Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Zolpidem sovetabletter. . farlig!?


Yesda

Anbefalte innlegg

Jeg gikk til legen og sa jeg slet med å få sove. Jeg var nesten ikke ferdig med å snakke en gang da hun allerede hadde skrevet ut resepten på Zolpidem (Stilnoct).

Sa INGENTING om produktet. "Ta en eller to om nødvendig, lykke til"

 

Da tenkte jeg, ok, dette er da ikke farlig!

Jeg tok en før sengetid og jeg hallusinerte, senga gynger, blackout og ja, veldig skummelt, rett og slett.

 

Er det vanlig å bare slenge en resept sånn i trynet på folk uten å si noe om bieffekter o.l.?

 

 

Noen andre med erfaring fra denne lille pilla? Please share! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Felles Katalogen :

 

 

Bivirkninger: Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Diaré, kvalme, oppkast, magesmerter. Nevrologiske: Døsighet, hodepine, svimmelhet, forverret søvnløshet, anterograd amnesi (amnesi effekter kan være assosiert med abnorm atferd). Psykiske: Hallusinasjon, agitasjon, mareritt. Øvrige. Tretthet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Psykiske: Forvirring, irritabilitet. Øye: Diplopia. Ukjent: Hud: Utslett, pruritus, urticaria, hyperhidrose. Immunsystemet: Angionevrotisk ødem. Lever/galle: Forhøyede leverenzymer. Muskel-skjelettsystemet: Muskelsvakhet. Nevrologiske: Nedsatt bevissthetsnivå. Psykiske: Rastløshet, aggresjon, vrangforestillinger, sinne, abnorm oppførsel, somnambulisme, avhengighet (abstinenssymptomer eller «rebound»-effekter kan oppstå etter seponering), libidoforandringer. De fleste av disse psykiatriske uønskede effektene er relatert til paradoksale reaksjoner. Øvrige: Endret ganglag, legemiddeltoleranse, fall (overveiende hos eldre pasienter og når zolpidem ikke er tatt som anbefalt).

 

 

 

Legen BURDE ha informert deg om murlige bivirkner, i tilleg Burde DU ha skjekket murlige bi-virkninger.

 

Men du kan prøve en natt til, for å skjekke om bi-virkningene vedvarer.

Lenke til kommentar

Huff, typisk leger med dårlig tid...! En lege skal prate med deg og om mulig finne årsaken til hvorfor du sliter med å sove. Men uansett, det følger jo med et pakningsvedlegg, og dessuten kan du lese i Felleskatalogen på nett. Personlig synes jeg disse pillene hadde en del alvorlige bivirkninger, men det må jo alltid veies opp mot "gevinsten", altså hvis du føler at de hjelper mot søvnløsheten. Søvnmedikamenter er også kjent for reboundeffekt etter seponering, noe legen ihvertfall burde informert deg om. Ønsker deg uansett lykke til! : )

Lenke til kommentar

De er ganske så ufarlige.

 

Tok 5 stk engang etter å ha vært på byen. ble litt susa morgenen etterpå og ustø gange, men gav seg fort.

 

Det at du tok 5 stk,har vel bare med tolleranse. og jeg rengner med at du har prøvd dem noen ganger før?

 

Men så er det en gennerel regel at man skall ikke ta slike tabbeletter i alkohol påvirket tilstand.

Lenke til kommentar

Disse pillene er kjente for å være litt heavy saker, værtfall for noen. Selv ser jeg også halliser etter og ha tatt en, men en venn av meg gjorde det ikke.. En natt bestemte jeg meg for å ta 2 stk, husker ikke mye men det jeg husker er at jeg gikk rundt på rommet mitt og tryna og så halliser.. Dagen etterpå fant jeg ut at jeg tok 2 og en halv pille til under blackouten lol. Slet også heftig med hukommelsen dagen etterpå, altså jeg glemte ting jeg gjorde den dagen selvom rusen var borte

Lenke til kommentar
Noen andre med erfaring fra denne lille pilla? Please share! :)

 

Zolpidem og andre sovetabletter av typen benzodiazepiner eller bensodiazepin-liknende bør unngås hvis du ikke samtidig har en plan for hvordan du skal slutte med dem. Det er som å låne penger i banken, må betales tilbake...

 

De fungerer godt hvis det er en grunn til at du har søvnproblemer som vil forsvinne om kortere tid (f.eks. er inne i en periode med forbigående stress), men toleranseutvikling og avhengighet er et reellt problem med disse medisinene.

 

Når man har søvnproblemer bør man først forsøke ikke-medikamentelle metoder, f.eks. bedre "søvnhygiene" og avspenningsteknikker, dernest ikke-avhengighetsskapende sovetabletter og kun som en siste utvei tenke på tabletter som Zolpidem.

 

Å få dette kastet etter seg av fastlegen tyder på at du har en som er alt for travel.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...