Gå til innhold

Evighetsmaskin anngående "Energi kan ikke oppstå eller forsvinne, bare endre form"


mathiasxx9494

Anbefalte innlegg

Her er et morsomt eksempel på hvordan man kan bruke informasjon til å gjøre arbeid. http://www.nature.com/news/2010/101114/full/news.2010.606.html

 

De tilfører kontinuerlig energi under eksperimentet - så skjønner ikke helt hvordan dette skulle være relevant ...

 

Det er relevant fordi en maxwell demon kan skape arbeid fra informasjon! Hva er det egentlig vi diskuterer i denne tråden hvis det ikke er å skape arbeid ut i fra ingenting. Du gidder ihvertfall ikke å vurdere hvorvidt det kan være mulig å skape en evighetsmaskin virker det som. For det record, jeg er enig at det ikke er mulig å lage en, men det betyr ikke at man ikke kan diskutere temaet uten å gi fra seg bastante utbrudd.

 

ja teorien eksperimentet er bygd på bryter med anerkjente regler, men når det praktisk eksperimentet du linker til ble gjenomført, ble det tilført energi for å få ønsket rotasjon på perlen.

så... ikke relevant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel termodynamikken som er et av de mest fundamentale lovene sier at dette ikke er mulig, og mest sannsynlig er det riktig. Hvis det skulle vise seg å være mulig ville jeg tro det var en maxwell demon.

 

Vel, mer fundamentale lover sier at det er lov å "låne" energi fra ingenting (vakuumet) så lenge det skjer i et kort nok tidsrom.

 

Noe som på ingen måte redder evighetsmaskinen da :p

Lenke til kommentar

Du burde være forsiktig med å være så skråsikker. Ja i følge termodynamikkens lover så er det umulig, men det er tross alt bare en teori. Hvor mange ganger i historien har ikke fundamentene blitt slått bort under beina på oss. Feks med newtons lover.

 

En ekte vitenskapsman tviler alltid på det han vet. En religiøs person gjør derimot ikke det.

Nå må du huske på grunnen til hvorfor Newtons lover ble 'revurdert'. Det var et et objekt som ikke passet inn i hva formelen sa som forklarte samtlige av de andre objektene som ble observert. Noe som [...] ledet til relativetsteori og skit. Og ved lave hastigheter, og noen forenklinger gir det Newtons gravitasjonslov.

Newtons lover står enda de. Så kommer Lagrange og gjør den enda bedre :wee: .

 

Om du ikke tar utgangspunkt i at de tingene du konkluderer med stemmer, vil mye falle bort. Rimelig å anta at ting skal konserveres, synes du ikke?

 

Et sted så må du konkludere med at dette vet vi. Skal du tvile på alt, så vil du aldri få noe gjort.

 

Blir som Nikka sa. Ha et åpent sinn, men ikke så åpent at hjernen faller ut.

 

Ok, så hvis du får et nytt resultat så kan du revurdere teorien din? Men hvis du vet at teorien er riktig så kan du ikke tvile på den? Hvordan kan du noen gang være sikker? Kan du i det hele tatt være sikker? Såvidt jeg vet kan du bare være sikker på en ting. Hvorvidt teorien din passer resultatene.

 

Det virker som dere tror jeg er helt idiot og tror på alt det jeg får høre siden jeg er så åpen for nye ting. Tvertimot jeg er kritisk, som ikke betyr at jeg ikke får gjort noe, som jeg ikke klarer å forstå i det hele tatt at du kan påstå! Paradigmeskifter kommer for eksempel med nye tankemåter som bryter med gamle. Hvordan kan man få slike skifter uten folk som er kritiske til etablerte "sannheter"? Det virker som dere akkurat nå argumenterer for at man ikke burde være kritisk til eksisterende teorier, selv om jeg vet at dere setter det på spissen for å argumentere mot meg.

Lenke til kommentar

Det er relativt simpelt å motbevise loven om bevaring av energi: Det er bare å demonstrere en fungerende evighetsmaskin som går i pluss.

 

Dette har ikke skjedd, men vi har veldig mange forsøk som tilsier at energimengden er konstant. Hva man velger å tro på er som alltid opp til den enkelte (men det tilsier ikke nødvendigvis tilsvarende intellegens kvotient).

Endret av Turgon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om det finnes en offisiell liste aner jeg ikke, men et av de aller beste forsøkene står i en kjeller i Drøbak, i Galleri Finsrud. Kunstneren Reidar Finsrud har laget en slags avansert pendelmaskin som visstnok går opptil flere måneder i gangen uten tilførsel av energi. Denne nesten-evighetsmaskinen har blitt kjent langt utefor landets grenser, selv Discovery Channel har vært der og laget et innslag om den:

http://www.galleri-finsrud.no/presse/presse.html

Lenke til kommentar

For det andre så er det ikke sikkert den vil overleve Solens overgang til en rød kjempe.

Det er vel heller ganske sikkert at Jorden ikke vil overleve akkurat den overgangen. :wee:

 

Det spørs litt hva du mener med å overleve. Jorden kommer til å bli temmelig ubeboelig - blant annet vil nok hele atomosfæren forsvinne, og mer eller mindre alt vannet vil nok fordampe. Men Jorden vil sannsynligvis fortsette å eksistere. Når solen går mot slutten av levetiden sin vil den ese kraftig opp, men neppe stort lenger enn ut til Venus sin bane. Den største påkjenningen blir nok når solen kaster av seg de ytterste lagene sine og blir en hvit dverg. Men heller ikke det vil nødvendigvis bety slutten for Jorden som planet.

Lenke til kommentar

Det er rett og slett ikke mulig å lage evighetsmaskiner, noe man ville forstått om man hadde kjent de mest grunnleggende prinsipper innenfor fysikk. Ikke bare termodynamikk, men også energikonservasjon er viktig å forstå.

 

Sitat nr. 2

Det er også noe som heter: "Ha et åpent sinn, men ikke så åpent at hjernen faller ut." Tenk over det ...

 

Eg ser ikkje heilt det òpne sinnet du snakkar om. Sjå understrekinga.

Endret av Senzation
Lenke til kommentar

Så med mindre man klarer å konstruere en maskin som har null friksjon og ikke påvirkes av eksempelvis gravitasjon, så er det umulig å lage en evighetsmaskin.

Poenget med termodynamikkens andre lov, er at selv med med null friksjon eller tap av energi på lignende måter så vil ikke en evighetsmaskin være mulig ...

Lenke til kommentar

Det er rett og slett ikke mulig å lage evighetsmaskiner, noe man ville forstått om man hadde kjent de mest grunnleggende prinsipper innenfor fysikk. Ikke bare termodynamikk, men også energikonservasjon er viktig å forstå.

 

Sitat nr. 2

Det er også noe som heter: "Ha et åpent sinn, men ikke så åpent at hjernen faller ut." Tenk over det ...

 

Eg ser ikkje heilt det òpne sinnet du snakkar om. Sjå understrekinga.

 

Sjå understrekinga.

Lenke til kommentar

Eg ser ikkje heilt det òpne sinnet du snakkar om. Sjå understrekinga.

For å si det sånn. Skulle det vise seg at termodynamikkens lover ikke stemmer. Så faller mer eller mindre hele prinsippet vitenskapen bygger på. Det er en av de fundamentale lovene alt baserer seg på. Om en er trangsynt fordi en stoler på siste 350 år av vitenskaplig utvikling. Ja, da liker jeg å være trangsynt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...