Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kinkig situasjon med skole pga sykdom


Zt

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er kommet opp i en dum situasjon.

Jeg går på skole igjennom NAV for å få studiekompetanse. Før nyttår så gikk jeg om kvelden, men pga mye udokumentert fravær så fikk jeg beskjed om at jeg ikke ville få karakter i ett fag.

Etter en stund fikk jeg ett tilbud fra en rådgiver på skolen om at jeg kunne starte på dagtid og få en ny sjangs til å få karakter i det faget jeg ikke ville få på kveldstid. Jeg sa ja til dette og det ble skrevet ned nye betingelser for at jeg skulle få lov til å fortsette på skolen. Hvis disse ble brutt så ville jeg miste muligheten til å fortsette på skolen og de ville si ifra til NAV slik at jeg mistet til dagpengene mine også.

 

Utdrag fra mail med betingelser:

Det tåles ikke ugyldig fravær, at du kommer for sent, at du ikke møter opp på prøver/heldagsprøver eller at du ikke leverer inn hjemmearbeid. Beskjed om dette blir gitt meg umiddelbart fra lærerne, og du må forlate dette prosjektet. NAV ******* vil også få beskjed om dette, og dagpengene dine blir stanset.

 

Jeg begynte på dagtid etter nyttår og jeg har møtt opp til alle timer, aldri kommet forsent, gjort alt av lekser og prosjektarbeid både på skolen og på fritid.

Men, jeg har blitt syk og sitter på toalettet store deler av dagen med store smerter i mage og jeg sover lite pga dette. Fikk sykemelding for torsdag 20.01 da jeg var borte og en ny sykemelding for to uker framover. Den siste gjelder til og med fredag 11.02. Jeg har altså ikke hatt noe udokumentert fravær hittil. Sykemeldingene er skrevet ut fra to forskjellige leger.

 

Jeg fikk en ny mail fra rådgiver istad om at jeg ikke kunne være mere borte for da ville jeg stå i fare for å ikke få karakter. Dette er jo selvfølgelig fryktelig dumt og jeg skulle gjerne vært der. Jeg sendte mail tilbake om at jeg møtte opp hvis formen var god nok. Etter en stund fikk jeg en krass og kort melding tilbake om at jeg hadde fått ett varsel og at jeg ikke ville få flere sjanser.

Jeg brukte litt tid på å formulere ett godt svar og jeg siterte avtalen vi hadde gjort og at jeg ikke hadde brutt noen av betingelsene i denne. Har ikke motatt ett svar ennå.

 

 

Jeg har full forståelse for at jeg ikke hadde gått der nå hvis de ikke hadde vært snille og gitt meg en ny sjanse, men jeg føler meg likevel urettferdig behandlet da jeg ikke har brutt noen av betingelsene i den nye avtalen vi gjorde seint i desember. Sitter igjen med en ekkel følelse at dette ikke kommer til å gå bra for meg og jeg ser virkelig ikke hva jeg har gjort galt da jeg har fulgt den nye avtalen til punkt og prikke. Det at jeg har blitt syk er utenfor min kontroll og jeg klarer ikke møte opp hvis formen er dårlig. Da blir jeg sittende i fem minutter for så å løpe ut og tilbringe resten av timen på toalettet. Jeg ville ihvertfall ikke klart bussturen innover til skolen. Syntes situasjonen er veldig frustrerende.

 

Hva syntes dere? Har jeg en sak her eller oppfører jeg meg helt urimelig? Jeg har ingen problemer med å ta selvkritikk så ikke vær sjenerte med hva dere mener.

Kan hende jeg har forklart det veldig kronglete, er som sagt veldig frustrert for øyeblikket.

Er det noe mere dere måtte lure på så bare spørr så skal jeg forklare etter beste evne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg, problemet er at de truer med å stoppe dagpengene mine. Og for øyeblikket så er jeg veldig avhengig av å få de inn to ganger i mnd.

Jeg har ytret mulighet for å ta opp faget som privatist, dette har jeg ikke fått noe tilbakemelding om fra skolen.

Lenke til kommentar

Det er en mulighet. Har ikke noe problem med å ta opp en jobb ved siden av, men det blir da etter sommerferien og jeg har kastet bort ett år.

Men jeg blir hele tiden truet med at jeg blir kastet ut og mister dagpengene hvis jeg ikke gjørt som hun sier. Det jeg har problemer med er at jeg har gjort alt avtalen tilsier, det at jeg har blitt syk er jo fullstendig utenfor min kontroll.

 

Tenkte meg en tur ned å snakke med NAV imorgen tidlig ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...