Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Årsavgift spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte en bmw 320i 1993mod. 15 september 2010

denne ble solgt 8. februar 2011.

Hva skjer med årsavgiften? Hva må jeg betale? Må jeg betale noe i det hele tatt? Kan noen forklare meg litt rundt nettopp dette emnet og hvordan det fungerer for min del? Hva jeg kan forvente å få i postkassen i nærmeste fremtid?

 

Skal også ha meg "ny" bil til uken hvor årsavgift ikke inkluderes i prisen, hva skjer med denne?

 

 

Setter stor pris på svar her. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var "huket" av i en kolonne i kjøpskontrakten om det teller?

 

Men i og med at jeg kjøpte bilen etter 1 juni/juli(?) 2010, vil det da si at jeg bare for en halv årsavgift? Mener jeg leste om det på toll.no

 

Evt. hvem kan jeg kontakte på tlf. å få svar på spørsmålene jeg har?

Endret av Performance27
Lenke til kommentar

Den årsavgiften som skrives ut med basis av hvem som eier bilen pr 1/1-2011 gjelder for 2011. Men ny eier vil får krav om årsavgift ved omregistrering.

 

Forholdet for 2010 er avhengig av din avtale med selger. Årsavgiften forfalt i mars 2010 og er garantert betalt i sin helthet av daværende selger og inngår sikkert i den prisen du betalte.

 

Ved omregistrering får du krav om at alle gebyrer/avgifter er betalt (ellers får du ikke omregistrert bilen). Du betaler med andre ord årsavgiften.

Lenke til kommentar

Du skriver veldig smart her, eller så er det bare jeg som er forbanna trøtt, forklar litt enklere er du snill? Disse ordene kunne jeg lest på toll.no, er en grunn for at jeg spør her.

 

Det du mener er at JEG må betale årsavgiften på ca.2900,- på en bil jeg ikke lenger eier? Selvom i kontrakten vår står det :

 

"eier betaler vegavgift?" |ja| |nei| og jeg krysset av på "nei" feltet i kontakten, og fortsatt vil det være jeg som får avgiften i postkassen?

 

Jeg spurte på et annet forum istad og fikk til svar: Du som selger (eier bilen per 01.01) får avgiften i posten, men du kan velge å ikke betale den, og kjøper vil da få samme regning/avgift i mai?

 

stemmer dette?

Lenke til kommentar

Du skriver veldig smart her, eller så er det bare jeg som er forbanna trøtt, forklar litt enklere er du snill? Disse ordene kunne jeg lest på toll.no, er en grunn for at jeg spør her.

 

Det du mener er at JEG må betale årsavgiften på ca.2900,- på en bil jeg ikke lenger eier? Selvom i kontrakten vår står det :

 

"eier betaler vegavgift?" |ja| |nei| og jeg krysset av på "nei" feltet i kontakten, og fortsatt vil det være jeg som får avgiften i postkassen?

 

Jeg spurte på et annet forum istad og fikk til svar: Du som selger (eier bilen per 01.01) får avgiften i posten, men du kan velge å ikke betale den, og kjøper vil da få samme regning/avgift i mai?

 

stemmer dette?

 

 

Det er slik som andre har sagt at det er eier pr 1.1 inneværende år som er rettslig ansvarlig for årsavgiften. Det stemmer også at om du ikke betaler årsavgiften nå så vil Vegvesenet forsøke å kreve avgiften av nåværende eier, dvs de sender ham en regning. DOG hvis han ikke betaler regningen er det du som er ansvarlig og eventuelle krav/inkasso blir rettet mot deg. Bakdelen for nåværende eier er dog at hans bil kan få kjennemerket inndradd pga ikke betalt årsavgift.

 

Dere ble jo enige om at han skulle betale regningen, så enkleste er jo bare å ta kontakt med han og minne han på om at du har fått regningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...