Gå til innhold

NASCAR - Amerikas stolte motorsport


Anbefalte innlegg

500px-NASCAR.svg.png

 

The National Association for Stock Car Auto Racing (NASCAR) De tre største racing-serien sanksjonert av NASCAR Sprint Cup Series, The Nationwide Series , og Camping World Truck Series.

 

sprintcuplogo.jpgnationwide_series_logo_pw_md.jpg

NCWTSLogo_250.gif

 

 

NASCAR er en av de mest sette profesjonell idrett i form av TV-rettigheter i USA. Football er profesjonell den eneste sporten i USA for å holde flere seere enn NASCAR. Internasjonalt løpene er NASCAR kringkastet i over 150 land. NASCAR har 17 av de 20 beste deltok single-dagers sportsbegivenheter i verden, og hevder 75 millioner fans som kjøper over $ 3 milliarder i årlig lisens produktsalg. Fortune 500 selskaper sponsor NASCAR mer enn noen annen motorsport. Selv om dette har vært i tilbakegang siden begynnelsen av 2000-tallet.

 

Driverne mester bestemmes av et poengsystem hvor poeng gis i henhold til etterbehandling plassering og runder ledet. Sesongen er delt inn i to segmenter. Etter den første 26 løpene, 12 høyest rangerte sjåfører er de seeded basert på deres totale antall seire og konkurrere i de siste 10 løpene med forskjelle i poeng sterkt utlignet. Dette kalles Chase for mesterskapet. Serien har sterke røtter i Sørøst USA med halvparten av sitt 36-race sesongen i den regionen. Det har imidlertid vokst til å bli en av de seks mest populære profesjonell idrett i USA. 500 Daytona , den mest prestisjetunge løp, hadde et TV-publikum i USA på rundt 16 millioner seere i 2009. Tidligere seilaser har blitt holdt i Canada , og utstillingen ble arrangert i Japan og Australia .

 

Sprint Cup Series bilene er unike i bil racing. Motorene er kraftige nok til å nå hastigheter over 200 mph (320 km / t), men høy vekt gjør for dårlig håndtering. Deres kropper og chassis er strengt regulert for å sikre paritet, og elektronikk generelt spartansk i naturen.

 

 

NASCAR-Chase-for-the-Sprint-Cup-logo-475w3-300x176.jpg?1290354424

 

 

Etter den første 26 løpene, kuttet er en laget, med de tolv beste sjåførene og lag (pluss bånd) som sitter i Chase for Championship eller bare "The Chase"). The Chase deltakerne har sine poeng økt til et nivå matematisk uoppnåelig med noen utenfor dette feltet (om lag 1800 poeng foran den første føreren utsiden av Chase). Hver fører som gjør Chase får 5000 poeng, pluss 10 ekstra poeng for hvert løp han vant i løpet av de første 26 løpene. Race oppsett fortsatt den samme og poeng er scoret på samme måte i de siste 10 løpene. Den som leder i poeng etter den 36. løpet er erklært Sprint Cup mester. Å oppmuntre til fortsatt konkurranse blant alle sjåfører, er en rekke priser gitt til sjåførene etterbehandling utenfor Chase. Den høyeste etterbehandling non-Chase driver (i 2007, 13. plass på slutten av sesongen) er tildelt en bonus (ca $ 1 million)

 

Tidligere, kan mesteren er avgjort før siste løp (eller enda flere løp før slutten av sesongen) fordi det var matematisk umulig for alle andre drivere å få nok poeng til å kjøre forbi lederen. Selv om dette fortsatt er matematisk mulig å gå inn i de to siste hendelsene, har det ennå ikke forekomme.

 

 

500px-US_NASCAR_Sprint_Cup_Series_Track_Location.PNG

 

 

Sprint Cup løpene er ikke gjennomført på identiske spor. I 2011 sesongen vil det være 21 ovale baner og 2 vei kurs på timeplanen. Oval spor varierer i lengde fra 0,526 miles (847 m) ( Martinsville Speedway) til 2,66 miles (4,28 km) ( Talladega Superspeedway). Mens noen låter er sanne ovaler (Bristol Motor Speedway, Dover International Speedway), mange er tri-oval ( Kentucky Speedway, Kansas Speedway, Daytona International Speedway ). Andre konfigurasjoner er quad-oval ( Charlotte Motor Speedway, Atlanta Motor Speedway , Texas Motor Speedway ), D-oval ( California Speedway, Michigan International Speedway , Richmond International Raceway), oval med ulike ender ( Darlington Raceway), trekantete ( Pocono Raceway ) , og nesten-rektangulære ( Indianapolis Motor Speedway). Kurs også ulik grad av bank på kurver, med forskjeller i graden av bank og selvfølgelig lengden bidrar til ulike topphastighet på ulike kurs. New Hampshire Motor Speedway og Phoenix International Raceway, regnes som "flat" låter som de har bare 7 og 11 (henholdsvis) grader av bank i svingene. Infineon Raceway og Watkins Glen International er komplekse formet veien kurs. Mens serien har et rykte for å være oval sentrisk, har det alltid vært minst én vei kurs på timeplanen siden starten. Race varierer mye basert på banen. Den raskeste sporet er Talladega Superspeedwayder posten rase gjennomsnittlig hastighet er 188 mph (303 km / t) med posten kvalifiserende runde av 212.809 mph (342,483 km / t) satt av Bill Elliott i 1987. Den tregeste sporene er Infineon Raceway, en vei kurs, med en rekord løp gjennomsnittlig hastighet på bare 81 mph (130 km / t) og kvalifiserende runde på 99 mph (159 km / t), og Martinsville Speedway, en svært kort, nesten flat "bindersen" formet oval, med en rekord løp gjennomsnittlig hastighet på 82 mph (132 km / t) og en kvalifiserende runde på bare 98 mph (156 km / t). Den gjennomsnittlige hastigheten er regnet ut basert på vinnerens rase tid gjennom hele løpet, fra viftet av grønne flagget til viftet med den rutete flagget, inkludert runder brukt under forsiktighet, delt på avstanden av løpet. Medgått tid i rødt flagg perioder er ikke lagt inn i beregningen av den gjennomsnittlige hastigheten.

 

 

Regler

 

Poengsystem

Første plass får 185 poeng, med femten poeng som skiller første fra andre. Etter andre plass (170 poeng), den første skalaen går, med fem poeng som skiller andre til sjette plass. Etter sjette plass den andre skalaen går, skiller drivere med fire poeng for stillinger sju til elleve. Etter det tredje skalaen er i kraft, skille resten av feltet med tre poeng (se oversikten i nedover). Dette er grunnen til biler vil noen ganger gå tilbake på sporet etter et vrak, selv om de har noen sjanse til å vinne. Ved å flytte opp tre stillinger, får de ni poeng. Hver fører som starter løpet vil motta den fulle poeng som passer med hans / hennes sluttplassering, og det er ingen minsteavstand til å fullføre før man kan bli klassifisert i en sluttplassering.

 

For poeng etter runder ledet det to fem-punkts bonuser: 5 poeng for å ha ledet en runde (en enkelt runde) og fem poeng for ledende flest runder av sjåførene i det løpet. Hvis en sjåfør har ført minst en etappe i løpet, at sjåføren er tildelt en ekstra 5 poeng på toppen av de punktene de tjent basert på posisjon. Siden er det umulig å vinne et løp uten å ha ledet minst siste runde, betyr de fem bonuspoeng for å ha ledet en runde at minimum poeng et løp vinner mottar er 190 poeng (185 for plassering pluss 5 for lede en runde). I tillegg tjener føreren som leder flest runder ytterligere 5 poeng. Sjåføren som leder flest runder i et løp har fått 10 bonus poeng (5 for sin første runde ledet, og 5 for ledende flest runder). Runder fleste-leder fastsettes ved start-mål på slutten av hver runde. En sjåfør kan ikke bare lede en del av en runde eller annet sted på banen, føreren må være den første over start-finish line å bli vurdert leder for den runden. Masten sitter er derfor ikke garantert å motta 5 bonuspoeng siden han kunne bli vedtatt i løpet av første runde. Runder fleste-leder telles under både grønt og gult flagg, slik at sjåfører vil noen ganger hopper over en pit stop for å arve ledelsen i løpet av en forsiktig runde og få bonuspoeng.

 

Drivere` poeng er tildelt sjåføren som starter løpet. Det er lovlig (men sjelden) å endre drivere under et løp (vanligvis på grunn av skade eller utmattelse), men den nye sjåføren får ingen poeng, og sjåføren som startet rittet vil få kreditt for den endelige sluttplasseringen. I 2007 Denny Hamlin erstattet Aric Almirola i NASCAR Nationwide Series løp på The Milwaukee Mile , fordi Aric startet rittet han ble tildelt poeng og æren for seieren, selv om Denny Hamlin kjørte bilen til seier lane.

 

Poeng blir også gitt til eieren av en bil. For en bil som gjør feltet, eieren punktene er de samme som driver poeng for at rase. Biler som ikke klarer å kvalifisere seg til et løp gevinst eier poeng basert på hvor godt de kvalifiserte, fortsetter de 3 poeng per posisjon slik at den 44. bilen i kvalifiseringen får 31 poeng, får 45. 28 poeng, og så videre, til et minimum ett poeng under 54plass.

 

Posisjon - Poeng

1st 185

2nd 170

3rd 165

4th 160

5th 155

6th 150

7th 146

8th 142

9th 138

10th 134

11th 130

12th 127

13th 124

14th 121

15th 118

16th 115

17th 112

18th 109

19th 106

20th 103

21st 100

22nd 97

23rd 94

24th 91

25th 88

26th 85

27th 82

28th 79

29th 76

30th 73

31st 70

32nd 67

33rd 64

34th 61

35th 58

36th 55

37th 52

38th 49

39th 46

40th 43

41st 40

42nd 37

43rd 34

 

I Sprint Cup løp, toppen 35 biler på tabellen kvalifiserer automatisk, uavhengig av kvalifiseringstid. Den "topp 35" cutoff er basert på bileieren poeng, ikke fører poeng. Videre, for de fem første løpene i sesongen, er "top 35" anses å være den endelige topp 35 fra forrige sesong. Etter 5 løp, er "topp 35" i dagens topp 35 på avslutningen av det forrige løpet. Hensikten med denne regelen er å belønne lag som kjører hele planen. Dette er generelt antatt å bedre evnen til lagene til å beholde sponsing ved å tilby sponsorene forsikring om at deres biler vil faktisk være i løpet.

 

Mens startrekkefølgen er fortsatt basert på kvalifiserende ganger, over topp 35 cutoff er lag garantert å være "i showet". Den øverste 35 lagene i eiers poeng (i motsetning til førerens poeng) er garantert å starte i toppen 42 stillinger. Den 43. startposisjon er reservert for Champion's provisoriske. Hvis det ikke tidligere mesteren bruke denne foreløpig, den åttende raskeste bilen ikke er i topp 35 vil starte 43 plass.

 

Race prosedyre

 

Sprint Cup løp holdes enten lørdag kveld eller søndag (væravhengig), mens Nationwide Series løp og Craftsman Truck Series løpene vanligvis kjøres fredag kveld eller lørdag. NASCAR Sprint Cup unngår holder løp og andre serier løp på samme dag. Regional-serien også vanligvis kjører fredag kveld eller lørdag. Sprint Cup lagene er sjelden lov til å praktisere den dag i et løp.

 

Nationwide Series og Camping World Truck Series heller ikke kan holdes på samme tid, på grunn av NASCAR's TV-restriksjoner som forbyr både serien fra å kjøre på samme tid, og de lavere serier må luft på tape delay regel hvis det skjer.

 

Start av rase

NASCAR har en obligatorisk førerens møte to timer før hvert løp, eller i beslaglegge kvalifiseringen etterfulgt av løpet kort tid etterpå, før kvalifiseringen. Drivere som ikke klarer å delta på møtet eller i pre-race seremonier blir tvunget til å starte sist i løpet. I tillegg krever alle lag som bytter til en backup bil (på grunn av en ulykke i praksis), en motor endre, krever andre ikke-godkjente deler endringer (i beslaglegge løp) eller gjør en driver endring (dvs. ikke er drevet av den samme sjåføren som kvalifisert den) må også slippe til bak på feltet for start.

 

Siden 2004, må førere vente til etter nasjonalsangen(e) har / har spilt før de går inn sine biler.

 

På fem minutter etter at National Anthem, kommandoen "Gentlemen, start motorene" (eller en kjønnsnøytral variant) er gitt av grand marskalk av løpet. Etter minst tre warm-up runder bak en tempo bil , alle NASCAR løp begynner med en rullende start .

 

 

Som de fleste andre sanksjonsmuligheter organer, vil NASCAR bruke flagg til å gi førere med informasjon om spor forhold. NASCAR. Det hvite flagget brukes til å signalisere at lederen er på siste runde, på ISC regulert arrangementer (som Formel 1 og de fleste europeiske mesterskap) det er brukt for å signalisere at en tregere bil er i rute. Også gjør det blå flagget er angitt i FIA ISC ikke har en diagonal stripe, og det svarte flagget betyr at en sjåfør er diskvalifisert.

 

Flagg

 

40px-Auto_Racing_Green.svg.png

Den grønne flagget indikerer at løpet har startet eller startes på nytt.

 

40px-Auto_Racing_Yellow.svg.png

Den gule flagg eller varsomhet flagg indikerer en fare på banen - oftest en ulykke, men noen ganger også for rusk, lett regn, utrykningskjøretøy inn (vanligvis på korte baner uten tunnel) eller en planlagt konkurranse gult. Alle biler må bremse ned og følge en sikkerthet bil. Forbi er ikke tillatt under den gule flagg.

 

40px-Auto_Racing_Red.svg.png

Den røde flagg indikerer at løpet har blitt stoppet. Dette kan skje på grunn av en stor ulykke, dårlig vær, spore reparasjon (for eksempel skadet fange fekting), eller for alvorlig spor rengjøring (slik som den siste runder, da NASCAR kan vaske hele sporet for å sikre at løpet kan fullføres under grønt flagg forhold, til og gjøre det med sporet rent for olje fra motorhavari eller krasjer). Race lagene er ikke tillatt å reparere eller justere biler under rødt flagg forhold.

 

40px-Auto_Racing_White.svg.png

Den hvite flagget angir en runde igjen i løpet.

 

40px-Auto_Racing_Chequered.svg.png

Det rutete flagget indikerer at en rase eller kvalifiserende er over.

 

40px-Auto_Racing_Black.svg.png

Den svarte flagg indikerer at en driver blir straffet. Dette kan skyldes et regler brudd av føreren eller pit crew, eller hvis et kjøretøy har tilstrekkelig mekanisk skade at det er en fare for andre førere. En svart flagg vises med et rødt flagg indikerer en øvelse er over.

 

40px-Auto_Racing_Plain_Blue.svg.png

Det blå flagget er brukt for å indikere en lokal forsiktighet på en vei kurs. Det er ikke brukt på ovaler. Hvis et fullverdig kurs forsiktighet er nødvendig, vil NASCAR bruke gult flagg for å indikere dette. I kjølvannet av en fatal hjørne arbeideren krasj på Daytona International Speedway i 2004 i en ikke-NASCAR sanksjonert (men ved hjelp av spor arbeidere) rase, NASCAR har blitt tilbakeholdne de siste årene å bruke dette flagget, velger å hele kurset advarsler hvis noen sikkerhets team medlemmene har til å nærme banen i et forsøk på å gi trygghet arbeiderne en tryggere miljø for å inspisere rusk ved å tvinge alle biler under tempo bil hastighet, i stedet av rase hastighet, for å fjerne rusk. Begrunnelsen er mest av feltet vil bli pakket sammen mens opprydding som skjer, istedenfor å bli spredt over hele banen.

 

 

200px-NASCAR.svg.png

 

Kilder:

Jeg har hentet mye kilder fra Wikipedia.com og Nascar.com

Endret av Denny Hamlin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en stor lidenskap for den fantastiske motorsporten. Jeg har slitt med å finne personer/nettsteder hvor jeg kan diskutere dette emnet. Det gjelder også at det ikke finnes et forum som bare fokuser på NASCAR i Norge. Jeg tenkte at jeg kanskje kunne starte med å lage en tråd her. Hvis det begynner å bli flere og flere personer som får det samme problemet med å finne et sted hvor man kan diskutere sporten, kunne vi evt. lage et forum en vakker dag?

 

Jeg håper at du har kost deg med å lese denne artikkelen om NASCAR selvom du ikke har peiling eller aldri har hørt om det.

 

Jeg er villig til å diskutere med deg!

Lenke til kommentar

Hille; Jeg legger ikke skjul på at jeg har brukt engelsk/norsk oversettelse. som dere kansje har fått med dere så er jeg døv, og av den grunn så er ikke norsk gramatikken min helt i overklasse. En av grunnene til at jeg startet dette her var fordi jeg vil kunne trene opp gramatikken min!

 

Ja, jeg kommer nok til å begynne med å ha en tråd regelmessig.

 

Jeg følgte alle 36 løpene på Viasat Motor, eller hvis jeg ikke hadde tid til å se på tv, så lastet jeg det ned. Så hvis du vil se på NASCAR så ville jeg prøvd der.

Lenke til kommentar

2011 NASCAR Sprint Cup Series 2011 NASCAR Sprint Cup Series

 

Det nærmerer seg til å sette igang sesongen igjen! Den 63. sesongen er i gang å gjennomført. Det begynner i den legendarisk bane Daytona 12 februar, derhvor skal to oppvisningsløp som heter "Budweiser Shootout" og "Gatorade Duels 1 og 2" som er de kvalifiserende løpene i Daytona 500. Daytona International Speedway premierer endelige sesongen den 20 februrar. 43 biler skal kjøre 500 miles (804.672 km) og det varer 200 runder.

 

Team:

 

- Earnhardt Ganassi Racing Chevrolet

1. Jamie McMurray,

42. Juan Pablo Montoya

- Front Row Motorsports Ford

34. Travis Kvapil

36. Dave Blaney

37. Tony Raines

- Furniture Row Racing Chevrolet

78. Regan Smith

- Germain Racing Toyota

13. Casey Mears

- Hendrick Motorsports Chevrolet

5. Mark Martin

24. Jeff Gordon

48. Jimmie Johnson

88. Dale Earnhardt Jr

- Joe Gibbs Racing Toyota

11. Denny Hamlin

18. Kyle Busch

20. Joey Logano

- JTG Daugherty Racing Toyota

47. Bobby Labonte

- Michael Waltrip Racing Toyota

00. David Reutimann

57. Martin Truex, Jr.

- NEMCO Motorsports Toyota

87. Joe Nemechek

- Penske Racing Dogde

2. Brad Keselowski

22. Kurt Busch

- Phoenix Racing Chevrolet

09. TBA

- Red Bull Racing Toyota

4. Kasey Kahne

83. Brian Vickers

- Richard Childress Racing Chevrolet

27. Paul Menard

29. Kevin Harvick

31. Jeff Burton

33. Clint Bowyer

- Richard Petty Motorsports Ford

9. Marcos Ambrose

43. A. J. Allmendinger

- Robby Gordon Motorsports Chevrolet

7. Robby Gordon

- Roush Fenway Racing Ford

6. David Ragan

16. Greg Biffle

17. Matt Kenseth

99. Carl Edwards

- Stewart Haas Racing Chevrolet

14. Tony Stewart

39. Ryan Newman

- Tommy Baldwin Racing Chevrolet

36. TBA

- TRG Motorsports Chevrolet

71. TBA

- Whitney Motorsports Chevrolet

46. J.J. Yeley

- Wood Brothers Racing Ford

21. Bill Elliott

 

Oppsummert fra forrige sesong.

 

Denny Hamlin var veldig nærme å stoppe Jimmie Johnsons fantastiske statistikk verdensmesteskap-antallet. Han ledet sammenlagten når Chase-serien har startet. Det måtte være Denny Hamlin`s verste minner, når det var de siste to løpene i Chase-serien. Phoenix International Speedway. Denny Hamlin startet på 14.plass, men han kom opp til fronten med en gang og ledet nesten hele løpet. Med 14 runder å gå måtte Hamlin inn på pit-stop'en fordi han var tom for drivstoff. Han avsluttet 12... Etter løpet Hamlin var veldig forbannet og kastet en vannflaske på bilen sin. Han hadde stor sjansen å vinne løpet og bli verdensmester dersom Hamlin kom under 12 plass i siste runde i Miami. Med ett løp å gå, ledet Hamlin Jimmie Johnson med 15 poeng og 46 poeng foran Kevin Harvick. På det siste løpet tapte han ledelsen til Jimmie Johnson og endte opp 39 poeng bak ham. Da Jimmie Johnson var å trekke inn seieren kjørefelt for å feire sitt femte mesterskap.

 

Chase serien:

 

1. Jimmie Johnson 6622

2. Denny Hamlin 6583

3. Kevin Harvick 6581

4. Carl Edwards 6393

5. Matt Kenseth 6294

6. Greg Biffle 6247

7. Tony Stewart 6221

8. Kyle Busch 6182

9. Jeff Gordon 6176

10. Clint Bowyer 6155

11. Kurt Busch 6142

12. Jeff Burton 6033

 

 

Ville Jimmie Johnson klare å ta sjette mesteskapet på rad? Det tviler jeg om han klarer ta den tittelen igjen. Jeg har stor tro på Joe Gibbs`s team, Kyle Busch, Denny Hamlin og Joey Logano kjemper sammen til å slå suverene Jimmie Johnson. Hamlin og Busch kjørte fantastisk forrige sesongen og de tok flest serierne tilsammen enn de andre lagene. Denny Hamlin tok åttende seirer og imens Busch tok tredje seirer. Joey Logano har vist at han har potensialt til å bli med kampen til de blande beste 12 fører, han kjørte flere imporerende løper i slutten Chase-serien. Logano kom 16 plass i sammenlagten, selvom han hadde elendig i begynnelsen sesongen. Jeg må innrømme at Jimmie Johnson er fortsatt favoritten å ta sin sjette mestekapet.

 

 

Kom igjen deres innspill!

Endret av Denny Hamlin
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg 70 runder i Formel 1 blir fantastisk kjedelig, og de svinger både til høyre(!!) og venstre. Der er det også mer utvikling på bilene, i motsetning til Nascar hvor alle er like. Sliter med å se appellen til Nascar, men likte "Days of Thunder" ;)

 

Hvordan Amerikanerne klarer å være så store fans ser jeg ikke, menmen. Selv holder jeg meg til WRC når det gjelder motorsport.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg er en trofast Formel 1 tillhenger, hvor jeg begynte å følge med på det når jeg var omtrent sju år gammel og følger ivrig med pr.idag. Jeg oppdaget NASCAR for to år siden og har utviklet en interesse som bare øker hver gang jeg ser på NASCAR. Det er fordi jeg synes det er mer intressant med NASCAR enn med Formel 1. Begrunnelsen er at i NASCAR så er alle bilene like, lik ytelse/motor etc. Forbikjøringer, ordentlig racing, kollisjoner, kjedekollisjoner, og av og til kan det komme en overraskelse som at seieren går til en "gjennomsnittlig" sjåfør.

 

Amerikanerne er veldig patriotiske når det gjelder NASCAR, (og forsåvidt alt annet også) men spessielt når det gjelder NASCAR. De tar med det amerikanse flagget over alt, det er et krav på at når nasjonalsangen spilles, skal alle reise seg opp og synge med hånda på hjerte. Veldig patriotisk, veldig amerikansk.

 

Når du nevnte filmen, så synes jeg det er en helt ålreit film. Men "3: The Dale Earnhardt Story" er en film jeg anbefaler på det sterkeste! Det handler om NASCARs største, mest legendariske sjåfør noensinne, sitt liv. Alt fra hvordan det begynte med NASCAR kjøringen, til hvordan han døde under siste runde i Daytona 2001. Derhvor hans sønn, Dale Earnhardt Jr kom på andre plass dette løpet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Budweiser_Shootout_at_Daytona.jpg

 

Klokka 02:00 ikveld (på søndag) begynner NASCAR igang sesong for 2011! Det er den første konkurransedyktig arrangementet av sesongen, og fungerer som en kickoff begivenhet for NASCAR. Feltet består av:

 

- De 12 sjåfører fra forrige sesongs Chase

- Forrige Budweiser Shootout vinnere

- Forrige poeng-betalende vinnere på Daytona ( Daytona 500 eller Coke Zero 400 )

- Forrige Sprint Cup champions Tidligere Sprint Cup-vinnere

- De siste 10 Rookies av året (i 2010, det var bare den regjerende rookie av året)

 

Budweiser Shootout Daytona består den av to segmenter: en åpning 25-runde segmentet, etterfulgt av en 50-runde løp til mål. I likhet med Sprint All-Star Race holdt i Charlotte , løp bærer ingen mesterskapet poeng for vinneren, men i stedet en stor veske - forhold som er ment å oppmuntre til en all-out kjørestil ikke sett i vanlige-sesongen løp.

 

Invitasjonen-eneste-feltet består av maksimum 28 biler, i motsetning til 43 startende i en standard hendelse. Den startoppstillingen bestemmes av en tilfeldig trekning, ikke av tid rettssaker som alle andre raser er bestemt.

 

1. 88 Dale Earnhardt Jr.

2. 14 Tony Stewart

3. 99 Carl Edwards

4. 11 Denny Hamlin

5. 4 Kasey Kahne

6. 47 Bobby Labonte

7. 33 Clint Bowyer

8. 39 Ryan Newman

9. 64 Derrike Cope

10. 115 Michael Waltrip

11. 16 Greg Biffle

12. 24 Jeff Gordon

13. 42 Juan Pablo Montoya

14. 1 Jamie McMurray

15. 31 Jeff Burton

16. 97 Kevin Conway

17. 22 Kurt Busch

18. 29 Kevin Harvick

19. 17 Matt Kenseth

20. 5 Mark Martin

21. 18 Kyle Busch

22. 20 Joey Logano

23. 48 Jimmie Johnson

24. 78 Regan Smith

 

Mitt tips går for Jamie McMurray tar seire. Han kjenner veldig god på Daytona-banen og vet hva skal han gjøre og finner en smart teknikk til å komme første mål i 75 runder. Ifjor vinnere av Kevin Harvick som har vunnet andre på rad fra 2009 og 2010. Blir det kanskje tredje på rad for Harvick? Vi får se hva som skjer ikveld. Jeg tror at Jimmie Johnson kjører ikke særlig bra ikveld, men han kommer sterkt tilbake senere halv år, det er "vane" for Jimmie som han ble verdensmeste 5 ganger på rad. Min personlig håper selvfølgelig på Denny Hamlin som skal ta seire og han har vunnet en gang som han var rookie i 2006 og vant overraskelsen.

 

Mitt tips-listen;

 

1. Jamie McMurray

2. Jeff Gordon

3. Juan Montoya

4. Joey Logano

5. Kyle Busch

6. Carl Edwards

7. Denny Hamlin

8. Tony Stewart

9. Mark Martin

10. Kevin Harvick

11. Jimmie Johnson

12. Dale Earnhardt Jr.

13. Greg Bifle

14. Kurt Busch

15. Matt Kenseth

16. Jeff Burton

17. Clint Bowyer

18. Kasey Kahne

19. Ryan Newman

20. Regan Smith

21. Bobby Labonte

22. Michael Waltrip

23. Kevin Conway

24. Derrike Cope

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Budweiser_Shootout_at_Daytona.jpg

 

617x.jpg

 

617x.jpg

 

617x.jpg

 

617x.jpg

 

Kurt Busch vinner Shootout og Hamlin fikk svart-flagget

 

617x.jpg

 

Med en push fra 2010 Daytona 500 vinner Jamie McMurray , vant Busch lørdag kveld sesong-åpning utstillingen løp når Denny Hamlin tegnet et svart flagg for bestått under gule out-of-bounds linje som bilene nærmet seg ferdig. Hamlin, som var inches foran på stripen, ble degradert til 12. for brudd, og scoret som den siste bilen i bånd fanget.

 

Uten en lagkamerat i løpet, tok Busch sin første seier i Daytona - og hans første seier på en struping-plate banen, for den saks skyld - i nr. 22 Penske Dodge. McMurray kom hjem andre, smalt kantklipping Ryan Newman , som ledet løpet av det siste hjørnet, bare for å ha Hamlin sprettert forbi ham i dogleg. Newman ble tredje, fulgt av Jimmie Johnson og Greg Biffle .

 

 

Dette var en splitter ny Daytona, med et helt nytt asfaltdekke og en helt ny stil av racing. Den raske veien rundt 2,5 kilometer Superspeedway var å koble opp i en to-bil utkast, og det var det fans så for hele arrangementet.

 

 

Løpet produserte en post 28 fører endringer blant ni sjåfører.

 

"Hva en helt utrolig opplevelse, dette to-bilen utkast," Busch sa. "Jeg hadde ingen anelse om hva du kan forvente å gå i. Jeg skulle bare ta det en runde av gangen og se hvordan det ble spilt. Jeg ville lære som løpet gikk på hvordan dette Shell / Pennzoil Dodge kjørte.[McMurray]var mannen [lørdag kveld]. Jeg kan ikke takke ham nok for å gjøre det. Jeg håper det var showet fansen ønsket å se."

 

For McMurray, var opplevelsen like romanen.

 

"Det er helt annerledes plate racing enn vi noen gang har hatt," sier McMurray. "Jeg håper det var spennende for fansen å se. Men fra førersetet, var det faktisk veldig spennende å presse to og to og gjør side utkastet. Det er kjempebra at kjører du var i stand til å få, så jeg håper fansen likte det. "

 

Hamlin sa han valgte å dyppe under den gule linjen, i stedet dunke Newman inn i gjerdet.

 

"Det gule linjen er der for å beskytte oss og fansen på tribunene, og jeg bare valgte å ta tryggere rute," Hamlin sa. "En seier i Shootout er ikke verdt å sende den 39 [Newman] gjennom tribune. For meg, så fort vi kjører, hvis jeg kom inn i hans venstre bak, at bilen vil gå i luften."

 

 

617x.jpg

Hendelsen fra bildet, Hamlin kjørte på over gule-linjen.

 

 

Pole postion Dale Earnhardt Jr . var offer for en multi-bil krasjet på backstretch på 28 runder. Kontakt fra Regan Smith 's nr. 78 Chevrolet slått Carl Edwards 'nr. 99 Ford inn Earnhardt er nr. 88 Chevy og spant den inn i yttervegg. Kjeden-reaksjon krasj også samlet Joey Logano , Juan Montoya og Kevin Conway .

 

Johnson også fått høyre side skade i hendelsen, men tok med seg bilen til grav veien for reparasjoner og holdt på ledelsen fanget. "Vi var tre-eller fire-wide tilbake dit, og jeg skulle mellom 88 og 78, og jeg tror ikke de 78 visste jeg var der inne," Edwards sier."Han fortsatte å komme ned, og jeg bare hadde nok av bilen min der inne. Jeg la opp mot 88 og deretter de 78 fikk meg i høyre front, men det er bare alle prøver å få den beste posisjonen de kan slik at vi kan gå ut der og rase. "

 

 

Jeff Burton ledet 13 av 25 runder i den første delen av 75-runde løp, inkludert Lap 25, som biler danset i par rundt banen. I en ofte gjentatte scenario, ville biler team opp og utkast til fronten bare for å falle tilbake dramatisk når de ble separert for å få luft til motoren på å skyve bilen.

 

 

Kevin Harvick og Burton samarbeider godt sammen, det samme gjorde Earnhardt og Kyle Busch , men i pausen etter første segmentet Earnhardt sa Busch's nr. 18 "knekt min bil rundt som han har borrelås på den tingen." Earnhardt ledet fire runder i den første delen, på delt nest mest med Tony Stewart . Ved ferdigstillelse av 25-runde åpning segment, var det en 10-minutters pause til service og justere biler på pit veien.

 

 

 

Resultet-listen;

 

1. 22 Kurt Busch

2. 1 Jamie McMurray

3. 39 Ryan Newman

4. 48 Jimmie Johnson

5. 16 Greg Biffle

6. 24 Jeff Gordon

7. 29 Kevin Harvick

8 .31 Jeff Burton

9. 33 Clint Bowyer

10. 47 Bobby Labonte

11. 14 Tony Stewart

12. 11 Denny Hamlin

13. 17 Matt Kenseth

14. 64 Derrike Cope

15. 15 Michael Waltrip - Accident

16. 18 Kyle Busch Toyota - Accident

17. 5 Mark Martin - Accident

18. 20 Joey Logano - Accident

19. 88 Dale Earnhardt Jr. - Accident

20. 42 Juan Montoya - Accident

21. 99 Carl Edwards - Accident

22. 78 Regan Smith - Accident

23. 97 Kevin Conway - Accident

24. 4 Kasey Kahne Engine

 

 

 

 

Høydepunktet fra løpet.

 

Jeg skrev ikke det helt selv, jeg orket ikke å lese opp på ordbok og for rette opp på grammatisk. Jeg hentet hele fra wikiepida og nascar.com fra disse skrevet artikkelene

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oisann, det visste jeg ikke. Takk for linken. Yeah, det blir bra! Kimi Raikkonen var en av de favorittene i Formel1. Så det ser ut som han skal kjøre NASCAR Truck. Jeg tipper grovt at han endrer til Red Bull neste år og altså overtar plassen til Kasey Kahne som har skrevet under kontaktet for Hendrick Motorsports neste sesong. Det blir spennende dersom Kimi Raikkonen kjører NASCAR!

 

 

 

Jeg kunne oppdatere enhver seks løp det siste, men det mistet jeg motivasjon etter jeg følte at jeg snakket kun selv på her.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Personlig synes jeg 70 runder i Formel 1 blir fantastisk kjedelig, og de svinger både til høyre(!!) og venstre. Der er det også mer utvikling på bilene, i motsetning til Nascar hvor alle er like. Sliter med å se appellen til Nascar, men likte "Days of Thunder" ;)

 

Hvordan Amerikanerne klarer å være så store fans ser jeg ikke, menmen. Selv holder jeg meg til WRC når det gjelder motorsport.

 

Jækla seint svar. Men bilene bare ser ganske like ut, de er virkelig ikke.

Appellen til NASCAR skjønner man som regel etter en del løp (eller, de fantastike HD-bildene, Super Slow mo, kameravinkler osv. som noen også blir hekta på). Det er en unik form for motorsport. Det krever noe helt annet enn alt annet som finnes. Det kreves at man setter seg nokså godt inn i det, for bare å sette seg ned for å glane, kan bli litt kjedelig. Spesielt når man har "Sunoco Race Fuel in the #24 Drive for Hunger DuPont Pepsi Hendrick Motors Chevy while we stick on some goodyear race tyres, and analyze it all, during the Burger King caution in our Pizza Hut center, presented by GoDaddy.com, and you can also look down from the Goodyear Blimp at the racetrack during the helluva good Perky Jerky 500 at Martinsville"

Det er altså utrolig mye reklame. Det er nesten så man blir irritert på at de kutter reklamen med litt bilkjøring.

 

Uansett, har du Viasat Motor får du ikke reklame, da går det bra :)

Lenke til kommentar

Hevder seg tror jeg er å ta i ganske så mye. Forsåvidt er også "kjører" å ta i. Han har enda ikke kjørt noe. Han skal debutere i Nationwide (Tier 2 i NASCAR) mot slutten av Juli, også skal han kjøre 6 av de 8 siste løpene. Så kan skal altså kjøre 7 av 34 løp denne sesongen. Og håper på å kjøre 20 neste år.

Men, jeg har sett på et par løp i noe som heter K&N Pro West Series og K&N Pro East Series. Dette er serier med noe eldre biler, og mer lokale løp. Pastrana har kjørt 2 av 6 løp i East og 1 av 5 i West. Endte på 25. av 36 i West Series løpet. Mens han har en 33. plass av 38 og en 33. plass av 40 i East Series. Dette er series med en god del lavere nivå enn de tre NASCAR-seriene (Sprint - Nationwide - Camping World Truck)

 

Så Pastrana har en vei og gå!

Lenke til kommentar

Hevder seg tror jeg er å ta i ganske så mye. Forsåvidt er også "kjører" å ta i. Han har enda ikke kjørt noe. Han skal debutere i Nationwide (Tier 2 i NASCAR) mot slutten av Juli, også skal han kjøre 6 av de 8 siste løpene. Så kan skal altså kjøre 7 av 34 løp denne sesongen. Og håper på å kjøre 20 neste år.

Men, jeg har sett på et par løp i noe som heter K&N Pro West Series og K&N Pro East Series. Dette er serier med noe eldre biler, og mer lokale løp. Pastrana har kjørt 2 av 6 løp i East og 1 av 5 i West. Endte på 25. av 36 i West Series løpet. Mens han har en 33. plass av 38 og en 33. plass av 40 i East Series. Dette er series med en god del lavere nivå enn de tre NASCAR-seriene (Sprint - Nationwide - Camping World Truck)

 

Så Pastrana har en vei og gå!

Var vel i grunn jeg som formulerte meg feil. Tenkte ikke på at han gjorde det bra, mer at han var med. Men da fikk jeg i grunn svar på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...