ALHansen Skrevet 21. desember 2010 Skrevet 21. desember 2010 Hei, Jeg har en 2004 mod Mondeo 2.0 TDCi Duratorq (130 000 km) som nekter å starte dersom gradestokken viser mer en -10 grader. Hjelper ikke med dobbel gløding. Har snakket med Ford, men dem kan ikke gi meg noe svar på hva dette kan være. Jeg tenkte først vann i dieselfilteret og eller defekte glødeplugger, men filteret ble byttet for 1 uke siden (140 000km service/års service) og glødepluggene skulle holde minst 300 000km i følge dem på Ford (noe jeg finner merkelig, men dem bør jo ha peiling). For å få start på bilen i lave temperaturer må jeg frem med en gammel Defa coupe varmer under panseret og la den varme i 1-2 timer. Da starter motoren på ca tredje forsøket. Meget upratisk å stå opp 2 timer før jeg skal på jobb nå i kulden får og sette bilen på varming (for øyeblikket har vi hatt temperatur på -18 til -20 grader om natten). Håper noe her kan gi meg tips til hva dette kan være. Ford har ikke tid til å ”se” på dette før på nyåret… _________________ Mvh, Andreas
Opelduude Skrevet 21. desember 2010 Skrevet 21. desember 2010 Det er nok ganske soleklart at det er 1 eller flere av glødepluggene er defekte. Glødepluggene holder ikke i 300 000 med en lang og kald vinter. Alle verksteder kan skifte glødeplugger så det er bare å stikke innom et uavhengig verksted.
ALHansen Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Skrevet 21. desember 2010 Det er det jeg også tror kan være årsaken. Var ute i kveld for å sjekke glødepluggene, men det var ikke noe enkel affære. Trangere plassering har jeg ikke sett før (ikke det at jeg har sett så mange før, men noen enklere har jeg vært med på). Bak noe som ser ut som innsugsmanifoilen ligger dem. Med tanke på lengden på disse glødepluggene ser jeg ingen annen måte at innsugsmanifoilen må demonteres for at man skal komme til. Møkk! Håpet på en rask tur på Mekonomen i morgen og en ”enkel” jobb jeg, men det ser ikke slik ut…
Tee-Zee Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Innsugsmanifolden er da ikke noen stor jobb å demontere.
ALHansen Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Skrevet 22. desember 2010 Da var glødepluggene byttet. Var en mye enklere jobb en hva jeg først hadde trodd. Nå gjenstår det bare å få sjekket dette i morgen. Kjørte 12V (fra et bilbatteri) på glødepluggene jeg skudde ut. Ingen av dem glødet... :-) Mvh, Andreas
ALHansen Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Skrevet 22. desember 2010 Men, når jeg nå holdt på oppdaget jeg at vakumslagen til EGR ventilen ikke satt på EGR ventilen, men var tredd innpå en skrue i motorrommet (altså var slangen blindet). Hva kan årsaken til det være? Jeg satt den på plass igjen på EGR ventilen jeg, men har ikke kjørt med bilen etterpå. Rart dem ikke sa noe om dette på servicen jeg hadde for 1 uke siden... Er dette et "billig" forsøk fra tidligere eier, for å skaffe seg noen ekstra hk?
pcp160 Skrevet 23. desember 2010 Skrevet 23. desember 2010 Er dette et "billig" forsøk fra tidligere eier, for å skaffe seg noen ekstra hk? Jeg vet ikke, men vil vel heller gjette at det kan være et billig forsøk på å bli kvitt fusking, svart-røyk, ol. Eventuelt forebyggende. Mange har problemer med dette på TDCI, og det er også populært å sette inn avblendingsplate med lite hull i EGR-ventilen på disse har jeg sett. Har det vært kjørt lenge uten vakum vil jeg tro sjansen øker for at den sitter fast, men du får jo bare prøve litt å se hvordan det går. Uten vakum blir den stående lukket, og det er vel helst når sot/avleiringer gjør at den blir stående litt åpen at symptomene kommer. Andre kan nok svare bedre på det.
Selle Skrevet 26. desember 2010 Skrevet 26. desember 2010 Nå vet jeg lite om ford, men hovedgrunnen til at egr blir blokkert i vag miljøet er vertfall for å forhindre at innsuget blir fylt opp med sot og annen dritt Dette er et ekstremtilfelle, men alike vel...
Shotherra Skrevet 26. desember 2010 Skrevet 26. desember 2010 Det ofte et problem på nyere diselbiler samt noen eldre. Tvilsomt at du får mer hk ved å blende den men slipper det problemet som nevnt. Jeg ville bare ha blendet den fortsatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå