ALHansen Skrevet 21. desember 2010 Skrevet 21. desember 2010 Hei,  Jeg har en 2004 mod Mondeo 2.0 TDCi Duratorq (130 000 km) som nekter Ă„ starte dersom gradestokken viser mer en -10 grader. Hjelper ikke med dobbel glĂžding. Har snakket med Ford, men dem kan ikke gi meg noe svar pĂ„ hva dette kan vĂŠre. Jeg tenkte fĂžrst vann i dieselfilteret og eller defekte glĂždeplugger, men filteret ble byttet for 1 uke siden (140 000km service/Ă„rs service) og glĂždepluggene skulle holde minst 300 000km i fĂžlge dem pĂ„ Ford (noe jeg finner merkelig, men dem bĂžr jo ha peiling).  For Ă„ fĂ„ start pĂ„ bilen i lave temperaturer mĂ„ jeg frem med en gammel Defa coupe varmer under panseret og la den varme i 1-2 timer. Da starter motoren pĂ„ ca tredje forsĂžket. Meget upratisk Ă„ stĂ„ opp 2 timer fĂžr jeg skal pĂ„ jobb nĂ„ i kulden fĂ„r og sette bilen pĂ„ varming (for Ăžyeblikket har vi hatt temperatur pĂ„ -18 til -20 grader om natten).  HĂ„per noe her kan gi meg tips til hva dette kan vĂŠre. Ford har ikke tid til Ă„ âseâ pĂ„ dette fĂžr pĂ„ nyĂ„ret⊠ _________________ Mvh, Andreas
Opelduude Skrevet 21. desember 2010 Skrevet 21. desember 2010 Det er nok ganske soleklart at det er 1 eller flere av glÞdepluggene er defekte. GlÞdepluggene holder ikke i 300 000 med en lang og kald vinter. Alle verksteder kan skifte glÞdeplugger sÄ det er bare Ä stikke innom et uavhengig verksted.
ALHansen Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Skrevet 21. desember 2010 Det er det jeg ogsĂ„ tror kan vĂŠre Ă„rsaken. Var ute i kveld for Ă„ sjekke glĂždepluggene, men det var ikke noe enkel affĂŠre. Trangere plassering har jeg ikke sett fĂžr (ikke det at jeg har sett sĂ„ mange fĂžr, men noen enklere har jeg vĂŠrt med pĂ„). Bak noe som ser ut som innsugsmanifoilen ligger dem. Med tanke pĂ„ lengden pĂ„ disse glĂždepluggene ser jeg ingen annen mĂ„te at innsugsmanifoilen mĂ„ demonteres for at man skal komme til. MĂžkk!  HĂ„pet pĂ„ en rask tur pĂ„ Mekonomen i morgen og en âenkelâ jobb jeg, men det ser ikke slik ut⊠Â
Tee-Zee Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Innsugsmanifolden er da ikke noen stor jobb Ă„ demontere.
ALHansen Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Skrevet 22. desember 2010 Da var glÞdepluggene byttet. Var en mye enklere jobb en hva jeg fÞrst hadde trodd. NÄ gjenstÄr det bare Ä fÄ sjekket dette i morgen.  KjÞrte 12V (fra et bilbatteri) pÄ glÞdepluggene jeg skudde ut. Ingen av dem glÞdet... :-)  Mvh, Andreas
ALHansen Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Skrevet 22. desember 2010 Men, nÄr jeg nÄ holdt pÄ oppdaget jeg at vakumslagen til EGR ventilen ikke satt pÄ EGR ventilen, men var tredd innpÄ en skrue i motorrommet (altsÄ var slangen blindet). Hva kan Ärsaken til det vÊre? Jeg satt den pÄ plass igjen pÄ EGR ventilen jeg, men har ikke kjÞrt med bilen etterpÄ. Rart dem ikke sa noe om dette pÄ servicen jeg hadde for 1 uke siden...  Er dette et "billig" forsÞk fra tidligere eier, for Ä skaffe seg noen ekstra hk?
pcp160 Skrevet 23. desember 2010 Skrevet 23. desember 2010 Er dette et "billig" forsÞk fra tidligere eier, for Ä skaffe seg noen ekstra hk? Jeg vet ikke, men vil vel heller gjette at det kan vÊre et billig forsÞk pÄ Ä bli kvitt fusking, svart-rÞyk, ol. Eventuelt forebyggende. Mange har problemer med dette pÄ TDCI, og det er ogsÄ populÊrt Ä sette inn avblendingsplate med lite hull i EGR-ventilen pÄ disse har jeg sett. Har det vÊrt kjÞrt lenge uten vakum vil jeg tro sjansen Þker for at den sitter fast, men du fÄr jo bare prÞve litt Ä se hvordan det gÄr. Uten vakum blir den stÄende lukket, og det er vel helst nÄr sot/avleiringer gjÞr at den blir stÄende litt Äpen at symptomene kommer.  Andre kan nok svare bedre pÄ det.
Selle Skrevet 26. desember 2010 Skrevet 26. desember 2010 NÄ vet jeg lite om ford, men hovedgrunnen til at egr blir blokkert i vag miljÞet er vertfall for Ä forhindre at innsuget blir fylt opp med sot og annen dritt   Dette er et ekstremtilfelle, men alike vel...
Shotherra Skrevet 26. desember 2010 Skrevet 26. desember 2010 Det ofte et problem pÄ nyere diselbiler samt noen eldre. Tvilsomt at du fÄr mer hk ved Ä blende den men slipper det problemet som nevnt. Jeg ville bare ha blendet den fortsatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ