Gå til innhold

Hva bør man ha i en overlevelses kit?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvorfor skal man lage egne lösninger for ä fä fyr pä noe? Det lureste er vell ä ta med en full lighter. tar lite plass, og holder lenge. gjör forsävidt ikkenoe om den blir blöt heller. Man kan bare törke den i 5 minutter ogsä funker den igjenn! :p Er jo bare til nöd, sä da er det jo greit ä bruke det enkleste?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

er ikke oe mer enn 5 minutter under genseren som skal til! er vell lettere enn ä törke fyrstikker, eller pröve ä fä fyr pä blaut granbar med flintspikker eller hva nä enn det heter! :p

Hvis granbaren er våt så er det ikke lett med lighter heller det kan jeg skrive under på. Hvem er det forresten som fyrer opp med granbar?

 

"flintspikker" som du kaller det, er noe av det som er mest effektivt å fyre opp med, såfremt du kan bruke det. og det kan du lese om her: http://no.wikipedia.org/wiki/Tennstål

 

Hvis du allikevel skal holde noe under genseren i fem minutter for å tørke de (?) så bør du vurdere en filmboks (gamle typen kodakruller ol kom i). De passer perfekt oppi og forblir tørre i den.

 

Jeg vil foreslå å alltid samle inn bjørkenever og slikt i en plastpose underveis dit du er på vei. Da har du opptenningshjelp om det er litt bløtt. Småkvister etc får du fatt på fra tørre einerkratt, døde furukvister etc. :)

Lenke til kommentar

er ikke oe mer enn 5 minutter under genseren som skal til! er vell lettere enn ä törke fyrstikker, eller pröve ä fä fyr pä blaut granbar med flintspikker eller hva nä enn det heter! :p

Hvis granbaren er våt så er det ikke lett med lighter heller det kan jeg skrive under på. Hvem er det forresten som fyrer opp med granbar?

 

"flintspikker" som du kaller det, er noe av det som er mest effektivt å fyre opp med, såfremt du kan bruke det. og det kan du lese om her: http://no.wikipedia.org/wiki/Tennstål

 

Hvis du allikevel skal holde noe under genseren i fem minutter for å tørke de (?) så bør du vurdere en filmboks (gamle typen kodakruller ol kom i). De passer perfekt oppi og forblir tørre i den.

 

Jeg vil foreslå å alltid samle inn bjørkenever og slikt i en plastpose underveis dit du er på vei. Da har du opptenningshjelp om det er litt bløtt. Småkvister etc får du fatt på fra tørre einerkratt, døde furukvister etc. :)

död granbar er jo noe av det mest lettvindte og beste d kan fyre opp med da!:) se pü de flese gamlingene som fyrer bäl, sä leger de alltid död granbar over avisstripa de har lagt underst! :p Er lettere ä fä tak i litt granbar enn ä löpe rundt som en gal og lete etter törre einer!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Åja, så nå er granbaren død, men fuktig? Det forandrer jo saken endel.. Om det er lettere med granbar eller einer kommer an på hvor du er, så vet du det :) (jeg nevnte forøvrig også furukvister)

Lenke til kommentar

Åja, så nå er granbaren død, men fuktig? Det forandrer jo saken endel.. Om det er lettere med granbar eller einer kommer an på hvor du er, så vet du det :) (jeg nevnte forøvrig også furukvister)

Ja jeg mente død granbar. Det er jo håpløst å fyre med grønn og frisk granbar.

 

Jeg må virkelig lære meg å bruke tennstålet jeg har hjemme hører jeg! :O Om det er så effektivt som det står. Jeg har kun fått fyr på dasspappir med det. syns det er vanskelig å samle opp en liten haug med sånn metallspon. Det blåser alltid vekk og/eller lander på feil plass. Går jo greit på kjøkkenbenken der man kan sope det sammen, men ute i naturen der det detter ned i lynga eller noe er det jo forbanna vanskelig å fyre opp med dette verktøyet! :p

Lenke til kommentar

Mange gode råd her for dem som skal på tur, men hva blir vekten totalt hvis en skal ta med alt som er anbefalt?

Som gammel speider så jeg mye rar opp pakning, regner med at dere skal gå et stykke også.

 

Det er vel ofte dette som er problemet med å finne ut kor mykje du faktisk trenger. Det er derfor det her i tråden er delt opp i to kategorier, overlevelsesutstyr og førstehjelpsutstyr.

 

Kor mykje eller lite du trenger av utstyr vil være svært avhengig av kvar i verden du er, korleis klimaet er der du skal være og kor behagelig det skal være.

 

Skal du til Sydpolen så held det ikkje med lighter og kniv dersom du skal overleve der lenge. Er du i regnskogen kan du komme langt med berre ei machete, men særlig behagelig blir det nok ikkje.

 

Så til vanlige turer så held det nok lenge å ha med det som står lista opp som førstehjelpsutstyr. Med dette utstyret så kan du håndtere det meste av mindre til moderate skader slik at du held deg i live lenge nok til å bli redda.

Behovet for å måtte fange eigen mat og bygge hytte der du kan overvintre er det nok liten sjangs for at du opplever.

 

Strengt tatt kjem du veldig langt overlevelsesmessig med mobiltelefonen dersom du passer på å ikkje gå der det ikkje er dekkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...