Gå til innhold

Test: Larkooler KU3-241


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var slapt gitt.

Om noen først legger kroner i vannkjøling stopper de ikke før skjermkort også er vannkjølt. Slik testen står nå er det jo svært få argumenter for å vannkjøle. Ikke særlig kjøligere enn de beste luft-kjølerne fra feks Noctua. Dessuten så blir det jo ikke akkurat stille med en slik plassering av radiatoren. Med to vifter så blåser luft gjennom radiatoren og alt montert på utsiden av kabinettet blir det støy.

 

Fordelene med vann kommer nok tydeligere frem ved OC og gjerne også med dual GPU. Da vil et slikt sett vise hva det duger til. Å bare teste kjølingen CPU blir nesten rent tøvete.

Lenke til kommentar

Løftehøyden var fnyselig dårlig. Men jeg antar man får det man betaler for.

 

Sverger enda til min 655 pumpe. Den er rå. Og enormt stillegående.

Ditto MCP655 er genial. Kjører den aldri på full pinne. Aldri sett hensikten.

 

Men seriøst: Et skikkelig vannkjølingssett skal ALDRI nå 56 grader under load! Denne tempen er jo helt latterlig!

 

Eneste konklusjonen man lander på er at dette ikke er et skikkelig vannkjølingssett. Det er ikke engang et godt alternativ til luftkjøling, så "high maintenance" som vannkjøling er.

 

 

Jeg kjører 1/2" ID slanger på en 3x12cm radiator med tre vifter som så vidt snurrer. Både CPUog GPU er koblet til, og jeg ser aldri noe til 50- eller høyere 40-tall ved load. DET er hensikten med vannkjøling!

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

56 grader load trenger ikke være for mye, det er veldig avhengig av CPU og hvor mye man har klokket den.

 

Forøvrig syns jeg ikke settet ser så halvgæærnt ut ift lignende sett, men det er jo klart at om man setter sammen noe på egen hånd kan man få langt mer ytelse enn dette settet har å by på. Uansett et skritt i riktig retning, selv om det ikke er "top notch" enda.

Lenke til kommentar

Så mye klaging som det var her, så kan vel en av dere oppegående vannkjølingsentusiaster sette sammen et oppsett fra en norsk nettbutikk, med blokk for både CPU og GPU, samt pumpe, radiator, tank og det som ellers trengs?

Så ser man hvertfall alternativet til dette settet.

Er selv enig at det er tullete å ha vannkjøling kun på CPU, GPU bør hvertfall være med, mulig NB? (Vet ikke nødvendigheten av det, men historisk sett så har en del av disse produsert riktig så mye varme).

Lenke til kommentar

Skal man ha en lyddempende effekt gjennom vannkjøling er det ingen vits å kjøle kun CPU. Et vannkjølingssett har minst 2 støykilder (med mindre man har passiv radiator), hvilket er mer enn en god luftkjøler har.

 

Alternativer? http://techbay.no/art-8.asp?id=497&iPageID=117

Ca. samme pris, og dette er et rimelig heftig sett. Kan begrense kostnaden ganske kraftig her også, uten at det går veldig mye utover ytelsen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvorfor ikke gjøre som meg? Jeg bruker is vann fra springen! Har lagt opp tynne vannrør (invenndig diameter 3mm kopper rør som enkelt kan gjemmes bak listverk eller annet) på 5 steder i huset så systemet er flyttbart om ønskelig. Min vanntemp er ca 3-4C året rundt og prosessor tempen holdes nede på ca 7-9C men det er justerbart fra spring trykket og har justerer på alle 5 steder. Kjører Core I7 6kjernern, 3x GTX295 vannkjølt, alt er vannkjølt også hovedkortet og ut temp etter GTX er 13C og ut temp etter kjølt need hovedkort er 14C.

 

Spillvannet går tilbake i et retur rør på samme dimmensjon, gjemt bak listverket og deretter in på kjøkkenet og rett in under vasken og ut i valøpsrøret.

 

Kanskje ikke noe for alle men for meg er dette genial løsning som jeg har utprøvd nå i snart 3 år og har sjekka systemet innvendig etter 2 års bruk og ingen anntydning til at noen avleiringer legger seg noe sted. I hverfall ikke så langt.

 

Kanskje ikke alle som meg får så mye gratis vann som jeg bare måtte ønske rett fra ei elv som kommer fra is fjellet og kanskje ikke alle har like rent vann som det jeg har så det kan vel være at for noen så kan avleiringer bli et problem.

 

Anyway virker bra og det kjøler jævlig bra og man kan selv bestemme tempen ved å justere trykket. For blokkering av kondens bruker jeg isolasjon for rør som kan kjøpes ferdig i alle dim på en vvs butikk.

 

Her er min vannrute: CPU, GPU (3xSLI GTX295), voltregulatorer, north og south bridge pluss en del andre komponenter på hovedkort.

 

Målingene mine kan være feil og er ca temperaturer. Avik kan være men tror det er ganske så nøyaktig!

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gjøre som meg?

(...)

 

Kanskje ikke alle som meg får så mye gratis vann som jeg bare måtte ønske rett fra ei elv som kommer fra is fjellet og kanskje ikke alle har like rent vann som det jeg har så det kan vel være at for noen så kan avleiringer bli et problem.

 

 

Derfor ;)

Lenke til kommentar

rdavm, hva har du i flow rate? (liter pr minutt eller time)

 

For folk som ikke har uendelig gratis tilgang på vann kan et stort reservoar (10L+) plassert utendørs i skygge gjøre en god jobb, spesielt i den kjøligere halvdelen av året. Man kan også ha radiator utendørs (eller hengende ut av vindu).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

rdavm, hva har du i flow rate? (liter pr minutt eller time)

 

For folk som ikke har uendelig gratis tilgang på vann kan et stort reservoar (10L+) plassert utendørs i skygge gjøre en god jobb, spesielt i den kjøligere halvdelen av året. Man kan også ha radiator utendørs (eller hengende ut av vindu).

 

Vet ikke helt flow raten, da jeg ikke har testet det, men skal finne det ut når jeg kommer hjem fra philipinene!

 

Skal jeg tippe så bør vel jeg klare å fylle en 10 liters bøtte på under et minutt på full guffe! Men som sagt vet ikke enda!

Lenke til kommentar

rdavm, hva har du i flow rate? (liter pr minutt eller time)

 

For folk som ikke har uendelig gratis tilgang på vann kan et stort reservoar (10L+) plassert utendørs i skygge gjøre en god jobb, spesielt i den kjøligere halvdelen av året. Man kan også ha radiator utendørs (eller hengende ut av vindu).

 

Vet ikke helt flow raten, da jeg ikke har testet det, men skal finne det ut når jeg kommer hjem fra philipinene!

 

Skal jeg tippe så bør vel jeg klare å fylle en 10 liters bøtte på under et minutt på full guffe! Men som sagt vet ikke enda!

 

Det høres mye ut. Jeg har en høytrykksvasker som er tilkoblet med en 1/2 toms slange, og den er oppgitt til å bruke 9 liter per minutt. Dette bare en sammenligning. Men man har vel flere ganger konkludert med at liter per minutt ikke er noen avgjørende faktor for vannkjøling mtp effektiviteten til å lede bort varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...