Gå til innhold

Lefdal på Strømmen Storsenter


Anbefalte innlegg

Kjøpte tv til svigers i går.

 

Dama og jeg hadde sett ut et par stk Samsung tver på nettet før vi dro på Lefdal. Lefdal og Elkjøp var konkurransedyktige med de andre nettbutikkene på pris, så dro på Lefdal (Strømmen storsenter) siden de hadde begge inne.

 

Kom dit og begynte å se oss rundt. Så kom en selger bort. Vi spurte etter de vi hadde sett på nettet. Joda, de sto der.

 

Samsung UE40C6005XXE (LED) til 7990,- (Nettpris 7290,-)

Samsung UE40C5105XXE (LED) som jeg ikke husker prisen på. (Nettpris 6490,-)

 

UE40C5105XXE var forresten såpass dårlig at jeg misstenker de for å ha stilt den inn dårlig med vilje. Har aldri sett en tv hvor panorering hakker så mye som det gjorde her.

 

Nei, disse var ikke så bra, men han kunne vise meg den beste tven de hadde i 8000-kroners klassen.

Dette var en Samsung (IKKE LED) de skulle ha 8400 for.

Jeg parerte med at "Jeg kjøper ikke en vanlig LCD nå. Det er utgående teknologi." Nei, det var han IKKE enig i! Denne var helt super! "I tillegg er den jo dyrere enn den vi i utgangspunktet har sett på". Ok, vi kunne få den til samme pris som den andre, altså 7990,-

 

Jeg sa vi måtte tenke litt og se litt på de forskjellige. Istedet for å gå og finne på noe å gjøre, blir idioten stående og se på oss, så VI faktisk måtte gå videre i butikken for å slippe unna. Jeg dro opp mobilen og søkte opp modellen han akkurat hadde vist oss. ETT treff i prisguiden (Altså utgående modell), med prisen 5200,-. OK, Den tven skal vi IKKE ha!

 

Så vi går bort til Den første vi hadde sett oss ut, og sammenligner litt med tvene rundt. Selgern er på plass igjen. Jeg gidder ikke si noe om prisen på "verdens beste tv" som han akkurat ville selge oss. Igjen viser han oss en annen tv.

 

Denne gangen en Philips 40PFL5605H til 8200,- Denne hadde bak-LED istedet for kant-LED, som Samsung bruker. Dette var også en "mye bedre tv" enn Samsungen. Bedre bildeprosesseringsmotor (oppskalering osv) og ikke noe "clouding". Altså at baklyset lyser gjennom i kantene, noe som kan være litt synlig på mørke film-/tvbilder. Dette med baklyset er jo forsåvidt sant, men tven så rett og slett billigere ut, og i praksis klarte jeg ikke se noe forskjell på bildet ellers heller. Vi måtte tenke mer.

 

Opp med google og finne review og "riktig" pris. Anmeldelsen jeg fant ga inntrykk av at den var gjennomsnittlig på alle områder. Altså ikke noe knallkjøp. Prisen: 8200,- i butikken, på Lefdals EGNE hjemmesider: 5890,- (ca det samme som andre nettbutikker) Javel ja!

 

Samsung UE40C6005XXE, som vi i utgangspunktet hadde sett oss ut, var konkurransedyktig på pris med de andre nettbutikkene, med sin pris på 7290,- (som hadde blitt 7990,- i butikken) så her var det opplagt at den "beste" tven var den med mest fortjeneste til butikken.

 

Egentlig hadde jeg mest lyst til å gå og handle et annet sted, men de var en av få som hadde denne tven på lager. Jeg prøver også å vente på en annen selger, men de er opptatt... Går altså bort til "superselgern" igjen. "Nå har vi bestemt oss". Så sier dama "Vi tar den du ikke vil selge oss". :yes:

"Hvilken av dem da?", "Samsungen, men jeg ser den koster 7290,- i nettbutikken deres, så jeg regner med du slår av på prisen". Jaggu ble han ikke litt furten.

 

Det endte uansett med at han satt ned prisen, og vi dro fra butikken med den tven vi hadde sett på i første omgang.

 

At "vanlige" ikke teknisk interesserte uten smarttelefon skal klare å gjøre et godt kjøp i den butikken tar jeg som 100% usannsynlig. Han jobbet HARDT for å få oss til å velge noe annet med større avanse. :thumbdown:

Endret av [space]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker i mine yngre dager hvor jeg faktisk prøvde å søke jobb på Elkjøp. (Samme kjede som Lefdal). Sa at jeg jobbet for kundene og om et produkt er dårlig vil jeg faktisk varsle kunden om det. Ærlighet mot kunder varer lengst sa jeg. Da var intervjuet over .......

Målet til selgerne der er å selge det som gagner dem mest, måtte det være et produkt som er utgått eller med masse dekning.

 

Og på mange måter har det jo funket for dem, dem er jo vanvittig svære. Som sagt ikke alle kan mye om elektronikk og tror da blindt på selgerne.

 

Husker den dagen jeg skulle kjøpe TV for Playstation 3. Kriteriene mine var at TV'en måtte være FullHD. Selgeren sa at det ikke var noe vits, så ikke forskjell. Måtte heller gå for 720P tven de hadde. Ja jøss.... kranglet en del med han før han ga seg.

Lenke til kommentar

Har hatt akkurat samme oppfatning og erfaring med selgerne i 2. etg på Lefdal Strømmen - UTEN unntak. Vet ikke hvilken selgerskole de blir sendt på, men virker som ALLE i andre etasjen der er like dårlige. Selgerne som selger mobil er jeg derimot veldig godt fornøyde med.

 

At de også opererer med så vidt forskjellige priser på nett og i butikk virker useriøst - ihvertfall når man tenker på at de tilbyr Collect@Store - som betyr at du kan bestille på nett og hente i butikk.

 

Det er ikke uvanlig at selgeren får ulik provisjon ut fra hva slags modell etc han selger, men det må da gå an å selge det som kunden har lyst på og ikke ødelegge salget for seg selv?

 

Jeg er uenig i at LCD er en "utgående teknologi" - i og med at det finnes MANGE LCD som er bedre på bildekvalitet fremfor LED. Kjøpte selv TV før jul og det ble LCD - etter masse sammenlikninger både i butikk og hjemme hos folk. Kostet MER - men ble bedre.

 

Bor i hus, så om TVn bygger 8 cm eller 2 cm ut fra veggen spiller liten rolle for meg... :)

Lenke til kommentar

Bra du var så bestemt og at du hadde med deg telefonen!

LCD uten dioder som bakgrunnslys er utgående. Problemet er melkingen av markedet. LCD av høy kvalitet med gassfylte glassrør som baklys blir satt ned i pris, mens tilsvarende modell med dioder som baklys holder seg høyt priset. 3D gjør inntog på markedet, modellnummer får @internett, @wifi, usb movie divx super 2.0, ultra slim, hz her og der, osv og markedet er mettet med modeller. Vanskelig for forbrukere. Elektrokjeder er flinke til å utnytte dette.

Lenke til kommentar

Jeg hadde jo sett gjennom en del modeller før jeg møtte opp i butikken, men uten mobiltelefon er det umulig å klare å huske og kontrollere specs opp mot hverandre. Folk må passe på!

 

Om det faktisk var svigers som hadde dratt i butikken selv hadde det nok endt annerledes.

 

I tilleg skulle jo lyden på denne LEDtven være så elendig at en MÅTTE ha den koblet til stereoanlegg. Når vi testet hjemme var lyden hvertfall bedre enn lyden i tven som ble byttet ut, med klar og fin tale.

 

Jeg er klar over at det er et poeng at lyden kan være dårligere med de supertynne tvene tvene, pga kassevolum osv, men til vanlig tvtitting var det ikke noe problem med denne her.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at en LED tv egentlig er en LCD tv men med en annen bakgrunnsbelysning ("lysstoffrør" vs LEd dioder).

 

Led lyset er et mye hvitere lys, noe som gir renere farger og lettere å gjennskape riktige farger (i teorien). Så en LED tv kan være dårligere enn en LCD siden det er mye annet som avgjør bildekvaliteten.

 

Lydkvaliteten på EDGE LED tv'nene er stort sett elendige da det ikke er plass til basselementer etc. Samsung er i særklasse når det kommer til dårlig lyd på sine LED tv'r, da er stort sett de fleste andre leverandører bedre på lyd.

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Nå skal det sies, at kulturen angående salg i el-kjedene, kan variere fra butikk til butikk. Og det varierer fra selger til selger hvor slavisk man følger denne kulturen.

 

Jeg jobber i en litt annnen type kjede (foto), og da jeg spurte hva de ville jeg skulle selge, fikk jeg svaret at jeg kunne selge akkurat det jeg ville, så lenge jeg mente det var det riktige produktet for kunden. Og vi får heller ikke noen provisjon ut fra hvilke kamera vi selger, bortsett fra at enkelte produsenter prøver å lokke oss med diverse konkurranser i desember :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Elkjøp, Lefdal, Expert og denslags er stort sett svindel, verden vil bedras. Rimelig sjelden de har tilbud på bra saker. Jeg har allikevel vært innom et noen få ganger de siste åra for å sjekke ut ting fysisk før jeg evt. kjøper fra nettbutikk.

Lenke til kommentar

Elkjøp, Lefdal, Expert og denslags er stort sett svindel, verden vil bedras. Rimelig sjelden de har tilbud på bra saker. Jeg har allikevel vært innom et noen få ganger de siste åra for å sjekke ut ting fysisk før jeg evt. kjøper fra nettbutikk.

da er de bra nok?

 

Regner med at du da ikke utnytter servicen ved å spørre og grave om alt mulig hvis du allerede har bestemt deg for å kjøpe fra billigste nettbutikk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei, jeg oppsøker ingen for prat og jeg ser så nerdete ut at ingen selgere viser interesse for å ta kontakt med meg heller.

 

og ja, det at de har varer utstilt er det eneste positive jeg kan komme på med disse butikkene bortsett fra det faktum at de er med på å opprettholde konkurransen (dvs. uten dem hadde vel nettbutikkene kanskje blitt dyrere).

Hadde nettbutikkene dokumentert produktene sine bedre tror jeg ikke at jeg noensinne ville vært innom el-supermarkedene.

 

Jeg misliker at folk prøver å selge kunden noe de selv ønsker å selge istedenfor å foreslå det de tror kunden vil bli mest fornøyd med. Dette særlig med bakgrunn i at få kunder egentlig gidder å sette seg inn i produktene før de skal handle. Verden vil bedras.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg misliker at folk prøver å selge kunden noe de selv ønsker å selge istedenfor å foreslå det de tror kunden vil bli mest fornøyd med. Dette særlig med bakgrunn i at få kunder egentlig gidder å sette seg inn i produktene før de skal handle. Verden vil bedras.

Helt enig... selv om jeg er selger i en fotobutikk. Selger aldri noe jeg vet er overkill eller feil vare for kunden. Så ikke alle selgere er "ulver" :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Helt enig... selv om jeg er selger i en fotobutikk. Selger aldri noe jeg vet er overkill eller feil vare for kunden. Så ikke alle selgere er "ulver" :)

Neida, jeg mener ikke at alle selgere er kjeltringer. Noen gjør en god jobb for kundene sine og vår kultur mangler egentlig gode metoder for å premiere dette.

 

El-kjedene har imidlertid, sammen med noen butikker i andre sjangere, en politikk som først og fremst er inntjeningsorientert. De lever på kundenes manglende vilje til å sette seg inn i vareutvalget istedenfor å tilby kunnskap og god produktportefølje.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt en god del historier i samme genre som trådstarter sin, og selv om mange sikkert synes det er dumt at de holder på sånn, klarer jeg egentlig ikke å bry meg. Jeg har generelt god peiling på elektronikk, og jeg sjekker alltid prisguiden og google før jeg kjøper noe. Som regel blir det nettbutikk, men hvis jeg trenger noe ASAP eller en lokal butikk er blant de billigste, går jeg inn og sier jeg skal ha *det* produktet og ferdig med det. Det kunne aldri falle meg inn å kjøpe noe kun basert på selgers anbefaling, og de som gjør det nærmest ber om å bli svindlet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

El-kjedene har imidlertid, sammen med noen butikker i andre sjangere, en politikk som først og fremst er inntjeningsorientert. De lever på kundenes manglende vilje til å sette seg inn i vareutvalget istedenfor å tilby kunnskap og god produktportefølje.

 

Jeg lurer veldig på hvilke butikker og kjeder som ikke er inntjeningsorienterte. Kan du opplyse meg? :)

Lenke til kommentar

At de også opererer med så vidt forskjellige priser på nett og i butikk virker useriøst - ihvertfall når man tenker på at de tilbyr Collect@Store - som betyr at du kan bestille på nett og hente i butikk.

Det er mye mindre kostnader forbundet med nettbutikk enn å drive fysisk butikk, snakker vi nettbutikk er det stort sett kun utgifter til lager og logistikk. Nettbutikken til Lefdal har også, av grunner som dog er for meg uforståelige (iom at det er snakk om fysisk samme vare siden de leveres fra samme lager ved collect@store), lavere kostpriser på mange varer. Om selger i butikk skal matche internettpris vil det være butikken som tar tapet istedenfor nettbutikken. Og ja, det kan faktisk være direkte tap - mange produkter selges ut under kostpris, ihvertfall hvis du sammenligner internettprisene med butikkens kostpriser. Hvis du forventer å få betale internettpris bør du handle på nettet.

 

Selgere er profittorienterte, selvsagt, og mindre profitt kan bety mindre eller ingen bonus. De driver ikke veldedighet heller.

Lenke til kommentar

Selgere er profittorienterte, selvsagt, og mindre profitt kan bety mindre eller ingen bonus. De driver ikke veldedighet heller.

Jeg jobber også med salg og lever utelukkende av provisjonen.

Det er ikke dermed sagt at jeg lurer kundene.

Fornøyde kunder er lojale kunder, som igjen betyr høyere lønn for meg og større inntjening for firmaet.

Lenke til kommentar

Nettopp det jeg sier, men å selge ut med tap er ikke nødvendigvis god butikk - noe tilfellet ville vært langt oftere skulle man alltid matche nettpris i butikk.

Det er nok langt mindre prosentvis bruttofortjeneste på hvite-/brune-/elektronikkvarer enn det er på eksempelvis klær osv. Klesbutikker opererer jo gjerne med "30-70% rabatt på hele butikken" under januarsalg/nattåpent og slike anledninger. Skulle en elektronikkbutikk gjort det samme hadde det vært ekvivalent med stort underskudd - ikke som i reduserte inntekter men økt tap. Likevel ser vi ikke VG blusse opp at klesbransjen tar seg grovt betalt. Hva er det som automatisk gjør elektronikkbransjen til den store syndebukken?

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg lurer veldig på hvilke butikker og kjeder som ikke er inntjeningsorienterte. Kan du opplyse meg? :)

Jeg skrev først og fremst inntjeningsorientert.

 

Bruktbilhandlere er vel de som tradisjonelt har fått mest pepper for glorifisering av egne produkter. Den bilen selger tjener mest på er alltid den beste for kunden. Elektrokjedene har vel stort sett en lignende politikk.

 

Det kan jo argumenteres med at kunden selv har ansvar for å sette seg inn i egne behov og hva som finnes på markedet. Problemet for elektrokjedene er da at det ikke lenger er behov for selgere (og kundene isteden velge nettbutikkene pga pris).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...