Gå til innhold

Periodisk Faste (og en liten rant)


Anbefalte innlegg

De som har uttalt seg her har bare positive erfaringer. Selv så har jeg kun en uke (pluss påske uken) så har lite å tilby.

 

Hvis du har et liv med faste rutiner er det et veldig bra opplegg, varierer dagene litt mer. Kan det kreve litt mer planlegging.

 

Positiv:

- Bedre tid til å lage måltid

- Færre måltid å telle kcal

- Slipper frokost

- Kan spise seg mett

 

Minus:

- Krever litt ekstra hvis man har stor variasjon i dagen

- Ganske dritt å "lære" opp kroppen, tar bare to dager å ødelegge..

- Vanskelig å få i seg nok i starten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til meg har det faktisk vært litt omvendt. Har alltid hatet frokost (altså spise de første 10-15 min etter man står opp) og har bare trykket det nedpå siden "frokost må man jo ha", men i påska har frokosten faktisk vært veldig godt. Har da kjørt periodisk faste i ca. en måned før påska og spist vanlig i påska grunnet jobb og familie. Vender nok tilbake til periodisk faste fra Fredag. Kan uansett anbefale det, fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg må gå for en sterkt modifisert versjon av PF, det passer rett og slett ikke med livsstilen min til tider. Ble iallefall store avvik nå til helgen hvor jeg ble servert Entrecôte med brokkoli i 23 tiden, samt reker kl 6 om morgningen. Ting jeg ikke sier nei til iallefall! :p

 

What to do :hmm.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-211409

Hei.

 

Jeg ser det er mange her på forumet som har gode erfaringer med periodisk faste, men fellesnevneren for alle disse er at de har hatt et ønske om å gå ned i fettprosent også.

 

Jeg er på en bulk der målet er å spise mest mulig av alt. Jeg føler jeg ikke klarer å spise fullt så mye som jeg ønsker, fordi jeg rett og slett ikke klarer å spise mer til hvert måltid enn det jeg allerede gjør. Jeg har et nokså normalt spisemønster hvor første måltid er i 10-11tiden og siste måltid 12 timer senere. Dette fordelt på ca 4 måltid.

 

 

Spørsmålet mitt er: Vil det lønne seg for en kar som meg på bulk å begynne på periodisk faste, eller vil ikke det ha noe for seg?

Lenke til kommentar

Altså, mest sannsynelig hemmer du muskelveksten litte grann, samtidig som du definitivt kommer til å legge på deg mindre fett. Så alt i alt går det opp i opp.

 

PF har i kliniske studier vist seg til å være positivt for næringspartionering, mer av næringen går til musklene - mindre til fettet.

 

Jeg hadde tenkt meg opp til 80 kg, og prøvde å spise deretter - ble dønn fast på 72 kg, men bygde en god del muskler og mista mye fett. Lå på rundt 1% mer muskler 1% mindre kroppsfett pr mnd (over 6 mnd). Så, om det er en utfordring å spise nok kommer ikke PF til å sende deg opp i vekt. Med det sagt er det mange som spiser for mye på bulk og legger på seg unødvendig fett...

 

 

Lenke til kommentar

@ditro

 

Kroppen er veldig tilpasser seg "alt", så hvis du sliter med å spise nok, så må du bare vende kroppen din til at den skal spise mer. Når du i perioder spiser lite, vil magesekken krype for å hemme sultheten (vil jeg tro) og er dermed tilpasset et lavere inntak.

 

Det du må gjøre er å utvide magesekken slik at du klarer å få i deg mer, et annet triks er også å få i deg mat som ikke tar mye plass, men inneholder mye næring.

 

Det du også må tenke på, er det storken sier. Mange som bulker går litt for mye opp i fett, noe som gjør at de bruker like lang tid på deff som på bulk, er i tillegg deff'en litt for ekstrem. Mister de også muskelmassen de bygde på bulk :p

 

Om PF er noe for deg eller ikke, må du nesten prøve deg frem på. PF er ikke en "i dag" kur som bulk/deff i større grad er, men en livsstil som man følger "resten av livet"

Lenke til kommentar

I allefall da!

 

Så har jeg nå gått inn i uke 2 med PF, vært litt av og på før de ukene men nå er det i orden!

 

Slik ser i allefall ukes oppsettet mitt ut

 

Dette gjelder mandag,tirsdag,torsdag,fredag

Onsdager er hvile dag

Lørdag og søndag er fri dager, men prøver å følge PF, har klart det i de siste 2 uken :new_woot:

 

0630 Bcaa, kreatin

0635-0730 Trening(Styrketrening)

11:30-12:00 Lunch Første måltid( i dag 4 knekkebrød, ost og makrell)

17:00-18:00 Middag Andre måltid( i dag Lasagne, 1 mini flute og salat)

Ligger på rundt 1500 kcal per dag (Poenget er å gå ned)

 

Har verken badevekt eller fettprosent måler, så har ikke peiling på om det fungerer.

Det jeg bare vet er jeg har gått ned i vekt de siste ukene

Begynner å få dreisen på PF nå, er ikke så veldig sulten lengre før til lunch..

Når jeg har litt tid på arbei så sitter jeg å ser på youtube på "EpicMealTime", sinnsykt morro :p Men hjelper ikke hvis du har lyst til å være VEEEELLLDDIIIG usunn

 

Men OT, Hva syntes dere om oppsettet mitt? Har også registrert meg hos MYLOG.no, kan lagre hva du har spist, treng og opp nedgang osv osv, fin side!

 

EDIT: Sliveleifer.. se litt bort i fra de.. :thumbup:

Endret av noobeknife
Lenke til kommentar

Det er sant, men dette gjelder i dag

Ellers så går det mye i fisk og kylling ;)

Har proteinpulver liggende, men er ikke så veldig gira på å begynne med det, siden sist jeg gjorde det gikk jeg opp 10 kg og fikk sinnsyke strekkmerker på biceps, som ikke går bort, men det kan vurderes siden jeg nå er på så lite kalori inntak..

Lenke til kommentar

Hver dag teller! ;) Proteiner er spesielt viktig når det gjelder deff da dette er veldig mettende og lite fet(t)ende ;) Godt å høre at du er flinkere til vanlig.

 

Proteinpulver er som vanlig mat bare i pulverform, det har ingen magiske egenskaper ut over at det tilfører proteiner, kalorier, karbohydrater og fett som all annen mat. At du gikk opp 10kg var et resultat fra kalorioverskud, ikke proteinpulveret isolert sett ;)

Lenke til kommentar

Har proteinpulver liggende, men er ikke så veldig gira på å begynne med det, siden sist jeg gjorde det gikk jeg opp 10 kg og fikk sinnsyke strekkmerker på biceps, som ikke går bort, men det kan vurderes siden jeg nå er på så lite kalori inntak..

 

Man kan ikke bygge muskler på et så lavt kcalinntak som du har, selv om det besto av KUN proteiner.

Lenke til kommentar

Hver dag teller! ;) Proteiner er spesielt viktig når det gjelder deff da dette er veldig mettende og lite fet(t)ende ;) Godt å høre at du er flinkere til vanlig.

 

Proteinpulver er som vanlig mat bare i pulverform, det har ingen magiske egenskaper ut over at det tilfører proteiner, kalorier, karbohydrater og fett som all annen mat. At du gikk opp 10kg var et resultat fra kalorioverskud, ikke proteinpulveret isolert sett ;)

 

Det er sant, proteinpulveret ble bare ekstra kalorier da jeg spiste frokost, lunsj, middag og kvelds før.. så ble lett over 2,5k kcal...

 

Men jeg har ikke spesielt lyst til å gå opp i kcal per dag, ikke at jeg ligger spesielt høyt per dag, men jeg kan jo droppe ett knekkebrød vs en shake? hmm...

Lenke til kommentar

Blir ikke dårlig, bare på tom mage så får jeg litt vondt i magen, plager meg egentlig ikke bare at jeg må ha litt fast føde ved shake ;)

 

hmm... kansje jeg skal begynne på shake igjen da til lunsj..

Litt off topic, men noen som har tips til å unngå at jeg får flere strekkmerker på biceps?

Smører armene inn med spenol etter jeg har dusjet, dette har fungert i liten grad..

 

Tilbake på nesten topic, syntes shaken smaker dritt, men det er en vanesak :p hmm, ta denne med melk istedenfor vann montro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...