Gå til innhold

[Løst] mFT forslag? Amatør, nybegynner, hobbybruk :-)


Anbefalte innlegg

Hallois,

 

lurer på om noen av dere kan kan forklare meg litt om hva som er spesielt med mFT kameraer og komme med et forslag til et rimelig ett?

 

Har i den senere tid sett flere innlegg som henviser til mFT-kameraer,

uten å satt meg spesielt inn i hva det er, og jeg finner ingen side som forklarer meg det på en enkel måte.

Er utrolig dårlig på teori, så jeg må ha det inn med tesje..

Nei da, det holder med at det er på en enkel måte, uten så altfor avanserte uttrykk.

 

Om noen rett og slett har en link til en side som gjør det samme, så hadde det vært ypperlig :thumbup:

 

Hjertelig takk, på forhånd :)

 

-Anders-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mFT (Micro-Four/Thirds) er en variant av speilløse systemkameraer. Systemkameraer er kameraer der du kan bytte objektiver (og muligens annet utstyr). Speilrefleks-kameraer er de mest vanlige systemkameraene vi har.

 

De speilløse system-kameraene har fjernet speil-mekanismen. Det gjør man kan flytte objektivene nærmere sensoren/filmen og de kan også gjøres mindre.

 

 

Micro-Four/Thirds er basert på Four/Thirds standarden (Olympus/Panasonic) - sensor på 2x crop og 4:3 sideformat. mFT, µ-43 og 43 er forkortelsene vi bruker ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen stor forskjell i forhold til Oly vs Pana?

Olympus:

Bildestabilisator i huset.

Litt mindre støy på høy ISO.

Veldig gode JPEG bilder rett fra kamera.

 

Panasonic:

Fysisk mindre.

God AF (PAnasonic har generelt sett vært litt bedre enn Olympus.

Bedre brukergrensesnitt.

 

Jeg har Panasonic GF1 (forgjengeren til GF2) og er veldig fornøyd med den. Jeg bruker riktignok RAW filer og er ikke opptatt av kvaliteten på JPEG filene ...

Lenke til kommentar

 

Jeg har Panasonic GF1 (forgjengeren til GF2) og er veldig fornøyd med den. Jeg bruker riktignok RAW filer og er ikke opptatt av kvaliteten på JPEG filene ...

 

 

Var innom JapanPhoto i dag og snakked med en meget hyggelig dame, som svarte på mange teite spørsmål :)

 

Til mitt bruk anbefalte hun meg Panasonic LX5, og (som dere også har anntydet) et eller to bedre glass til D40`n på sikt, men jeg har bestilt 35mm 1.8G av dem da, så gleder meg til å stikke ut og skyte villt og uhemmet når det en gang kommer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...