Gå til innhold

Madla Mars 2011


Mian420

Anbefalte innlegg

Var nok litt upresis med forrige innlegg.

 

Nå tenkte jeg primært på gutta som sitter på en båt når jeg sa sjø, MDK, MJK og KJK er så absolutt "der oppe" i eliten og fortjener all respekt de kan få. Men disse gutta blir ikke sendt ut etter 8,5 måned i forsvaret heller, som Zimmerh talte om i sitt innlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har innleggene sporet litt av fra utgangspunktet for diskusjonen, men ingen andre steder enn Sjøforsvaret får du muligheten til å reise langs kysten, til havs eller utenlands. Dessuten kan man se utenrikspolitikken og interessene våre i praksis, med tanke på miljø, fiske, suverenitetshevdelse og annen virksomhet i Sjøforsvaret.

 

Grunnen til at jeg valgte Sjøforsvaret var etter et besøk på KNM Fridtjof Nansen i 2009, hvor jeg faktisk fikk se verdens råeste båt, til mange milliarder kroner. Og da jeg sto på broen og så 76 mm-en på dekket peke mot Oslo Rådhus, forsto jeg hvor mye makt og kraft en slik båt egentlig har. En så teknologisk avansert drapsmaskin som nasjonen Norge har betalt, er for meg det mest ultimate. Så besøkte jeg KNM Uthaug sommeren 2009 på UVB-våpenets 100 årsdag og fikk se noe som var like rått. Og besøk på MTB for litt siden gjorde intet dårligere inntrykk.

 

I Hæren er du plassert på et sted, og du må til Nord-Norge for å ha det fett, noe som er ganske hardt for mange 18-19-åringer fra Østlandet. Personlig hadde jeg lett sagt ja til førstegangstjeneste i en hær-avdeling, men å tjenestegjøre på verdens råeste krigsmaskin på sjøen er 100 ganger bedre enn Setermoen, Skjold og Bardufoss, og Leo 2, CV90 etc.

Lenke til kommentar

Det avhenger jo selvfølgelig mye av interesser også Pleya, du har heller ikke vært inne til førstegangstjenesten enda, så du kjenner kanskje ikke stort mere til livet på sjøen enn hva jeg gjør (som var på Setermoen).

 

Båt er garantert kjempemorro for de som er interesserte i båt og livet på sjøen, men på bakgrunn av hva bekjente som var på Nansen og et kystvaktskip i nord har fortalt meg, kan jeg si det ikke ville vært noe for meg. Synes det hørtes ut som det var farlig mye fokus på vask og renhold, lite skyting, SVÆRT monoton tjeneste, selv om man får reist litt rundt og sett mye spennende. Kompisen av meg på Nansen var blant annet ombord på et amerikansk hangarskip, hadde langperm i New York hvor båten lå til kai og såklart hadde dette vært særs interessant.

 

Nei, skulle jeg valgt om igjen, ville jeg fortsatt valgt panser hvor jeg tjenestegjorde... Selvfølgelig hadde vi også våre kjedelige øyeblikk, men det var langt fra så monotont som jeg ser for meg sjø kan være (mitt inntrykk, ikke en fasit). Lite som slår store øvelser med samtrening mellom flere bataljoner, både norske og utenlandske, laget \ troppen \eskadronen i angrep med skarp ammo... Også artig å se 155 mm artilleri nedslag, F16 som suser under 100 meter over hodet på en.. For ikke å snakke om at man faktisk får vært ute og hatet skikkelig fysisk.. Noe dritt der og da, men utrolig morro å se tilbake på mine i overkant av 50 feltdøgn vinterstid nå.

Lenke til kommentar

Var nok litt upresis med forrige innlegg.

 

Nå tenkte jeg primært på gutta som sitter på en båt når jeg sa sjø, MDK, MJK og KJK er så absolutt "der oppe" i eliten og fortjener all respekt de kan få. Men disse gutta blir ikke sendt ut etter 8,5 måned i forsvaret heller, som Zimmerh talte om i sitt innlegg.

 

kjenner et par karer som er ute akkurat nå (ikke i sjø though, men luft) etter 8.5 måned men de er ikke i a.stan da.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Hvis vi virkelig skal spore av, så er det da flere vernepliktige rundt om på diverse Natobaser i Brussel osv:P

 

Men uansett, du blir ikke sendt til et konfliktområde etter 8,5 mnd med mindre du er tolk heller innehar helt spesielle egenskaper.

 

joa men de jeg kjenner har vært i norge og er et sted i en liten tid av førstegangstjenesten.

 

men nok om det la de som har det gøy i rekrutten snakke om sitt ;)

Lenke til kommentar

Det er jo rart at påskepermen skal telles som permdager, når man faktisk ikke har lov til å være på leiren selv om man vil.

 

både juleferien og påskeferien tok mine permdager. forsvaret gir som regel alle perm om de vil eller ikke, viss du ikke går turnus da. Det er ikke sånn at du kan ta ut de 20 dagene når du vil også kommer de andre hellig ukene osv i tilegg, poenget er at det er vanskelig å si om dere bruker dem på madla.

 

selvsagt mange steder er ikke befalet så strenge om dere søker om perm da. eller så er det jeg som er heldig

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...