Gå til innhold

Objektiv og annet utstyr til Canon EOS 550D/60D?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe mitt første speilreflekskamera, og valget står mellom Canon EOS 550D og 60D. Sannsynligvis går 60D av med seieren, avhengig av prisen på objektiv og annet utstyr. I første omgang skal kameraet brukes på ferie for å ta bilder av alt, feks bygninger, statuer, mennesker, landskap og markeder. Etterhvert skal det også brukes på fjell, familie og festlige tilstelninger type bursdag, jul ol.

 

Jeg har lest meg grønn på forskjellige tester og anbefalinger, og vurderer å gå til innkjøp av et Canon EF-S 15-85mm IS USM for å kun ha et enkelt all-round objektiv. Før jeg kjøper noe tenkte jeg imidlertidig at det kunne være lurt å spørre noen med mer erfaring om det kan være lurere å kjøpe to forskjellige, litt billige, objektiver i stedet for et all-round, dyrt, objektiv? I tillegg lurer jeg på hvilket annet utstyr som er ansett som veldig kjekt å ha. Jeg har lest litt om filtre, men har ikke helt forstått bruksområdene. Polariserte filtre høres litt interessant ut siden de slik jeg har skjønt det fjerner reflekser i blanke overflater, men hvordan er det i bruk? Er det anbefalt generelt, eller er det bare for helt spesielle bilder?

 

Hvis noen har eksempler på, eller erfaringer med, noen gode all-round-kit (Hus, objektiv, motlysblender, filtre, stativ, blits, veske?) for Canon EOS 550D/60D på tilsammen rundt 15000kr eller mindre hadde jeg satt pris på det! Enkelte ting kan kanskje kjøpes senere med tanke på at jeg i første omgang skal ut og reise.

 

Mvh

Sondre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel forsåvidt et fornuftig råd. Fordelen med å kjøpe en del utstyr i en smell er at jeg kan få avslag på prisen:P

 

Jeg kunne alikevel tenkt meg noen input når det gjelder objektiv. Med tanke på den store variasjonen av ting jeg kommer til å skulle fotografere, bør jeg prøve meg på EF-S 15-85mm, eller kan det være lurere å kjøpe to forskjellige objektiver på tilsammen 6000kr? Det skal sies at jeg ikke usannsynlig kommer til å kjøpe et 50mm f/1.8 II for å leke med uansett.

Lenke til kommentar

Tilbudet er godt,og objektivet er forgjengeren til 15-85 IS.Aberet med det objektivet er at det gir noen kromatiske aberrasjoner,ikke at det er noen større problem da det kan fikses lett i et redigeringprogram.Du kan kjøpe pakka og selge objektivet senere uten store tapet hvis du vil ha et annet objektiv.I tillegg kan du kjøpe Canon 70-200 f/4 eller Canon 70-300 IS da har du en grei overlapping av brennviddene,jeg ville ikke kjøpt et tredjeparts tele-objektiv under 5000.-

 

Fordelen og ulempen med et objektiv av denne størrelsen/brennvidde-omfanget er at du er på grensen til at produsentene må ta mere kompromisser når det gjelder bildekvaliteten.Fordelen er at du har et relativt stort brennvidde-omfang i et objektiv,du kan kjøpe et objektiv med større brennvidde-omfang men da blir bildekvaliteten dårligere samt at bruksmulighetene vanskeligere.

 

Et polarisering-filter "PL" brukes kun i de situasjoner det er påkrevd da det stjeler endel lys,et annet filter som også kan være noe og ha er gråfilter "ND"det filteret gjør at du kan bruke mye lengere lukkertider uten at bildet blir overeksponert,Typiske situasjoner er natur og for og få en slørete effekt på vann.Filter er ikke noe du behøver og kjøpe i første omgang det er bedre og forstå bruksområdene først så du får korrekte filtre.Det er veldig mye billigere og kjøpe filter av utenlandske butikker,jeg handler filter fra maxsaver.

Når det gjelder UV-filter har du ikke brukt for de i digital fotografiske sammenheng,de blir nå for tiden brukt som et beskyttelseglass foran på objektivet,ulempen er at du får flare,fargestikk samt noe forvrengninger avhengig av kvaliteten på filterene.

Lenke til kommentar

Da har budsjettet fått en noe uventet endring. Etter et år med styrketrening er plutselig dressen blitt for liten, og ny dress spiser dessverre penger:P (På den positive siden får jeg fin dress for pengene her i Tyskland^^)

 

Jeg har fortsatt mest lyst på 60D (kontra 550D), og dermed står det mellom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS og Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II. Tror jeg blir å prioritere lysstyrke foran brennvidde og gå for Tamron. Da kan jeg senere kjøpe et telezoom-objektiv uten at objektivene overlapper hverandre. Noen innvendinger? Har hørt både positive og negative kommentarer om Tamron.

 

Edit: Ser at det er mulig å få 60D med 18-135mm noe billigere enn 60D og 17-50mm hver for seg. Noen tips?

Endret av Sonsol
Lenke til kommentar

18-135mm er kjekt for å være utendørs kan jeg tenkte meg, men så har jeg et lite håp om at 17-50mm kan fungere mer akseptabelt innendørs. Hvordan funker 50mm f/1.8 innendørs? Blir man nødt til å stå langt unna for å få hele eller 2/3 personer med på bildet?

Lenke til kommentar

Kan ikke gjøre annet enn å anbefale Tamron 17-50mm.

Dette er ett knallobjektiv til prisen (som nå har falt enda mer, 2900 hos fotovideo).

 

Kjøpte dette til mitt 350D og benytter det idag på 50D. Har du en liten slump ekstra er VC versjonen å anbefale. Ser nå ut som jeg kommer til å bytte ut min Tamron etterhvert, men det er ett veldig bra og ikke minst lyssterkt objektiv å starte med. Har mange ganger satt pris på lyststyrken i objektivet.

Lenke til kommentar

Stabilisering gir deg to ekstra blendertrinn,dette er ikke en regel men en pekepinne på hva du tjener på og bruke stabilisering men det er flere parametere som avgjør "fortjenesten".Hvis objektivet har et blendertrinn på f/4 så kan du teoretisk få samme lukkertid ved bruk av stabilisering og blender f/8.

Lenke til kommentar

Canon 18-135 lånte jeg før jeg selv kjøpte mitt første objektiv som ble Tamron 17-50 VC. Jeg var aldri særlig fornøyd med noen av disse. Jeg har aldri brukt Tamron 17-50 uten VC, men jeg har som alle andre hørt gode ting om skarpheten dette objektivet leverer. I din situasjon tror jeg nok at jeg hadde gått for det uten VC. Skulle du mot formodning få lyst på det med VC, så kan du få kjøpe mitt for en billig penge.

Lenke til kommentar

Stabilisering gir deg to ekstra blendertrinn,dette er ikke en regel men en pekepinne på hva du tjener på og bruke stabilisering men det er flere parametere som avgjør "fortjenesten".Hvis objektivet har et blendertrinn på f/4 så kan du teoretisk få samme lukkertid ved bruk av stabilisering og blender f/8.

Jeg er nødt til å kjøpe meg et kamera snart så jeg får begynt å eksperimentere mer med lukkertider og blenderåpninger. Jeg trodde jeg hadde god forståelse for hvordan de henger sammen og påvirker bildet, men jeg klarer ikke å forstå hva det du skriver betyr:P

 

Men, hvis jeg har forstått det riktig, kan den lengre lukkertiden IS tillater gi bedre dybdeskarphet i bildene, noe som virker tiltalende mtp at jeg ønsker å ta bilder av byer og attraksjoner. På den andre siden kan mest sannsynlig kreativ bruk av busker el gi samme stabiliteten, så Tamron 17-50mm u/VC er kanskje det mest interessante valget likevel. Høres det fornuftig ut?

 

 

Skulle du mot formodning få lyst på det med VC, så kan du få kjøpe mitt for en billig penge.

 

Kjøper jeg en Tamron 17-50mm uten VC kan vi jo i så fall bytte så vi begge får noe den andre var misfornøyd med.

Lenke til kommentar

Hvor viktig er IS/VC når en skal ta endel bilder både inne og ute uten stativ? Står nå mellom 17-50mm m- og u/VC og 18-135mm. Det skal ikke være lett:P

 

VS/IS er viktig ved fotografering av stillestående motiver når det er lite lys: Med stabilisering kan du forlenge lukkertiden uten at bildet blir uskarpt, og får da nok lys inn på sensoren til at bildet blir "brukanes"

 

VS/IS er ikke viktig ved fotografering av bevegelige motiver (som barn, dyr, artister). for å få skarpe bilder i slike situasjoner må du uansett benytte såpass kort lukkertid (minimum 1/60 sek - min påstand) at stabilisator ikke gjør nytten. Da er det kun stor blenderåpning som nytter (i dårlig lys)...

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for Tamron uten VC.

 

Lykke til!

Endret av Heaven
Lenke til kommentar

Stabilisering gir deg to ekstra blendertrinn,dette er ikke en regel men en pekepinne på hva du tjener på og bruke stabilisering men det er flere parametere som avgjør "fortjenesten".Hvis objektivet har et blendertrinn på f/4 så kan du teoretisk få samme lukkertid ved bruk av stabilisering og blender f/8.

Jeg er nødt til å kjøpe meg et kamera snart så jeg får begynt å eksperimentere mer med lukkertider og blenderåpninger. Jeg trodde jeg hadde god forståelse for hvordan de henger sammen og påvirker bildet, men jeg klarer ikke å forstå hva det du skriver betyr:P

 

Prøver igjen :)

 

Hvis du må bruke blender f/4 og lukker 1/100 sec, med stabilisering skal du da foreksempel klare og bruke f/5.6 og lukker 1/25 sec for å oppnå samme eksponering av bildet og fortsatt unngå bevegelseuskarphet.

 

Fordelen med stabilisering er at du kan ta bilder med samme blender og litt lengere lukkertider og fortatt ikke undereksponere bildene samt unngå bevegelseuskarphet som du kanskje ville fått uten og bruke stabilisering på samme lukkertid.

 

Har du lest den fine guiden "lukker,blender,iso og sånt" ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...