Gå til innhold

Slapp inn en katt, hva bør jeg gjøre med den?


Wubble

Anbefalte innlegg

Var en katt som surret rundt ute, som tydligvis var veldig kald. Slapp den inn i varmen, men vet ikke helt hva jeg bør gjøre. Vil nødig at den skal tro dette er det nye hjemmet dens, men kan ikke jage den ut i kulden heller.

 

Skal jeg mate den? Prøvde å gi den litt vann, men den viste lite interesse.

 

edit: Jeg vet forøvrig at her er en dyrekategori, men velger å poste her da jeg tviler på det er mye aktivitet i dyrekategorien klokken halv fire på natten.

 

edit 2: Den har heller ikke halsbånd på seg, men tviler også på at det er en vill katt, da den ser fin ut.

Endret av Vycan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Katter drikker sjeldent stillestående vann. dersom du har en liten fontene / et system der vann renner, kan du prøve å la katten drikke fra det. De spiser rent kjøtt, fisk, og fugl, men ikke gi den noe som har sterkt krydder eller ting som eddik osv. For mye salt og krydder kan rett og slett ta livet av den om den ikke har spist seg vant på det. Ta bilde av den og si du har hatt den inne, men eventuelt har sluppet den ut. Og at du kan kontaktes i tilfelle den kommer tilbake senere og den er savnet. At den driter inne kan hende det er en løskatt, eller en katt med dårlig oppførsel.

 

Bare ikke regn med at du blir kvitt den dersom du mater den... de kan finne det for godt til å bli.

 

iKent.

Lenke til kommentar

Det er da vel ikke rart at katten dreit på gulvet dersom ts holdt katten stengt innendørs og ikke hadde kattedo? Skulle den gå på menneskedoen da, eller?

 

Forøvrig er det dumt å umiddelbart ta inn katter som ikke er tydelig hjemløse. Det er godt mulig den bare var en liten luftetur ute fra sin egen familie. Har opplevd utallige ganger at folk har tatt katten min inn til seg så fort de har sett den utendørs i kuldegrader, og jeg har måttet leite i flere dager. Er katten hjemløs på denne årstiden synes det veldig godt, den er mager og møkkete, og vil være lenge rundt huset og skrike etter hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at du tenkte slik du gjorde, og tanken var selvsagt veldig god. Alt under -10 er skadelig for kattens lunger (og ører) dersom katten er ute lenger enn to timer, i minus 15 burde ingen katter være ute lenger enn en halvtime, maks en time. Med mindre den har et lunt sted å ligge, that is. Katten er ikke "laget" til det harde klimaet i Norge.

 

Jeg tviler ikke på at den ville inn i varmen, men det kan være dumt fordi katten da blir værende. Det lureste i et slikt tilfelle er å finne et alternativt sted (for eksempel garasjen, som du gjorde) hvor det er lunt og noe varmere, men hvor katten likevel har mulighet til å gå hjem når den f. eks hører eierne rope. Hvis katten blir værende på dette lune steder over flere dager, og virker bortkommen, så kan man evt. ta inn katten og begynne å henge opp lapper :)

Endret av indiska
Lenke til kommentar

Vel, den var tydlig kald, og her var under -15 grader. Jeg aner ikke hvor mye som skal til for at en katt dør eller har det vondt i kulde, men for hva jeg kunne bedømme hadde den veldig lyst inn i varmen.

Katter tåler kulde! Katten min er ute hver natt året rundt da den bare lager leven og vekker oss og vil kose på nattetid. I fjord og i år har vinteren vært veldig kald. I fjord var det nede i -26c. Aldri noe tegn til skade på katten. Og Hver kveld gikk den like pent ut, uten å nøle. Men det kommer sikkert litt ann på raser. Min katt er en "Norsk huskatt" Det var det hvertfall den vi fikk den av sa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...