Gå til innhold

Bytte fra studiespes. til yrkesfag


Pbateman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

siden studiespesialisering er den vanskeligste linjen, og den beste på vgs, Så kan jeg garantere deg att du slipper alle teori fagene. Det veit jeg, fordi når jeg spurte rådgiveren på skolen, sa hun att jeg kunne få fritak på alle fagene jeg hadde tatt på byggfag. når jeg skulle bytte til en annen yrkesfaglig linje.

Endret av tuba1
Lenke til kommentar

okei du får mene hva du vil om allmen fag linja.... Uansett det er der folk, som faktisk satser på å bli noe går (sikkert noen på andre linjer å, men det er iallefall ingen sladrianner du finner på allmen) og alle fagene på studiespess ligger på ett mye høyere nivå, enn på yrkesfag. Vg1 studiespess er kanske samme som vg3 påbygg

Lenke til kommentar

Rart du sier det der! fordi det er mange som går på almen fordi de ikke vet hva de vil! også så regnes matte på elektro som like vanskelig som 3mx! det med at vg1 studiespess er like vanskelig som vg3 almen på bygg, er bullshit!

Det med matematikken stemmer i hvert fall ikke i dag. Matematikken som blir undervist på elektro er ikke så vanskelig og omfattende som enkelte skal ha det til. For øvrig er det VG1-pensum i naturfag på VG3 påbygg, og til dels i matematikk. I norsk og historie tilsvarer det omtrent pensumet til VG2 og VG3 allmenn.

Lenke til kommentar

har hørt at mange sier at matten på elektro er så vanskelig jeg å, men det tror jeg er personer som gir faen i skolearbeidet! for det er mange, jeg har hørt om som har gått fra 2 i 10`ende til 4 i matte på elektro.

 

jeg gikk i klasse med 1 som hadde tatt almen alle 3 årene, han fikk 4 som standpunkt på almen, og 2 når han gikk elektro!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket, var ingenting ved grunnkurs allmenn (ja, jeg nekter å benytte meg av vg1 og studiespess og det andre peset deres) likt påbygg.

Påbygg er mer en sammenslåing av VK I og VK II allmenn.

Derfor de 10 timene med norsk.

Vi hadde valgfag (som kjemi, fysikk, markedsføring, bedøk etc) med de som gikk andre klasse, og norsk for både andre og tredje.

Vi kunne velge om vi ville ha 2 eller 3 MX eller MY, men de oppfordret oss til å ta 2 først, så 3, om vi ønsket 3 i tillegg.

 

Påbygg er lett og generelt mye enklere enn det jeg antar tre år med allmenn er, men så er det en god del mer også, siden man får stappet to år inn i ett.

Jeg gikk GK Allmenn og VK II Allmennfagligpåbygning, så jeg burde da ha en viss peil.

Og jeg fulgte også med da søsteren min gikk sine tre år med Allmenn og hun ba meg stadig vekk om hjelp, så jeg fikk med meg en del av de nyere tider også.

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket, var ingenting ved grunnkurs allmenn (ja, jeg nekter å benytte meg av vg1 og studiespess og det andre peset deres) likt påbygg.

Du bør kanskje sjekke igjen. Jeg gikk påbygg i fjor, etter to år på elektro, så jeg vet hva jeg snakker om. I naturfag skal man ta igjen det tapte, siden man på yrkesfag har to timer mindre naturfag i uka enn VG1 allmenn. Det samme gjelder matte, men der får man i tillegg pensum fra VG2.

Lenke til kommentar

Var hos rådgiver i dag. Hun sa at hvis det var noen fag jeg ikke skulle ha på naturbruk, så kunne det hende at jeg mista stipendet. Bare en time mindre i uka kunne utgjøre at jeg mista 25 % av stipendet. Så da er det vel bare å ta alle fagene, og få repitisjon i et år i noen fag..

 

Når jeg skal gå påbygging, slipper jeg iallefall naturfag, slik jeg forstår det. Men må ta noen andre fag istedet for.

Lenke til kommentar

Det er heldigvis bullshit, og vitner om at rådgivere ikke vet hva de snakker om. Du mister stipend hvis du ikke møter opp, og dermed får en gitt mengde fravær. Du får derimot fritak, men det er jo to forholdvis like ord, så jeg forstår at en rådgiver kan blande sånne ting. Det du trenger er et minimum av fag for å få godkjent skoleåret, i tilegg til programfagene, siden du har alle de andre fagene, skal du egentlig bare behøve å møte i programfag, men dette er noe du må diskutere med skolen. Jeg syntes du skal ta andre fag i stedet for å sitte hjemme. Når de andre i klassen har norsk, har du norsk med andreårselevene, slik at du realfagsmessig ligger et år foran. Når du da skal til på ditt andreår, er du ferdig med realfagene du trenger på naturbruk, og da kan du fokusere på å ta noen andre fag du kan få bruk for senere, som fysikk og kjemi, som gir realfagspoeng.

Lenke til kommentar
sikkert noen på andre linjer å, men det er iallefall ingen sladrianner du finner på allmen

 

Hehe, grundig feil her. Vil vel si at det grenser til omvendt her hvor jeg er! Snittet er dårlig og masse umotiverte elever. De yrkesfaglige elevene står vel mer på enn de på SS :-)

 

Så skal det sies at de på yrkesfaglig kun lærer det mest nødvendige i de diverse fagene. Det trenger ikke være enklere av den grunn.

 

PS: håper ikke du er en av disse på SS! Hvis du i verste fall er det; du må ligge meget langt etter! For norsken din er verre enn min, og jeg har gått yrkesfaglig (byttet over dette skoleåret).

Endret av s0l0
Lenke til kommentar

okei du får mene hva du vil om allmen fag linja.... Uansett det er der folk, som faktisk satser på å bli noe går (sikkert noen på andre linjer å, men det er iallefall ingen sladrianner du finner på allmen) og alle fagene på studiespess ligger på ett mye høyere nivå, enn på yrkesfag. Vg1 studiespess er kanske samme som vg3 påbygg

 

Vil vell si att hvist man vil bli noe som du sier, trenger man absolutt ikke alltid å gå allmennfag vgs, f.eks hvis man vil bli elektro ing. eller maskin ing. Så er det ett stort pluss å gå yrkesrettet studieretning å fullføre lærlingeperioden samt bestått fagbrev.

 

Bedrifter ser ikke bare på karakterene dine når dem ser etter nyutdannede ing. eller andre linjer forsåvidt dem ser jo litt på andre ting også, dog karakterer teller jo en del selfølgelig.

Endret av Ivan83
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...