Gå til innhold

MSI med APU-kort


Anbefalte innlegg

Hva menes det med ekstra rask ladning over USB?

Er vel ganske logisk at det blir konsentrert mer strøm til den USB-porten som du skal lade på?

Kan du forklare hvordan man kan konsentrere strømmen til en USB-port? Menes det da å øke spenningen?

Strømstyrken øker til maksimale 1.5A :-)

Trenger du noe videre forklaring foreslår jeg at du googler litt selv, er ikke akkurat noe elektriker selv.

Vel, hvis jeg ikke huske feil fra elektrotimene så må man øke spenningen for å øke strømmen, da jeg vil anta at totalmotstanden i kretsen usb+mp3-spiller(f.eks.) vil være konstant. Jeg antar at de fleste produkt med USB-tilkobling kjører på samme spenning, så det å øke spenningen kan da ikke være helt heldig for produktet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man må jo ikke øke spenning for å øke ampere. det er ganske mange tusen volt som går ut av fingern din når du får statisk elektrisitet. hadde det vert mange ampere i tillegg hadde det vært en naturlig måte å dø på.

Er jo ikke akkurat helt sammenlignbart. Hadde spenningen på rundt 100 kilovolt som oppstår ved statisk elektrisitet vart lengre, dvs, at det hadde vært en ladning tilstede som kunne støtte det, så jo, da ville du fått en strøm lik U/R (spenning delt på motstand). Men, nå er den elektriske ladningen ved en statisk utladning veldig liten. Ampere er definert som 1C/s, eller én coloumb per sekund gjennom et tverrsnitt.

Lenke til kommentar

man må jo ikke øke spenning for å øke ampere. det er ganske mange tusen volt som går ut av fingern din når du får statisk elektrisitet. hadde det vert mange ampere i tillegg hadde det vært en naturlig måte å dø på.

Er jo ikke akkurat helt sammenlignbart. Hadde spenningen på rundt 100 kilovolt som oppstår ved statisk elektrisitet vart lengre, dvs, at det hadde vært en ladning tilstede som kunne støtte det, så jo, da ville du fått en strøm lik U/R (spenning delt på motstand). Men, nå er den elektriske ladningen ved en statisk utladning veldig liten. Ampere er definert som 1C/s, eller én coloumb per sekund gjennom et tverrsnitt.

 

jeg svarte deg bare med et eksempel. lager understrek på den første settningen...

om eksempelet var et godt et trenger vi ikke ta i denne diskusjonen.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Å sammenligne statisk elektrisitet og en DC-krets blir omtrent som å sammenligne epler og pærer.

 

Med min beskjedne 2FY-bakgrunn regner jeg med at det er Ohms lov som gjelder i en DC-krets (som det er snakk om i USB-tilfellet). Ohms lov forteller oss at spenningen er et produkt av motstand og strøm, med andre ord er strøm = spenning / motstand. Som Big SturL sier vil motstanden i vårt tilfelle være konstant, og da må man øke spenningen for å få mer strøm til enheten per tidsenhet.

 

Jeg deler Big SturLs nysgjerrighet og håper noen som har peiling kan komme med en forklaring.

Lenke til kommentar

deler noe jeg gravde opp fra the world wide web...

 

Charge your Apple iPad with ease

MSI Announced i-Charger, iPad/iPhone/iPod recharge utility

 

... MSI's full series of mainboard products are now featured with i-Charger software for charging users’ iPad products at ease. Any PC with MSI mainboard now provides safe and fast USB charging solution for your iPad products.

 

Mobile consumer appliances are getting more and more attention in current day fast moving life style. The iPhone, iPod Touch and iPad products are the most popular almost everywhere. The iPad launched in April features with very special charging requirements as it requires 1.2A power supply rather than the 0.5A current available with conventional USB interfaces. That is ordinary personal computer cannot charge your iPad even at power on status. The MSI i-Charger is a Windows resident program capable of revising power supply mode of your USB port. Once an iPad is connected to your USB port the i-Charger sends a signal to initiate its charging circuit. A smart and convenient charging solution for your iPad.

 

In addition to the full series of mainboards all the system type product; including notebook, personal and All-in-One computers support i-Charger charging software...

Lenke til kommentar

merklig ikke HW.no utdyper artikler etter noen dager. kommer veldig mye frem i diskusjon.no som ikke står i artikkel. får hw.no penger for pressemeldinger fra produsenter?

Flott utdyping oppe der forøvrig ;)

 

Nei, jeg tviler på at HW.no får noe penger for artiklene sine. Ang. manglende innhold så kommer nok det av manglende ressurser... Hardware trenger virkelig noen skribenter som ønsker å gå mer i dybden, pro-bono (uten betaling).

Lenke til kommentar

Hva menes det med ekstra rask ladning over USB?

Er vel ganske logisk at det blir konsentrert mer strøm til den USB-porten som du skal lade på?

Kan du forklare hvordan man kan konsentrere strømmen til en USB-port? Menes det da å øke spenningen?

Strømstyrken øker til maksimale 1.5A :-)

Trenger du noe videre forklaring foreslår jeg at du googler litt selv, er ikke akkurat noe elektriker selv.

Vel, hvis jeg ikke huske feil fra elektrotimene så må man øke spenningen for å øke strømmen, da jeg vil anta at totalmotstanden i kretsen usb+mp3-spiller(f.eks.) vil være konstant. Jeg antar at de fleste produkt med USB-tilkobling kjører på samme spenning, så det å øke spenningen kan da ikke være helt heldig for produktet?

USB 3.0 har fått en ny "power"-standard enn den gamle USB 1.1/2.0 5V ((+/)-0,25) og 0,5 A.

 

USB-enhetene kunne tidligere "spørre" om de fikk tilgang til over 0,1 A og kunne få tildelt inntil 0,5A per USB-port. Økt strøm fører til litt økt spenningstap i kablene, derfor 0,25 V tillatt spenningsfall før den tilkoblede enheten. Enheten vil sjeldent oppføre seg som en passiv motstand. Den vil tilpasse strømforbruket til hva den får tildelt og hele tiden jobbe på ca 4,75-5,0 V. Hvis en enhet får tildelt all strømmen (0,5A) fra en port så vil man ikke kunne koble til passive HUB-er for å fordele signalene fra 1 USB-port til flere USB-enheter. Hver USB-port støtter inntil 127 enheter, inkludert mellomliggende HUB-er. Enhetsadressene er 7 bit, noe som gir 128 enheter. Derav har kontrolleren selv en av adressene.

 

Den nye standarden strekker strømtilførselen lengre ved å tillate enhetene å søke om inntil 1,5 A. Tillatt spenningsfall i kablene er økt noe, men jeg vet husker ikke nøyaktig hvor mye. Men la oss si 0,5V spennningsfall for eksemplets skyld. Da vil hver USB-port kunne levere hele 1,5A*5V = 7,5 Watt. Tidligere var det 0,5A*5V = 2,5 Watt. I mottagerenden av kabelen vil noe av dette ha forsvunnet som tap i kabelen og da blir det 0,5A* minimum 4,75V = minimum 2,375 Watt for USB1.1/2.0 og 1,5A * minimum 4,5 V = minimum 6,75 Watt for USB 3.0.

 

Så vidt jeg husker krever alt over 0,5A tildelt strøm at datatrafikken "slås av". (Jeg regner med det betyr nedsetting til den laveste hastighetsgraden. Jeg husker dårlig der også, men leg tror det var 1,5 Mbit/s.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Og en ting ang HTPC: Litt lyst å bygge en liten HTPC selv i fremtiden, men ikke sikkert på det med software osv.

 

Bruker de fleste Vanlig windows 7 eller Windows Media Server (?) eller linux ?

Har de filmene på en hdd og bare spiller av via hdmi ?

(Er veldig interessert i det med HTPc, men kan lite om det)

 

HTPC gjør din underholdningshverdag super, og den dagen din htpc kneler da merker du hvor viktig den var. Tro meg. Er kjipern hos meg om dagen som må bruke en syvio x9 nå.

 

Om du feks har en reciever som du har koblet kinolyd eller stereolyd for den del så kan du enkelt ta lyd og bilde direkte via HDMI. Da har du god lyd på stereoannlegget og bildet på TV.

 

Det beste er enkelheten, brukergrensesnittet med albumcover etc.

Du slipper kraglete setup med delay /usync på stemme/bilde på filmer og du har både filmer, bildesamling og musikk tilgjengelig på enkleste sett. Dessuten gjør en HTPC om TV'n din til en STOOR pc-skjerm og hva er vel bedre enn det?

 

Selv sverger jeg til

xbmc. Xbmc er laget for windows, Linux,og OSX/apple tv. Den går på toppen av ditt eksisterende os.

Vet at mange også liker Boxee. Som xbmc er også boxee noe som går utenpå ditt os, slik at du bruker det os du liker best. Om du ønsker å teste ut Linux kan du med fordel teste ut element. Element er bygget på (x)Ubuntu Linux og er lar deg enkelt installere plug ins og utvidelser. Supert GUI, stabilt, rett og slett bra.

 

Har selv brukt Linux i bunn på xbmc og var svært fornøyd. Men om du ikke har brukt linux eller ikke har ork til å teste ut så kjør xbmc eller boxee på toppen av det favoritt OS. Da er du kjapt igang med alle fordelene med "3m GUI" og får det beste fra både pc og TV.

 

Tusen takk for all infoen :)

 

Har en Onkyo TX-SR508 (7.1 receiver) som jeg bruker til TV og film.

 

Løsningen jeg har nå, er at jeg bruker en HDMI fra min "main" pc og videre til receiveren.

Bruker PS3 når jeg ser på "lovlig" film :)

Litt dårlig, ja "main" pc'en min bråker veldig mye, og så er den veldig stor og må stå nært tven. (det som er bra er at jeg har ATI 5870 som kan overføre DD og DTS, men er ikke sikker på om jeg har "aktivert" den instillingen enda)

 

Jeg skal iallefall laste ned xbmc og teste den ut, har hørt godt om den fra andre også :)

 

 

Hadde virkelig vært bra å ha en liten htpc og se Prison break ifra, da jeg kun har de i .avi format og ikke på dvd :p

Lenke til kommentar

 

Har en Onkyo TX-SR508 (7.1 receiver) som jeg bruker til TV og film.

 

Løsningen jeg har nå, er at jeg bruker en HDMI fra min "main" pc og videre til receiveren.

Bruker PS3 når jeg ser på "lovlig" film :)

Litt dårlig, ja "main" pc'en min bråker veldig mye, og så er den veldig stor og må stå nært tven. (det som er bra er at jeg har ATI 5870 som kan overføre DD og DTS, men er ikke sikker på om jeg har "aktivert" den instillingen enda)

 

Jeg skal iallefall laste ned xbmc og teste den ut, har hørt godt om den fra andre også :)

 

Hadde virkelig vært bra å ha en liten htpc og se Prison break ifra, da jeg kun har de i .avi format og ikke på dvd :p

 

Et svært godt og rimelig alternativ til en fullverdig HTPC kan jo være å gå for en mediapsiller. De er lydløse, klarer full HD og både lyd og bilde over HDMI. Da kan du bare streame musikk og film fra den bråkete main-pcen din. Da kan du ha pcen alle andre steder enn i stuen. Så kandu kose deg med musikk og film uten viftestøy, skranglete kabinetter, bråkete strømforsyninger og disker/dvddrev.

 

Finn en som spiller alt, både .iso, .mkv, .avi,.flv,H.264, flac etc. Koster kun fra 700-2000kr avhngig av hva du velger. Ok, du mangler muligheten til å surfe webben vilt på TV'n men de fleste lar deg se youtube, flicker etc. Noen av disse har også plass til ekstra HDD slik at du kan bruke den som NAS/backupdisk. Eller du kn sette den opp til å laste ned torrenter for deg slik at du ikke trenger bruke pc'n til det. Det er rett og slett mange bruksområder for lite kroner. Du finner modeller som gir deg litt kjipt DOS skjermbilde når du browser etter filmer/musikk, mens andre gir deg full coverart etc.

 

Da htpc trakk sitt siste sukk for ca 1 år siden gikk jeg for en mediaspillerløsning da det var alt jeg hadde råd til akkurat da. Skulle oppgradere til HTPC igjen var tanken, men selv om jeg har en av de billigste modellene uten fancy GUI og coverart gjør den jobben så bra og uten støy at jeg har nå fortsatt ikke gått tilbake til fullverdig HTPC og ser ikke at jeg gjør det i nærmeste fremtid heller.

 

Flere norske tester av medespillere.

 

Xtreamer

Syvio

Digital Cowboy

Popcorn Hour

Dlink Boxee Box

WD TV

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

 

Har en Onkyo TX-SR508 (7.1 receiver) som jeg bruker til TV og film.

 

Løsningen jeg har nå, er at jeg bruker en HDMI fra min "main" pc og videre til receiveren.

Bruker PS3 når jeg ser på "lovlig" film :)

Litt dårlig, ja "main" pc'en min bråker veldig mye, og så er den veldig stor og må stå nært tven. (det som er bra er at jeg har ATI 5870 som kan overføre DD og DTS, men er ikke sikker på om jeg har "aktivert" den instillingen enda)

 

Jeg skal iallefall laste ned xbmc og teste den ut, har hørt godt om den fra andre også :)

 

Hadde virkelig vært bra å ha en liten htpc og se Prison break ifra, da jeg kun har de i .avi format og ikke på dvd :p

 

Et svært godt og rimelig alternativ til en fullverdig HTPC kan jo være å gå for en mediapsiller. De er lydløse, klarer full HD og både lyd og bilde over HDMI. Da kan du bare streame musikk og film fra den bråkete main-pcen din. Da kan du ha pcen alle andre steder enn i stuen. Så kandu kose deg med musikk og film uten viftestøy, skranglete kabinetter, bråkete strømforsyninger og disker/dvddrev.

 

Finn en som spiller alt, både .iso, .mkv, .avi,.flv,H.264, flac etc. Koster kun fra 700-2000kr avhngig av hva du velger. Ok, du mangler muligheten til å surfe webben vilt på TV'n men de fleste lar deg se youtube, flicker etc. Noen av disse har også plass til ekstra HDD slik at du kan bruke den som NAS/backupdisk. Eller du kn sette den opp til å laste ned torrenter for deg slik at du ikke trenger bruke pc'n til det. Det er rett og slett mange bruksområder for lite kroner. Du finner modeller som gir deg litt kjipt DOS skjermbilde når du browser etter filmer/musikk, mens andre gir deg full coverart etc.

 

Da htpc trakk sitt siste sukk for ca 1 år siden gikk jeg for en mediaspillerløsning da det var alt jeg hadde råd til akkurat da. Skulle oppgradere til HTPC igjen var tanken, men selv om jeg har en av de billigste modellene uten fancy GUI og coverart gjør den jobben så bra og uten støy at jeg har nå fortsatt ikke gått tilbake til fullverdig HTPC og ser ikke at jeg gjør det i nærmeste fremtid heller.

 

Flere norske tester av medespillere.

 

Xtreamer

Syvio

Digital Cowboy

Popcorn Hour

Dlink Boxee Box

WD TV

 

Har seg slik at jeg har pcen på rommet, TV'en også :p

 

Flytter på hybel til neste år da, og da har jeg sikkert TV'en i stua og pcen på rommet vil jeg tro, så da hadde det vært kjekt med en mediaspiller.

Her hjemme har vi ganske ustabilt nett, så ville neppe lønt seg å streamet filmer, spesielt ikke i HD. Testet å streame HD film fra pc til ps3 med et program som heter "ps3 media server" og det gikk veldig dårlig.

 

Men takk for tipsene, likte WD TV allerede :p

 

Og lasta ned XBMC igår og ble forelska i det for og si det mildt!

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...