Gå til innhold

Periodisk Faste (og en liten rant)


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å begynne med det her i morgen :)

 

Jeg har derimot lovet min mor, (jeg er 16) og holde meg til proteinshaken og ikke noe mer. Så jeg kommmer ikke til å kjøpe BBCA.

 

Vil det funke bra med en shake eller et par brødskiver med leverpostei før trening?

 

Og hvordan vil det funke å bryte PF i en uke f.eks i påska?

 

Ikke bryt fasten over en periode på en uke. Når du først har kommet inn i en god syklus, så er vender kroppen seg til å spise til de samme tidspunktene. Å bryte PF en uke, blir som å starte påvenningen på nytt igjen.

 

Å bruke en shake funker greit som erstatning til BCAA. Du skal ha 10 gram BCAA før trening, så en shake på rundt 25-30 gram er nok, dog avhengig av hvilket proteinpulver du har. Et par brødskiver blir overkill, og du bryter fasten.

 

Greia med å innta BCAA før treningen er å få stimulert i gang proteinsyntesten, samtidig som du ikke bryter ut av fasten og går glipp av fordelene med periodisk faste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere som har peiling på PF: om jeg spiser siste måltid kl. 22, og mitt første måltid neste dag kl. 12, er dette for lite faste? (14 timer). Lunsj på skolen er jo kl. 12. Eventuelt OM jeg skal spise kl. 12, når bør siste måltid om kvelden være?

 

Har drevet med en slik faste ganske lenge nå, altså at jeg egentlig bare dropper frokosten. I det siste har jeg lurt på om jeg burde faste lengre. Noen dager har jeg fastet til skoleslutt/middag, altså rundt 16-17 timer, og noen ganger helt til 6-tiden (20 timer faste).

 

Holder for tiden på med kondisjons- og kroppsøvelsetrening, har ikke som mål å gå verken opp eller ned i vekt (heller ned enn opp). Pleier å spise to eller tre måltider hver dag.

Lenke til kommentar

jeg går på skole Man-Tir-Ons også jobber jeg tor-fre (tømrer) hvordan er det å bryte/faste en periode i uken... jeg prøvde å faste 1 hel uke, men jeg klarte serriøst ikke holde ut når jeg jobber, fordi det er et veldig aktivt yrke... hvordan er det å stoppe fasten på torsdag morgen å starte igjen lørdag morgen?

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig lurer på er vel om det gjør noen markant forskjell å faste 16 timer istedenfor f.eks. 14 timer. Hvis ikke spiser jeg etter 14 timer om jeg er sulten. Det går vel ingen "magisk grense" noe sted, men som du sier, fins det jo anbefalinger.

 

Vel, det er jo lengre ut i fasten du får fordelene som kommer av periodisk faste. Altså det er bedre å bite i seg sulten de to siste timene, da det er da du får best utbytte av PF.

Lenke til kommentar

Hvor mye vil en shake (whey tech, 255kcal, 51,4g prot, 9,15g karb) ødlegge fasten?

 

Uten at jeg har bestemt meg for PF, så har jeg naturlig fått denne matrytmen:

 

08.00-09.00: En shake

11.00-12.00: En shake, 1 knekkebrød med økologisk peanøttsmør og 1/4-1/2L lettmelk

15.00-16.00: Trening (svømming nå for tiden)

16.00-18.00: Middag (Er to i huset og hun jeg bor med er ikke helt på laget mitt kosthold-messig)

Blir av en shake utover kvelden også, sjeldent noe fast.

 

 

Jeg har også et problem i helgene da jeg ofte jobber som dørvakt blir det seine kvelder da (tidligst hjemme halv 5) som igjen gjør at jeg står opp senere (11.00-12.00, av og til senere..) I tillegg kommer det ofte innebandy trening senere på dagene (rundt 19.00-20.00 på fredager og 20.00-21.00 på søndager) Forslag til hvordan slikt kan ordnes?

Lenke til kommentar

Berkhan har satt opp 3-4? forskjellige måter å faste på, har du sett dem?

 

For å gi et eksempel:

Jeg følger denne:

 

"frokost" 1400

Pre WO shake - Trening mellom 15-1700ish et sted

Middag 1700-1800

Nattmat: senest 22:00

(tror denne passer for helgene dine?)

 

Meh jeg prøver å se på timeplanen din, men jeg er for trøtt :p Tar en titt når jeg kommer hjem fra skolen ;)

Lenke til kommentar
Eksempel:

1200-1300 eller rundt lunch: Første måltid, 20-25% av totalt kaloribehov.

1500-1600: Trening, skal gjennomføres noen timer etter det første måltidet.

1600-1700: Andre måltid, dagens største.

2100: Siste måltid før fasten.

første måltid 10:30-11:00, trening 15:00-16:00 og neste måltid 17:00 går vel greit, gjør det ikke?

Lenke til kommentar

Joda, tenker bare det vil bli problemer i forhold til hva kroppen min er vant med i ukedagene. I tillegg kommer jo aktiviteter jeg begir meg ut på i helgene som gjør at mat kanskje heller må inntas i mellom ikke når klokka sier det :p

 

Går ut i fra at de fleste har et annet søvn og bevegelses mønster i helgen enn hverdagen. Hvordan gjøres det?

Lenke til kommentar

Joda, tenker bare det vil bli problemer i forhold til hva kroppen min er vant med i ukedagene. I tillegg kommer jo aktiviteter jeg begir meg ut på i helgene som gjør at mat kanskje heller må inntas i mellom ikke når klokka sier det :p

 

Går ut i fra at de fleste har et annet søvn og bevegelses mønster i helgen enn hverdagen. Hvordan gjøres det?

 

Det er da ingen verdens problem. Fasten min starter kl. 21:00-22:00 hver dag og brytes kl. 13:00-14:00. Intet problem å holde samme mønster hele uka, det er egentlig en nødvendighet slik at du ikke får en start-stopp tilvenning av fasten. Jeg antar at du tenker på at du ikke klarer å holde deg unna alkoholen? På leangains.com står det en veldig fin artikkel om hvordan du også skal få lov til å dra på fylla. Kort oppsummert handler det om at du spiser mye proteiner og tilnærmet NULL karbs den dagen du skal drikke alkohol, og for å så droppe måltidet kl. 21:00 i mitt tilfelle. Så kan du drikke alkohol frem til 2-3 på natta. Da må du som du selv sier forskyve fasten, slik at du får fastet 15-16 timer. Dette kan være vanskelig og krevende, dersom du er fyllesyk. Et problem for mange er at de i tillegg til alkoholen kaster i seg junkfood og annen drittmat, både PÅ fylla og dagen derpå.

 

Følger du PF, avstå fra mat til du har holdt 15-16 timers faste, selv dersom du har drukket alkohol. Et stort glass vann, litt fyllesex og rett i seng (eller bli i seng)!! Keep to it =)

Lenke til kommentar

Det er da ingen verdens problem. Fasten min starter kl. 21:00-22:00 hver dag og brytes kl. 13:00-14:00. Intet problem å holde samme mønster hele uka, det er egentlig en nødvendighet slik at du ikke får en start-stopp tilvenning av fasten. Jeg antar at du tenker på at du ikke klarer å holde deg unna alkoholen? På leangains.com står det en veldig fin artikkel om hvordan du også skal få lov til å dra på fylla. Kort oppsummert handler det om at du spiser mye proteiner og tilnærmet NULL karbs den dagen du skal drikke alkohol, og for å så droppe måltidet kl. 21:00 i mitt tilfelle. Så kan du drikke alkohol frem til 2-3 på natta. Da må du som du selv sier forskyve fasten, slik at du får fastet 15-16 timer. Dette kan være vanskelig og krevende, dersom du er fyllesyk. Et problem for mange er at de i tillegg til alkoholen kaster i seg junkfood og annen drittmat, både PÅ fylla og dagen derpå.

 

Følger du PF, avstå fra mat til du har holdt 15-16 timers faste, selv dersom du har drukket alkohol. Et stort glass vann, litt fyllesex og rett i seng (eller bli i seng)!! Keep to it =)

 

Nei, ingen problem å holde seg unna alkoholen. Det gjør jeg gledelig! Særdeles sjeldent jeg drikker, hater norsk fyll og dagen derpå for mye til det.. Junkfood blir det også lite av, har ikke spist på vei hjem fra byen på 1 år tror jeg.

 

Men merker i dag at jeg må spise mer på kvelden, noe som spesielt gjelder når jeg står vakt. Blir fortere sulten når jeg er våken og aktiv enn når jeg sover.. :p

Lenke til kommentar

Hvordan høres dette ut?

 

Står opp ca 06:00 + Kreatin og BCAA

Trener fra 06:30-07:30 +Kreatin etter trening

Lunch ca rundt 11:30

Middag 17:00-18:00

Kvelds Kreatin

 

Rundt 18 timer mellom

 

Så spiser jeg ikke noe før lunch dagen etter..Hender seg ett glass med saft på kvelden? :p

Endret av noobeknife
Lenke til kommentar

Hvordan høres dette ut?

 

Står opp ca 06:00 + Kreatin og BCAA

Trener fra 06:30-07:30 +Kreatin etter trening

Lunch ca rundt 11:30

Middag 17:00-18:00

Kvelds Kreatin

 

Rundt 18 timer mellom

 

Så spiser jeg ikke noe før lunch dagen etter..Hender seg ett glass med saft på kvelden? :p

 

Ser greit ut det, bare sørg for at det er kalorifri saft. Og husk å legge mesteparten av kaloriinntaket ditt i måltidet etter trening, og jeg foretrekker å legge alt av karbs til dette måltidet også (prøver i hvertfall: P )

Endret av Cool2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...