Gå til innhold

Påvirkning av tiden - skapninger


Anbefalte innlegg

Hei, er usikker på om hvor denne tråden hører hjemme. Så den havnett under Politikk og samfunn foreløping. Det er det beste jeg fant. ^^

 

Det er sikkert ikke noe konkret svar på dette, det er kun spekalusjoner. Og er sikkert umulig og finne ut av det også. Til saken: Det sies at jo eldre man blir, jo fortere går tiden. Det kommer ann på person til person også da. Men de fleste syns at tiden går fortere og fortere, jo eldre man blir.

 

Så har tiden noe påvirkning på størrelsen på skapningene? F.eks, når man var liten så gikk tiden ganske trækt. For blåvalen går tiden kansje ekstremt fort, for en mygg og midd går vel tiden ekstremt sakte. Det er vanskelig å si. Eller har det noe å si i det hele tatt?

 

Så har noen en anelse, peiling, teori, spekalusjoner på dette. Kom gjerne opp med dette vis dere også har hatt alla det samme baktanke. :thumbup:

Endret av Hell_Frode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sies at fluer og andre småkryp opplever tiden som ekstremt sakte. Det er ikke lett å klare å slå til en flue som sitter på et bord. Den klarer stort sett å fly unna, samme hvor raskt du slår. Det er fordi de opplever alle våre bevegelser som så trege, at de rekker å reagere og fly unna.

 

Teorien til Hell_Frode er ikke så usannsynlig som den først kanskje høres ut som. Jeg har selv vært inne på tanken. Størrelsen er nok ikke eneste faktor som bestemmer hvor raskt vi synes tiden går, men mens store dyr beveger seg tregere enn oss, beveger småkryp og små dyr seg mye kjappere. Tiden kan derfor oppleves i forhold til hvor raskt man klarer å bevege seg. Og da er størrelsen av stor betydning.

 

En enda mer søkt teori, som jeg faktisk har undret litt over, er om alle lever på forskjellige tidspunkt. Ettersom tiden går raskere for noen, og tregere for andre, er det da slik at alle andre lever noen seekunder -> år før eller etter meg? De jeg snakker med, opplever de det akkurat nå, eller har de allerede opplevd det eller har de enda ikke opplevd det? Tiden går jo raskere/tregere for dem? Men starter man å tenke for mye på det, tror jeg man blir gal :)

Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt litt på dette. Jeg tror at noens oppfatning av tiden avhenger av hvor mange sanseinntrykk og tanker man greier å prosessere pr tid. En sammenligning: Du har to videokameraer. Det ene tar opp film i 48 bilder/sekund, det andre i 96. Spiller du så av filmen med samme hastighet vil sistnevnte gå halvparten så fort som førstnevnte. Overfører du dette til sanseuttrykk og tanker, at en skapning kan se og tenke dobbelt så fort som en annen, vil min logikk tilsi at denne personen opplever tiden dobbelt så tregt.

 

Jeg vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, men en liten hjerne har vel kortere distanse mellom hjernecellene enn en stor. Nervesignalene i hjernen har da en kortere reisedistanse og hjerneaktivitet skjer raskere enn i en større hjernen, noe som fører til en annen tidsoppfattelse. Merk at dette bare er mine tanker, og jeg aner ikke om det ligger noe i det.

Lenke til kommentar

Fluer og mange andre innsekter har en kjappere reaksjon enn oss. Derfor kan det synes som de har sin egen oppfattelse av tid. Kanskje de har det, men tiden går ikke fortere eller saktere for de enn for oss. De fleste edderkopper har knapt raskere reaksjoner enn oss. Derfor er det langt lettere å klaske til en edderkopp enn ei flue, selv om de er like små.

 

Mennesker oppfatter nok tiden forskjellig, både utfra alder og humør. Hvis man holder på med noe morsomt/interessant, så synes man tiden flyr avgårde, men sittter man og venter på et overfyllt legekontor en times tid, så føles den ofte som fem.

 

Mange påstår at tid egentlig ikke eksisterer, fysisk sett, og at tiden bare er noe menneskene har "funnet på" for ordne livet og arbeidsdagene. Men tiden eksisterer i høyeste grad også i universet. Faktisk er tiden like virkelig/reell i universets oppbygging som rom og materie. Rommet og tiden danner sammen det som kalles romtiden, og dette begrepet brukes i den moderne fysikken til å forklare både gravitasjon (tyngdekraft) og det faktum at tiden går tregere i kraftige gravitasjonsfelt.

 

I ca 20.000 km høyde, der GPS-satelittene sirkler rundt Jorda, der går tiden ca 42 mikrosekunder per døgn raskere enn nede på bakken, fordi tiden her nede på bakken blir bremset av Jordas gravitasjonsfelt. Denne sammenhengen mellom tid og gravitasjon er ikke "bare en teori", men fenomenet er målt og bekreftet en rekke ganger, bl.a med supernøyaktige atomur. De atomurene som sitter i hver GPS-satelitt ble derfor stilt slik at de gikk litt for seint før satelittene ble sendt opp, dermed går de korrekt i satelittbanene. Uten denne justeringen ville feilvisningen i GPS-systemet blitt over ei mil, ikke per tusen år eller noe, men per døgn.

 

Men altså: Det at eldre føler at tiden går fortere har ingenting med hvor fort tiden egentlig går, men kun med deres livserfaring og oppfattelse av tiden. For en femåring kan en time være som en evighet. For oss eldre kan timene fly forbi og vi synes vi ikke rekker noenting av det vi trodde vi skulle få tid til.

 

Et triks er å gange våre anslag for hvor lang tid vi tror vi trenger for å få gjort noe med to. Det vi ofte glemmer er nemlig all den tiden vi bruker til å småprate med kolleger, lete etter binderser, hente utskrifter nede i korridoren, snakke i telefonen og så videre også tar tid. Vi glemmer ofte å ta med disse aktivitetene i våre anslag av hva vi tror vi rekker. Derfor får vi alltid opplevelsen at tiden går fortere og fortere og at det alltid er for lite tid i løpet av døgnet.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Du kan nåk ikke måle det for volume nei. F.eks. jeg er 15cm størrer en mor med, men tiden går mye fotere for hun en for meg(tror nå jeg). hun er da også 30år eldre en meg. Så det har kanskje mer med aldern å gjøre. Og som du si kan det varriere fra person til person. Jer veldig skeptisk om en kan overføre dette prinsipe til alle slaks dyrer.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du ikke måle det når det er snakk om 30 cm i høyden mellom to mennesker. Er nok heller størrelsen på hjernen, slik jeg ser det.

 

Jo større jernen er jo fortere går tiden. Og mindre jernen er jo saktere går tiden. Er det det du prøver å si? For meg høres det ganske merkelig ut og urelistisk ut. Ikke ondt ment altså. Men uansett har man jo forsjelige teorier på saker og ting, aksepterer det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke opplevelsen av tiden har noe med volumet eller massen til skapningen, det virker temmelig usannsynlig. Da ville jo en dverg oppleve tid like sagte som et barn.

 

Jeg tror det heller har med å gjøre at 1 time for en voksen er en midre andel av tiden hxn har opplevd til da. For et barn er 1 time en større andel av livet.

 

Tiltrer den hypotesen :)

Lenke til kommentar

En enda mer søkt teori, som jeg faktisk har undret litt over, er om alle lever på forskjellige tidspunkt. Ettersom tiden går raskere for noen, og tregere for andre, er det da slik at alle andre lever noen seekunder -> år før eller etter meg? De jeg snakker med, opplever de det akkurat nå, eller har de allerede opplevd det eller har de enda ikke opplevd det? Tiden går jo raskere/tregere for dem? Men starter man å tenke for mye på det, tror jeg man blir gal :)

Dette tenkte jeg en del på før, helt til jeg måtte slutte av grunnen du nevnte :p Noen som vet om det er noe i dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei, er usikker på om hvor denne tråden hører hjemme. Så den havnett under Politikk og samfunn foreløping. Det er det beste jeg fant. ^^

 

Det er sikkert ikke noe konkret svar på dette, det er kun spekalusjoner. Og er sikkert umulig og finne ut av det også. Til saken: Det sies at jo eldre man blir, jo fortere går tiden. Det kommer ann på person til person også da. Men de fleste syns at tiden går fortere og fortere, jo eldre man blir.

 

Så har tiden noe påvirkning på størrelsen på skapningene? F.eks, når man var liten så gikk tiden ganske trækt. For blåvalen går tiden kansje ekstremt fort, for en mygg og midd går vel tiden ekstremt sakte. Det er vanskelig å si. Eller har det noe å si i det hele tatt?

 

Så har noen en anelse, peiling, teori, spekalusjoner på dette. Kom gjerne opp med dette vis dere også har hatt alla det samme baktanke. :thumbup:

 

Er ikke så vanskelig å finne ut da. Bare å spørre en dverg om han/hun synes tiden går fortere med åra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...