Gå til innhold

Nikon-objektiv til baby bilder, tips?


Anbefalte innlegg

Til sommeren venter vi vår førstefødte, og da tenkte jeg at jeg ønsker å ta mye bilder, og trenger derfor ei linse til den bruken.

 

Jeg har fra før 50mm 1,8, men jeg føler meg altfor låst med det, så jeg treger en som ikke er fast. Er det Sigma eller Tamron "18-50" jeg får mest for pengene da`? Og vil jeg merke mye forskjell fra dem til Nikon 18-55 DX 4,5-5,6 "kit" linsa?

 

Tenkte å bruke en rundt 3000kr i brukt klassen.

 

Noen som har noe erfaringer med det og kanskje kunne kommet med noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til og begynne med vil nok et objektiv med blender f/2.8 fungere greit,men når rakkeren begynner og røre på seg så blir de ikke raske nok både på fokusmotor og lukkertid "litt avhengig av hvilken kamera du eier"

 

Hva med en ekstern blits/softboks og litt opplæring på fornuftig bruk av den.

Lenke til kommentar

Hehe, det har du rett i:) Men jeg tenkte at det kanskje var et sånt typisk objekt som var kjekt å ha til sånn bruk?

 

Softboks blir litt for proft for meg! Da blir det nok heller å gå til en proff fotograf når sånt skal taes!

 

Ser for meg når småtassen ligger å kravler på gulvet, tar sine første steg, ligger i barnevogn, sitter i armene til andre personer osv.

Lenke til kommentar

Til TS; Minisoftbox står på kameraets eksterne blits altså...

Det er en *** VELDIG *** grei måte å bli introdusert for bedre bilder av barnet på.

 

Du bør iallefall prøve ekstern blits (f.eks Sigma 530 standard som akkurat nå koster 995,- på fotovideo) for å se hva objektivet ditt er kapabelt til i bra fotolys.

Lenke til kommentar

Softboks blir litt for proft for meg! Da blir det nok heller å gå til en proff fotograf når sånt skal taes!

 

Ser for meg når småtassen ligger å kravler på gulvet, tar sine første steg, ligger i barnevogn, sitter i armene til andre personer osv.

 

Vel, man behøver ikke og være proff for og ta gode bilder :)

 

En ekstern blits rettet opp i taket samt at den hjelper deg med fokusering/lysmålinger vil gi gode bilder uten det store forarbeid.

 

Fornuftig bruk av blits begynner med og sette kameraet på manuell i programhjulet,blender rundt f/5.6 og lukker 1/60 sec til 1/120 sec. og iso 100 og blitsen på auto-ttl.Da har du en innstilling som funker omtrent alltid.

 

Når det gjelder kjøp av blits foretrekker jeg original produserte blitser,spesielt hvis man ikke vil bruke tid på og justere blitsen manuelt utifra forholdene hver gang.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Til TS; Minisoftbox står på kameraets eksterne blits altså...

Det er en *** VELDIG *** grei måte å bli introdusert for bedre bilder av barnet på.

 

Du bør iallefall prøve ekstern blits (f.eks Sigma 530 standard som akkurat nå koster 995,- på fotovideo) for å se hva objektivet ditt er kapabelt til i bra fotolys.

Så jo veldig billig ut den blitzen der, så om jeg kjøper den og feks denne: http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Tilbeh%C3%B8r/Tilbeh%C3%B8r-blits/Softbox/Aurora-Lite-Bank/Aurora-Microbox-Softbox-MSS-9x12cm-Hvit-indre-reflektor-m-%C3%A5pning-over-and-under-121300.aspx

 

Så burde jeg ha en god start? Og kanskje Tamron 17-50 2.8.

Lenke til kommentar

Jeg kom på at jeg hadde en Nikon SB-400 liggende. Er nok ikke den kraftigste blitzen, men man kan hvertfall justere den til å lyse oppover.

 

Kan man få softbox til den? Så kan jeg jo heller kjøpe meg en større blits senere?

 

Og merker at jeg er litt sjelven på hånda når jeg skal fokusere max, vil det hjelp mye å velge ei VR linse da?

Lenke til kommentar

Du kan lage en egen diffuser til SB-400en, noe jeg har gjort selv.

Ta et A4-ark, brett det rundt blitzhodet, fest med teip og fyr løs. Husk selvsagt å tilte hodet 90° opp :)

Finnes mengder med DIY på dette, og det fungerer veldig bra. Penger spart osv.

 

Men dersom du vil legge penger på bordet for en diffuser, finnes det nok til SB-400en også.

Lenke til kommentar

Ville ikke anbefalt Tamron 17-50mm til babybilder. Kanskje greit helt i begynnelsen, men når det blir litt fart kommer det til kort. Min erfaring med objektivet er at det fokuserer både treigt og overstadig støyende. Solgte mitt eksemplar etter et par måneder med sporadisk bruk.

 

Har ikke prøvd Sigmas alternativ, men erfaringen min med Sigma 30mm f1.4 og 105mm f2.8 kontra tilsvarende Canon-objektiv med USM er at de er særs trege når det kommer til fokusering.

 

Vi har nettopp fått en liten hundevalp i huset, og kombinasjonen 50mm f1.4 og 580ex II-blitz er det som har resultert i de beste bildene.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Nikkor 70-300mm til babybilder og tar bildene fra litt avstand. Spesiellt bilder tatt i dagslys får fine, myke fargetoner. Oppdaget det tilfeldig en gang jeg tok et portrett at et barn utendørs. Stod et stykke fra så jeg måtte zoome ham inn for å få et nærbilde.

Har kjøpt et Nikon 55-200 for å ha et alternativ, men får ikke det riktig til. Ingen av objektivene mine er særlig lyssterke.

Har også en Nissin externblitz som har både reflektor og lysspreder innebygd. Den har fot som kan monteres på og kan fjernstyres fra kamera. Lyssprederen gir et mykere lys enn når den brukes "bar".

Lenke til kommentar

Nikon 70-300 VR har jeg faktisk tenkt til å investere i, hørt en del bra om den. Problemet med Blitz er jo at man gjerne må sette de på stativ osv for å få et bra bilde, og det er jo ikke sånn jeg har lyst til å fotografere. Det blir mer for en proff fotograf med eget studio føler jeg!

Lenke til kommentar

Da føler du feil. Det er stor forskjell fra den innebygde blitzen og en god blitz som kan vinkles i alle retninger (da f.eks. opp i taket eller mot en vegg for å reflektere lyset mot én side av hodet).

 

70-300mm er heller ikke noe jeg ville anbefalt per akkurat nå. Når ungen blir et par år eldre og leker greit for seg selv (eller med andre barn) er tele utrolig fint å ha, da kan du luske i en busk og knipse uten å være et forstyrrelseselement. Det blir fine bilder av sånt. Å bruke en lyssvak 70-300mm inne er dømt til å mislykkes.

Lenke til kommentar

Det blir mer for en proff fotograf med eget studio føler jeg!

 

Man behøver ikke være profesjonell for og bruke en blits,man kan sette alt på auto og la kameraet gjøre jobben så det er ingen forkunnskaper som er nødvendig men litt forståelse med blitsbruk forenkler fotograferingen mye.

 

Hvis man tar bilder inne så setter man en ekstern blits på kameraet og retter blitslyset oppover,det gjør at taket blir en stor reflektor og du får et bilde som blir mykere i overgangene,utendørs så bruker man en diffuser eller retter blitsen i 45 grader for og unngå direkte blitslys.Ute i sollys bruker mange blits,det for og fylle inn lys i skyggepartier.

Fordelen med ekstern blits er at du slipper og rette lyset rett i fjeset på folk så du får en mer korrekt eksponering.

 

Du kan enkelt ta en test hjemme,rett kameraet mot en person og bruk den innebygde blitsen gjør det samme igjen,men denne gangen tar du et hvitt papir og setter foran blitsen sånn at lyset blir rettet litt oppover,i taket etterpå kan du se forskjellen på bildene.

 

party_bouncer_setup.jpg

 

Bilde kilde

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Ville ikke anbefalt Tamron 17-50mm til babybilder. Kanskje greit helt i begynnelsen, men når det blir litt fart kommer det til kort. Min erfaring med objektivet er at det fokuserer både treigt og overstadig støyende. Solgte mitt eksemplar etter et par måneder med sporadisk bruk.

 

Har ikke prøvd Sigmas alternativ, men erfaringen min med Sigma 30mm f1.4 og 105mm f2.8 kontra tilsvarende Canon-objektiv med USM er at de er særs trege når det kommer til fokusering.

 

Vi har nettopp fått en liten hundevalp i huset, og kombinasjonen 50mm f1.4 og 580ex II-blitz er det som har resultert i de beste bildene.

 

Kanskje en Nikon 50mm 1,4 og en SB-600 da i starten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...