Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen min starter ikke ved -10 eller lavere. HJELP!


ALHansen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

 

Jeg har en 2004 mod Mondeo 2.0 TDCi Duratorq (130 000 km) som nekter å starte dersom gradestokken viser mer en -10 grader. Hjelper ikke med dobbel gløding. Har snakket med Ford, men dem kan ikke gi meg noe svar på hva dette kan være. Jeg tenkte først vann i dieselfilteret og eller defekte glødeplugger, men filteret ble byttet for 1 uke siden (140 000km service/års service) og glødepluggene skulle holde minst 300 000km i følge dem på Ford (noe jeg finner merkelig, men dem bør jo ha peiling).

 

For å få start på bilen i lave temperaturer må jeg frem med en gammel Defa coupe varmer under panseret og la den varme i 1-2 timer. Da starter motoren på ca tredje forsøket. Meget upratisk å stå opp 2 timer før jeg skal på jobb nå i kulden får og sette bilen på varming (for øyeblikket har vi hatt temperatur på -18 til -20 grader om natten).

 

Håper noe her kan gi meg tips til hva dette kan være. Ford har ikke tid til å ”se” på dette før på nyåret…

 

_________________

Mvh, Andreas

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ganske soleklart at det er 1 eller flere av glødepluggene er defekte. Glødepluggene holder ikke i 300 000 med en lang og kald vinter. Alle verksteder kan skifte glødeplugger så det er bare å stikke innom et uavhengig verksted.

Skrevet

Det er det jeg også tror kan være årsaken. Var ute i kveld for å sjekke glødepluggene, men det var ikke noe enkel affære. Trangere plassering har jeg ikke sett før (ikke det at jeg har sett så mange før, men noen enklere har jeg vært med på). Bak noe som ser ut som innsugsmanifoilen ligger dem. Med tanke på lengden på disse glødepluggene ser jeg ingen annen måte at innsugsmanifoilen må demonteres for at man skal komme til. Møkk!

 

Håpet på en rask tur på Mekonomen i morgen og en ”enkel” jobb jeg, men det ser ikke slik ut…

 

:realmad:

Skrevet

Da var glødepluggene byttet. Var en mye enklere jobb en hva jeg først hadde trodd. Nå gjenstår det bare å få sjekket dette i morgen.

 

Kjørte 12V (fra et bilbatteri) på glødepluggene jeg skudde ut. Ingen av dem glødet... :-)

 

Mvh, Andreas

Skrevet

Men, når jeg nå holdt på oppdaget jeg at vakumslagen til EGR ventilen ikke satt på EGR ventilen, men var tredd innpå en skrue i motorrommet (altså var slangen blindet). Hva kan årsaken til det være? Jeg satt den på plass igjen på EGR ventilen jeg, men har ikke kjørt med bilen etterpå. Rart dem ikke sa noe om dette på servicen jeg hadde for 1 uke siden...

 

Er dette et "billig" forsøk fra tidligere eier, for å skaffe seg noen ekstra hk?

Skrevet

Er dette et "billig" forsøk fra tidligere eier, for å skaffe seg noen ekstra hk?

Jeg vet ikke, men vil vel heller gjette at det kan være et billig forsøk på å bli kvitt fusking, svart-røyk, ol. Eventuelt forebyggende. Mange har problemer med dette på TDCI, og det er også populært å sette inn avblendingsplate med lite hull i EGR-ventilen på disse har jeg sett. Har det vært kjørt lenge uten vakum vil jeg tro sjansen øker for at den sitter fast, men du får jo bare prøve litt å se hvordan det går. Uten vakum blir den stående lukket, og det er vel helst når sot/avleiringer gjør at den blir stående litt åpen at symptomene kommer.

 

Andre kan nok svare bedre på det. :)

Skrevet

Nå vet jeg lite om ford, men hovedgrunnen til at egr blir blokkert i vag miljøet er vertfall for å forhindre at innsuget blir fylt opp med sot og annen dritt

 

DSCN2189.jpg

 

Dette er et ekstremtilfelle, men alike vel...

Skrevet

Det ofte et problem på nyere diselbiler samt noen eldre. Tvilsomt at du får mer hk ved å blende den men slipper det problemet som nevnt. Jeg ville bare ha blendet den fortsatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...