Gå til innhold

Hvordan se forskjell på tresorter(furu-gran foreksempel)?


kenny28

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedforskjellen er nålene. Furu har lange, mens grana har korte.

 

Se bilde:

gran.jpg

 

vanlig_furu_%25E2%2580%2593_1_1.jpg

 

Øverste bildet er av en gran. Du kan se at det er tettere, og nålene "henger mer". Dette kan selvsagt variere litt.

 

Dersom du har både furu og gran i skogen, vil du helt sikkert kunne se forskjell på en viss avstand etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Jeg er også interessert i sider med gode bilder og beskrivelser av trær. Problemet mitt er at jeg ikke bare må kunne se forskjell på gran og furu, men for eksempel forskjell på vintereik og sommereik, platanlønn og spisslønn, vanlig bjørk og hengebjørk, småbladlind og storbladlind osv kun ved å se en grein...gjerne uten blader.

Lenke til kommentar

Hovedforskjellen er nålene. Furu har lange, mens grana har korte.

 

Se bilde:

gran.jpg

 

vanlig_furu_%25E2%2580%2593_1_1.jpg

 

Øverste bildet er av en gran. Du kan se at det er tettere, og nålene "henger mer". Dette kan selvsagt variere litt.

 

Dersom du har både furu og gran i skogen, vil du helt sikkert kunne se forskjell på en viss avstand etterhvert. :)

 

 

Ser jo veldig godt forskjellen på disse bildene, men ute i naturen så er det vel ikke forskjellene så store som dette ?

Mangler furuen alltid grener nederst ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo to veldig ulike trær, ta en tur i skogen og sjekk selv. Ta bilder av de og studer hjemme.

 

Furu har ikke grener nederst så lenge den er "voksen" små furubusker har nødvendigvis grener hele veien.

 

Gran har alltid kun ett skudd i toppen som peker rett opp (type, sjekk juletreet ditt) mens furu som sagt har en "busk" og ikke et slikt skudd i toppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også interessert i sider med gode bilder og beskrivelser av trær. Problemet mitt er at jeg ikke bare må kunne se forskjell på gran og furu, men for eksempel forskjell på vintereik og sommereik, platanlønn og spisslønn, vanlig bjørk og hengebjørk, småbladlind og storbladlind osv kun ved å se en grein...gjerne uten blader.

Du får sjekke pensumlista til landskapsarkitekter, anleggsgartnere osv. De lærer sånt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Oj, her leser jeg veldig mye informasjon jeg ikke nødvendigvis, ville ha sagt meg direkte enig i.

 

Jeg begynner med Gran. Den har jo som kjent en trekant-form. Korte barnåler og lange hengende kongler, som er rosa når de er helt ferske før de blir brune. Om greinene står opp, ned eller rett ut har ikke noe med treslag å gjøre, men med alder. Unge trær har grener som peker opp og gamle trær har grener som peker ned. Greinene på gran fremstår som tynnere, både fordi de er det og fordi de ikke har nåler som gjør dem "lodne" og tjukke. Om du ser på en avkappet stubbe på gran vil du se at den rotner i midten på stubben, mens ytterkantene står.

 

Furu har, på voksne trær, ikke grener nederst. Har tjukkere greiner enn gran og den har grønne (ikke rosa, som grana) kongler som blir brune. Greinene kan stå litt til alle kanter, og kan være ganske ujevne mtp. rakhet, i motsetning til gran. Furua har dessuten et rød/orange - skjær i fargen, det grana er mer grå.

Furustubber rotner, i motsetning til granstubber, utenfra og inn. Og denne kjernen som gjør at det råtner utenifra er da fylt med harpiks (som med furuveden blir omtalt som tyri). Tyri brukes som Wikipedia beskriver som råstoff til tjære. Tyri er helt enkelt furu-kvae.

 

Håper dette var til litt hjelp.

 

Nå har man jo flere bartrær her til lands, som Einer og Lerk, men de har jo ikke noe med gran og furu å gjøre.

Endret av Slettet+981723478
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...