Gå til innhold

HP webOS - TouchPad, Pre3 og Veer


Anbefalte innlegg

Når folk snakker om mobiltelefoner og nettbrett så går det stort sett i Android og iOS, med noen resignerte bidrag om Symbian og noen slengere om Windows Phone 7 og MeeGo. Alt dette er vel og bra - jeg har selv en Android-telefon, og synes den er helt OK, i likhet med iPhonen til kona. IPhonen har bedre apps, Androiden har mer spennende OS.

 

I noen år nå har jeg imidlertid vært fascinert av et helt annet OS, nemlig webOS, laget av Palm og nå kjøpt opp av HP. WebOS er kjent for å være veldig brukervennlig, overlegent på multitasking og veldig logisk og elegant bygd opp. Det har imidlertid slitt med å tiltrekke seg applikasjonsutviklere, og har langtfra vært en salgssuksess. Mye av grunnen til det har vært elendig hardware, plasttelefoner som ikke har lignet grisen.

 

Akkurat hardware og design tør jeg påstå at HP er gode på. Om de klarer å lage noen sexy telefoner og nettbrett med webOS så vil jeg være veldig fristet til å gi webOS en sjanse.

 

Fordeler med webOS:

 

- Veldig åpent, Linux-basert system - mye av det du kan gjøre med en rootet Android-telefon kan du gjøre med en en webOS-telefon rett ut av boksen

 

- Applikasjonsutvikling kan gjøres med CSS/HTML/Javascript (eller C/C++)

 

- En webOS-dings kan lades trådløst (Touchstone) i dag, noe HP helt sikkert kommer til å videreføre

 

- WebOS har hatt Angry Birds siden august i fjor, mens f.eks. Windows Phone 7 (gjesp) ikke kommer til å få det på leeenge ennå

 

- WebOS er annerledes og spennende! :thumbup:

 

stacks_575px.jpg

Bildet viser mutitasking med "card stacks" i webOS 2.0

 

 

Anandtech sin gjennomgang av webOS 2.0: http://www.anandtech.com/show/4145/webos-20-overview/1

 

Noen rykter om nettbrettet HP Topaz: http://www.slashgear.com/hp-topaz-webos-tablet-detailed-plus-touchstone-v2-wireless-plans-24127975/

 

I morgen (9. februar) kjører HP på med en webOS-event, det blir spennende å se hva de lanserer! Noen andre enn meg som gleder seg til webOS, eller i det hele tatt har hørt om eller har noen tanker om webOS? Jeg antar jo at de fleste ser på det som uaktuelt, men man vet jo aldri :!:

 

Edit: I kjølvannet av gårsdagens lanserings-event i San Fransisco poster jeg mer info:

 

HP Pre3 - "Work and life. All on the same screen"

device-pre3.png

 

HP Veer - "Have it all. Including more room in your pocket"

device-veer.png

 

HP TouchPad - "HP webOS goes big"

overview-introducing-hpwebos.png

 

Her er et opptak av hele gårsdagens event:

http://www.youtube.com/watch?v=VnjwG7Z8AM8

Highlights:

- John Rubinstein (tidligere sjef for Palm) 9:45

- "It's time to take things to a whole new level" 14:10

- HP Veer 15:00

- HP Pre3 17:25

- John Rubinstein snakker litt om Touchstone-lading og Exhibition Mode 20:15

- HP TouchPad 20:55

- TouchPad specs 23:10

- TouchPad multitasking 24:10

- TouchPad accessories (case/stand, trådløst keyboard, Touchstone) 27:30

- Sachin Kansal (director, product management) 28:40

- Pre3-keyboardet, sende SMS via Just Type 29:30

- SMS til Pre3 dukker opp på TouchPad, kan besvares derfra 31:15

- "Let's look at the heart of what makes webOS so special" 32:10

- Card stacks 34:15

- QuickOffice (fullversjon inkludert med TouchPad) 37:20

- Fullscreen Flash video 38:50

- Notifications 40:43

- Tastaturet, med nummerrad øverst og justerbar størrelse 42:10

- "I need to tweet this!" med Just Type 43:22

- Facebook-bilder i fotoalbumet med inline commenting og printing 45:25

- Applikasjonsutvikling og demo av en 3D-flysimulator 47:35

- Magasiner på TouchPad 49:00

- Bøker/Kindle på Touchpad 50:00

- Telefon og videocalling mellom Pre3 og TouchPad 51:30

- Sjekke epost med Just Type, overføre webside fra TouchPad til Pre3 med Touch-to-share 53:00

- John Rubinstein kommer tilbake og oppsummerer 55:00

- 55:48 til 1:08:35 kan trygt skippes, masse blabla fra en fyr fra Dreamworks og en fyr fra Qualcomm

- Beats Audio (Beats by Dr. Dre) på TouchPad 1:08:45

- John Rubinstein tilbake igjen og introduserer Steven McArthur fra HP, som snakker om applikasjonsutvikling 1:16:15

- Steven McArthur introduserer en dude fra Time Inc som snakker om magasiner på webOS 1:27:20

- Time-duden er ferdig, McArthur kommer tilbake 1:36:30

- "Todd" fra starten kommer tilbake og oppsummerer littegrann, viser etterhvert at webOS skal brukes både på telefoner, nettbrett, printere og PCer 1:38:00

- "Everybody On". John Rubinstein er tilbake for å oppsummere enda mer sammen med "Todd" 1:43:20

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lenge vært nysgjerrig på WebOS, synes det virker veldig spennende. Skal følge med på webOS-eventen i morgen og se hva de presenterer.

 

Har per i dag både iPad og iPhone 4, men er absolutt åpen for å prøve noe nytt, og da er det vel først og fremst WebOS og Android som så langt virker mest fristende for min del. Får krysse fingrene og håpe at de viser frem noe spennende i morgen, kanskje spesielt på tablet-fronten. :)

Lenke til kommentar

Har faktisk trua på at om HP kjører hardt nok på så kan webOS danke ut både WinPho7 og MeeGo. Veien opp til "de fire store" er nok for lang med det første, men de kan kanskje etterhvert nærme seg RIM/Blackberry eller hva nå enn Nokia ender opp med å satse på.

 

Det hadde vært surrealistisk kult om Nokia gjorde en helomvending og gikk for webOS på sine telefoner i stedet for WinPho7, slik ryktene sier. Jeg tror ikke at MeeGo kommer til å ta av, og både Symbian og WinPho er lame ducks.

Lenke til kommentar

En liten leak før dagens webOS-event: http://www.engadget.com/2011/02/09/webos-based-veer-pre-3-and-touchpad-leaked-on-hps-site-likely/

 

Veer, Pre 3 og TouchPad snart til salgs.

 

40 minutter til Engadget går live fra pressekonferansen om HP sine nye webOS-apparater!

 

http://www.engadget.com/2011/02/09/live-from-hp-palms-think-beyond-webos-event/

 

*piske opp stemningen*

Lenke til kommentar

Presentasjon av de nye greiene på http://www.palm.com/us/index.html

 

Må si at både TouchPad og Pre3 ser fancy ut. Følger livebloggene til Engadget og Ars Technica nå, mye snacks. Stand til Touchpad som samtidig er en Touchstone (trådløs lader) - nice! Overføre info mellom Touchpad og Pre3 ved å dunke telefonen lett borti nettbrettet - nice!

 

Spesielt nettbrettet virker veldig, veldig polert og fristende.

Lenke til kommentar

Jeg tror dessverre det blir 'too little, too late'. Dog vanskelig å si.

Altså, helt sikkert noen fenomenale produkter, men når ipad2 sikkert er ute i april ellerno, og xoom og playbook er på vei, blir det muligens litt sent til sommeren.

 

Jeg kunne så gjerne tenkt meg å prøve en webOS-telefon, men jeg vil heller ha større skjerm og on-screen keyboard. Pre3 var en god upgrade, men når andre merker nå kommer med lte, større skjerm, nfc-chips osv, så blir det nok litt for sent. Denne burde vært ute for et halvt år siden.

 

Jeg sier ikke at det ikke er marked for proffe telefoner med skjermer <4" , jeg sier bare at for min del vil jeg ha noe større enn min nexus, og det vi så på CES viser jo en viss trend, som sikkert blir bekreftet på MWC nå snart.

Lenke til kommentar

Delvis enig, telefonutvalget er litt snevert. Derfor hadde det vært så utrolig bra om det Nokia presenterer på fredag viser seg å være et samarbeid med HP for å bruke webOS på telefonene sine ... men det skjer neppe.

 

Jeg er egentlig litt lei av onscreen-keyboard (i alle fall på en såpass liten telefon som den jeg har), og kunne tenke meg en telefon med fysisk keyboard. Da er egentlig HP Pre3 det mest spennende alternativet som finnes i dag, tror jeg.

 

Vanskelig å si hvordan disse greiene funker, mange mener jo at det store utvalget av Android-telefoner er negativt i seg selv, og at Apple sin modell med bare én telefon er bedre og mindre forvirrende. Slik sett er det kanskje ikke så dumt å begrense utvalget til to modeller, der en av dem er en slags novelty-telefon og den andre er en seriøs businesstelefon som også funker fint til spill og underholdning.

 

Nei, jeg vetta søren. Må tilstå at Pre3 var ørlite grann skuffende, hadde forventet noe mer flashy og mindre "Palm-aktig", men samtidig så liker jeg den mer og mer jo mer jeg tenker på den :hmm:

 

Edit: WebOS på printere var vel som forventet, men på netbooks og PCer - litt mer overraskende. Ser ut til at HP bygger et skikkelig økosystem rundt webOS, blir spennende å se hvordan det vil gå.

 

Edit2: Kjapt sammendrag på Ars: http://arstechnica.com/gadgets/news/2011/02/hp-announces-touchpad-tablet-and-two-new-phones.ars

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lekkasje: Bilde av en ennå ikke annonsert webOS-telefon uten fysisk tastatur. Blir beskrevet som en "EVO med webOS", og ser ut som en hvilken som helst annen generisk touchscreen-telefon:

 

http://www.precentral.net/keyboard-less-webos-phone-stingray-exclusive

 

Edit: Amobil var visst også ute med en sak her: http://www.amobil.no/artikler/dette_er_en_palm_uten_tastatur/93642

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...