Gå til innhold

Betydningen av AF mikrojustering


Anbefalte innlegg

Lurer på hvor avgjørende det er å ha mikrojustering av AF på objektiver.

 

Har hatt et 450d som jeg har slitt med autofokus i 2 år, inn og ut fra Serviceproffen flere ganger. Er drittlei av kamera som ikke klarer å treffe fokus. Serviceproffen skylder på Sigma objektiver, og Camera og videoteknikk (Sigma) skylder på canon.

Har endelig fått levert tilbake kameraet og er på jakt etter et nytt.

 

Valget står mellom 60d og 7d, siden jeg har en del canon utstyr og objektiver. Kan jo selge alt og velge noe annet, men det lønner seg vel ikke.

 

60d holder i lange baner for meg (sikkert også 550d), men har blitt veldig nøye på at fokus stemmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for og være frekk,bare så vi får alle fakta på bordet :)

 

Du er innforstått med hvordan man kontrollerer angående fokus ?

Hvilken objektiv/objektiver er det du har problemer med ?

Og har du Canon-objektiver eller bare tredjeparts-objektiver,kanskje nevne hvilken objektiver du har ?

 

Dette er en lang historie, men har hatt Sigma 18-50 (3 stk), canon 18-55is, Sigma 17-50 f2.8os og diverse andre canon tele og sigma vidvinkel.

 

Og ja, vet hvordan man fokuserer.

Lenke til kommentar

kjøp en brukt 50D. Den har AF micro adjust. 7D har også dette. 60D mangler. Jeg har ikke savnet dette på mitt 40D, men kan være kjekt å ha dersom du er uheldig med et objektiv.

 

Kunne vurdert en 50d ja, men har gavekort på Fotovideo og vil kjøpe der siden de var så greie og tok tilbake mitt 450d etter alt trøbbelet jeg har hatt med det.

Lenke til kommentar

Dette er en lang historie, men har hatt Sigma 18-50 (3 stk), canon 18-55is, Sigma 17-50 f2.8os og diverse andre canon tele og sigma vidvinkel.

 

Og ja, vet hvordan man fokuserer.

 

Vel,Canon Vs sigma pleier ikke og miksmatche så godt med enkle sigma-objektiver,hender man får fokusfeil. Spesielt på 450D som hadde en produksjon som fokusfeiler konsekvent også er det flere som ikke er helt fornøyd med fokusalgoritmen i 450D generelt.

 

Hvis Sigma-objektivene dine er noen år gamle så må du kanskje sende dem inn for oppgradering av firmware,da de kanskje ikke snakker sammen med nyere Canon kameraer,så ville eventuelt testet objektivene* først på kameraet du vurderer og kjøpe.

 

* testing innebærer og ta bilder i alle innstilling-typene samt alle blender-trinn og autofokus.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mikrojustering av AF er ikke nødvendigvis løsningen på alle problemer. Med en hus + objektiv kombinasjon som alltid feilfokuserer likt kan det gjøre underverker, er det rett og slett litt upresis fokusmekanisme slik at du får en mer tilfeldig feilfokusering hjelper det lite.

 

Jeg har 7D selv og kommer fra 20D. Jeg kjøpte 7D før 60D ble lansert, men hadde valgt 7D på nytt hvis jeg skulle handlet Canon i dag. Mer avansert autofokus og mulighet for mikrojustering av AF er de to hovedgrunnene til det, for på de fleste andreområder synes jeg 60D er bra nok og jeg ville heller hatt den vridbare skjerm til 60D enn 7Ds noen flere bilder i sekundet eller bedre byggekvalitet.

 

Personlig synes jeg altså mikrojustering av AF er en viktig egenskap, selv om det ikke vil løse alle foksuproblemer og det er synd at Canon har kuttet en slik funksjon på 60D som er tilnærmet "gratis" å implementere. Samtidig så ser jeg jo at noe av "problemet" er at digitale bilder kan sjekkes i stor forstørrelse på skjerm slik at vi ser ørsmå fokusfeil som tidligere aldri ville blitt oppdaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en lang historie, men har hatt Sigma 18-50 (3 stk), canon 18-55is, Sigma 17-50 f2.8os og diverse andre canon tele og sigma vidvinkel.

 

Og ja, vet hvordan man fokuserer.

 

Vel,Canon Vs sigma pleier ikke og miksmatche så godt med enkle sigma-objektiver,hender man får fokusfeil. Spesielt på 450D som hadde en produksjon som fokusfeiler konsekvent også er det flere som ikke er helt fornøyd med fokusalgoritmen i 450D generelt.

 

Hvis Sigma-objektivene dine er noen år gamle så må du kanskje sende dem inn for oppgradering av firmware,da de kanskje ikke snakker sammen med nyere Canon kameraer,så ville eventuelt testet objektivene* først på kameraet du vurderer og kjøpe.

 

* testing innebærer og ta bilder i alle innstilling-typene samt alle blender-trinn og autofokus.

 

Dette var nytt for meg. Har funnet ut at flere har slitt med 450d, men ikke at det var en feilproduksjon. Har hatt problemer i over 2 år, og kameraet har ikke fokusert ordentlig noen gang. Både kamera og objektiver har vært inne til service flere ganger, men stadig har det ikke blitt bra.

 

Det er nytt for meg at ikke Sigma og Canon matcher så bra også. Men dette er litt merkelig siden flere fotobutikker selger med Sigmaobjektiver i pakke med canonhus. Trodde de ville vært betenkelige med å sette sammen slike pakker dersom det ville bety trøbbel.

Lenke til kommentar

Mer avansert autofokus og mulighet for mikrojustering av AF er de to hovedgrunnene til det, for på de fleste andreområder synes jeg 60D er bra nok og jeg ville heller hatt den vridbare skjerm til 60D enn 7Ds noen flere bilder i sekundet eller bedre byggekvalitet.

 

Det er akkurat samme vurderinger jeg gjør. Det eneste som trekker mot 7d for meg er AF mikrojustering. Det er derfor jeg lurer på hvor viktig dette er. Har slitt med fokusproblemer så lenge at nå MÅ jeg ha et kamera som fungerer prikkfritt på dette området. Men sånn jeg ser det burde alle kameraer gjøre dette.

Lenke til kommentar

Det er nytt for meg at ikke Sigma og Canon matcher så bra også. Men dette er litt merkelig siden flere fotobutikker selger med Sigmaobjektiver i pakke med canonhus. Trodde de ville vært betenkelige med å sette sammen slike pakker dersom det ville bety trøbbel.

 

Jeg kan ikke gå god for at Sigma ikke er en god match med canon hus. Jeg har selv 350D og 40D. Jeg har 4 Sigma objektiver som jeg er godt fornøyd med og mitt favorittobjektiv er et Sigma objektiv. Det fungerer optimalt for mitt vedkommende. Jeg har ikke problemer med fokus og bruker ikke briller ;-)

Lenke til kommentar

Mer avansert autofokus og mulighet for mikrojustering av AF er de to hovedgrunnene til det, for på de fleste andreområder synes jeg 60D er bra nok og jeg ville heller hatt den vridbare skjerm til 60D enn 7Ds noen flere bilder i sekundet eller bedre byggekvalitet.

 

Det er akkurat samme vurderinger jeg gjør. Det eneste som trekker mot 7d for meg er AF mikrojustering. Det er derfor jeg lurer på hvor viktig dette er. Har slitt med fokusproblemer så lenge at nå MÅ jeg ha et kamera som fungerer prikkfritt på dette området. Men sånn jeg ser det burde alle kameraer gjøre dette.

 

Tja har hatt canon siden 70 tallet og gikk over til digitalt da det kom, nå har jeg mitt første kamera med denne funksjonen og har brukt den på ett sigmaobjektiv, ellers har jeg klart meg uten .

Kjekk funksjon om du får bruk for den,men for meg har den ikke vært avgjørende.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det er derfor jeg lurer på hvor viktig dette er.

 

Det finnes masse info om fokusproblemer på nettet. Hvor viktig det er for deg, og hvor mye ekstra du vil betale ekstra for å få det er det bare du som kan avgjøre. Som sagt i første innlegg prioriterer jeg mulighet for mikrojustering høyt og vil neppe kjøpe noe speilrefleks igjen uten denne funksjonen. Jeg har imidlertid ingen statistikk på hvor stor andel av kamera + objektivkombinajsoner som faktisk trenger justering.

 

Som sagt finnes det mye info på nettet hvis du søker litt, og dette innlegget på dpreviewforumet virker relativt gjennomarbeidet. Du kan jo også spørre hos Foto & Video, de importerer vel Sigma burde kunne si noe om hvor viktig de oppfatter at mikrojustering er på Canon (+ Sigma).

Lenke til kommentar

Har lest en del på nettet om dette i løpet av de 2 siste årene, men blir ikke helt klok. Noen mener det er objektivene som ikke "passer" og andre sier at 450d har hatt seriøse problemer. Mine erfaringer tilsier at 450d har slitt med fokusproblemer.

 

Men noen sier også at Sigma har enkelte problemobjektiver som de ikke får til å fokusere riktig. Skulle jeg valgt igjen hadde jeg nok holdt meg til originaloptikk. Da kan ihvertfall Canon ikke skylde på det.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke hatt ett hus uten muligheten for AF mikrojustering.

 

Når det er sagt, jeg tror ikke jeg gidder å kjøpe objektiver hvis ikke Microjustering er en del av prisen....slik som interfoto har f.eks.

Så lenge du har hatt så mye problemer så tror jeg nesten at jeg ville ofret litt penger på å fått alle objektivene dine sjekket når du kjøper nytt kamerahus.

 

Er det foresten noen som har en god prosedyre om hvordan man justerer AF mikrojustering 100%?

Har ett lite problembarn jeg skulle sjekket

Lenke til kommentar

Jeg drev og forsket på AF-MA en periode med mitt 50D da det var nytt. Jeg fant ut etterhvert at dette er mye mer komplisert enn å kun stille opp en rad med batterier og fikse fokusen i en fei på nær-grensen. Jeg har erfart at front- og bak-fokusering varierer en god del med både brennvidde og fysisk avstand til det du fokuserer på, i tillegg til at den fasebaserte autofokusen er noe ustabil i tillegg - så min konklusjon ble å bare holde seg unna den justeringen. Jeg bruker oftest kontrastbasert autofokus (live-view) når det er viktige ting å ta bilder av, og skjermen på 50D er høyoppløselig nok til å bedømme skarpheten på bildet sånn passe bra.

 

Jeg har jo hørt om folk som har hatt suksess med denne innstillingen, men da oftest på fastoptikk. Jeg vil tro at zoom-linser er mer kompliserte å justere, og kanskje mer kompliserte generelt som gjør alt verre.

 

Hvis man lærer linsene sine å kjenne, kan man kompensere for front- og bakfokusering ved å faktisk fokusere enten litt foran eller bak motivet på avstandsfoto. På nærfoto kan man fysisk flytte seg litt frem og tilbake etter at man har fått fokus. Jeg vet ikke hvor godt dette fungerer i praksis, da dette er bare min egen teori.

Endret av GHP
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fokus mikrojustering er vel kjent som en funksjon som mange mener er svært viktig, men som i realiteten svært få bruker. Har hatt 50D, og var aldri engang innom Microadjust menyen.. Byttet nylig til 60D, og er meget fornøyd med de ekstra funksjonene 60D har over 50D (spesielt muligheten til å fjernstyre blits)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...