Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål om p-piller og mensen-perioden


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjæresten skal begynne på p-piller for første gang nå iløpet av helgen. Merket er Mercilon, som visstnok skulle være noe av det beste på markedet. Men vi lurer på et par ting som legen ikke sa noe om når hun var på time.

 

Mercilon.JPG

 

1) Det er piller for alle 4 ukene i en måned, sant? Men tre av ukene skal hun ta vanlige p-piller, og en uke skal hun ta en slags erstatningspille med "ingenting" i?

 

2) Legen sa hun skulle begynne dagen etter hun har fått mensen. Men så sa ei venninde av meg at hun må begynne rett etter perioden, for å få p-pille rytmen inn i systemet med mensen-perioden?? Altså at man ikke tar piller under perioden, cirka??

 

Håper noen kan svare enkelt og greit på mine forvirrede spørsmål :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) Det er piller for alle 4 ukene i en måned, sant? Men tre av ukene skal hun ta vanlige p-piller, og en uke skal hun ta en slags erstatningspille med "ingenting" i?

Tror nok det er slik at hun skal ta pillene i 3 uker, deretter ikke ta noen piller i 1 uke.

Edit: Det er i det minste slik for den eneste p-pillen jeg har indirekte erfaring med.

 

2) Legen sa hun skulle begynne dagen etter hun har fått mensen. Men så sa ei venninde av meg at hun må begynne rett etter perioden, for å få p-pille rytmen inn i systemet med mensen-perioden?? Altså at man ikke tar piller under perioden, cirka??

Bør kunne stole på det legen sa.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

1) De tre første ukene, så er det tabletter med hormoner, og den siste uka er det placebotabletter, altså ingen hormoner. Jeg pleier ikke å ta de "sukkerpillene".

 

2) Hun skal begynne med den første pilla på den første mensdagen. Da trenger dere ikke å bruke kondom o.l. Begynner hun etter dag 1 av mensen, så må dere bruke tilleggsprevensjon i 7 dager.

 

 

Kilde: http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/show.do;jsessionid=BEBBF16EADE674BD07351FD98B01E821

Lenke til kommentar

1) De 7 siste pillene på brettet er som sagt tidligere her bare sukkertabletter, og de er der for de som fort glemmer å ta den daglige pillen hvis de ikke tar den hver eneste dag, og tar ett opphold på 7 dager. Hvis man ønsker å hoppe over mensen kan man bare hoppe på neste brett når man er kommet til sukkerpillene.

 

2) See above :p

 

Forøvirg anbefaler jeg p-ringen <3

Lenke til kommentar

Blir nok ikke til at vi bruker p-ring iogmed at vi allerede har dette klart nå. Men flere som har erfaringer med Mercilon? Hvor stor sannsynelighet er det for å få bivirkninger de tre første månedene? Leste ett sted at det skal være en av de beste p-pillene på markedet, stemmer det?

 

Bivirkninger må man regne med uansett hvor nye produktene er, men enkelte er jo så heldige at de ikke merker til noe overhode. Husk å gi pillen minst tre måneder, i og med at kroppen trenger litt tid til å ''stabilisere'' seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg ble et hormontroll på Mercilon, men alle reagerer jo forskjellig. Prøvde dem i 6 mnd, men ble verre for hver dag omtrent, så bytta merke.

 

Om det er Mercolin 21 skal hun ha en uke uten piller, er det Mercilon 28 skal hun ta pillene hele tiden - 7 av disse er da hormonfri "sukkerpiller". Jeg pleier riktignok ikke å ta sukkerpillene, smak og behag.

 

Jeg synes for øvrig det blir litt feil å si "de beste pillene" da dette er veldig individuelt, så ingen piller er bedre enn andre.

Lenke til kommentar

Men flere som har erfaringer med Mercilon? Hvor stor sannsynelighet er det for å få bivirkninger de tre første månedene? Leste ett sted at det skal være en av de beste p-pillene på markedet, stemmer det?

Ikke noen erfaring med de pillene, men hvor godt et spesifikt pillemerke fungerer varierer jo selvfølgelig fra menneske til menneske. Som all annen "unaturlig" tilsetning til kroppen er reaksjonene individuelle.

Bivirkninger kan, ifølge min lege, dukke opp eller forsvinne igjen opptil et halv år etter start. Så det er uansett greit å gi pillene litt tid før en gir opp.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har jenta mi gått på Mercilon i 3 uker, og nå begynner hun på den fjerde linjen med bare "sukkerpiller". Det står jo på bruksanvisningen at hun skal i teorien få mensen/blødning iløpet av denne uka med disse, men det står ikke noe om man kan ha sex FØR det evt. skjer?

 

Postet av anonym: 55a7991cd7ef1d7fd90b60ff32aa960d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...