Gå til innhold

Frister med 30 timers batterilevetid


Anbefalte innlegg

Skrøpelig? Har du kjent på en Thinkpad?

Hvordan er kvaliteten på Thinkpad sammenliknet med pro-modellene til HP? (Jeg spør fordi jeg tilfeldigvis er bedre kjent med disse fra jobb)

 

Vi har brukt Dellm HP og Lenovo-maskiner og jeg kan bekrefte at Lenovo er den ubstridte kongen på haugen når det gjelder holdbarhet. Snakker da om ThinkPad.

 

Vi har rullet ut over 400 klienter i skolen i 2009/10, og det er utrolig hvor få vi får i retur. De som har kommet inn har stort sett fått skjermfestene brukket, eller har ødelakt lås på lokket. Foruten ett og annet tilfellet av HDD-krasj som følge av fall/slag.

 

Maskinene kommer ofte inn med S-form, men etter bytte av feste eller disk er det bare å sette dem i gang. De durer og går.

 

Så får det bare være at de er/har vært stygge som få.

 

Eneste problemet har vært at lenovoeksklusive tilleggsprogrammene som er preinstallert og ofte kjører i bekgrunnen har vært litt opp og ned. Ofte utgjør de et betydelig ytelsestap satt opp mot hva du får ut av dem. Så vi har beholdt svært få av disse.

 

Hjemme har jeg imidlertid en bærbar HP-maskin fra jobb, og en Alienware privat, da jeg her har litt andre forutsetninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så får det bare være at de er/har vært stygge som få.

 

Smak og vehag, men jeg tar mye heller det anonyme Thinkpad-designet, fremfor de glorete greiene man finner i utstillingshylla på Elkjøp. (men et annet materialvalg på det ytterste skallet hadde nok ikke skadet).

 

Ellers ser jeg Teknisk Ukeblad opererer med en startpris for T420 på 999 euro+ moms, og det virker langt mer riktig mtp. norske priser enn det som presenteres i denne nyhetssaken.

Lenke til kommentar

Har jeg da ivertfall bare vært uheldig med valg av lenovo pc, jeg kjøpte en thinkpad t510i nå sommeren 2010. en versjon med den høyeste oppløsningen på skjermen 4 gb ram core i5 prsessor etc. men jeg er absolutt ikke fornøyd med den. for det første sitter tastaturet litt feil så den glipper i høyre nedre hjørnet, dette er irriterende når du bruker piltastene. prøvd å ta ut og sette inn tastaturet uten hell. Rammen rundt skjermen er løs, pcen har også en utrolig irriterende høyfrekvent pipelyd som i enkelte tilfeller gjør at jeg får vondt i hodet faktisk. til slutt er touchpaden på denne pcen skikkelig ubrukelig å bruke synes jeg. Er jeg bare uheldig eller? Denne pcen kostet tross alt i underkant av 15000 kroner. kjøpte den for å bruke i studiene og derfor ville jeg ha noe skikkelig. Men må si jeg er litt skuffet

 

Har også en 4 år gammel hp compaq nc6310 pc som jeg synes er mye bedre sammenskrudd og ikke har noen problemer ellers, unntatt det at den er 4 år gammel og ikke kraftig nok nå synes jeg. denne pcen kostet 7000 kroner når jeg kjøpte den for 4 år siden. derfor synes jeg ikke lenovo pcen er bra nok når den er dobbelt så dyr og etter et halvt år så må jeg sende den på verksted...

Lenke til kommentar

Satte sammen en tilsvarende modell på Lenovos amerikanske nettbutikk, og den endte opp på litt over 9000,- Selv med frakt og moms er det latterlig mye å spare, og norsk tastatur er ikke noe problem å skaffe.

Hvor skaffer du norsk tastatur? (regner med at du mener å bytte ut det integrerte amerikanske tastaturet med et norsk?)

edit: fant et tastatur her nå, men det koster jo 800 kr + frakt :S

Og så er det jo litt stress hvis det første du gjør med den nye laptopen er å skru den opp for å bytte tastaturet og risikere at noe går galt og at du kanskje mister garantien (?)

Endret av Iver_j
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Satte sammen en tilsvarende modell på Lenovos amerikanske nettbutikk, og den endte opp på litt over 9000,- Selv med frakt og moms er det latterlig mye å spare, og norsk tastatur er ikke noe problem å skaffe.

Hvor skaffer du norsk tastatur? (regner med at du mener å bytte ut det integrerte amerikanske tastaturet med et norsk?)

edit: fant et tastatur her nå, men det koster jo 800 kr + frakt :S

Og så er det jo litt stress hvis det første du gjør med den nye laptopen er å skru den opp for å bytte tastaturet og risikere at noe går galt og at du kanskje mister garantien (?)

Du mister ikke garantien av og bytte tastatur :-)

Lenke til kommentar

Thinkpadmaskiner er veldig servicevennlige. De har tilogmed grundige servicemanualer + reservedelelister liggende på nettsidene, og du finner ingen "varanty void if broken"-merker. På min T61 er det bare å løsne håndleddsdekselet + en skrue for å ta ut tastaturet.

Endret av kakarlsen
Lenke til kommentar

ThinkPad W520s skjermstørrelse er 15,6" og ikke 15" som skrevet i artikkelen.

 

Og der gikk Lenovo over til 16:9 på bedriftsmaskinene sine.

Kan ikke si at jeg er overrasket. Heller meget meget skuffet.

Utifra lekasjer på nettet ser det ut som om HP følger etter med kommende Elitebook modeller.

 

Glad jeg nettopp plukket opp en Elitebook 8740W med korrekt format. Heller 16:10 enn Sandy Bridge for min del.

Endret av corcky
Lenke til kommentar

(...) Rammen rundt skjermen er løs, pcen har også en utrolig irriterende høyfrekvent pipelyd som i enkelte tilfeller gjør at jeg får vondt i hodet faktisk. til slutt er touchpaden på denne pcen skikkelig ubrukelig å bruke synes jeg.

 

- Kanskje du har en løsere ramme enn normalt, men min erfaring tilsier at dette er eksakt hva som gjør thinkpadene så ekstremt solide! Jeg har selv mistet min X200 hard i bakken, noe som førte til at hele dekselet rundt skjermen fallt fra hverandre, men nettopp dette gjorde også at selve skjermen var helt uskadet. Det virkelig fasinerende med det var at skjermdekselet bare kunne "klipses" sammen igjen som om ingenting hadde skjedd. Jeg tror faktisk de bevisst produserer ramma slik at den faller fra hverandre ved støt, i motsetning til andre PC-er som ville brukket/knust!

 

- Jeg skjønner hva du mener, og prøv disse to tingene: Etter min erfaring oppstår det en pipelyd dersom du manuelt stiller maskinen på maksimal ytelse (evt. bruker "Strømkilde optimalisert"-innstillinga med strømadapter i), men ikke bruker maskinen til noe ytelseskrevende. Kanskje er dette en bug, men muligens er det et resultat av måten maskinen håndterer overflødig batteri-effekt - jeg bare gjetter. I tillegg, sjekk at ingen deler sitter løst, eksempelvis at CD-rom ikke er helt "i sporet sitt". Dårlig kontakt her vil kunne lage en ekstra pipelyd.

 

- Angående styreplata er jeg delvis enig - den er kanskje ikke den beste på markedet. Thinkpad-ene er derimot svært kjent for trackpoint-musa (den røde prikken), og med tilvenning er den etter min mening 100 ganger bedre enn vanlige touchpads. Jeg har selv en thinkpad helt uten touchpad, noe jeg selv synes er helt fantastisk. :thumbup:

 

Håper du ikke gir opp din thinkpad; de er virkelig gode maskiner!

 

~Tormod

Lenke til kommentar

Jeg lo faktisk når jeg så "30 timers batterilevetid".

Selv om 9-cellers batteriet hadde hatt 100Wh kapasitet ville dette forutsatt en gjennomsnittlig effekt på 3,3W, som jeg vil tro er mindre enn skjermen alene drar på laveste lysstyrke.

 

 

 

Inntil 30 timer er basert på ett 9-cellers batteri pluss ett 9-cellers reisebatteri. Altså 18-celler.

Lenke til kommentar

ThinkPad W520s skjermstørrelse er 15,6" og ikke 15" som skrevet i artikkelen.

 

Og der gikk Lenovo over til 16:9 på bedriftsmaskinene sine.

Kan ikke si at jeg er overrasket. Heller meget meget skuffet.

Utifra lekasjer på nettet ser det ut som om HP følger etter med kommende Elitebook modeller.

 

Glad jeg nettopp plukket opp en Elitebook 8740W med korrekt format. Heller 16:10 enn Sandy Bridge for min del.

 

Hvor står det 16:9? Sier ikke at det ikke er det, men det er ikke noe automatikk i at 15.6" = 16:9.

 

Hvis man lager en litt fysisk større maskin kan dette bli utfallet. Selv om jeg vedgår at det finnes flest 16:9 paneler i denne størrelsen.

 

Uansett, det er vel mye dit trenden går. Markedsavdelingen som styrer. Folk tror 16:9 er tingen, HD, full HD og de tingene der, samt at man sparer kostnader. Det er også mer naturlig med en bred maskin fremfor en dyp maskin (til en viss grad) da man uansett må ha et tastatur der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...