Gå til innhold

En fotomulighet av de småsjeldne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Våknet idag tidlig ganske glad, tittet ut av vinduet og så at det var ganske lyst i vest. Så vel når jeg var på vei til å kle på meg at det skyet til.

 

I 20 minus var jeg vitne til en fantastisk tilskyelse av himmelen :p

Synd. Du kunne ha fått noen flotte bilder fra utkikkspunktet du har hatt i årsutfordringen din.

Lenke til kommentar

Krise. Straks formørkelsen begynte så begynte det også å skye til. Jeg kjørte til andre siden av byen og håpet på at fjellheisen var åpen. Det var den ikke. Så jeg endte med å stå der en halvtime å ta noen bilder gjennom et tykt slørdekke. Det ble jo bilder av det, men ikke så mye å skryte av.

 

Jeg skal være klar igjen om 7 minutter og se om det bedrer seg når totaliteten slutter. (Litt stusselige) bilder kommer senere.

Lenke til kommentar

Våknet idag tidlig ganske glad, tittet ut av vinduet og så at det var ganske lyst i vest. Så vel når jeg var på vei til å kle på meg at det skyet til.

 

I 20 minus var jeg vitne til en fantastisk tilskyelse av himmelen :p

Synd. Du kunne ha fått noen flotte bilder fra utkikkspunktet du har hatt i årsutfordringen din.

 

Jeg var på samme fjellet :) Bare lenger sør. Og tror ikke jeg hadde fått med månen på samme "utsnitt" som jeg har på utfordringen min. Kanskje helt mot slutten.

 

Uansett fin tur og frisk luft har aldri drept ett menneske :)

Lenke til kommentar

Jeg trengte bare et kjapt blikk opp på himmelen for å se at det var håpløst for min del. Jeg hadde i det minste trodd at andre rundt i landet kunne få tatt noen gode bilder, men jeg får jo inntrykket av at alle fikk et massivt inntog av skyer på verst tenkelige tidspunkt. Det er nesten til å bli overtroisk av...

 

trollmoon.jpeg

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

post-3851-0-75617600-1292929755_thumb.jpg 1. Total formørkelse tatt kl 9.12

 

post-3851-0-79246800-1292929762_thumb.jpg 2. Delvis formørkelse tatt kl 10.00

 

post-3851-0-30465200-1292929770_thumb.jpg 3. Delvis formørkelse tatt kl 10.11

 

post-3851-0-58346900-1292929779_thumb.jpg 4. Delvis formørkelse tatt kl 10.13

 

post-3851-0-15947400-1292929788_thumb.jpg 5. Delvis formørkelse tatt kl 10.14

 

Dette er nesten rett fra kameraet. (jeg tar raw+jpg og dette er jpg-versjonen, beskjært, forminsket og justert horisont. Ingen oppskarping, hvitbalansering, fargebehandling eller støyfjerning)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen. Ingen tvil om at nr 4 er flott hvis man tar utgangspunkt i månen. Men jeg må si at min favoritt så absolutt er nr 2. En måne så vidt på vei ut av formørkelsen (?), over ett flott landskap. Månen kommer også fint frem over landskapet på nr 3, men landskapet virker litt vel "beskåret".

Alt i alt, fine bilder.

 

Personlig så hadde dessverre "eventen" gått meg hus forbi, så jeg lå i drømmeland etter nattskift :-(

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet 2 anledninger hvert år, men ikke alle er totale eller synlige fra Norge. Her er de totale som blir synlige her i landet de neste 20 årene:

 

2015, 28. oktober, kl 03:11 - 04:23 norsk tid, synlig i alle fylker unntatt Troms og Finnmark

2019, 21. januar, kl 05:41 - 06:43, synlig i hele Norge

2028, 31. desember, kl 17:16 - 18:28, synlig i hele Norge

2029, 20. desember, kl 23:15 - 00:09, synlig i hele Norge

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...