Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avtale om tilbakebetaling av betaling av operasjon for tidligere samboer


tinnsoldaten1

Anbefalte innlegg

I 2007 så la jeg ut et større beløp for å betale for operasjoner for min ex. Forutsetningen var at hun skulle betale meg tilbake når hun fikk et oppgjør som hun ventet på.

 

Jeg har kvitteringene på disse operasjonene , der det kommer frem at jeg har betalt , og operasjonene er loggført der de er blitt utført.

 

Dette er en muntlig avtale inngått mellom to privatpersoner og jeg lurer på hvilke rettigheter og muligheter jeg har her.

 

Har planer om å kontakte forliksrådet å se om de kan gjøres noe fra den kanten.

 

Noen som har noen erfaringer / meninger om dette ?

 

Takk takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra den norske wikipedia;

Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige avtaler om ikke annet er blitt bestemt i lov eller forutgående avtale mellom samme parter.

 

For å sikre bevis for en muntlig avtale, bør det være vitner tilstede ved avtaleinngåelsen, eller foreligge annet som kan sannsynliggjøre at det er inngått en avtale med et bestemt innhold.

 

Mener også å huske at muntlige avtaler har en gyldighetsperiode på 2 år, med mindre annet er avtalt. Dette må noen andre bekrefte.

 

Var vel en lignende sak for en stund siden, hvor en mann hadde betalt for kjærestens brystimplantater. De gikk omsider hver til sitt, og han krevde pengene for operasjonen tilbake. Mener å huske at han fikk medhold, så du har nok gode sjanser i forliksrådet.

 

Du får prøve å søke opp den saken via google. Skjedde enten i Norge, eller i Tyskland. Litt usikker, men du finner den nok. Er vel to~ år siden.

Lenke til kommentar

Det er ingen krav om av avtaler skal være skriftlige, og muntlige avtaler har i utgangspunktet ingen mindre gyldighet eller mindre gyldighetstid. Men det er selvfølgelig vanskeligere å bevise en muntlig avtale. Det gjelder ikke minst mellom familie og venner (som kan bli ex-familie og uvenner): Det er enklere å argumentere med at det var en fellesutgift, en gave eller gjensidig hjelp (jeg betalte feriereisen vår, du betalte operasjonen min) i slike tilfeller.

 

Foreldelsesloven gir en 3 års foreldelsefrist på fordringer (penger) regnet fra den dagen fordringen kan kreves oppfylt (dagen da pengene skulle vært betalt tilbake).

 

For gjeldsbrev (skriftlig avtale om gjeld) er fristen 10 år.

 

Se:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...