Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fagprøve elektriker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ifølge kap 7 feilstrømmer i Elærling boka så står det:

 

i TV.nett er både overstrømmen og jordfeilstrømmen (ved direkte jordfeil) som regel så stor at oveerstrømevernet løser ut innenfor fastsatt tid. det er kun i de tilfeller der kabellengden er svært lang at det er nødvendig ,ed jordfeilbryter for å oppnå utkobling av kursen innen fastsatt tid.

 

det er en tabell i nek og MH som angir desse tidene. noe med sekunder.

Lenke til kommentar

jeg holder på med fagprøven min nå. starta onsdag og driver på med forberedelse, risikovurdering og utregning så det tyter ut av øra min her :p

 

men skal opp i elenergi faget og kjenner kroppen er veldig lei detta styret nå, enda jeg ikke starter å koble før på mandag og da har jeg til og med onsdag på å bli ferdig. kan nesten ikke vente med å bli ferdig, tar jo nesten livet av en stakkar jo.

 

men tilbake til hva jeg egentlig skulle spørre om!

jeg har fått frekvensomformer i motor oppgaven min (takk for det gud) det sto ikke noe om servicebryter eller nødstopp i oppgaven, men siden risikovurdering er det hete temaet nå tildags tenkte jeg å sette inn eller i hvertfall prosjektere oppgaven min med det installert.

 

spm mitt er om det lov/ forskrifts riktig å gjøre det? man bruker jo det til andre motor oppgaver så tror det går ann å gjøre det før en frekvensomformer også??? er jo for sikkerhetens skyld liksom

 

Takk:)

Lenke til kommentar

Skal opp på mandag. Huff.

 

Det kommer til å gå bra! Prøv å ikke stress for mye, da er det stor sjangse for at du gjør masse mer feil.

 

Jeg la opp til El inst på tirsdag, brann på onsdag og automasjon på torsdag. Begynte på automasjonen de siste timene på onsdagen, og ble ferdig itide!

 

Ellers så må du forberede deg på å sitte noen timer på mandagskvelden og jobbe, så hold fokus!

 

Er det noe du lurer på, så bare spørr!

Lenke til kommentar

jeg holder på med fagprøven min nå. starta onsdag og driver på med forberedelse, risikovurdering og utregning så det tyter ut av øra min her :p

 

men skal opp i elenergi faget og kjenner kroppen er veldig lei detta styret nå, enda jeg ikke starter å koble før på mandag og da har jeg til og med onsdag på å bli ferdig. kan nesten ikke vente med å bli ferdig, tar jo nesten livet av en stakkar jo.

 

men tilbake til hva jeg egentlig skulle spørre om!

jeg har fått frekvensomformer i motor oppgaven min (takk for det gud) det sto ikke noe om servicebryter eller nødstopp i oppgaven, men siden risikovurdering er det hete temaet nå tildags tenkte jeg å sette inn eller i hvertfall prosjektere oppgaven min med det installert.

 

spm mitt er om det lov/ forskrifts riktig å gjøre det? man bruker jo det til andre motor oppgaver så tror det går ann å gjøre det før en frekvensomformer også??? er jo for sikkerhetens skyld liksom

 

Takk:)

 

Jada! Det skal gå bra! Er jo sikkerhetsutstyr som skal beskytte folk og eiendom. Står vel noe om det i FSE / FEL også!

Lenke til kommentar

se litt hva som er beregnet med tilkoblingsmuligheter på frekvensomformeren. noen er småe som monteres på din skinne eller store med bolter. de sier litt hvilken utganger og innganger den har. det er vell laget til for nødstopp. sikkerhetsbryter er bare posistivt. vet at nek 400 har nevnt noe om disse bryterene. se om det er krav.

Lenke til kommentar

 

i nek 400: 2006 kom det krav om påbudt jordfeilbryter på bad og utestikk trur jeg??

 

 

Korrekt!

 

 

var det krav om jordfeilbryter på noe annet og fra nek 400 2006? stikk på over 32A allment bruk eller noe kanskje? varmekabel?

 

Bad ja, og så var det vel på stikk opp til 32A mener jeg da. Står i NEK'en eller montørhåndboka.

Lenke til kommentar

takk:) jeg mener også at det er på sin plass, er jo tross alt for sikkerhetens skyld og utfører jeg oppgaven rett fra arket er det bare et minimum. skal vise forståelse utførings metoder og løsninger,¨

 

har titta mye i nek, men finner ikke noe konkrete krav, eller anbefalinger henvisninger til at jeg skal ha det, men jeg skal nok vise sensorne at jeg er kvalifisert nok og tror detta skal gå bra. Jeg SKAL bli elektriker :D hahah

Endret av mazdayo
Lenke til kommentar

takk:) jeg mener også at det er på sin plass, er jo tross alt for sikkerhetens skyld og utfører jeg oppgaven rett fra arket er det bare et minimum. skal vise forståelse utførings metoder og løsninger,¨

 

har titta mye i nek, men finner ikke noe konkrete krav, eller anbefalinger henvisninger til at jeg skal ha det, men jeg skal nok vise sensorne at jeg er kvalifisert nok og tror detta skal gå bra. Jeg SKAL bli elektriker :D hahah

 

Som nevnt, du skal risikovurdere *hint* men jeg ville uansett ha hatt det. Nødstopp, og evt sikkerhetsbryter.

Lenke til kommentar

med F. omformer så er det mye snakk om EMC. noen FO har filter og noen uten. de med filter skal du ikke tilkoble som EMC skjerming. de uten filter skal tilkobles med EMC skjerming. alle kabler skal vere skjermet og tilkobles med EMC nippel eller med skjerm overtrukket kabelen med patentband eller klemme rett til jord. det skal ikke lages pigtail av skjermen. den kan lage induktiv strøm i fasene. se MH s. 289.

Lenke til kommentar

blir vel å risikovurdere denna brytern i første omgang, så får vi se hva det blir til slutt.. motor skapet mitt er ferdig koblet med alt av kabler osv og jeg skal ikke rote med det ferdig koblede. Forresten er det ikke brukt skjermet kabel noe sted så hvor nøye det er på fagprøven er jeg virkelig ikke sikker på :p

 

men har jeg tenkt på det og gjort meg opp noen vurderinger og meninger om det er det det viktigste, skal vise forståelse og hensyn til de gjeldene normer og forskrifter ;) som det så pent heter

Lenke til kommentar

du skal vell skrive ei liste på hva som skal forbedres på med tanke på hva som er brukt og hva som bør brukes. bruker du en 2,5mm2 pe til hovedjordleder som egentlig skal vere 6 eller mer.

 

da kan du skrive at du burde ha skjermet kabler.

 

alt av anlegg skulle egentlig ha vert skjermet kabler. hva har man å tape på skjermet kabler? skjermen er bare bra å ha med tanke på EMC som kan lage noe helvetes med problemer. en PR har alu band, men dette pga mekanisk beskyttelse og magnetfelt. PR har parraelle ledere og er ikke utlignet ved tvinning med tanke på magnetfelt som dannes rundt en leder. det sies at noen blir veldig syke av magnetfelt. men det er ikke noen gode forskning på dette. varmekabler er og enleder eller parraell med skjerm. i føringskanaler i skap får du og magnetfelt. man trekker ofte enledere i store tversnitt enn å trekke kabler pga fysisk størrelse og svinger. da må enledere legges i formasjoner som utligner magnetfeltet som dannes rundt enlederene.

Lenke til kommentar

 

i nek 400: 2006 kom det krav om påbudt jordfeilbryter på bad og utestikk trur jeg??

 

 

Korrekt!

 

 

var det krav om jordfeilbryter på noe annet og fra nek 400 2006? stikk på over 32A allment bruk eller noe kanskje? varmekabel?

 

Bad ja, og så var det vel på stikk opp til 32A mener jeg da. Står i NEK'en eller montørhåndboka.

 

 

s. 81 MH. varmekabler, stikk til og med 20A og 32A utendør og bad inst. krav om jordfeilbryter på maks 30mA.

 

IT og TT-nett krav om JB og TN har så stor feilstrøm at det ikke er nødvendig med JB. men utfører man hele inst. med dobbel isolasjon så trenger man ikke JB faktisk. man må faktisk ha klasse 2 på kabler før JB siden de ikke blir dekket av JB

Lenke til kommentar

IT og TT-nett krav om JB og TN har så stor feilstrøm at det ikke er nødvendig med JB. men utfører man hele inst. med dobbel isolasjon så trenger man ikke JB faktisk. man må faktisk ha klasse 2 på kabler før JB siden de ikke blir dekket av JB

Mulig det gjekk i 2006, men fom. NEK:400 2010 er det påbudt i bustader.

Nek 400-8-823

Elektriske installasjoner i boliger

 

823.411.3.3

Hver forbrukerkurs skal være beskyttet av et eget strømstyrt jordfeilvern med merkeutløsestrøm som ikke overstiger 30mA.

Lenke til kommentar

IT og TT-nett krav om JB og TN har så stor feilstrøm at det ikke er nødvendig med JB. men utfører man hele inst. med dobbel isolasjon så trenger man ikke JB faktisk. man må faktisk ha klasse 2 på kabler før JB siden de ikke blir dekket av JB

Mulig det gjekk i 2006, men fom. NEK:400 2010 er det påbudt i bustader.

Nek 400-8-823

Elektriske installasjoner i boliger

 

823.411.3.3

Hver forbrukerkurs skal være beskyttet av et eget strømstyrt jordfeilvern med merkeutløsestrøm som ikke overstiger 30mA.

 

I Nek 2006 så er det heller ikke direkte krav om overspenningsvern (i tavla), men om du skal ha fks tv, datamaskin ol. så er det krav. fra nek 2010 så blir det krav om overspenningsvern.

Lenke til kommentar

sant det.

 

forstår ikke hvorfor OS ble krav for 20 år siden. foreldrene mine fikk det i sitt hus. det var en venn av faren min som var elektroingeniør som stod for inst. med alle de pcene og elektronikken vi har så er jeg glad for vi har et grovvern i skapet selv om vi burde ha finvern å. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...