Gå til innhold

2011 - Året da vi fikk feilfrie bærbare? [En refleksjon]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Fin oppsummering av dagens bærbare, men er ikke helt enig i at alt er positivt.

 

I dag kjøper mange en bærbar pc i stedet for stasjonær og bruker den hjemme en gang i blant til facebook, film o.l..

Dette har ført til et overfylt marked av "dårlige" bærbare.

Blanke overflater på alle kanter, blank skjerm, dårlig tastatur, lav oppløsning og 16:9-format.

Det er egenskapene jeg ikke vil ha i en bærbar pc.

 

For oss som har en stasjonær hjemme, og vil ha en liten bærbar til jobb/studier er det ikke mange valgmuligheter.

Det conflict skrev på forrige side er jeg helt enig, men på en 13"-14" blir 900 piksler i høyden nok.

 

 

 

glossy10.jpg

 

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Hva med Asus N43SN? God lyd, fin batterilevetid, og helt sikkert god byggekvalitet. Alt for 7000kr!

 

post-123826-0-20316900-1306058405_thumb.jpeg

Specs:

Intel® Core™ i5-2410M Prosessor 2.3 GHz (Turbo opp til 2.9GHz)

 

Ekte Windows® 7 Home Premium

 

Superlyd med ASUS SonicMaster og Bang & Olufsen ICEpower®

 

14” LED-Skjerm med HD oppløsning (ikke så mye vits med FullHD på en 14" kanskje?)

 

Eksklusiv design med både lokk og håndleddsstøtte i børstet aluminium.

 

NVIDIA® GeForce® GT 550M med 1GB VRAM

 

4GB DDR3 1333 RAM Minne

 

Overfør store filer på nulltid med USB 3.0

 

Opp til 5 timers batteritid med Nvidia Optimus

 

500GB Harddisk

 

2 års Global Garanti

Endret av Cuz
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Med AMD Llano får man enda mer relevant ytelse enn Sandy Bridge - og det i 2011. new_woot.gif Her snakker vi om å ofre CPU-kraft for GPU-kraft. Altså vil grafikkdelen bli sterkere i spill, mens den mindre viktige prosessorytelsen holdes på et akseptabelt nivå. Da vil maskinen få spilling som en ny egenskap uten å tape terreng andre betydningsfulle steder.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg engentlig pokkervold i super CPU og GPU på bærbare, det jeg vil se er batteritid, skjermoppløsning og SSD.

 

Selv har jeg en 3 år gammel Intel P7350 2GHz dualcore i laptopen. Den holder fortsatt koken ganske bra i de fleste spill.

 

Jeg håper absolutt AMD kommer mer inn i markedet igen etter å holdt seg til samme arkitektur i MANGE år. Dama har en PHII 3kjerne 2.1GHz i sin laptop og den drar godt unna. Den er ikke veldig varm heller.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en bærbar for en liten stund siden. Det var en Asus G73S. Jo, den kosta litt, og man kan si at jeg fikk også "ting" verdt prisen. Ikke minst, den har matt skjerm. Ta en titt på Elkjøp. Der står det rad på rad på rad med blanke skjermer. Jeg får fnatt. Og det kun fordi de ser bra ut i butikken? Er det den eneste grunnen?

 

Asusen har også SSD, 3D (er kun for gimmick, var ubrukelig i Total War), opplyst tastatur, en virkelig god skjerm, og den er kald. Vifta hører man ikke.

 

Mitt forrige kjøp var Acer Ferarri 4000. Den var så lenge som den kunne vare, med tanke på kraft. Den er arvet av min mor, med linux installert. Den virker helt fint fortsatt, bortsett fra kranglevoren strømkontaktinngang. (Vi har en énkilos vektskive oppå strømkabelen, sånn at den får kontakt med PCen...) Skal man åpne Opera må man pent vente til den er klar... Poenget var at den også kosta endel i sin tid, med tanke på at den skulle vare et par år, og det gjorde den.

 

Så når man sier at markedet går framover, så har jeg tro på det. Jeg tror (iallefall håper veldig sterkt) at Asusen her skal vare minst like lenge som Aceren min.

 

 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Å jada! Mine bønner ser ut til å begynne å bli hørt!

 

Asus Zenbook UX1!

 

Jeg må innrømme at det er en av de få jeg har siklet litt på, men ble dog skuffet.

Asus har kopiert Macbook Air i altfor stor grad. Var ikke nødvendig å dra inn de dårlige sidene fra Macverdenen over til PC verdenen, slik som få USB kontakter og (eller) utelatelse av Expresscard.

 

Jeg vet ikke hvor stor disk det er på de, men om det er normal 2,5" disk, så kunne jeg ønsket at den også kunne bli levert med HDD, spesielt om det også var et Mini-PCIe spor på den. Da kunne en ha dyttet inn en 80 GB SSD i det sporet og en HDD på 1 GB i det vanlige sporet.

 

Drømmer nok for meget, men minimum 3 USB porter hadde ikke vært for meget forlangt, da den ikke har Thunderbolt slik som Macbook Air.

 

Konklusjonen på det hele, er at jeg ikke lenger drømmer om Asus Zenbook.

Lenke til kommentar

Å jada! Mine bønner ser ut til å begynne å bli hørt!

 

Asus Zenbook UX1!

 

Jeg må innrømme at det er en av de få jeg har siklet litt på, men ble dog skuffet.

Asus har kopiert Macbook Air i altfor stor grad. Var ikke nødvendig å dra inn de dårlige sidene fra Macverdenen over til PC verdenen, slik som få USB kontakter og (eller) utelatelse av Expresscard.

 

Jeg vet ikke hvor stor disk det er på de, men om det er normal 2,5" disk, så kunne jeg ønsket at den også kunne bli levert med HDD, spesielt om det også var et Mini-PCIe spor på den. Da kunne en ha dyttet inn en 80 GB SSD i det sporet og en HDD på 1 GB i det vanlige sporet.

 

Drømmer nok for meget, men minimum 3 USB porter hadde ikke vært for meget forlangt, da den ikke har Thunderbolt slik som Macbook Air.

 

Konklusjonen på det hele, er at jeg ikke lenger drømmer om Asus Zenbook.

 

Så du mener Apple har patent på tynne laptoper?

 

Ser ikke nødvendigheten med masse lagring på 13". Den leveres jo med 128 eller 256GB SSD. Det er ingen spillmaskin så spillene blir jo ikke lagret og da forsvinner mye av spørsmålet mitt i alle fall til lagring. Musikk går på Spotify og alt annet har jeg på eksterne disker. Har en 160GB SSD per i dag og den holder i massevis. Det som gjør nytten med denne maskina er at den leveres såpass bra spekket, men får en pris på 3-4000kr mindre en feks Air

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

9serie_topp.788x334!.jpg

 

Året blir forhåpentligvis 2012. Denne krabaten ble nettopp annonsert. Her snakker vi om 1,65 kg på en 15" modell, med 17W TDP Ivy Bridge prosessor med Intel HD 4000 grafikk. 128GB SSD og rikelig med tilkoblinger. Savn? Tja, OLED skjerm og barskere høyttalere kunne vært å foretrekke. Det er min største frykt, at skjermen blir middelmådig og ødelegger hele produktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Året blir forhåpentligvis 2012. Denne krabaten ble nettopp annonsert. Her snakker vi om 1,65 kg på en 15" modell, med 17W TDP Ivy Bridge prosessor med Intel HD 4000 grafikk. 128GB SSD og rikelig med tilkoblinger. Savn? Tja, OLED skjerm og barskere høyttalere kunne vært å foretrekke. Det er min største frykt, at skjermen blir middelmådig og ødelegger hele produktet.

 

Hva heter den?

Lenke til kommentar

Året blir forhåpentligvis 2012. Denne krabaten ble nettopp annonsert. Her snakker vi om 1,65 kg på en 15" modell, med 17W TDP Ivy Bridge prosessor med Intel HD 4000 grafikk. 128GB SSD og rikelig med tilkoblinger. Savn? Tja, OLED skjerm og barskere høyttalere kunne vært å foretrekke. Det er min største frykt, at skjermen blir middelmådig og ødelegger hele produktet.

 

Hva heter den?

NP900X4C.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...