Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Dell XPS 210, Floppy diskette seek failure


Anbefalte innlegg

Holder på å reparere en Dell XPS 210. Det første problemet jeg møtte på var at når jeg slo pcen på får jeg denne meldingen:

 

 

Serial ATA AHCI BIOS, Version iSRC 1.02.23 08012006

Copyright © 2003-2006 Intel Corporation 16

** This version supports only Hard Disk and CDROM drives **

 

Controller BUS#00, Device#1F, Function#02: 02 Ports, 02 Devices

Port-00: Hard Disk, SAMSUNG HD502IJ

Port-01: CDROM, PHILIPS DVD+/-RW SDVD8820

AHCI BIOS Installed

System halted!

Floppy diskette seek failure

Attention: Unsupported Video Configuration Detected

 

Action is Required

 

This computer has an add-in graphics card, but the monitor cable is plugged

into the integrated video connector

To attach the monitor cable to the add-in graphics card:

 

1. Shut down the computer

2. Plug the monitor cable into the add-in graphics card connector.

This may require a video adapter or video adapter cable.

(provided with the system)

3. Turn on the computer.

 

This message should not appear after completing these steps.

For more information or help, please refer to the system documentation

 

 

Jeg tar så ut det ekstra skjermkortet som ser slik ut:

post-171639-0-53657800-1296921562_thumb.jpg

 

post-171639-0-26049800-1296921568_thumb.jpg

 

Dette så først ut til å være en vanlig DVI-kontakt, men det var det ikke. Så for å i det hele tatt benytte meg av pcen, måtte skjermkortet ut av pcen.

 

Ved neste oppstart før jeg denne meldingen

 

Serial ATA AHCI BIOS, Version iSRC 1.02.23 08012006

Copyright © 2003-2006 Intel Corporation 16

** This version supports only Hard Disk and CDROM drives **

 

Controller BUS#00, Device#1F, Function#02: 02 Ports, 02 Devices

Port-00: Hard Disk, SAMSUNG HD502IJ

Port-01: CDROM, PHILIPS DVD+/-RW SDVD8820

AHCI BIOS Installed

Floppy diskette seek failure

Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility

 

 

Harrdisen booter ikke når jeg klikker F1, så setter jeg harddisken i en ekstern hardisk dockingstasjon, etter flere timer får jeg kontakt med den. Den lager skumle lyder og jeg velger å sette inn en SAMSUNG HD502IJ istede. På begge boot informasjonen ser dere at det er SAMSUNG HD502IJ som vises. Disse er da skrevet av etter jeg bytta den ut.

 

Dell XPS 210 levers med Windows XP Media Center 2005, de jeg fikser pcen for har selvfølgelig ikke org CDen. Så etter flere forsøk på diverse torrentsider, står jeg stuckd at 32.2% på en OEM image nedlastning. Så til til spørsmålet hvor skal jeg skaffe en slik cd? Har ikke tatt kontakt med Dell kundeservice enda, orker ikke epost styr så jeg venter til telefonen åpner.

 

Kommer til å legge ut mer informasjon når jeg evt begynner med WinXP Media Center 05 innstalasjonen. Har nemlig prøvd med Win7 Ultimate edition, men endte opp med feilmeldinger.

 

Som dere sikkert ser står der "Floppy diskette seek failure" Hva skal jeg gjøre med det? Kjedlig å klikke F1 under hver boot.

 

 

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har diabled floppy disk nå, og feilmeldingen er borte. Den adapteren regner jeg med at den jeg fikser den for har. Så nå trenger jeg bare en cd eler image med Windows XP Media Center 2005 på. Har jo OEM-serial.

 

Den orginale harddisken, en Seagate Barracuda 7200, er helt mongo, jeg greide å få tilgang til den litt i går, så jeg statet med å ta backup av det viktigste, (ca 23Gb) kom ikke lengre enn til 12.1% i teracopy før det hengte seg.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

Sånn pcen 100% igjen. Windows Xp Media Center 2005 installert. Alt fungerer helt fint.

 

Men jeg har et spørsmål. Etter egen erfaring er det nødvendig å ha SATA-kontrollere i ATA/IDE-mode når man skal installere XP, Hver gang jeg har hatt dem i AHCI, har bare installasjonene endt i bluescreen. Så til spørsmålet, jeg prøvde da å installere XP i AHCI som var standar verdi BIOSen til XPSen. Ender da selfølgelig med bluescreen og jeg velger så ATA-mode og installere smertefritt.

 

Dell XPS 210 leveres orgianalt med WinXP Media Center 2005. Hvordan får de installert det når SATA-kontroller er satt til AHCI?

Lenke til kommentar

For å installere XP med kontroller i AHCI modus må du gi drivere fra floppy under installasjon (F6) , eller integrere AHCI driverene i det bootbare XP media CD kitet som textmode drivers.

nLite kan f.eks enkelt benyttes til integrering av Intel drivere til en "ny" ISO du brenner ut.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

For å installere XP med kontroller i AHCI modus må du gi drivere fra floppy under installasjon (F6) , eller integrere AHCI driverene i det bootbare XP media CD kitet som textmode drivers.

nLite kan f.eks enkelt benyttes til integrering av Intel drivere til en "ny" ISO du brenner ut.

Men er det noen fordeler med AHCI framfor ATA. Antaglig så har det fullt med en recoverycd med pcen som de jeg fikser den for har mistet.

Lenke til kommentar

Fordelene er mindre enn bryet vil jeg påstå.

 

Gjorde samme operasjon med en IBM Thinkpad for et par år tilbake.

I praksis merket jeg ikke noe forskjell.

 

 

Edit:

Det er også en tredje mulighet.

Installer Intel driverene (ikke restart) , gå inn i windows registeret

endre . Restart og gå rett inn i CMOS og sett til AHCI - reboot/start XP.

 

Husker ikke register oppføringene du må endre men det finner du lett med google.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...