Gå til innhold

Slapp inn en katt, hva bør jeg gjøre med den?


Wubble

Anbefalte innlegg

Vel, den var tydlig kald, og her var under -15 grader. Jeg aner ikke hvor mye som skal til for at en katt dør eller har det vondt i kulde, men for hva jeg kunne bedømme hadde den veldig lyst inn i varmen.

Katter tåler kulde! Katten min er ute hver natt året rundt da den bare lager leven og vekker oss og vil kose på nattetid. I fjord og i år har vinteren vært veldig kald. I fjord var det nede i -26c. Aldri noe tegn til skade på katten. Og Hver kveld gikk den like pent ut, uten å nøle. Men det kommer sikkert litt ann på raser. Min katt er en "Norsk huskatt" Det var det hvertfall den vi fikk den av sa.

 

Norsk huskatt er ingen rase, det er en gatemiks av diverse blandinger. Lo godt av det fancy navnet de fant på. En rasekatt har stamtavle og selges.

 

Hvis du leser innlegget mitt, ser du at katter ikke tåler kulda. Visstnok kan de overleve, men det er ikke bra for helsen deres, og de trives ikke når de fryser (obviously). I motsetning til mennesker kan ikke kattene ta sko på potene sine eller lue over ørene. Sjekket du om katten var forkjølet, tok du temperaturen når hun kom inn? Du SÅ kanskje ingen skader, men ofte er de der likevel. Katter er mestere i å skjule smerte. Ei heller kunne katten fortelle deg om hun hadde frostskader på potene eller nesa si? Det er en utbredt misforståelse blant katteeiere, dessverre.

 

Stengte du virkelig katten ute hele natten i -26?

Endret av indiska
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvis katten, absolutt ikke ville ut, fordi den ville bli nedkjøl/skadet/syk osv, tror du den da ville gått ut frivillig? Jeg bare lurer, hvis jeg var katt da, ville jeg stritta i mot og mjaua. Hvis min katt hadde gjort dette kunne den bare ha fått vert inne da, jeg hadde forstott at den ikke ville ut. Men den går faktisk ut selv.

 

EDIT: Uansett skal du få + for inlegget.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

Katten måtte sannsynligvis på do, og ser da ingen annen mulighet enn å gå ut og gjøre fra seg og komme tilbake til låst dør. Katter er renslige, og vil ikke gjøre fra seg inne selv om de ikke egentlig ønsker å gå ut. Katter er ikke de smarteste, av og til vil de ut for så å angre seg fordi det er for kaldt. Da er det kjedelig å ikke kunne komme inn igjen.

Endret av indiska
Lenke til kommentar

Vel, den var tydlig kald, og her var under -15 grader. Jeg aner ikke hvor mye som skal til for at en katt dør eller har det vondt i kulde, men for hva jeg kunne bedømme hadde den veldig lyst inn i varmen.

 

det er nok til skade eller død ja så lenge de ikke finner noe og beskytte seg mot kulda, folk som hiver katta ut på vintern i slike tempraturer og tror det går greit, vet nok ikke at det har gått bra bare fordi katta har vært heldig og funnet seg ei tom pappeske, kommet seg inn i en kjeller eller lignende for og holde varmen, eller funnet en vennlig sjel som deg som fikk litt varme i den, skal ikke mye til. enkelte katter kan binde seg utrolig fort til noen, det er nok at de har fått mat en gang eller litt varme en eneste gang så nekter de plent og forlate, ikke rart den gjorde fra seg inne heller :D verken kasse eller vant med omgivelsene, en plass måtte det da skje ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...