Gå til innhold

Test: Fractal Design Define R3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er det andre som har hatt metal støy\gnisse lyder på kassa si ?

 

naglene på hd-cagen min var såpass løse at jeg kunne bevege på dem samt skyve platene ett parr mm hver vei, endte opp med at jeg borret opp naglene å satt på nye for å bli kvitt støyen

 

ellers er det litt bilig feel på kassa, men greit nok til prisen selv om dem kunne ha forbedret ett parr ting, litt flere støy matter, bedre plass bak hk for ledninger, større plass og vifte hull for de litt store psu'ne

 

K4F

Lenke til kommentar

Viftekontroller til å ha bak eer jo rimelig håpløst. Min var dessuten såpass laber kvalitet at den omtrent gikk i to da jeg satte i kontakten, så den er ikke veldig aktuell å bruke. Kabler gjennom hele kabnettet, som i tilfelle må skjøtes på veien, er jo heller ikke noen ideell løsning.

 

Om du ikke hører viftene godt når de går på full guffe, er det noe alvorlig galt med hørselen din. ;) Misstenker at mesteparten av lyden kommer fra baksiden, der det ikke er noen støydemping, og noe er nok fra strømforsyningen.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Tenkte ikke på når de står på full guffe, tenkte på at man ikke hører de spesielt godt når de kjører på laveste rpm.

Laveste blir fort litt lite om man bare har tre vifter da, skjønt kun når prosessoren jobber. De to viftenei frot gjør en utmerket jobb med å holde harddiskene på stabil temp. Strømforsyningen får jeg dessverre ikke regulert noe mer, men klart -den burde vært byttet ut for en stund siden.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da har jeg mottatt dette kabinettet fra Dustin.

 

Eneste som er å utsette på det er at gjennomføringene burde vært av hardere gummi så de ikke faller av når man trer kablene.

 

Ellers "mangler" det jo HDD-led, men jeg koblet heller power-led på HDD-led-kontakten på hovedkortet. Så nå har jeg "HDD-led" og mangler "power-led". :mrgreen:

 

Venter på 9 snurredisker i posten (ble lei av SSD'er), 8 av dem skal i raid. Og da kommer kabinettet til sin rett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hehe - må ærlig innrømme at det er så praktisk-genialt at jeg må gjøre dette selv når jeg kjøper kabinettet til uka :) Trenger man en ekstra vifte (120mm), og hvis man gjør det vil man skape over eller undertrykk (altså viften i front for overtrykk og viften på topp for undertrykk)?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke ekstra vifte... Det følger med to. Med mindre du driver med heftig overklokking og masse load, er det godt og kjølig der inne.

Selv investerte jeg i flere for å få det enda mer støysvakt. Noctua<3

De to som fulgte med sitter i front, også har jeg en noctua 12mm bak. I tillegg har jeg Noctua CPU-kjøler og en hjemmemekka noctua GPU-kjøler. Alle kjører ved meget lav rpm.

 

Generelt vill man alltid ha overtrykk i kabinettet. Dette fordi at da vil luft blåses ut de stedene der det ikke er vifte. Hadde luft blitt sugd inn, hadde du fylt kabinettet med støv.

Endret av madsc90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, så overtrykk er tingen å ha. Veldig godt å vite. Men hvor i dette kabinettet vil det lønne seg å sette en tredje vifte? La oss gå ut i fra at jeg kjøper en 120mm FD-vifte som blåser inn, vil jeg ha den på siden eller i front? Tenker da på at den generelle luftstrømmen ikke skal bli "forstyrret".

Lenke til kommentar

Jeg har to i front og en bak... Har ikke engang vurdert andre steder, da det ville bety å fjerne noe av støyisoleringen. Jeg har gode temperaturer, så luftstrømmen er nok fin.

 

Du må selv vurdere om du har behov andre plasser... Feks hvis GPU blir varm, kan det være bra å sette en inn mot den/dem...

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Overtrykk er bra for å unngå støvansamlinger i kabinettet, men ikke nødvendigvis det beste med tanke på temperatur. Ikke at det skulle være noe problem uansett, men temperaturmessig hadde det vært best med en vifte som suger inn luft i front, en i sidedøren (blåser rett på skjermkortet), og en som blåser ut bak/oppe.

Men personlig foretrekker jeg overtrykk :)

Lenke til kommentar

Har forhørt meg en del rundt omkring, og det er to svar som går igjen. Det ene er 1x front, 1x bak og 1x sidedør for skjermkortet siden dette nødvendigvis blir varmere enn resten av maskinen. Det andre er overtrykk gjennom 2x front og 1x bak for å "pushe" luften ut gjennom de tilgjengelige utveiene. I tillegg spytter gjerne PSU ut noe luft også.

 

Det eneste jeg sitter igjen med i forhold til R3 (som nå er bestilt med en ekstra vifte) er denne viftekontrolleren som følger med. Kobler man alle 3 viftene til denne og så kan man software-styre viftene, eller må man faktisk sprette bak maskinen og vri på knappen? Har et gammelt hovedkort (Asus M3N78-CM) som skal byttes etterhvert, og der er det to ledige fan-slots, Chassis fan og Power fan som er 3-pin. Med det står spesifikt at Q-fan bare støtter CPU-fan, og jeg skjønner ikke helt hvordan dette funker. Hjelp mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar

Viftekontrolleren som følger med er veldig simpel. Én bryter som felles regulerer de tre utgangene manuelt. Du er bedre tjent med å benytte feks. speedfan, da det automatisk kan justere flere vifter til flere hastigheter basert på temperatur. Eventuelt kan du bruke splittere, slik at flere vifter er koblet på samme strømutgang på hovedkortet. Da vil du typisk kunne lese av rpm på den ene, men alle vil få justert hastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...