Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regning på manglende oppmøte ved dugnad?


Welhaven

Anbefalte innlegg

Vet at dette spørsmålet svirrer rundt i mange hoder, men finner ingenting i klar tekst om dette på nettet.

 

Har motatt regning på dugnad da jeg ikke har møtt opp. Det er da dugnad to ganger i året og de fakturerer folk 500,- per gang ved unnlatelse.

 

Først vil jeg påpeke at dette ikke er noe borettslag eller sameie eller noen ting, det er et boligfelt med KUN selveier eneboliger, og når husene ble bygget for 10 år siden ble det kun startet opp en velforening som liksom skal ivareta de få felles interessene som eksisterer.

 

Med dette ble alle enige om å betale 500,- kroner i året for slike interesser - det er det. Nå brått øker de avgiften til 2.000,- og pålegger fakturering for dugnad om du ikke møter opp.

 

Er dette her riktig? Har de juridisk rett til å fakturere beboere for dette?

 

Kan til slutt nevne at det ikke finnes fellesarealer her. Det er en liten glessplett på 1x1 utenfor søplekassene bare - that's it.

 

Venter i SPENNING!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et jurdisk spørsmål, prøv det heller i jus-delen av forumet.

 

Når det er sagt; uten å kjenne jusen, men for et borettslag er dette veldig klart; nei man kan ikke ta et slikt gebyr. Og jeg tenker som så, at når ikke et borettslag kan, så kan ihvertfall ikke en velforening.

Lenke til kommentar

Dersom du bor i et boligsameie eller i et boligområde med tvungent medlemskap i et grendelag eller lignede, er du forpliktet til å følge de reglene som vedtas i generalforsamlingen her. De reglene som var gyldige ved kjøpstidspunktet skulle vært forelagt deg senest ved kontraktsinngåelse. Dersom du ikke deltar på generalforsamlingen og stemmer mot et forslag med å øke denne type gebyr, vil de kunne vedtas med et flertall i henhold til styrets reglement.

Lenke til kommentar

Hvis du ser bort fra det juridiske, hva ble egentlig gjort på dugnaden? Hva er det du får igjen for arbeidet velforeningen gjør? Mao ønsker jeg at du skal se på om det det høres ut som du vil ha gratis faktisk er verdt noe for deg eller ikke.

 

Får ikke igjen noen ting for dette her. Alt er jo selveier her, så vi har jo ansvar for all vedlikehold selv, måking osv. Den eneste "felles" delen alle har er en gressplen på 1x1 som er der søpledunkene er.

Lenke til kommentar

Dersom du bor i et boligsameie eller i et boligområde med tvungent medlemskap i et grendelag eller lignede, er du forpliktet til å følge de reglene som vedtas i generalforsamlingen her. De reglene som var gyldige ved kjøpstidspunktet skulle vært forelagt deg senest ved kontraktsinngåelse. Dersom du ikke deltar på generalforsamlingen og stemmer mot et forslag med å øke denne type gebyr, vil de kunne vedtas med et flertall i henhold til styrets reglement.

 

Ved kontraktinngåelse når alt ble bygget var 500 kroner den bestemte summen.

 

Deretter bestemte de seg for å kutte ut denne avgiften og heller starte dugnad isteden.

 

Er liksom her det kommer inn, de kan godt starte dugnadsarbeid, men fakturere manglende deltakere? Da forsvinner jo hele betydningen av dugnad mener jeg.

Lenke til kommentar

Hvis det er sånn at de har erstattet en årlig innbetaling med dugnad, er det vel bare rett og rimelig at de som ikke bidrar på dugnaden må betale årsbeløpet?

 

Om du synes det ikke passer å kalle det dugnad får du heller se på det som en mulighet til å jobbe framfor å betale :)

Lenke til kommentar

Skulle ønske man fikk denne over på jusforumet og at noen kunne komme men en hjemmel

 

Det finnes ingen lovhjemmel om velforeninger eller gebyr for ikke å møte på dugnad.

 

Derimot finnes det en ordinær avtale, men denne gjelder i utgangspunktet kun mellom de som var avtaleparter på avtaletidspunktet.

 

Har OP hørt noe om denne velforeningen før han kjøpte huset?

 

Forøvrig kan de selvfølgelig ikke på fritt grunnlag doble innbetalingsbeløpet med 4 gangen.

Lenke til kommentar

Hvis det er sånn at de har erstattet en årlig innbetaling med dugnad, er det vel bare rett og rimelig at de som ikke bidrar på dugnaden må betale årsbeløpet?

 

Om du synes det ikke passer å kalle det dugnad får du heller se på det som en mulighet til å jobbe framfor å betale :)

 

Men om man hjelper eller ikke, må man fortsatt betale en årsavgift.

 

Samtidig koker alt ned til grunnen til at jeg laget denne tråden; kan de fakturere for _dugnad_? Fakturere for fritt arbeid?

 

Og kan godt kalle det noe annet, men det er jo dugnad det er. Og seriøst ha dugnad for klipping av en 1x1 gressplett som kun holdes vedlike 3 måneder av året? Og den pletten er delt på 10 husstander!

Lenke til kommentar

 

Det finnes ingen lovhjemmel om velforeninger eller gebyr for ikke å møte på dugnad.

 

Derimot finnes det en ordinær avtale, men denne gjelder i utgangspunktet kun mellom de som var avtaleparter på avtaletidspunktet.

 

Har OP hørt noe om denne velforeningen før han kjøpte huset?

 

Forøvrig kan de selvfølgelig ikke på fritt grunnlag doble innbetalingsbeløpet med 4 gangen.

 

OP = Original Poster? Hvis korrekt;

 

Jeg har bodd her siden huset ble bygget for 10 år siden. Velforeningen ble startet ikke fordi man skal ha felles regler eller noe, for det er jo langt ifra et borettslag dette. Om jeg vil male huset ROSA så gjør jeg det, er jo selveier så det holder med 0 fellesutgifter.

 

Den ble bare startet i førsten slik at man kunne prøve å holde en VISS felles retningslinje på hvordan ting skal se ut, hvor eneste fokuset var f.eks slik som husfarge og slikt.. Da ble alle enige om at 500 var en grei årsavgift, da det ikke er noe å vedlikeholde her. Synes egentlig nå at å betale noe i det hele tatt er jo latterlig.

 

Må være norges eneste sted hvor det er eneboliger som er selveier, med egne tomter og alt, hvor man faktisk betaler for noe man aldri får noe igjen på?

Lenke til kommentar

Noen nett-innspill:

 

http://www.velnett.no/informasjon/juridiske-temaer/betaling-av-kontingentpliktig-medlemskap.aspx

 

"Inndriving

Når vedtektene, praksisen og tinglysing er i orden har velforeininga grunnlag for å krevja inn medlemskontingent. Ved manglande betaling kan kontingenten då inndrivast ved rettsleg inkasso, føresett at formkrava knytte til purring, varsel, fristar m.v. er oppfylte."

 

Dette gjelder altså for MEDLEMSKONTINGENT i Velforening.

 

 

For dugnad er det generelt IKKE anledning til å innkreve noe som helst gebyr:

 

http://www.obos.no/?did=9712048

 

"Borettslaget kan ikke ilegge dem som ikke deltar på dugnad «gebyrer» eller «bøter» i egentlig forstand.."

 

Dette gjelder borettslag, for selveier blir dette enda mindre aktuelt. Ingen kan tvinge deg til å delta på noe som helst, og heller ikke belaste deg gebyr om du ikke deltar.

Lenke til kommentar

Samtidig koker alt ned til grunnen til at jeg laget denne tråden; kan de fakturere for _dugnad_? Fakturere for fritt arbeid?

 

Jeg ser ikke hva som skal være problemet med å lage en regel som sier at "alle medlemmer av velforeningen må enten jobbe 4 timer dugnad eller betale 500 kroner." Uavhengig av om ordet "dugnad" kanskje er litt misvisende.

 

Så lenge du er medlem av velforeningen, og så lenge denne regelen er korrekt vedtatt (det vil si står i vedtektene, eller er klart hjemlet i vedtektene) så er du nok bundet. Om det finnes en slik gyldig regel i ditt tilfelle er umulig å uttale seg om ut fra det du har beskrevet hittil - det krever mye detaljer om historikken bak regelen.

 

Slik du beskriver velforeningen kan du antagelig melde deg ut og unngå betalingen neste år. Det fritar deg dog ikke nødvendigvis for den regningen du allerede har fått.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hva som skal være problemet med å lage en regel som sier at "alle medlemmer av velforeningen må enten jobbe 4 timer dugnad eller betale 500 kroner." Uavhengig av om ordet "dugnad" kanskje er litt misvisende.

Feil metode. Fremgangsmåten bør være slik:

 

Alle betaler f.eks. 500,- i medlemskontingent.

Alle som er med på dugnad får _refundert_ denne.

De som ikke møter opp, får ikke refundert. De pengene går til å leie inn annen hjelp e.l.

 

Når det gjelder pliktig medlemskap i velforening, så finnes det rettsavgjørelse på det, mener jeg å huske. Det er betinget av at ting er gjort 100% riktig. Man kan ikke bare finne på hva man vil.

Lenke til kommentar

Om det ikke er noe fellesareal å vedlikeholde så er det vel heller ikke behov for dugnadsarbeid, og da vil vel alle bli fakturert for kr 500,- pr år som går til velforeningen. Hvor styret er de eneste som gjør dugnadsarbeid i forbindelse med administrasjon av medlemmer og fakturering, og slipper dermed også å betale noe.

 

Eg synes det høres ut som en utspekulert svindel. Hva går pengene til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...