Gå til innhold

Generell diskusjon rundt nettstedet Wikileaks og dets talsmann Julian Assange


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som om korrupsjon kan også bli et tema i de kommende avsløringene:

 

Corruption charges to feature in WikiLeaks release

 

 

Det ser også ut som om de store avisene samkjører publiseringer av sine analyser av wikileaks materialet.

 

The New York Times, Guardian and Der Spiegel are trying to coordinate when they release their first stories about the material -- likely to be next week -- but one of the sources said that it is unclear whether Le Monde and El Pais will be publishing on the same schedule.

 

The sources said the documents -- which also report on other local controversies beyond allegations of corruption -- may result in more international uproar than did the earlier release by WikiLeaks of Pentagon reports on the conflicts in Iraq and Afghanistan.

 

 

 

En spesialkomité har sendt alle britiske redaktører en anmodning om å ikke publisere saker fra Wikileaks som kan skade rikets sikkerhet.

 

Kilde: NRK

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Er nok nede litt fordi ca 3 millioner hemmelige dokumenter blir lastet opp. Står nå på siden at det kommer "5pm EST Friday 22nd October 2010".

 

Gleder meg! Håper på masse ting om Area 51, men tviler. Det er kanskje litt for hemmelig.

22nd october er forsåvidt litt over en måned siden.

 

Wops, stemmer. Men en jeg kjenner sa det ville komme 3millioner dokumenter 26.

Mer vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Britiske redaktører advares mot å publisere WikiLeaks-stoff:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3923343.ece

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7400141

 

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/britiske-redaktoerer-advares-mot-aa-publisere-wikileaksstoff-3351992.html

 

Komiteen ber redaksjonene om å følge fem generelle regler som er ansett som frivillige. Reglene gjelder områder som militære operasjoner, atomvåpen og andre våpensystemer, offentlige krypteringssystemer, sensitive opplysninger om installasjoner og bygninger og etterretning og rikets sikkerhet.

 

– Advarselen ber redaktørene om å være forsiktige, og følge de fem gjeldende generelle rådene hvis de publiserer informasjon fra dokumentene Wikileaks offentliggjør, sier Vallance i komiteen.

Lenke til kommentar

Britiske redaktører advares mot å publisere WikiLeaks-stoff:

 

 

Ble allerede nevnt i en av mine tidligere poster. ;)

 

Uansett, Der Spiegel (en ganske så stor avis i tyskland), sammen med The New York Times, The Guardian, Le Monde og noen til, har fått tilgang til materialet på forhånd. Det blir, som tidligere nevnt, en koordinert utgivelse av stoffet (sannsynligvis) på mandag.

 

 

Der Spiegel tabbet seg ut i dag (hevder de) og publiserte en artikkel som var ment for publisering søndag. Denne artikkelen, før den ble tatt ned, gav litt fakta om infoen som de fikk fra wikileaks:

 

 

 

 


  1.  
  2. 251.287 telegrammer og 8000 diplomatiske beskjeder
  3. Bortsett fra et telegram fra 1996 er det meste av materialet fra etter 2004.
  4. 9005 dokumenter er fra de første to månedene i 2010.
  5. 6 prosent, eller 15.652 telegrammer er klassifisert hemmelig. 40,5 % er klassifisert konfidensielt.
  6. Mesteparten av stoffet kommer fra Midt-Østen og Asia
     
    kilde: NRK
     
     

 

Så det ser foreløpig ut som om stoffet som blir publisert er mindre enn først antatt.

Jeg tviler sterkt på at verden endrer seg radikalt de kommende dagene, slik wikileaks hevder, men de blir interessant å se hvordan dette ender.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Hva er det som får deg til å tro at dette vil hende på mandag?

 

EDIT; leste artikkelen, hvor det sies at det kommer på søndag.

 

 

Artikkelen som var omtalt skulle komme på søndag - muligens wikileaks publiseringen da også - men det jeg snakket om var når avisene kommer med sine analyser av stoffet. Mandag er meget et optimistisk anslag forresten. Hvorfor er disse analysene mer interessante for oss?

 

Pga at de fleste av oss vil ha begrenset interesse av å lese hundrevis av telegrammer for så å fatte den store sammenhengen i en situasjon. Man har knapt begynt med en grundig analyse av det forrige wikileaks slippet. Istedenfor fokuset har vært på noen få episoder.

 

Mest sannsynlig kommer aviser innledningsvis til å skrive et par saftige artikler om hvem synes president X er en drittsekk og hvem ambassadør Y synes er en korrupt jævel.

Men f.eks fra norsk perspektiv (hvertfall mitt) så kan man være mer interessert i å se hvorfor USA var i kontakt med "det lille Norge" i forkant av de siste wikileaks avsløringer. Og det er mulig at dette får man ikke et umiddelbart svar på gjennom et kjapp søk (spesielt hvis stoffet er uorganisert).

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

- Og det poenget kan jo illustreres av forrige bolk med wikileaks dokumenter for en tid tilbake vedr. Irak og Afghanistan. Det ble liksom hektisk i aviser og media 14 dagers tid, nå er det ingen som skriver om det lengre.

 

Motsatte scenario (med langsomme drypp/avsløringer) blir f.eks. som med Vietnam-krigen, der journalister og forskere helt opp til våre dager har oppdaget og publisert lite flatterende artikkler om USA's rolle i den krigen.

 

Så jeg tror de vet godt hva de gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...