Gå til innhold

Nok er nok - Mark Zuckerberg


thomaslov

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Jeg har 4 venner, og et utall med bekjente. Vennene er folk som jeg er med ett par ganger i uka, og de bekjente er tidligere klassekamerater osv.

 

Så jeg er helt enig her med Priest32, de 79,435 "vennene" du har på facebook er ikke venner, men UKJENTE mennesker.

 

Mennesket klarer ikke å ha flere enn 150 venner. Og jeg har ikke facebook, min tid er alt for verdifull til at jeg gidder å følge med på søppelnyheter om andre mennesker sin atferd. Eks:

 

Nå skal jeg på do...nå er jeg sulten...nå tenker jeg på mat...nå skrus ovnen på...nå spiser jeg...maten var deilig...nå må jeg ut med hunden...+++bilder...

 

Å herregud...

 

Kilde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 4 venner, og et utall med bekjente. Vennene er folk som jeg er med ett par ganger i uka, og de bekjente er tidligere klassekamerater osv.

 

Så jeg er helt enig her med Priest32, de 79,435 "vennene" du har på facebook er ikke venner, men UKJENTE mennesker.

 

Mennesket klarer ikke å ha flere enn 150 venner. Og jeg har ikke facebook, min tid er alt for verdifull til at jeg gidder å følge med på søppelnyheter om andre mennesker sin atferd.

Om du ikke har facebook, hva er problemet. (At din tid er så verdifull stiller jeg meg mer tvilende til hehe) Men det du kunne gjort, er å legge til de 4 vennene dine, og avslå alle ytterligere venneforespørsler. Problem solved. Jeg har over 300 venner (and counting), men så er jeg da også av den klare oppfatning at venner og 'venner' på facebook er to forskjellige ting. 'Venner' på facebook er venner, bekjente, rockestjerner og villt fremmede. Uten at jeg ser noe problem med akkurat det. Hadde blitt en kjedelig newsfeed med 4 trøtte tryner hehe. Hver sin smak antar jeg :)

Lenke til kommentar

Mine facebook-venner er for det meste folk jeg bruker å være sammen med. Jeg ser folk som legger til venner over en lav sko og det ser sikkert bra ut i sosiale sammenhenger. Men når du har 2-300 stykker som stadig oppdaterer så blir det litt i overkant, så jeg får heller se ut som en outcast som har under 100 venner på FB. Det er i alle fall morsomt å gå ut på byen sammen med folk som tror du er en outcast siden du har lite FB-venner, de blir alltid overrasket over hvor mange jeg kjenner som dem ikke kjenner. I tillegg slipper man at folk ser de bekjentskapene som du ikke vil at andre skal vite om.

 

Hva avhengighet angår så stiller jeg meg tvilende til at det er et utbredt problem. I Norge er det snakk om noen få mennesker som innbiller seg at de er nødt til å tilbringe hele dager på et nettsted. Det er ikke noe FB gjør galt, for da hadde det vært langt flere som hadde hatt disse problemene. Det vi snakker om her er mennesker som er disponerte for å få slike livsstilssykdommer/plager eller hva man skal kalle det. De kunne like gjerne blitt avhengig av diskusjon.no uten at det gjør diskusjon.no til noen stygg ulv. Det eneste som skjedde her var at brukeren som ble avhengig tilfeldigvis oppdaget FB før diskusjon.no.

Dog skal selvsagt denne personen som ble avhengig få hjelp om den ønsker, det er bare det at det ikke er FB sin skyld at man blir hektet av å snoke på "vennene" sine og oppdatere sin egen status. Dette er ting man kan gjøre i stort sett alle nettsamfunn i dag.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Med alle populære fenomener er det alltid noen som har behov for å ta avstand, og være sterkt kritisk. Da trekker man selvfølgelig frem de værste eksemplene på misbruk, og får det til å hørtes ut som dette gjelder alle.

 

Facebook er fantastisk på disse måtene:

 

Det er utrolig raskt og enkelt å kommunisere med venner, gjøre avtaler og diskutere hendelser med bekjente.

 

Veldig enkelt til å invitere til fester/sammenkomster.

 

Veldig enkelt å holde kontakt med venner som befinner seg andre steder. Som student er dette utrolig greit.

 

Dele bilder enkelt. Hvem gidder å løpe rundt og bytte minnekort?

 

 

Som alle ting har det baksider, men bruker man det med måte, som allt annet, er det et utrolig nyttig verktøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...