Gå til innhold

Bør verneplikten likestilles?


*F*

Verneplikt (Begrunn svaret i tråden)  

82 stemmer

  1. 1. Om vi skal ha verneplikt i norge, bør den være likestilt?

    • Ja, både jenter og gutter bør være pliktige
      53
    • Nei, bare gutter bør være pliktige
      24
    • Nei, bare jenter bør være pliktige
      4
    • Ingen formening
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg punkterte jo hele diskusjonen ved å ha rett i mitt innlegg nederst på side 1...

 

Men uansett, vet dere hvilken millitærmakt i verden som er 3. størst, og har tvunget førstegangstjeneste for ALLE KVINNER OG MENN????

 

 

Israel

 

 

Hvis de synes det er ok der, hvorfor er det ikke ok her? Norges forsvar er kun stort nok til å forsvare en liten del av Oslo i ca en uke, hvorfor ikke ta av de ressursene man har tilgjengelig, istedet for å diskutere om det godt nok eller ikke.

Lenke til kommentar

I stedet for å sette opp en hel hypoteser om kvinnelig verneplikt, så spør jeg rett ut!

 

Hadde det vært fett å vært i felt med en hel hau sytende kjerringer, du kunne ikke snakka piss med de andre gutta/intern humor, og alt som foregikk i forsvaret måtte også gå på jentenes premisser. Om det hadde vært kvinnelig verneplikt betyr ikke det at de mest motiverte og maskuline jentene hadde kommet inn. Hadde det vært fett! Jeg sier NEI!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det finnes jenter der ute som ville ha klart førstegangstjenesten like lett som mange av guttene som er inne. For all del, det er finnes mange gutter i førstegangstjeneste som ikke hadde klart seg veldig bra hvis de hadde fått en litt mer fysisk krevende tjeneste.

 

I forsvaret finnes det flere stillinger som ikke krever stort. Og det er opptil hver enkelt person å finne ut hva slags stilling han/hun bør ha for å kunne klare å yte sitt beste, men samtidig ikke senket nivået på laget/troppen.

 

Er nokså splittet for om jenter skal bli innkalt til førstegangtjeneste. Hvis faktisk forsvaret klarer å plukke de ut til riktig stilling kan det fungere veldig bra. Men sjansen for det er vel nokså lav. Og alle vet at jenter skaper mer drama enn hva gutter gjør.

 

I troppen min er det 6 gutter og 5 jenter. Er bare drama og klaging fra jentene sin side. Hadde lett byttet de ut med gutter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det finnes jenter der ute som ville ha klart førstegangstjenesten like lett som mange av guttene som er inne. For all del, det er finnes mange gutter i førstegangstjeneste som ikke hadde klart seg veldig bra hvis de hadde fått en litt mer fysisk krevende tjeneste.

 

I forsvaret finnes det flere stillinger som ikke krever stort. Og det er opptil hver enkelt person å finne ut hva slags stilling han/hun bør ha for å kunne klare å yte sitt beste, men samtidig ikke senket nivået på laget/troppen.

 

Er nokså splittet for om jenter skal bli innkalt til førstegangtjeneste. Hvis faktisk forsvaret klarer å plukke de ut til riktig stilling kan det fungere veldig bra. Men sjansen for det er vel nokså lav. Og alle vet at jenter skaper mer drama enn hva gutter gjør.

 

I troppen min er det 6 gutter og 5 jenter. Er bare drama og klaging fra jentene sin side. Hadde lett byttet de ut med gutter...

 

5 jenter???? Hva slags tropp er det du er i a???

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det finnes jenter der ute som ville ha klart førstegangstjenesten like lett som mange av guttene som er inne. For all del, det er finnes mange gutter i førstegangstjeneste som ikke hadde klart seg veldig bra hvis de hadde fått en litt mer fysisk krevende tjeneste.

 

I forsvaret finnes det flere stillinger som ikke krever stort. Og det er opptil hver enkelt person å finne ut hva slags stilling han/hun bør ha for å kunne klare å yte sitt beste, men samtidig ikke senket nivået på laget/troppen.

 

Er nokså splittet for om jenter skal bli innkalt til førstegangtjeneste. Hvis faktisk forsvaret klarer å plukke de ut til riktig stilling kan det fungere veldig bra. Men sjansen for det er vel nokså lav. Og alle vet at jenter skaper mer drama enn hva gutter gjør.

 

I troppen min er det 6 gutter og 5 jenter. Er bare drama og klaging fra jentene sin side. Hadde lett byttet de ut med gutter...

 

5 jenter???? Hva slags tropp er det du er i a???

 

Hundetropp :/

Lenke til kommentar

Jeg punkterte jo hele diskusjonen ved å ha rett i mitt innlegg nederst på side 1...

 

Men uansett, vet dere hvilken millitærmakt i verden som er 3. størst, og har tvunget førstegangstjeneste for ALLE KVINNER OG MENN????

 

 

Israel

 

 

Hvis de synes det er ok der, hvorfor er det ikke ok her? Norges forsvar er kun stort nok til å forsvare en liten del av Oslo i ca en uke, hvorfor ikke ta av de ressursene man har tilgjengelig, istedet for å diskutere om det godt nok eller ikke.

 

Så argumentet her er: Israel er en stor militærmakt, og de har jenter i førstegangstjenesten. Derfor ville ikke gjennomsnittskvaliteten falt med en større andel jenter i forsvaret i Norge?

Lenke til kommentar

Jeg punkterte jo hele diskusjonen ved å ha rett i mitt innlegg nederst på side 1...

 

Men uansett, vet dere hvilken millitærmakt i verden som er 3. størst, og har tvunget førstegangstjeneste for ALLE KVINNER OG MENN????

 

 

Israel

 

 

Hvis de synes det er ok der, hvorfor er det ikke ok her? Norges forsvar er kun stort nok til å forsvare en liten del av Oslo i ca en uke, hvorfor ikke ta av de ressursene man har tilgjengelig, istedet for å diskutere om det godt nok eller ikke.

 

Så argumentet her er: Israel er en stor militærmakt, og de har jenter i førstegangstjenesten. Derfor ville ikke gjennomsnittskvaliteten falt med en større andel jenter i forsvaret i Norge?

 

Nå er det også sånn at Israel befinner seg i en krigssituasjon, og kvinner har dog en helt annen form for verneplikt enn menn. Kvinner brukes ikke en gang i større omfang i Israels manøveravdelinger, men innehar andre, mindre krevende stillinger.

 

Fra Wikipedia:

"De fleste israelere blir innrullert i forsvaret når de er 18 år. Menn tjenestegjør i tre år, mens kvinner tjenestegjør i to år.[145] Etter den obligatoriske førstegangstjenesten, blir israelske menn oppsatt i reservestyrkene og har flere ukers repetisjonsøvelser årlig frem til de runder 40 år. De fleste kvinner er fritatt fra repetisjonsøvelser."

 

Blir helt feil å si at forsvaret blir så mye bedre av flere kvinner. Hva er problemet med fordelingen 92% menn og 8% kvinner i Norges forsvar egentlig?

Lenke til kommentar

Kan si litt om hva jeg mener og ikke har fått frem enda.

 

Jeg mener jenter på lik linje med gutter skal ha en minimum fysisk form for krevende stillinger. Man skal ikke ta inn for svake jenter i tunge stillinger bare fordi dem er jenter.

 

Men om en jente greier 40 situps, 20 pushups mens en gutt greier akkurat det samme, da har de en tilnermet lik fysisk styrke, om dem begge da oppfyller kravet ser jeg ingen grunn til at jenta ikke skal være like så pliktig til å ta den stillingen som gutten.

 

Men si det sånn, veldig mang jenter er fysisk ganske svake, selvsagt skal ikke disse i de hardeste troppene, men dem skal inn i tropper der dem er kvalifisert for å tjenestegjøre.

 

Poenget mitt er ikke at man må ha 50/50 gutter og jenter i alle tropper, poenget mit er at verneplikten skal gjelde alle, og når man er ikke skal man få utdelt oppgaver etter bla fysiske prestasjoner, de med god fysikk skal ta tunge oppgaver, dem med svak fysikk skal ta mindre tunge oppgaver.

Jeg kan ikke se hvorfor jentene ikke skal være pliktige når dem i like stor grad kan yte bra i mange stillinger.

Lenke til kommentar

Kan si litt om hva jeg mener og ikke har fått frem enda.

 

Jeg mener jenter på lik linje med gutter skal ha en minimum fysisk form for krevende stillinger. Man skal ikke ta inn for svake jenter i tunge stillinger bare fordi dem er jenter.

 

Men om en jente greier 40 situps, 20 pushups mens en gutt greier akkurat det samme, da har de en tilnermet lik fysisk styrke, om dem begge da oppfyller kravet ser jeg ingen grunn til at jenta ikke skal være like så pliktig til å ta den stillingen som gutten.

 

Men si det sånn, veldig mang jenter er fysisk ganske svake, selvsagt skal ikke disse i de hardeste troppene, men dem skal inn i tropper der dem er kvalifisert for å tjenestegjøre.

 

Poenget mitt er ikke at man må ha 50/50 gutter og jenter i alle tropper, poenget mit er at verneplikten skal gjelde alle, og når man er ikke skal man få utdelt oppgaver etter bla fysiske prestasjoner, de med god fysikk skal ta tunge oppgaver, dem med svak fysikk skal ta mindre tunge oppgaver.

Jeg kan ikke se hvorfor jentene ikke skal være pliktige når dem i like stor grad kan yte bra i mange stillinger.

 

Du tror ikke det kan ha noe med plass å gjøre? Altså at det rett og slett ikke er nok steder å bo dersom alle skulle inn i troppen?

Lenke til kommentar

Noen gutter må nødvendigvis gå ut fordi vernepliktige koster penger, og militæret har bare råd til å ha inne XX soldater årlig.

 

Men jeg så et veldig bra inlegg på milforum for litt siden (finner det ikke igjen nå) der en fåreslå å ta inn en mye større mengde (både gutter og jenter) og la en god del av disse ta seg av sivile samfunnsnyttige jobber, man sliter jo med økonomi til f.eks eldreomsorg+++, mye her kunne blit gjort av vernepliktige for 150kr dagen, er vel kansjke noe slik siviltjeneste er i dag, idk, uansett, om hvert menneske hadde dedikert et år av livet til staten, i stedenfor bare enkelte som i dag tror jeg velferden hadde økt betraktelig, rettferdigheten hadde vert ultimat, likestillingen hadde vert perfekt..

Endret av Dj_Evelen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

To ting:

1: Hvordan skal unge, ufaglærte få seg jobber når det er overflod av så å si gratis arbeidskraft på markedet+ Det vil det nemlig være i en slik situasjon.

2: Israel har verneplikt for jenter, men har for lengst erkjent at jenter ikke er særlig gode soldater, og dermed så gjør de nesten utelukkende administrativt arbeid svært langt bak fronten. De tjenestegjør ikke i feltavdelinger.

Lenke til kommentar

Noen gutter må nødvendigvis gå ut fordi vernepliktige koster penger, og militæret har bare råd til å ha inne XX soldater årlig.

 

Men jeg så et veldig bra inlegg på milforum for litt siden (finner det ikke igjen nå) der en fåreslå å ta inn en mye større mengde (både gutter og jenter) og la en god del av disse ta seg av sivile samfunnsnyttige jobber, man sliter jo med økonomi til f.eks eldreomsorg+++, mye her kunne blit gjort av vernepliktige for 150kr dagen, er vel kansjke noe slik siviltjeneste er i dag, idk, uansett, om hvert menneske hadde dedikert et år av livet til staten, i stedenfor bare enkelte som i dag tror jeg velferden hadde økt betraktelig, rettferdigheten hadde vert ultimat, likestillingen hadde vert perfekt..

 

Dette er helt klart en ideell løsning samfunnsmessig sett, hvor flertallets ve og vell går over individets. Dessverre tviler jeg sterkt på at ungdom i 18-20 års-alderen er spesielt interessert i å tilbringe ett år som billig arbeidskraft i eldreomsorg eller andre samfunnsnyttige jobber.

Smak på ordet, verneplikt. Plikt til å verne (landet). Å kle seg i kongens klær for å verne landet militært er noe osm kan friste ungdom etter 13 års skolegang. Å risikere å måtte jobbe et år på gamlehjem med luseslønn tror jeg ville gjort verneplikten frastøtende på ungdommen. Det er gale nok å høre ungdommer som er jevngamle med meg som syter, klager og snakker skit om verneplikten og Forsvaret, om ikke man i tillegg skulle risikere ett år med pliktig siviltjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...