekker meg til å delta med kommentarer i div forum evt i nettaviser..

Når google prakker på deg masse reklame (ja jeg kaller det reklame), og man må logge seg inn på youtube osv.. Alt du gjør registreres og det lagres garantert en profil av deg et eller flere steder i systemet.

 

Det er desverre ikke Zuckerbergs feil at folk er slik som dette. Men, man kan kanskje strekke seg til å si at det er feil av M-Z å lage et program/samfunn hvor han utnytter den svakheten blant folk.

Som å fortelle folk at alkohol er usunt i mengder. Men samtidig selge det, fordi folk vil ha det.

 

Leste at "shortcut" -han nrk-programlederen- skulle holde en liksombegravelse for seg selv, og skulle bare invitere de 3000 nærmeste vennene fra FB..

TRE TUSEN VENNER ??

Tviler sterkt på det igrunn.. Tviler på at han kjenner mer enn 100 av de..

Kunne kanskje heller kalt det '3000 tilhengere' ?

 

En annen "trend" er at folk ofte kan pynte litt på sannheten på FB eller nett. Dette kan misforståes av "vennene" og dermed vil trender utarte seg.

Slik som champagnebruk i fester ? "strawberry -daquiri" hos jenter ? og på samme tid vil kroppsidealer fremheves. Som kan gjøre det vanskelig for de som ikke "passer i gruppen"..

 

Hadde det ikke vært så vanskelig, så hadde det vært moro å prøve seg utenfor systemet.

Lenke til kommentar

You have to get off Youtube!

 

Someone might masturbate to your video, and dislike it!

 

hehe, snodig film igrunn, men litt teit på samme tid.

 

Jeg har , som sikkert mange her inne, langt flere folk på facebook, enn det jeg har venner i virkeligheten, men so what?

Lenke til kommentar

Må si meg veldig enig i trådstarters generaliserte men stort sett korrekte observasjoner.

Facebook kan for min del forklares godt utifra evolusjonær psykologi. Det handler i stor grad om å markedsføre seg selv, tror jeg. Reproduksjon og status er svært viktig for oss fra et evolusjonært synspunkt, og det er vel det som er hovedårsaken til at facebook er så populært. Om man vet noe som helst om hvordan homo sapiens velger sine partnere, så baserer det seg veldig ofte på om man er sosialt attraktiv eller ikke. Bare se på hvordan folk tar bilder og umiddelbart legger det ut på facebook, enten man har vært på en liten ferie, en artig tur i parken eller på en festlig sammenkomst. Jeg ser så ekstremt mange folk som drar på ferie, tar ekstremt mange bilder av seg selv og sine reisepartnere i fine, poserende stillinger for deretter å legge det ut på facebook. Så, er motivet å ta bilder, lime dem inn i fotoalbum slik at man kan titte tilbake og mimre om et par år? Før tok man slike bilder for sin egen del, mens nå... Nå tar man de bildene for at de skal gå på facebook slik at man kan stadfeste ovenfor alle venner og bekjente at man er et et sosialt attraktivt og aktivt dyr. Dess mer stilfulle bilder man har av seg selv med andre attraktive mennesker, dess mer attraktiv blir man selv. Facebook er markedsføring av seg selv på mange forskjellige nivå, og jeg ser på det som en en digital manifestasjon av vårt naturlige flokk og reproduksjons-instinkt som tillater oss å markedsføre oss selv over store geografiske områder til alle våre sosiale omgangskretser nå som avstanden mellom oss er betraktelig større i forhold til det den var i vårt naturlige habitat og før i tiden. Jeg tror nok sosiale medier som facebook kun vil fortsette å vokse. Man vil selvfølgelig ikke innrømme ovenfor seg selv at en så enkel forklaring kan være en såpass avgjørende faktor i ens tiltrekning til facebook, men vi mennesker handler i stor grad utifra impulser og instinkter vi selv ikke er klar over.

 

Det er hvertfall mitt synspunkt på facebook.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det der var en horribel, dårlig laget og grusom video uten noen relevans, poeng eller mening i det hele tatt. Beklager, den var rett og slett unødvendig.

Bare jeg som likte videoen, eller? Den har jo et klart poeng som er relevant i dagens nettsamfunn. Den fikk i alle fall meg til å tenke. At han så ut som en "narkis" har ingenting å bety for meg. Herregud, premisset i filmen er jo at man klarer seg fint uten Facebook, og at profilen bare er en "bedre" definisjon av deg som egentlig ikke er sann. Jeg kan ikke skjønne hvordan folk finner videoen meningsløs. Han får folk til å åpne øynene. Det er poenget.

 

 

 

Uansett; jeg er virkelig enig i trådstarterens observasjoner. Jeg er selv skoleelev på Videregående skole, og omtrent alle sitter på Facebook hele skoledagen i 6 timer(!). Her kan jeg sitte ved siden av sidekameraten min og chatte med han mens jeg egentlig kunne åpnet min egen kjeft. Haha, patetisk, jeg vet. Men alle gjør det. Det er slik det fungerer nå i dag. For å endre på dette, må man endre på holdningen til folk. Og ikke nok med det, etter at skoledagen er ferdig, og man kommer hjem klokken 4, setter man seg like gjerne på Facebook igjen. Mens man gjør lekser til klokka blir 8. Da drar man kanskje på trening i en time, så er det facebook når man kommer hjem igjen. KORT SAGT; jeg tør å påstå at omtrent 60-80% av dagens ungdom er tilgjengelig på Facebook nesten hele dagen. Verden er helt på trynet iblant. Og mens man er borte den ene timen, får man siste oppdateringer rett inn på mobilen.

 

 

Jeg skal innrømme jeg er avhengig. Og jeg er tvert om den eneste. Jeg kan ikke være en dag foruten. Da blir jeg stressa. Herregud, jeg innser hvor tragisk det egentlig er. Men for å endre på denne utenomjordiske situasjonen, må man gå inn for det selv. Det har jeg tenkt å prøve. Men det blir hardt. Uten tvil.

Endret av HappyFlower
Lenke til kommentar

 

Det der var en horribel, dårlig laget og grusom video uten noen relevans, poeng eller mening i det hele tatt. Beklager, den var rett og slett unødvendig.

Poenget mitt med den videoen var at den fortalte fire setninger over seks minutter fordi de som lagde den nektet å bare fortelle det med tekst. Innholdet har jeg ingenting å si på, sett at jeg sovnet på tastaturet.

Heh, jeg håper du ser at du nettopp har motsagt deg selv kollosalt nå? Jeg tror skaperen av videoen når en mye større målgruppe ved å legge den ut på YouTube i form av bilde, tekst og lyd med en varighet på 6 minutter, enn å bare fortelle den med tekst. Budskapet blir mer interessant, dermed flere seertall. Det henger som regel sammen. Det forklarer nok også hvorfor snart 2 millioner mennesker har sett videoen. Intensjonen er som regel å få flest mulig tilhengere, og da tror jeg mannen har valgt riktig framgangsmåte.

Lenke til kommentar

Med "ingen relevans" mener jeg at dette er et diskusjonsforum. Diskusjonsforum er for å diskutere på, ikke lime inn andre sine videoer på. Om du har et poeng å komme med kan du gjerne skrive det. At fyren som lagde den videoen der ønsker å vise videoen sin til flere millioner folk er ikke relevant på noen som helst måte til denne diskusjonen. Om du vil fram til noe så kan du gjerne skrive det, slik at vi andre også får det med oss.

Endret av Pokey
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg postet videoen var at jeg synes den formidler mange gode poenger om forskjellige aspekter ved facebook på en bra og direkte måte. Mange av disse poengene er de samme som trådstarter omtaler i førstepost.

 

Jeg postet en video i stedet for å skrive fordi for det første hadde allerede trådstarter skrevet en del av det jeg ville skrevet og fordi jeg lot videoen tale for meg, akkurat som man bruker gode sitater fra kloke mennesker eller linker til en god dokumentar om et tema.

 

Årsaken til at fyren valgte å lage en video istedet for å skrive en tekst er ironisk nok tett knyttet til videoens tema. I dagens samfunn hvor vi er vant til å få vite hva venner foretar seg øyeblikkelig via sosiale medier og sjekker nettaviser hvert 5min, er video rett og slett et mye mer effektivt medium som lettere fanger en liten brøkdel av vår oppmerksomhet.

 

Hvis du ikke fikk med deg budskapet i videoen eller ser hvordan det er relevant til førstepost kan jeg godt utdype.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elsker Facebook! :) Fantastisk verktøy for events, følge med på bursdager, planlegge ting med folk, følge med på hva hundrevis av folk jeg knapt vet hvem er gjør. :) Ingen er lengre enn et tastetrykk unna, og takket være Facebook er verden blitt så liten at den får plass i lomma mi!

 

Digger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En venn, slik jeg ser det, er en person :

-Du kjenner det hele og full enavnet på.

-Du vet hva foreldrene het(er)

-Om h*n har søsken

-Når gebursdagen er

-Hva slags mat h*n foretrekker

-Hvor h*n liker seg (sted)

 

Om vennen er god, så vet du kanskje også :

-Hemmeligheter sammen

-Personer h*n liker godt eller hater

-Hvilke sykdommer eller skader h*n har

-Hva h*n er redd for å gjøre, eller redd for skal skje

 

Man pleier også å vite alt dette, UTEN å slå det opp noe sted.. Man husker det, fordi den personen vet akkurat det samme om deg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...