Gå til innhold

Refleksjon: Noen trender i fotobransjen


Anbefalte innlegg

Jeg har en misstanke om at den grafen stadig vil fluktere, både på grunn av sesonger og lanseringer / ventede lanseringer. At den tar et lite dykk er like utsagnskraftig som endringer i partioppslutningen fra måned til måned er for utfallet av neste valg.

 

Dessuten er det mange som har skaffet seg et relativt kostbart speilløst, og det har ikke egentlig skjedd mye fra de første til de siste modellene, egentlig. Men det blir spennende å følge grafen over tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 8 måneder senere...

Når det gjelder kontrast- vs fasedetekterende autofokus, så er det såklart mulig å konstruere en kontrastdetekterende mekanisme som er raskere enn en treg fasedetekterende. Men gitt samme tilgjengelige regnekraft, så vil alltid fasedetekterende være raskere og mer presis enn tilsvarende kontrastdetekterende. Det beste du kan håpe på er at det lar seg gjøre å redusere hastighetsforskjellen så mye at den ikke merkes i praktisk bruk, og gjøre kontrastalgoritmen tilstrekkelig god til å gjette hvilken vei den skal fokusere.

 

Nå har det godt omlag ett år, ihvertfall på single-autofocus i godt lys, så er kontrast såvidt jeg har forstått nå raskest og mest presist. Henger fortsatt litt etter på følgefokus, men vi får se hva framtiden bringer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå har det godt omlag ett år, ihvertfall på single-autofocus i godt lys, så er kontrast såvidt jeg har forstått nå raskest og mest presist.

Jaha?

 

Det eneste jeg har sett av kilder som påstår akkurat det er Olympus, basert på sine egne in-house tester, og du får unnskylde meg hvis jeg velger å ta dem med en solid spiseskje salt.

 

Olympus tester tiden det tar fra lukkerknappen blir trykket inn og til objektivet fokuserer fra uendelig og på et motiv som er en meter unna, og de sier ikke noe om hvilke objektiver de andre systemkameraene har vært testet med. Den typen tester sier bare noe om hva som er tregest av AF-algoritmen og objektivet, og Olympus sine objektiver vil naturlig nok være enklere å konstruere med rask AF siden de har mindre glass å flytte rundt på.

 

Stort sett all AF-skryten her har med disclaimeren: "When the M.ZUIKO DIGITAL ED 12-50mm f3.5-6.3 EZ is mounted on the OLYMPUS OM-D." Det kan godt være Oly får til bra AF-ytelse med den komboen, men det behøver ikke nødvendigvis å være AF-algoritmen sin fortjeneste.

Lenke til kommentar

Nå har det godt omlag ett år, ihvertfall på single-autofocus i godt lys, så er kontrast såvidt jeg har forstått nå raskest og mest presist.

Jaha?

 

Det eneste jeg har sett av kilder som påstår akkurat det er Olympus, basert på sine egne in-house tester, og du får unnskylde meg hvis jeg velger å ta dem med en solid spiseskje salt.

 

Olympus tester tiden det tar fra lukkerknappen blir trykket inn og til objektivet fokuserer fra uendelig og på et motiv som er en meter unna, og de sier ikke noe om hvilke objektiver de andre systemkameraene har vært testet med. Den typen tester sier bare noe om hva som er tregest av AF-algoritmen og objektivet, og Olympus sine objektiver vil naturlig nok være enklere å konstruere med rask AF siden de har mindre glass å flytte rundt på.

 

Stort sett all AF-skryten her har med disclaimeren: "When the M.ZUIKO DIGITAL ED 12-50mm f3.5-6.3 EZ is mounted on the OLYMPUS OM-D." Det kan godt være Oly får til bra AF-ytelse med den komboen, men det behøver ikke nødvendigvis å være AF-algoritmen sin fortjeneste.

 

Forgjengeren EP3 var ikke akkurat noen slugger det heller, når den ble testet i reviews. Den er svært rask og i god harmoni med påstandene som kom fra olympus på den tiden. Kan godt hende det er objektivet som er den begrensende faktoren, uansett fokusprinsipp, men i såfall så er det i det minste ingen forskjell mellom de to metodene i hastighet i praksis. Og det er kun gått ett år, det er en raskere framgang enn jeg hadde forventet, og det kan insinuere at kontrastbasert relativt raskt kan bli like fra som fasebasert.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan godt hende det er objektivet som er den begrensende faktoren, uansett fokusprinsipp, men i såfall så er det i det minste ingen forskjell mellom de to metodene i hastighet i praksis.
Jeg sier ikke det alltid er den begrensende faktoren, men jeg stiller spørsmål ved om Oly har gitt konkurrentene objektiver som er raske nok til at man faktisk sammenligner AF-algoritmene, eller om det i praksis bare er en sammenligning av objektiver.

 

Så lenge Oly ikke oppgir eksakt hvilke hus og objektivkombinasjoner de har testet, så er det vanskelig å si noe generelt om AF-ytelsen til selve huset. Jeg blir ikke overrasket hvis OM-D med 12-50 EZ slår D7000 med 18-55 VR, men om det slår D7000 med f.eks. 16-85 VR er en annen sak.

 

Og så hadde jeg et poeng til, men ble forstyrret av telefonen midt under skrivingen av denne posten.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...