Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ekstrem tørr luftfuktighet om natten


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sliter med å få sove om nettene, noe jeg mistenker kan være luftfuktigheten på soverommet mitt. Jeg er knusktørr i halsen når jeg våkner midt på natten (om jeg får sove i det hele tatt). Selv etter å ha drukket 2-3 halvlitere vann, som jeg har ved siden av sengen, så går det ikke lenge før jeg trenger påfyll. Jeg drikker også jevnt vann ellers om dagen. Leppene mine blir veldig tørre om nettene, smører jevnlig med vaselin/lipsyl.

 

Hva kan jeg gjøre for å bedre nattesøvnen? Hvordan kan jeg heve luftfuktigheten? Har forsøkt å hatt vindu åpent hele dagen, men dette hjalp heller ikke. Jeg var på en gitarbutikk forleden hvor jeg så en dings som sendte vanndamp opp i luften - kan dette være noe?

 

Trenger tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være et tidlig tegn på diabetes. Må du ofte på do?

Hadde jeg drukket 2-3 halvlitere med vann før jeg la meg hadde jeg måttet ofte på do.

Jeg har opplevd det samme når det har vært kaldt ute, spesielt tørre lepper (og hender). For min del er det pga vintertemperaturer (og gjerne medfølgende tørr luft). Men ikke blitt så gale som du beskriver.

 

Du kan jo kjøpe deg et hygrometer for å finne ut om det egentlig er luftfuktigheten som er så ille.

 

Å sove med munnen lukket er ofte lettere sagt enn gjort.

Lenke til kommentar

Åj, mye bra respons her!

 

Luftfukter får du vel kjøpt både her og der. Litt diskusjon om det er bra for både hus og beboere, men kan jo være verdt et forsøk.

Feks. både Komplett og clas olson har såvidt jeg vet.

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=154198731

 

Prisen ligger såpass høyt altså. Jeg får se om jeg finner noe hos den lokale Clas Ohlson-butikken imorgen. Takk for linken!

 

Det kan være et tidlig tegn på diabetes. Må du ofte på do?

 

Akkurat den natten måtte jeg ihvertfall 4 ganger på toalettet, ja. Men vil si under normale dagligdagse forhold så har jeg ikke like hyppige toalettbesøk, heller et normal antall besøk. Håper da ikke jeg viser symptomer til utvikling av diabetes, da jeg er muligens overdrevent glad i søtt!

 

Prøv å sov med munnen lukket, slik at du puster gjennom nesen.

 

Tråden passer kanskje bedre i helsedelen av forumet?

 

Det gjør den nok garantert! Ble kanskje litt for sentrert på selve luftfukteren som møbel/husvare. Jeg er relativt sikker på at jeg allerede sover med lukket munn og puster gjennom nesen. Men takk for tipset!

 

Er det normal temperatur i rommet så hjelper det å sette ut et glass med vann som ikke er tildekket. Best om du kan sette det nær en varmekilde, men må selvsagt ikke sette det slik at du risikerer å søle på elektriske komponenter.

 

Dette tenkte jeg såvidt på men lurer på om det er veldig lite effektivt. Temperaturen i rommet er tilnærmet optimal sovetemperatur - kring 17 grader Celsius. Jeg har en varmekilde, men den er kun på om ettermiddagen. Vil det likevel være vits å sette vann over? Bør jeg i tilfellet skru på varmen for å få maksimal effekt?

 

 

Luftfukter er tingen :thumbup:

Det frister mer enn noensinne! Vi får se hva studiestipendet strekker til. :)

 

 

Takker forøvrig for hjelpen! :w00t:

Lenke til kommentar

Dette tenkte jeg såvidt på men lurer på om det er veldig lite effektivt. Temperaturen i rommet er tilnærmet optimal sovetemperatur - kring 17 grader Celsius. Jeg har en varmekilde, men den er kun på om ettermiddagen. Vil det likevel være vits å sette vann over? Bør jeg i tilfellet skru på varmen for å få maksimal effekt?

Ja, mulig det blir for lite varme. Har gjort det i et par rom og det er svært merkbart der det står nærme en ovn og temperaturen i rommet holdes over 20. Men funker ikke like bra på soverommet som for det meste får varmen sin fra resten av huset (vannivået synker langt saktere).

Lenke til kommentar

Første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt var egentlig Diabetes type 2. Strengt tatt så vil jeg tro at under normale forhold går Ola/Kari Nordmann på do max 1 gang i løpet av nettene. Ville vurdert ein enkel sjekk av blodsukker(enkel sak, men kan være livsviktig), så tatt evt luftproblemer etterpå.

Lenke til kommentar

Første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt var egentlig Diabetes type 2. Strengt tatt så vil jeg tro at under normale forhold går Ola/Kari Nordmann på do max 1 gang i løpet av nettene. Ville vurdert ein enkel sjekk av blodsukker(enkel sak, men kan være livsviktig), så tatt evt luftproblemer etterpå.

Må si meg enig. Best å få det avklart før heller en siden. Skulle det vise seg å være ingenting, så har du en mindre ting å tenke på! :)

Lenke til kommentar
Ja, mulig det blir for lite varme. Har gjort det i et par rom og det er svært merkbart der det står nærme en ovn og temperaturen i rommet holdes over 20. Men funker ikke like bra på soverommet som for det meste får varmen sin fra resten av huset (vannivået synker langt saktere).

 

Fikk ett tips med moren min. Hun ba meg henge klesvasken på tørk i rommet mitt :thumbup:

 

Første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt var egentlig Diabetes type 2. Strengt tatt så vil jeg tro at under normale forhold går Ola/Kari Nordmann på do max 1 gang i løpet av nettene. Ville vurdert ein enkel sjekk av blodsukker(enkel sak, men kan være livsviktig), så tatt evt luftproblemer etterpå.

 

Dere har nok begge et godt poeng. Vurderer å måle blodsukker, da dette er som du sier en veldig enkel sak å gjøre. Takker for tipset!

 

Lipsyl tørker ut leppene!

 

Bruk Aco eller rosemary osv. Noen som ikke krever at du påfører driten hvert 5. minutt.

 

Har byttet ut lipsylen med vaselin. Den foreløpige effekten er tilfredsstillende :!:

 

Igjen - takk for svarene. Har vært til stor hjelp! :w00t:

Lenke til kommentar

Fikk ett tips med moren min. Hun ba meg henge klesvasken på tørk i rommet mitt :thumbup:

Ikkje nødvendigvis berre positivt. Luftfuktigheten har lett for å bli for høg.

Dere har nok begge et godt poeng. Vurderer å måle blodsukker, da dette er som du sier en veldig enkel sak å gjøre. Takker for tipset!

Ligger litt i faresonen selv, så det har vært noen kontroller av blodsukker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...