Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fagprøve elektriker


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal avlegge fagprøve i uke 6. Ser det er mange andre tråder om dette temaet, men følte jeg trengte å lage min egen tråd angående nye forskrifter i NEK 400.

 

Er dette noe sensorene tester meg på?

Andre tips til fagprøven og hva jeg bør vektlegge å øve på hadde vært hyggelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil sannsynlegvis bli spurt litt om normene og forskriftene ja. Om det er NEK 2006 eller NEK 2010 må du nesten spørje eller bli opplyst om. Har lese ein anna tråd her inne der brukaren kunne velge mellom ny eller gammal NEK.

 

Når eg tok fagprøven var det mykje spørsmål rundt jording, krav til tverrsnitt, hensikt og oppbygning. Det er greit å ha kontroll på jording generelt.

 

Skal du ha NEK 2010 ville eg pugga boligkapittelet som er ny i denne revisjonen. Den set ein del krav til utførelse av installasjon i bustader som alle burde kunne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessante linker. Her er litt mer info:

 

 

 

 

 

 

Ellers når man ser på høringsutkastet til den norske utgivelsen, så er det vel slik at dette bare gjelder de særnorske reglene og ikke europanormen.

 

Har ellers laget en forholdsvis kort oversikt over den nye normen med de endringer, og de endringer som er, og skal forsøke å få lagt denne på nett i løpet av den nærmeste framtid.

 

Legger da ut en link, og vil være meget glad for tilbakemeldinger om feil og uklarheter.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg skal avlegge fagprøve i uke 6. Ser det er mange andre tråder om dette temaet, men følte jeg trengte å lage min egen tråd angående nye forskrifter i NEK 400.

 

Er dette noe sensorene tester meg på?

Andre tips til fagprøven og hva jeg bør vektlegge å øve på hadde vært hyggelig.

 

Jeg skal opp i uke 5, skal i møte i morgen og se hvilken nek jeg skal opp i. Håper det blir Nek 2006 utgaven!

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som er lov å ha med på fagprøven? Tenker mest på egne dokumenter osv?

 

Jeg som skal opp på mandag får ha med det meste da, lærebøker, manualer, normer (Nek 400:2006, FSE ol.) kataloger osv. Samt pc med internett og en kan ringe "en venn" ;)

 

Men før du skal opp så skal du ha en "Dag 1" der dette her blir tatt opp, vet ikke om disse reglene er like over hele landet så vil ikke love no, men her i Ålesund så er det sann!

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som er lov å ha med på fagprøven? Tenker mest på egne dokumenter osv?

 

Jeg som skal opp på mandag får ha med det meste da, lærebøker, manualer, normer (Nek 400:2006, FSE ol.) kataloger osv. Samt pc med internett og en kan ringe "en venn" ;)

 

Men før du skal opp så skal du ha en "Dag 1" der dette her blir tatt opp, vet ikke om disse reglene er like over hele landet så vil ikke love no, men her i Ålesund så er det sann!

 

Det høres jo veldig beroligende ut at du får ha med en pc. Virker som det er ganske åpent for hva du kan ha med deg. Lykke til på mandag da, håper du får tid til å legge ut hva du har fått.

Endret av NextoN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg som skal opp på mandag får ha med det meste da, lærebøker, manualer, normer (Nek 400:2006, FSE ol.) kataloger osv. Samt pc med internett og en kan ringe "en venn" ;)

 

Men før du skal opp så skal du ha en "Dag 1" der dette her blir tatt opp, vet ikke om disse reglene er like over hele landet så vil ikke love no, men her i Ålesund så er det sann!

 

Det høres jo veldig beroligende ut at du får ha med en pc. Virker som det er ganske åpent for hva du kan ha med deg. Lykke til på mandag da, håper du får tid til å legge ut hva du har fått.

 

 

Takker!

Skal prøve å få lagt ut litt iløpet av uka :)

 

Pc'en blir brukt til planlegging og dokumentasjonen (bla raskere å redigere osv! Kanskje deler av den blir lagt ut her, får se!

Lenke til kommentar

Hadde en diskusjon med en kollega ang kobling av TN-CS systemer.

Så i inntaksboksen hjemme hos meg, der L1 og L2 er blindet og L3 er viderført inn i sikringskapet samt med N lederen.

 

Men han mente han hadde sett et sted der de har fasefordelt med alle fasene L1-N // L2-N // L3-N.

Hva er riktig i en bolig? Greit å vite til fagprøven hvis jeg kommer opp i TN.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingenting er "riktig", men det er normalt å fordele last på alle tre faser.

 

Det er lite poeng i å dra inn tre faser og bruke kun ein, med mindre effektbehovet er svært lågt. I eldre hus finn ein gjerne at det er lagt fram tre faser og brukt to (IT-anlegg), men i dag blir det fordelt best mogeleg. Lik belastning er ideellt for kraftproduksjonen sin del.

Lenke til kommentar

Ingenting er "riktig", men det er normalt å fordele last på alle tre faser.

 

Det er lite poeng i å dra inn tre faser og bruke kun ein, med mindre effektbehovet er svært lågt. I eldre hus finn ein gjerne at det er lagt fram tre faser og brukt to (IT-anlegg), men i dag blir det fordelt best mogeleg. Lik belastning er ideellt for kraftproduksjonen sin del.

Man legger alltid inn for 3-fase, men kobler aldri til 3 fase om ikke kunden/husbygger særskilt ønsker dette. Angående fordeling av last, er det samme om man fordeler 3fas i ett hus, eller fordeler hus på forskjellig faser........

Lenke til kommentar

Ingenting er "riktig", men det er normalt å fordele last på alle tre faser.

 

Det er lite poeng i å dra inn tre faser og bruke kun ein, med mindre effektbehovet er svært lågt. I eldre hus finn ein gjerne at det er lagt fram tre faser og brukt to (IT-anlegg), men i dag blir det fordelt best mogeleg. Lik belastning er ideellt for kraftproduksjonen sin del.

Man legger alltid inn for 3-fase, men kobler aldri til 3 fase om ikke kunden/husbygger særskilt ønsker dette. Angående fordeling av last, er det samme om man fordeler 3fas i ett hus, eller fordeler hus på forskjellig faser........

 

Så i mitt tilfelle så bruker huset mitt L3 fase og N leder.

Bilde av OV

 

På bildet er hvit og svart bildet. Vil det si at eksempel på neste hus at de blinder brun og svart og bruker hvit som fase med N?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingenting er "riktig", men det er normalt å fordele last på alle tre faser.

 

Det er lite poeng i å dra inn tre faser og bruke kun ein, med mindre effektbehovet er svært lågt. I eldre hus finn ein gjerne at det er lagt fram tre faser og brukt to (IT-anlegg), men i dag blir det fordelt best mogeleg. Lik belastning er ideellt for kraftproduksjonen sin del.

Man legger alltid inn for 3-fase, men kobler aldri til 3 fase om ikke kunden/husbygger særskilt ønsker dette. Angående fordeling av last, er det samme om man fordeler 3fas i ett hus, eller fordeler hus på forskjellig faser........

 

Så i mitt tilfelle så bruker huset mitt L3 fase og N leder.

Bilde av OV

 

På bildet er hvit og svart bildet. Vil det si at eksempel på neste hus at de blinder brun og svart og bruker hvit som fase med N?

Den brune så ikke mye bra ut

 

Håper at lederne som går utenom sikringen er sikret på annen måte.....

Lenke til kommentar

Ingenting er "riktig", men det er normalt å fordele last på alle tre faser.

 

Det er lite poeng i å dra inn tre faser og bruke kun ein, med mindre effektbehovet er svært lågt. I eldre hus finn ein gjerne at det er lagt fram tre faser og brukt to (IT-anlegg), men i dag blir det fordelt best mogeleg. Lik belastning er ideellt for kraftproduksjonen sin del.

Man legger alltid inn for 3-fase, men kobler aldri til 3 fase om ikke kunden/husbygger særskilt ønsker dette. Angående fordeling av last, er det samme om man fordeler 3fas i ett hus, eller fordeler hus på forskjellig faser........

 

Så i mitt tilfelle så bruker huset mitt L3 fase og N leder.

Bilde av OV

 

På bildet er hvit og svart bildet. Vil det si at eksempel på neste hus at de blinder brun og svart og bruker hvit som fase med N?

Den brune så ikke mye bra ut

 

Håper at lederne som går utenom sikringen er sikret på annen måte.....

 

Ja, er ikke jeg som har gjort den jobben der. Men måtte åpne å for å se hva som foregik fordi jeg er veldig usikker på de ulike nettsystemene i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvorfor er PEN leder bare halve versnittet av fasene?

 

jeg ville no ha ført inn 3 faser og koblet de til. brukt 3 pol samleskinne på autmoatene. men med tn-cs vill jeg fremdeles trekt inn 3 faser og PEN for å så splitte PEN i skapet. da er boligen fremtidsretta og med tanke på 2 og 3 fase 400V + 1 fase 230V

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...