Gå til innhold

Artikkel: Anonymous under lupen


Anbefalte innlegg

Kunne meget godt tenkt meg å delta på disse aksjonene, men er redd jeg ikke har datakunnskapene som kreves :)

Det er ikke værre enn å følge en liste på noen få punkter som lages av de mer erfarne for de som er mindre erfarne. Du har 2 hovedtyper som deltar i disse aksjonene, hackerne som organiserer og tilrettelegger, og "script-kids" som får tildelt arbeid og deltar ved å kjøre et script (enkelt lite program) og donnere båndbredde.

Jeg har selv ikke deltatt i noe av dette, men vil kanskje vurdere det senere i enkelte aksjoner avhengig av hvordan ting utvikler seg. Når man sitter på en fiberlinje kan man bidra en del...

 

Interessant! Jeg kunne veldig godt tenkt meg å bidra om det ikke er verre enn å kjøre et script!

Hvordan kommer man i kontakt med disse personene, og blir en del av denne organisasjonen? Må en bare henge på 4chan og håpe på det beste? Noen som har kjennskap til hvordan man kommer i kontakt, og kan bli en del av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse gutta her er bedre oppsatt en en terror organisasjon på den måten at det ikke er ett leder hode man kan fjerne.

Og de har ingen problemer med å plukke opp flere om så ønskelig.

De sitter også på en egen wiki side også hvor de har listet opp litt av sine aktiviteter og hva de har "fått til"

Og hvor de har lagt ut verktøyene sine, andre tingen som er morsomt er at programmene de bruker er åpen kildekode så utenom deres "trafikk-oversvømming" så skal det være mulig å lage mottiltak.

Lenke til kommentar

Hvilken skade gjør det egentlig å ta ned siden til f.eks Visa? Jeg går ut i fra at selve betalingsløsningene til Visa fortsatt fungerte fint? Var ihvertfall ingen merkbare problemer her i landet. De får selvsagt mye oppmerksomhet, men er skadeomfanget virkelig så stort?

Jeg vet ikke hva som ble resultatet, men det ble sagt at det var noen som hadde funnet APIen til PayPal, men jeg vet ikke om denne var ekte og/eller om den fungerte. Men om den var genuine, så kan det være at PayPals-betalingstjenester ble tatt ned.

Til de som lurer på hva som blir brukt:

 

Navn* som er uten tvil det vanligste programmet å bruke er faktisk som nevnt tidligere, et open-source program, og er ikke ulovlig å bruke, dele eller laste ned. Det er nemlig gitt ut som et program for å stressteste servere, offisielt beregnet for sysadmins o.l. Derimot skjønner nok de fleste at dette ikke er tilfellet. Det er et simpelt program som fungerer slik at du enten velger TCP/UDP/HTTP, hvor du i praksis sender ekstremt mange pakker/requests til en definert IP eller www-addresse, som fører til enten overbelasting av CPU, båndbredde eller fyller opp "inngangene" på servern. Selvsagt, om ikke den er satt opp imot disse angrepene.

 

*navnet har jeg ikke lyst å skrive opp her med hensyn til retningslinjene.

 

 

Lenke til kommentar

Ser mange roser kvaliteten på denne artikkelen opp i skyene, Dette får meg til å føle at de fleste er 20 eller yngre. Selv synes jeg artikkelen er svært temdemsiøs og bærer lite preg av objektivitet. Spessielt dyptgående er den heller ikke, lærte vel ikke noe som ikke har stått på enten vg, db eller dagsavisen. Det i seg selv er ikke så viktig, men gjennom artikkelen synes jeg artikkelforfatter viser særdeles sterkt hvor han står i denne saka, og gjennom å publisere den synes jeg HW gjør det samme, dette igjen gjør at HW.no virker å ha en politisk agenda og dermed langt mindre seriøse. Er det slik man vil ha HW.no

 

Når all min kritikk nå er sagt vil jeg si at jeg i utgangspunktet selv ser mye positivt i det anon driver med. Når det er sagt blir angrepene mot visa og mastercard mer symbolske enn at de faktisk har noen skadelig virkning, snarere kan de øke treffene på siden. Skal inrømme jeg aldri har vært på hverken Visa eller Mastercard sine sider før denne saka dukka opp.

Skal man gjøre slike aksjoner må man ta dem der det svir og det er i å knele betalingsløsningene, vel og merke vil dette føre til mye mer motstand hos folk, spørsmålet ligger dog i hva man synes er viktigst. Stoppe enorme kapitalistmaskiner som undertrykker yttringsfriheten eller sinte folk på høyresda som ikke får kjøpt seg pølse på narvesen, eventuelt betalt den nye audien sin. Skjønt det vil jo ramme deg og meg på venstresiden og, men jeg har alltids nok kontamnter på meg til at det skulle gå bra likevel XD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser mange roser kvaliteten på denne artikkelen opp i skyene, Dette får meg til å føle at de fleste er 20 eller yngre.

 

Jeg er nærmere 40 :p

 

Men jeg tror først og fremst begeistringen munner ut i at vi er enig eller at vi i en eller annen form støtter de aksjonene Anonymous har fått æren for.

 

HW.no er vel også et noe mer geeky forum enn mange andre medier og du vil også da som en konsekvens av dette sannsynligvis treffe på folk som er aktive i en eller annen form.

 

Digger den operasjonen, kule-ku. Skal gå igang med å måkke innkjørseln og spise all snøen jeg kommer over, selv den gule. :new_woot:

 

Må være en spøk????

Endret av R@ge
Lenke til kommentar

Hvordan kommer man i kontakt med disse personene, og blir en del av denne organisasjonen? Må en bare henge på 4chan og håpe på det beste? Noen som har kjennskap til hvordan man kommer i kontakt, og kan bli en del av dette?

Under perioden når de angrep Visa og Mastercard, var det på IRC kanalen (og Twitter kontoen) at all informasjonen kom. Nettverket er AnonOps (fant en nettside som hadde alle kanalene og web-grensesnitt: http://search.mibbit.com/channels/AnonOps), og kanalen som ble mest brukt under angrepet var #operationpayback. De fleste Twitter-kontoene deres er vell stengt ned, fant i hvert fall ikke noen av de som de har brukt før.

Lenke til kommentar

@nilka:

Grunnen til at denne artikkelen roses høyt er at denne danker ut hva vi vanligvis ser på HW.no av artikler som Arsæll Benediktsson spyr ut.

Som ellers er såpass lavmål og de fleste finner mer hull i enn en sveitserost.

 

Jeg vil heller ha flere artikler som denne enn skrotet Arsæll Benediktsson serverer.

Lenke til kommentar

Hvilken skade gjør det egentlig å ta ned siden til f.eks Visa? Jeg går ut i fra at selve betalingsløsningene til Visa fortsatt fungerte fint? Var ihvertfall ingen merkbare problemer her i landet. De får selvsagt mye oppmerksomhet, men er skadeomfanget virkelig så stort?

 

Angrepet var rettet mot "hjemmesiden" som ikke har noe med betalingsløsningen overhodet.

 

Jeg antar at store deler av betalingsløsningen går på lukket nett, så jeg vet ikke om det er mulig å kjøre ddos og dermed få betalingsterminaler i butikker til å knele.

Det skal derimot finnes servere som står på internet som da benyttes av firmaer som komplett, netshop, sas, etc. I teorien skal man da kunne knele disse serverene. Men jeg antar det er svært mange servere ute og går, og at de er vanskelig å finne med mindre du kjenner noen insidere som kan gi deg ip til disse.

 

Den største skaden man oppnår er desverre mot annonymus og menig mann, da myndigheter vil gjøre alt i sin makt for å beskytte bankvirksomhet. Ingen bank, ingen stat.

Skulle man klare å ramme f.eks sas og dermed ødelegge for menig mann så vil de også få vanlige folk mot seg.

Man gir argumenter for å innføre og utvide DLD med denne type aktiviteter. Altså ris til egen bak.

 

Sabotasje har skjelden oppnådd noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...