Gå til innhold

Hvilket kamera bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Joda, blir vel ofte slik når man sammenligner dyrere modeller fra samme selskap. Man får hva man betaler for :cool:

 

Hehe, kan godt hende det. Man burde hvertfall få det man betaler for.

 

Størrelsen er det hvertfall ikke noe å si på. Syns 550d ble litt for liten i mine hender. Men igjen, det er jo også subjektiv ifht hva man liker...så da er vi jo like langt :blush:

 

Jeg syntes akkurat det samme, og jeg har også store hender. Men, jeg vil si at en venner seg til det ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser mer og mer på 7D...

 

Det er iallefall et sikkert valg og totalt sett fortsatt det este cropkamera på markede.

Det beste Canon cropkamera på markedet, vel å merke.

 

Jeg sa det beste cropcamera totalt sett og legger gjerne til "uansett merke" , joda det er kommet flere bra camera som feks D7000,K-5, men når jeg sier totalt sett ser jeg ikke bare på bildekvalitet,men på alt som værtetting,skuddtakt, byggekvalitet, fokussystem, osv, osv og her holder vel også de aller fleste som tester camera dette som best fortsatt .

Men selvsagt kommer det nye ting,feks er Sony på gang med et nytt,men det er ikke kommet enda så det vet vi lite/ingenting om enda .:cool:

Lenke til kommentar

Jeg sa det beste cropcamera totalt sett og legger gjerne til "uansett merke" , joda det er kommet flere bra camera som feks D7000,K-5, men når jeg sier totalt sett ser jeg ikke bare på bildekvalitet,men på alt som værtetting,skuddtakt, byggekvalitet, fokussystem, osv, osv og her holder vel også de aller fleste som tester camera dette som best fortsatt .

Jeg skjønte det; men det er mange med meg som mener at f.eks. Pentax K-5 er en vel så god kandidat som beste crop-kamera uansett merke.

Lenke til kommentar

Denne tråden startet med:

Tiden har kommet: Jeg skal ha meg speilrefleks...

 

Men jeg har ingen anelse om hvilket jeg bør kjøpe! Tenke meg noe til under 10 lapper. Kanskje litt over hvis jeg "må" gå over for å få noe amazingly bra.

 

Tips?

 

Og i natt:

Ser mer og mer på 7D...

 

Ja, 7D er et fantastisk godt kamera. Men det er helt vilt mye penger å bruke når du vet så lite om hvor mye du kommer til å bruke kameraet, og om hva som egentlig er viktige egenskaper for deg i et kamera.

 

Jeg anbefaler at du kjøper et av de rimeligste kit'ene, og setter restan av pengene til side til å suplere med optikk, blits, stativ etc etter hvert som du ser behovet. Hvis dette blir det store for deg, så vil det være verdt hver krone, og det første kameraet kan brukes til backup når du eventuelt oppgraderer til noe mer avansert. Hvis det ikke blir den store greia, så har du heller ikke brukt altfor mye penger på det.

Lenke til kommentar

Jeg sa det beste cropcamera totalt sett og legger gjerne til "uansett merke" , joda det er kommet flere bra camera som feks D7000,K-5, men når jeg sier totalt sett ser jeg ikke bare på bildekvalitet,men på alt som værtetting,skuddtakt, byggekvalitet, fokussystem, osv, osv og her holder vel også de aller fleste som tester camera dette som best fortsatt .

Jeg skjønte det; men det er mange med meg som mener at f.eks. Pentax K-5 er en vel så god kandidat som beste crop-kamera uansett merke.

 

Joda K-5 er etter hva jeg har lest et meget bra camera, men etter det jeg har lest er det vel dårligere på feks fokussytem, etter hva jeg har skjønt av omtaler/tester .

Men vi lar det bare ligge og konkluderer med at det finnest mange bra camera og uansett om en kjøper Canon 7D , K-5 eller D7000 så får en et supert camera og det beste hvert merke kan tilby av crop pr i dag.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Denne tråden startet med:

Tiden har kommet: Jeg skal ha meg speilrefleks...

 

Men jeg har ingen anelse om hvilket jeg bør kjøpe! Tenke meg noe til under 10 lapper. Kanskje litt over hvis jeg "må" gå over for å få noe amazingly bra.

 

Tips?

 

Og i natt:

Ser mer og mer på 7D...

 

Ja, 7D er et fantastisk godt kamera. Men det er helt vilt mye penger å bruke når du vet så lite om hvor mye du kommer til å bruke kameraet, og om hva som egentlig er viktige egenskaper for deg i et kamera.

 

Jeg anbefaler at du kjøper et av de rimeligste kit'ene, og setter restan av pengene til side til å suplere med optikk, blits, stativ etc etter hvert som du ser behovet. Hvis dette blir det store for deg, så vil det være verdt hver krone, og det første kameraet kan brukes til backup når du eventuelt oppgraderer til noe mer avansert. Hvis det ikke blir den store greia, så har du heller ikke brukt altfor mye penger på det.

 

 

Joda, jeg ser hvor du kommer fra.. 7D kan være overkill for meg, men på en annen side vil jeg få mer ut av kameraet etter et par år hvis (når) jeg begynner å bli mer aktiv/mer pro. Det er alltid hassle å selge ting syntes jeg. Liker best å kjøpe og bruke og eie for alltid kontra å kjøpe noe middels, bruke, så selge så kjøpe nytt. 7D virker perfekt og mer enn bra nok for mitt bruk som blir mye rart! :)

 

Eller kanskje jeg bør vente på et av de nye kameraene som kommer fra div. produsenter? Hvis jeg skal kjøpe enten et fotokamera eller et videokamera.. Er kanskje et godt fotokamera best, for da kan jeg filme godt med det også?

 

Hvilket format filmer 7D i?

Lenke til kommentar

Har nå sett utallige sammenligninger mellom 60D og 7D (samt 550D) og konklusjonen er: Det 7D har mangler 60D, det 60D har mangler 7D, og 550D har til og med bedre knapper enn 60D. Så her finnes ingen rettferdighet... Alle kameratene mangler noe som sin store/lillebror har. Jeg tror Canon har gjort dette bevisst slik at man MÅ kjøpe mer enn ETT Kamera for å være fornøyd. 7D blir varmt når man filmer lenge og da kan man brenne chip'en. 60D har vridbar LCD (flott!), men elendige knapper bla. 60D har bedre og nyere minnekortstandard enn 7D. 7D har to prosessorer som gjør at det er raskere enn 60D. 7D har ikke manuell justerbar lyd for filming. Så det er faktisk umulig å gjøre det perfekte valget her. Jeg lener meg mot 60D, fordi det har vridbar LCD, men jeg HATER knappene på 60D, som mange andre klager på også... :\ Og så er jo 7D raskere. CRAP. Dette var hardt.

Lenke til kommentar

Har nå sett utallige sammenligninger mellom 60D og 7D (samt 550D) og konklusjonen er: Det 7D har mangler 60D, det 60D har mangler 7D, og 550D har til og med bedre knapper enn 60D. Så her finnes ingen rettferdighet... Alle kameratene mangler noe som sin store/lillebror har. Jeg tror Canon har gjort dette bevisst slik at man MÅ kjøpe mer enn ETT Kamera for å være fornøyd. 7D blir varmt når man filmer lenge og da kan man brenne chip'en. 60D har vridbar LCD (flott!), men elendige knapper bla. 60D har bedre og nyere minnekortstandard enn 7D. 7D har to prosessorer som gjør at det er raskere enn 60D. 7D har ikke manuell justerbar lyd for filming. Så det er faktisk umulig å gjøre det perfekte valget her. Jeg lener meg mot 60D, fordi det har vridbar LCD, men jeg HATER knappene på 60D, som mange andre klager på også... :\ Og så er jo 7D raskere. CRAP. Dette var hardt.

7D plages i like stor/liten grad som andre speilreflekser fra Canon med varme under filming. Personlig har min 5D II aldri hatt problemer.

Om SD er bedre enn CF kan man vel diskutere i det vide og det brede om - men i praksis har begge fordeler og ulemper, og man merker ikke mye forskjell i daglig bruk, så lenge man har raske nok kort.

Den manuelle justeringa på 60D er nesten ubrukelig uansett, siden man ikke kan justere mens man gjør opptak. Man må inn i menyen og gjøre forandringer, som gjør at om man er ute etter god lyd er noe ala Juiced Link eller en ekstern opptaker et must uansett speilrefleks.

Har ikke prøvd knappene på 60D så kan ikke uttale meg om det. Vridbar skjerm er dog flott å ha til video. :)

 

Trenger du raskere skuddtakt og bedre AF enn det 60D kan gi deg? Gå for 7D. Trenger du vridbar skjerm og driter litt i AF og skuddtakt, gå for 60D. Tipper du blir vandt med knappene etterhvert uansett. :) Ikke tenk så mye på hvilken som er best til video, i praksis er de veldig like. Manuel styring av lyden er kjekt, men for god lyd trenger man som sagt mer utstyr uansett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt gammel tråd kanskje, men føler jeg har litt å bidra mer her, selv om mye er sagt tidligere:

 

Bildene rett fra et speilrefleks vil veldig ofte se dårligere rett ut fra kameraet enn bilder fra et kompaktkamera. Grunnen er ganske enkel:

 

Kundegruppen til kompaktkameraer er gjerne dem som vi ta bilder og levere minnekortet til fotoforhandleren til fremkalling. De som er interissert nok til å kjøpe speilrefleks med passende objektiv vil gjerne tyne litt mer ut av bildene sine, og derfor så trenger de fleste bilder etterbehandling.

 

De fleste med speilrefleks tar også bilder i raw-formatet, for maksimal utnytting av bildene.

 

Jeg falt selv i gropen vedrørende det at jeg trodde speilrefleks tok mye flottere bilder rett fra kameraet enn et kompaktkamera, men sannheten er at bildene man får fra et speilrefleks er "ekte" og blir ikke behandlet på noe måte i kameraet. Dette fordi du skal kunne ta styringen selv i etterkant.

 

Men lærer du deg å redigere raw-bilder, samt det å bruke et speilrefleks på skikkelig måte skal du se at bildene blir langt bedre enn bilder fra et kompaktkamera.

 

Jeg er ingen ekspert selv, men har sån noenlunde snøring på hvordan det meste henger sammen, da jeg jo har eid noen speilreflekskameraer de siste årene.

 

Personlig, så kommer jeg aldri mer til å bruke et kompaktkamera til noe som helst. Ikke engang småting for å dokumentere. Da bruker jeg heller mobilen, for disse bildene skal jo uansett ikke brukes til annet enn å dokumentere.

 

Så sant du ikke er 100% sikker på at du kommer til å bringe flere timer/dager/uker for å granske instillinger og prøve deg frem, samt at du er klar over at et speilrefleks med objektiv er ganske slitomt å drasse rundt på i forhold til små hendige kameraer, så bør du kanskje sterkt vurdere om speilrefleks er noe for deg.

 

Da ville jeg kanskje heller gått for et såkalt "zoomkamera". Noe som ligner speilrefleks i utseende, men mangler mulighet for bytting av objektiv etc. Stort sett bedre enn kompaktkameraer, og mange av dem tar også bilder i raw-format.

Lenke til kommentar
Joda K-5 er etter hva jeg har lest et meget bra camera, men etter det jeg har lest er det vel dårligere på feks fokussytem, etter hva jeg har skjønt av omtaler/tester .

 

Siste utgave av tyske Colorfoto har gjort en grundig test av fokussystemer og testet 57 objektiver og forskjellige kameraer.

 

Konklusjon er at Pentax K-5 er både raskere og mer nøyaktig på autofokus en EOS 7D. Hurtighet og nøyaktig er jo to viktige egenskaper, vel?

Lenke til kommentar

har sån noenlunde snøring på hvordan det meste henger sammen

Snøret ligger på bunnen sammen med sluken... :nei:

 

Personlig, så kommer jeg aldri mer til å bruke et kompaktkamera til noe som helst. Ikke engang småting for å dokumentere. Da bruker jeg heller mobilen, for disse bildene skal jo uansett ikke brukes til annet enn å dokumentere.

 

Da ville jeg kanskje heller gått for et såkalt "zoomkamera". Noe som ligner speilrefleks i utseende, men mangler mulighet for bytting av objektiv etc. Stort sett bedre enn kompaktkameraer, og mange av dem tar også bilder i raw-format.

Du kommer aldri til å bruke et kompaktkamera, men anbefaler et såkalt "zoomkamera". Disse "zoomkameraene" er kompaktkameraer og de er ikke noe spesielt bedre enn vanlige kompaktkameraer, de har bare veldig mye zoom

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

har sån noenlunde snøring på hvordan det meste henger sammen

Snøret ligger på bunnen sammen med sluken... :nei:

 

Personlig, så kommer jeg aldri mer til å bruke et kompaktkamera til noe som helst. Ikke engang småting for å dokumentere. Da bruker jeg heller mobilen, for disse bildene skal jo uansett ikke brukes til annet enn å dokumentere.

 

Da ville jeg kanskje heller gått for et såkalt "zoomkamera". Noe som ligner speilrefleks i utseende, men mangler mulighet for bytting av objektiv etc. Stort sett bedre enn kompaktkameraer, og mange av dem tar også bilder i raw-format.

Du kommer aldri til å bruke et kompaktkamera, men anbefaler et såkalt "zoomkamera". Disse "zoomkameraene" er kompaktkameraer og de er ikke noe spesielt bedre enn vanlige kompaktkameraer, de har bare veldig mye zoom

Jeg annbefaler "Zoomkamera" til dem som ikke vil dra seg selv inn i speilrefleksens verden hva nå det enn skyldes.

 

Tror du missforsto meg litt:

Med slike zoomområder samt mulighet for opptak i raw, vil gi deg rom for litt kreativitet, sammtidig som disse kameraene stort sett er tyngre og holde i, noe som er bra for stabiliteten. Derav bedre bilder.

 

Kompaktkameraer av typen Canon Ixux etc. blir bare leketøy å regne etter man har prøvd "skikkelige" saker. Har man en genuin interesse av å ta bilder, så mener jeg man like godt kan ta steget inn i speilrefleksens verden med en gang, for det er der vi ender alle mann uansett.

 

Man kan få Canon EOS 1100D til rundt 3.400,- m/objektiv, og da mener jeg man får mye kamera for pengene. Sammtidig så får man lært seg hvordan et speilrefleks virker.

 

Skal man bare ha et kamera for å dokumentere ting og tang, så kan man like godt bruke det man har på mobilen. Bildene blir ikke veldig bra uansett.

 

Samboeren min har en Canon Ixux 700 med 7(?)MP og når jeg tar bilder med dette etter at solen begynner å sige nedover horisonten så blir det rett og slett ikke bra. Slike kompaktkameraer er laget for å ta bilder i dagslys etter min mening. Har tatt flere 10-talls tusen bilder med kompaktkameraer, og mitt første kompaktkamera kjøpte jeg for ca. 15 år siden. Det var Canon Ixux v2 med 2MP. som kostet hele 6.000,-

 

Men hvis man har teknologiskrekk og regelrett nekter å eie ett kamera man må stille inn ting og tang på hver gang, så kan det hende at kompaktkamera instillt på "Auto" er tingen. Men er man ikke mer interissert enn dette, så mener jeg man like godt kan kjøpe seg et digitalt engangskamera, for da er man jo stort sett ikke så kresen på bildene heller.

 

Det er bare det at jeg synes kompaktkameraene faller helt utenom, så lenge vi allerede har mobiltelefoner med helt OK kamera (ikke bedre en kompaktkameraer dog) som kan brukes til å dokumentere ting og tang, samt at man kan laste rett opp på Facebook/Twitter etc.

 

Så har man (Hvis man hopper over kompaktkameraer) hybridklassen/Superzoom-klassen som faktisk ikke koster veldig mye mer enn kompaktkameraer. Etter dette trer man inn i speilrefleksens verden. Man får faktisk ett speilrefleks kamera fra rundt 3.000,- med objektiv, og da forstår jeg ikke hvorfor man skal kaste bort 2-3.000 på et "bra" kompaktkamera.

Lenke til kommentar

Man får faktisk ett speilrefleks kamera fra rundt 3.000,- med objektiv, og da forstår jeg ikke hvorfor man skal kaste bort 2-3.000 på et "bra" kompaktkamera.

Fordi det er en verden av forskjell fra de rimelige kompaktene til disse som er dyrere enn de billigste (og svært gode!) speilrefleksene?

 

De beste kompaktene er faktisk ekstremt gode.

Lenke til kommentar

Man får faktisk ett speilrefleks kamera fra rundt 3.000,- med objektiv, og da forstår jeg ikke hvorfor man skal kaste bort 2-3.000 på et "bra" kompaktkamera.

Fordi det er en verden av forskjell fra de rimelige kompaktene til disse som er dyrere enn de billigste (og svært gode!) speilrefleksene?

 

De beste kompaktene er faktisk ekstremt gode.

De "beste" kompaktene koster veldig nær kameraer som 1100D m/objektiv, så jeg ser ikke helt poenget.

 

Dessuten er de aller fleste kompaktkameraer ubrukelige så lenge det ikke er dagslys. Man kan jo bruke blitsen, men den har en meget begrenset rekkevidde.

 

Vil bare tilføye at alle kameraer tar bra bilder i dagslys. (Selv om det er forskjeller også her) Det er når skumringen/morket stiger frem at kompaktkameraene taper stort.

 

Min far tok bilder i bryllupet mitt med sitt nyinnkjøpte Nikon Coolpix kamera i mitt bryllup for 2 år siden (innebilder på kvelden i delvis opplyst lokale) og disse bildene ble rett og slett forferdelige og i mine øyne helt ubrukelige.

 

Med speilrefleks og ekstern blitz åpner det seg en helt ny verden, og blitsen lyser opp flere ti-talls meter, samt at den kan justeres til å lyse opp i tak for å spre belysningen.

 

For rundt 5.000,- så får man Canon 1100D m/objektiv OG ekstern blits (430EX II). Hvis man ikke synes at de ekstra 2.000,- er verdt pengene for desto bedre bilder, så anntar jeg at man heller ikke er spesielt interissert, og da kan man jo sikkert klare seg med et kompaktkamera, men ikke forvent flotte bilder i skumring/morket innendørs.

 

Det skal også sies at man ikke ser hvor "dårlige" bildene blir fra et kompaktkamera før man har sammenlignet det med en speilrefleks til omtrent samme pris. :)

 

Har man ikke hatt noe annet en kompaktkamera, så har man jo egentlig ikke noe å sammenligne med, og dermed så kan man jo si at bildene blir flotte uansett. Min far synes vertfall at hans Coolpix tar veldig flotte bilder. Han om det...

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

De "beste" kompaktene koster veldig nær kameraer som 1100D m/objektiv, så jeg ser ikke helt poenget.

Størrelse.

 

Dessuten er de aller fleste kompaktkameraer ubrukelige så lenge det ikke er dagslys. Man kan jo bruke blitsen, men den har en meget begrenset rekkevidde.

Modeller som Panasonic LX5 og Olympus XZ-1 vil ikke stå mye tilbake for en 1100D med kit i dårlig lys. Lysterkt objektiv kompenserer for at man ikke kan gå like høyt i ISO.

 

Det skal også sies at man ikke ser hvor "dårlige" bildene blir fra et kompaktkamera før man har sammenlignet det med en speilrefleks til omtrent samme pris. :)

Da har du tydeligvis ikke sett på bilder fra de to kameraene jeg nevner; eller Canon G12 for den del. Eller ser du kun på bilder i 100%

 

Speilrefleks i samme prisklasse har et temmelig simpelt kit-objektiv; som heller ikke drar snerken av grøten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...