Gå til innhold

Forstår dere trøndersk?


Runningback

Anbefalte innlegg

Så et artig innslag på tv2 sporten nå i dag. Programmet handler om Northug, hvor de har et innslag som omhandler han hver dag. På dagens episode hadde programlederen tatt turen til Mosvik. Som ligger noen mil fra hvor jeg bor (Steinkjer). Det som fasinert meg er hvor "rar" vår dialekt kan være. Språkbruket mitt er nok flere hakk penere enn enn det der. Men det jeg lurr på da, er om dere som ikke er fra området forstår hva han sier?

 

Linken kommer HER

Endret av Stinson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Bergenser)

Hjelper ikke at det er støyende bakgrunnslyd, men kan til tider være vanskelig å skjønne. Det som hjelper er at av og til kommer et tydelig ord i setning som gir setningen mening og som gjør at man kjenner igjen hva de andre ordene var.

 

Men hadde denne karen kjørt på i full fart uten å legge trykk på noen ord og gjerne ispedd noen lokale uttrykk tror jeg jeg hadde hatt problemer med å henge med. Men samtidig syntes jeg fyren snakket litt "snøvlete", sier ikke at han høres full ut, men mye samme snøvlingen som folk bedriver da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke problemer med å forstå det nei, han fyren der var litt vanskelig, men det nok mest fordi han mumlet sånn, snakket lavt og støyet. Vet at det finnes noen dialekter i Norge som nesten er helt uforståelig for oss "vanlige", men husker ikke hvor de befinner seg.

 

edit: Oppholder meg mest i kr.sand/oslo område, har også bodd oppi Nord Norge.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Storbynattklippet:

Høres ut som at han sier noe om at det ikke var mulig å komme seg ut på barbordsiden for der var flammene kommet lengre ut eller noe slikt.

Men relativt uforståelig.

 

Har forresten bodd 5år i Trondheim som student, vanlige trondheimstrøndere har jeg ingen problemer med å skjønne.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Så trøndersk er egentlig lett å forstå for dere? Har selv opplevd at folk i oslo og sør norge ikke forstår hva jeg sier.

 

@weebl

Jeg har ikke sjangs til å forstå hva han sier der nei. Snapper opp bare noen få ord. Hva sier han? hehe

 

Nei vi hadde ikke fått løs tampene (fortøyningen) på babord side, for der var flammene å der kom røyken ut. så vi hadde ikke kommet båtløs fra han, for han hadde satt tampen på baborside av oss.

 

 

men må si at denne mannen er mer forståelig etter en god del halvlitre :p

Lenke til kommentar

Trøndere er da ikke så vanskelig å forstå. Mitt inntrykk er at det stort sett er østlendinger som sliter med å forstå dialekter, og ifølge dem så er jo oslodialekt norsk, mens resten er grautemål :p

 

Han i åpningsinnlegget gikk greit å forstå selv om han var litt utydelig innimellom.

 

Linken til weebl derimot! Haha, var ikke mange ord der som ble gjenkjent nei laugh.gif

 

Er fra Bergen btw..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å forstå en kar fra Trondheim tror jeg ikke er et problem for folk flest, men hvis du bever deg lengre nord mot Levanger, Verdal (som jeg er fra) og Steinkjer, tror jeg kanskje folk på Sørlandet sliter litt mere. Må selv rokkere litt, samt prate litt penere trøndersk når jeg fører samtaler med mine søskenbarn fra Fredrikstad.

 

Noen sammenlikninger mellom "Trondheimstrøndersk" og "Verdaling" Ikke skyt meg om det jeg skriver på Trondheimtrøndersk ikke er 100% korrekt, jeg snakker det tross alt ikke flytende.

 

Bokmål: Har blitt

Trondheim: Har vorte/har blitt

Verdal: Har vyrty

 

B: Grantre

T: Grantre

V: Grantellj

 

B: Jeg vil vite

T: Æ vil vit

V: Æ villj våttå

 

B: Hun skal være hjemme i kveld

T: Ho ska vær hjæm i kvellj

V: Hu ska vårrå hæm i kvellj

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...