Gå til innhold

Måtte fjerne kamera fra bakhodet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Korleis kan kroppen avvise ein død gjenstand?

Man er veldig forsiktig med materialvalg når man opererer ting inn i kroppen til folk - korrosjon, allergi og ikke minst at kroppen kan avvise fremmedlegemet er alle høyst reelle problemstillinger.

No er eg ikkje utdanna innan medisin, men korrosjon og allergi har vel ikkje med det å gjere? Sånn eg har forstått avvising så skjer det ved til dømes transplantasjoner der kroppen ikkje aksepterer eit organ. Om organet blir heilt ubrukeleg eller fungerer med ein viss prosent veit eg ikkje. Det vart visst definert som at immunforsvaret kjemper mot organet fordi det ser på det som ein infeksjon eller eit virus.

 

Spørsmålet er i så fall om kroppen kan registrere og avvise eit dødt objekt av metall eller plast. Det er ein sjølvfølge at dei ikkje putter noko inni kroppen som kan korrodere eller skape allergiske reaksjonar. Om kroppen kan registrere og avvise eit fremmedlegeme er vel meir det at kroppen registrerer ein skade som den prøver å reparere.

 

Kroppens immunforsvar vil automatisk prøve å kvitte seg med alt som ikke hører hjemme. Det er denne forsvarsmekanismen som blir benyttet ved f.eks. tatovering. Kroppen klarer ikke å bryte blekket ned. Siden immunforsvaret ikke klarer å kvitte seg med blekket så blir det kapslet inn for ikke å gjøre skade og vips så har man permanent kunst på kroppen.

 

Og, ja, det går an å reagere allergisk på alt av metaller som blir brukt innen kirurgi. Det finnes ingen metall legeringer som er helt frie for nikkel. Syntetiske materialer kan også skille ut stoffer som kroppen vil reagere på.

 

I dette tilfellet trenger det ikke å være utstøting av materialene som er problemet, men når det opereres inn gjenstander som etterlater et åpent hull så er det alltid en infeksjonsfare.

Endret av ZiggyStardust
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Titan er vel brukt som kunstige kroppsdeler i skjellettet.

 

Gull er vel ganske bra, men ett metall som har ulempen at det veier noe mer enn mange andre materialer.

 

Kirurgisk stål har jeg lest, men kjenner ikke til hva legeringen måtte være. Komposittmaterialer tror jeg også er i bruk.

 

En skal ikke se bort fra at det dukker opp nye materialer etter hvert. Men det må vel en del testing til før de godkjenner det til bruk i kirurgi.

 

Hull / åpning i kroppen kan vel til en viss grad holdes bakteriefritt med antiseptiske midler og sterile "bandasjer" som byttes ofte nok.

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...