Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fagprøve elektriker


Anbefalte innlegg

Hva er best å gjøre i en situasjon der du må legge kabel i rør å kravet er at kabelen må tåle vernetes merke strøm (1.45 x In). Ved en 16A sikring så må du opp i tversnitt(4mm2) ifølge NEK. Eller gå ned i sikringstrørrelse til 13A?

 

Er litt i tvil med om sensorene liker at jeg velger å begrense strømmen ved sikringer og dermed "slipper" jeg å legge 4mm2" istedet for 2.5mm2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger sjølvsagt av kva utstyr som skal gå på kursen, men i dei fleste tilfeller i bustader vil det bli brukt 2,5mm og 13A. Vanlege forbrukskursar i hus er 10A og 13A. Sidan dei fleste straumkrevande apparater krever eigen kurs blir behovet for 16A-kursar mindre. Til platetopp og liknande må ein sjølvsagt bruke større kvadrat, ein vel sikring etter utstyret og ledning etter sikringen.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg skal legge ut til stikkontakter, så legger jeg bare 2.5mm og 13A sikringer?

 

Hvis man spikrer kabelen på veggen vil det gå akkurat å legge 16A og 2.5. Men i skjult så legger jeg bare 13A siden det ikke går med 16A. Eller skal jeg bare legge 13A på alt som har med vanlige stikk å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Motorvern eller motorvernbrytar har som oppgåve å beskytte motoren, du må framleis ha automatsikring eller smeltesikring for å beskytte kablane.

Edit: Det finnes vel sikkert motorvernbrytarar som kan beskytte heile kretsen og. Så lenge den løyser ut fort nok til å beskytte mot overbelastning og kortslutning bør det gå greit.

 

Dersom ein har 440V hovudstraum utan N og må ha trafo til 230V styrestraum trengs ein trafo ja. Størrelsen avhenger sjølvsagt av belastningen. Med nokre kontaktorar og lys skal det ikkje så stor trafo til.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
I lavvoltinstallasjoner direkte tilknyttet et offentlig forsyningssystem: Lys [3%], Annet bruk [5%].

 

Der hovedledningssystemet i en installasjon er lengre enn 100 m kan disse spenningsfallene øke med 0,005% pr m i ledningssystemet som overstiger 100 m, uten at dette tillegget blir høyere enn 0,5%.

 

MERKNAD 4 - Med unntak av belysning er det ikke nødvendig å oppfylle alle spenningsfallgrensene i Tabell 52F-1 (for eksempel klokker, kontroll, døråpnere etc.) forutsatt at utstyret er testet og fungerer riktig.

Lenke til kommentar

skulle ikke forundre meg om det blir mindre elektrikere i tiden framover. Nek400 lager så mye mer problemer for at den dust skal klare å leve med strøm i huset. hvorfor skal nek gjøre jobben så mye vanskeligere enn det den er? nek har blitt mye strengere og b.a. komt med mangen flere referansemetoder med alle mulighene i verden. så finner de på lengre og lengre ord for hver ny nek. skulle nesten tro at det var konkurranse om hvem som fant på det lengste ordet.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått fagprøven min. Men sliter litt med dokumentasjonen og det praktiske av B oppgaven min.

 

Den lyder som følger:

Varmeanlegg:

Du skal koble et varmeanlegg bestående av 2 like varmekabler(simulert med lamper) på 500W hver, og varmefolie i tak med to ulike varmeelement (simulert med taklamper) på 500W og på 300W. Du skal regulerer disse med reguleringsbrytere og en termostat, samt nattsenking, strying over et ur.

Tegn hoved- og styrestrømskjema.

 

Noen som har litt peiling på dette området?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med reguleringsbrytar kan ein velge tre forskjellige aktive trinn. Det er forskjellig type brytar om du har like element og ulike, det er viktig å få riktig. 16/9 for like elementer (varmekablane dine) og 16/29 for ulike (varmeelement).

 

Korleis skal dette bli styrt? Serie eller parallell? Nattsenking og termostatstyring kan ein sikkert oppnå i samme regulator. Dersom det står i serie vil reguleringsbrytaren kunne styre kor stor effekt varmen ein skal kjøre med og har termostaten ta seg av reguleringen.

 

Kobl3588-908.gif

Lenke til kommentar

Ja. Da tror jeg at jeg har forstått det.

 

Kommer inn med tilf i sikring, går så ut til natt senking så til temp styring.

Deretter ned i begge bryterene.

 

Ulike kobling

 

N skal ut fra klemmen til venstre til begge lampene

 

L til det minste elementet utfra den midterste klemmen, og L til det største fra det til høyre

 

Like elementene

 

Spiller det ingen rolle hvilken som kommer hvor, så lenge felles kommer fra den venstre klemmen på bryteren.

 

 

N fasene er lasket på begge lampene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...